mini paardjes, hoe of wat?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

minilove123

mini paardjes, hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:31

hoi allemaal,
Ik ben al een paar weken aan het denken over een mini paardje, maar weet er eigenlijk niet zoveel van.( wel veel ervaring met paarden en pony's). :o
wie kan mij misschien wat meer vertellen over bijv. hoeveelheid voeding, hooi, hoelang op de weide, hoe vaak bekappen?

AdnerB

Re: mini paardjes, hoe of wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:34

een mini paardje of een shetlander?

qua prijs zit daar meestal een enorm verschil in :+

minilove123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:35

een mini paardje.

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 15:39

Dat werkt met die ukkies hetzelfde als bij een groot paard. Ze moeten gemiddeld 1,5 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht krijgen. Dus dat moet je uitrekenen aan het hand van het gewicht. Het ligt er uiteraard ook aan hoe voedingsrijk het hooi is. Van arm hooi kun je meer voeren zodat ze langer bezig zijn en hun vertering op gang blijft zodat ze minder kans op maagzweren etc oplopen. Bekappen net als ieder normaal paard gemiddeld om de 8 weken. Soms heb je pech en moeten ze eerder, maar mss heb je mazzel en heeft de pony goede hoeven en kan de smid minder vaak komen. Hoe lang op de weide hetzelfde verhaal. Je moet gewoon naar de pony kijken. Wordt het dier te dik dan moet je of met strookbegrazing werken of de tijd op het gras verminderen.

minilove123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 15:44

bedankt voor de handige informatie!

imke_sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 20:39

Dat wist ik nog niet eens capopjekop

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 21:46

Dit past beter op SMP dus daarom verplaats ik het daar heen.
VS => SMP

Unique6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:04

Ik heb je een PB gestuurd! Gaat je mini dan in de stal staan, of de hele dag buiten?

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 22:07

Heb zelf een minipaardenfokkerij, als je specifieke vragen hebt, stel maar gerust hoor. Je kan de meeste wel zien in mijn profiel. Qua verzorging is het niet veel anders als een groot paard. Alleen aanpassen aan de grootte qua voer, maar hoeven bekappen, vaccineren en ontwormen blijft allemaal hetzelfde. Echte mini's hebben ook meer krachtvoer nodig als neem nu een shetlander...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:11

ik heb zelf minipaardjes , ik sluit me aan bij Laureas, maar bedenk wel dat een minipaardje in aanschaf al snel een stuk duurder is dan een shetlander, de vraag is dan ook wat wil je ermee gaan doen?