Oudere shetlandermerrie, hoe (snel) aan laten komen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Odette_

Oudere shetlandermerrie, hoe (snel) aan laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 20:00

Hoi,

Ik verzorg een inmiddels 20-jarige shetlandermerrie die al tijden als fokmerrie dient en mogelijk weer drachtig kan zijn (ik ga hier niet over, helaas.).
Nu staan ze op een mooi formaat weiland met een mooi kort gras voor een 'normale' shetlander, maar voor haar is dit gewoon te weinig en ik weet niet wanneer ze weer op een groter land mogen..
Op dit moment wordt ze alleen maar dunner en dunner naar mijn idee. Het is moeilijk te beoordelen met haar vacht, maar ik denk dat haar ribben zo te tellen zouden zijn, ze valt in, heupen zie je ook teveel naar mijn zin, je voelt alles veel te duidelijk kortom.
Ik voer nu sinds 2 weken van subli senioren priores, iedere dag een halve schep daarvan en dan nog wat merriebrok van subli erdoorheen, met voldoende water, goed mengen en dan een tijdje laten weken.

Ik merk nog geen verschil, maar daarvoor is het waarschijnlijk ook nog te kort dag? Maar ik ben benieuwd of er hier nog meer tips zijn wat betreft voeren, waarmee ik misschien goedkoper uit ben (niet dat ik te beroerd ben mijn geld uit te geven, maar het is toch mijn verzorgpony en ik krijg er verder niks voor terug..), of wat beter helpt.
Zo heb ik wel eens gehoord van bietenpulp of maismeel, ik ben benieuwd of mensen er hier ervaring mee hebben, wat het beste werkt (merken mogen ook worden genoemd!).

rapunzelx

Re: Oudere shetlandermerrie, hoe (snel) aan laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:07

Omdat de merrie al wat op leeftijd is & ook nog eens fokmerrie is geweest, wordt ze inderdaad mager. Veel mensen gebruiken veulenbrok omdat dit er vaak voor zorgt dat een veulen weerstand en "vlees" aanmaakt. Helaas kan ik je niet garanderen dat ik ook helpt bij een wat oudere dame. En zoals je zelf al aan geeft, is ze niet van jou dus weet ik niet of je uberhaupt wat te zeggen hebt over haar voedingspatroon. Anders zou ik even met de eigenaar in overleg gaan! :j

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 22:37

Ik denk dat er inderdaad nog wat tijd overheen zal gaan bij een wat oudere merrie. Wij gebruiken vaak maisvlokken; werkt goed!

Bimmetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 23:57

Idd maisvlokken of maisbrok. Anders senior priores van subli, dat werkt ook erg goed!

ponyfan100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:11

Wij gebruiken maïsvlokken zoals hierboven is gezegd. :)

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:15

Heb je het ook wel eens van een andere zijde belicht. Is het mogelijk dat ze een wormbesmetting heeft? Gezien de leeftijd van je paard is ziekte van cusching ook mogelijk. Zijn er nog andere zaken die je opvallen?

Getup
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:18

Indien medische oorzaken uitgesloten zijn, kun je het eens proberen met de senioren priores van Subli. Daar zit alles in wat ze nodig heeft, en geeft al vrij snel resultaat. Je hebt er niet eens veel van nodig, je moet het namelijk met water laten weken ( minstens 6 uur) voordat je het geeft. Een zak van 20 kg kost € 9.95.

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 11:29

Ik voer inderdaad al senioren priores van subli.
Medische oorzaken kan ik niet uitsluiten, maar een dierenarts zullen ze er helaas ook niet zomaar bijhalen.. Is een beetje een lastige situatie.
Ik zal een googelen op symptomen van cushing.

Getup
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-13 11:34

Sinds wanneer voer je de senioren priores :-) ?
Ik zag echt na n maand al veel resultaat bij mn oude ruin!

Odette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-13 11:47

Sinds 2 weken, ze krijgt een halve schep per dag met nog wat merriebrok erdoorheen omdat ze ook een veulen aan de voet heeft.