Wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hygge

Wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 11:38

Hallo,

Ik heb twee vraagjes.
Wanneer begint jullie shet of mini met het aanmaken van de wintervacht? En wanneer raakt hij/zij het weer kwijt.
Deze vragen heb ik omdat, mijn verzorgshet nu alweer een behoorlijk vachtje heeft en het nog steeds doorgroeit. Ze heeft als ik haar natuurlijk laat verharen, en niet scheer in het de zomer, slechts 1,5 maand zomervacht en dan begint ze alweer met de wintervacht. Vorig jaar had ze een behoorlijk lange vacht en de jaren daarvoor ook.
Is hier ook wat aan te doen? Aan slechts 1,5 maand zomervacht.
Vorig jaar zomer, slechts 1,5 maand deze vacht
Foto April
Foto 2 week geleden
Foto 2 dagen geleden

De foto's laten minder goed de vacht zien, dan het in werkelijkheid is!

Groetjes!

LicentioFide

Re: Wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:42

Datklopt zo wel

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 11:42

NoreenJulia schreef:
Datklopt zo wel

Hoe bedoel je?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 11:46

Het verschilt per paard, niet elk paard maakt evenveel vacht aan.

Mijn paard is ook pas in juni echt helemaal uit zijn wintervacht, terwijl de haren vanaf februari al gaan loslaten.
En eind augustus wordt hij alweer donkerder en begint de wintervacht alweer te komen. Op dit moment heeft hij ook een flinke vacht en dat groeit nog door tot in december.

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 00:35

Dat klopt wel hoor. Shetlanders hebben een relatief korte periode een gladde zomervacht. :j
Dit is nou eenmaal een eigenschap van het ras. Uiteraard zijn er onderlinge verschillen want de ene shet kan een geheel andere vacht dan de ander hebben, en zo ook anders verharen. Wintervacht is ook deels erfelijk bepaald.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 23:09

Klopt inderdaad. Hier lopen ze ook maar van juni tot augustus in zomervacht (ruim gerekend). Inmiddels alle drie alweer dik in een groeiende wintervacht. Mijn kleinste heeft een enorm lange vacht (tegen 10 cm), die buitenste laag is heel lang bij hem vergeleken met de rest. Verder allemaal wel enorm dik.
Ik heb er geen last van, vind ze wel leuk en knuffelig in wintervacht :) Kost alleen meer tijd met droogstappen maar dat heb ik er graag voor over.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-13 10:54

Mijn merries beginnen halverwege augustus al aan hun winterjasje :) Ze lopen maar een maand of 2 in hun zomerjurkje.

H_M_UP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:32

Dit heb ik bij mijn shet ook, hij doet al vrij lang over verharen en dan duurt het maar een korte periode en hij heeft weer wintervacht.. ik weet niet of je her heel lastig vind anders kan je ook kiezen voor scheren..

Jessicaxox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:27

Mijn shetlander heeft ook hetzelfde. Ze heeft idd een erg korte periode (helaas) haar zomer vacht. En daarna komt de wintervacht terug en dat heeft ze best wel nodig met de temperaturen van de winter!