5 jarige merrie, keuring of IBOP?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casca

5 jarige merrie, keuring of IBOP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 21:56

Hoi :Y)

Het jongere zusje van mijn merrie heeft vandaag het Elite predicaat behaald, eerlijk gezegd ben ik nu jaloers! :+

Mijn merrie is op dit moment STB en PROK maar daar zou ik graag wat opwaardering in krijgen als dat mogelijk is. Ik krijg vaak complimenten dat het een mooie merrie is, ze kan ook goed springen met veel vermogen. Zit al langer te twijfelen wat ik zal doen, maar moet toch eens een knoop doorhakken.

Maar nu is het de vraag wat de beste optie is voor haar, opnieuw naar de keuring of voor (laten) rijden op de IBOP.

Voor het beeld vanavond even gauw na het rijden een standfototje gemaakt:
http://i585.photobucket.com/albums/ss30 ... a95bba.jpg
Niet optimaal, maar geeft een beeld, meer foto's in m'n profiel en in het topic in m'n onderschrift.

En haar papier:
http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/314625
Als je haar vergelijkt met haar zussen (en dan is de lijst niet 100% up to date, haar jongere zus is Elite, jaar oudere zus is Elite en haar moeder is ook prest) is zij de minste eraf... En dat vind ik erg jammer. Ze is 1x op de keuring geweest en ik zou graag nog een poging wagen.

Punt is wel, dat ik haar eigenlijk niet kwijt wil, dus ergens in training zetten vind ik geen optie. Bij een evt. IBOP wil ik best een paar keer per week langsgaan om te trainen, maar paard blijft bij mij! (meerdere slechte ervaringen met paard ergens achterlaten)

Wat is voor een 'oudere' merrie de beste optie? En voor een eventuele IBOP, kunnen jullie iemand aanbevelen? (regio twente)

Anoniem

Re: 5 jarige merrie, keuring of IBOP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:20

Wat waren haar cijfers op de keuring?

Via de sport kan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:20

Ik fok ook met Dieni's trouwens

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 22:26

Je zou kunnen beginnen met gewone merriekeuring. Zijn er genoeg ;) daar zou ze eventueel ster kunnen worden.

Maar ze is al "wat" ouder dus ibop kan dan ook prima. Houd er wel rekening mee dat als je zelf gaat voorrijden, het wel een hele kunst is om je paard optimaal te laten bewegen (weet niet wat je ervaring is ;) )

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 22:56

Moet ik weer even opzoeken, wat haar cijfers waren.

Via de sport kan idd, maar dat is een best lange weg nog en aangezien ik haar echt voor mn lol heb, wil ik eigenlijk geen haast maken om hogere klasses te starten.

Leuk dat je ook met Dieni's fokt :D linkje naar pf?

Keuring twijfel ik over omdat ze daar misschien nog strenger zijn in deze leeftijdscategrie? Weet niet of dat echt zo is? Ze wordt al gereden dus dan krijgen ze vaak een opmerking op de rug toch? Maar keuring zou wel 'makkelijker' zijn in voorbereiding.

Als ze de IBOP gaat doen, ga ik dat denk ik wel uitbesteden, ik spring nog maar net B met haar dus veel ervaring heb ik nog niet. Maar dan...

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:37

ze had 65 - 70 op d ekeuring
als ze echt zo fijn springt zou ik dr voor de ibop doen, als dat goed genoeg is kun je dr na afloop weer laten keuren.

Als je dr fijn in conditie hebt zou ik een handige ruiter zoeken, die dr thuis een paar x op zit, paar x op vreemd terrein en dan moet een ibop wel kunnen, en hoef je dr niet weg te brengen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 08:59

IBOP kun je prima zalf rijden heb ik ook gedaan met m'n 7jarige die B liep (en zelf ook geen ervaring)
Zijn paar lijntjes, gaat om natuurlijke aanleg dus gewoon simpel eroverheen en niet gaan "rijden".
Ondanks dat ik tegen half internationaal springend nederland reed, ibop toch gehaald.

Maar moet je niet sowieso ibop doen wil je keur/elite worden?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 09:14

Mijn merrie werd op 13 jarige leeftijd nog ster. Op 3 jarige leeftijd had ze wel de exterieurpunten behaald, maar zij laat zich verkeerd zien aan een touwtje (meer als een tuiger :P ) Voor haar was het vrijspringen een uitkomst.
Keur zal ze echter niet worden, ik ben met haar naar de CK geweest en ze laat zich niet zien zoals ze dat willen van een rijpaard.

Ibop kan voor ster, stamboekkeuring ook, maar voor keur zal ze in ieder geval naar de CK moeten en als ze M geklasseerd is kan ze ook via de sport keur worden.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 16:35

Voor het sportpredicaat moeten ze Z zijn toch? Ik heb nog nooit een M grens gehoord?

Ik heb de knoop maar doorgehakt, das heel snel voor mijn doen :+ ik heb contact opgenomen met een springstal in de buurt en die gaan haar wrs voorrijden, als ze goed genoeg is :) binnenkort maar even langs.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 16:42

M was vroeger nu moet je Z+6 zijn bij springen

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:41

Keur is M, sport is Z of ZZ. Kan t op mn telefoon niet nakijken.

gin_tonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:36

M is voor TP sport, Z is voor RP

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:49

Gaat hier om het sportresultaat voor Keur ;) . Als een paard M loopt in de fokrichting dan hoeft zij geen IBOP te lopen voor keur.
Zie hier een stukje van de website v/h KWPN

Citaat:
Keur

Het predicaat keur vertelt de fokker dat hij beschikt over een kwaliteitsvolle merrie. Het exterieur van de merrie en haar aanleg voor de springsport zijn beter dan het gemiddelde. In het stamboek opgenomen merries, die het sterpredicaat bezitten, kunnen tijdens de Centrale Keuring worden aangeboden om in aanmerking te komen voor het predicaat ‘voorlopig keur’.

Op de Centrale Keuring worden de merries beoordeeld en op kwaliteitsvolgorde geplaatst. Afhankelijk van de kwaliteit bepaald de jury welke en hoeveel merries voorlopig keur worden. Om definitief keur te worden, moeten zij in de sport of in een aanlegtest laten zien dat zij over voldoende aanleg als sportpaard beschikken. Als een merrie die voorlopig keur is slaagt voor een aanlegtest, dan krijgt zij definitief het predicaat keur. Een andere mogelijkheid is dat de merrie in de sport aantoont over voldoende kwaliteiten als springpaard te beschikken. De merrie moet dan M-springen of M-samengesteld met vijf winstpunten zijn.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 10:06

Maar dan moeten ze dus al op de keuring voorl. keur zijn geworden? Als ik het goed begrijp? Dan is dat voor mijne geen optie, die is alleen stb.

We gaan dinsdag kijken of ze goed genoeg is :) wie weet gaat het hele feest niet door :+ maar ik hoop matuurlijk van wel :D

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 12:38

Op de IBOP kan ze ook geen voorlopig keur worden.... Dat moet op de CK en daar kan ze alleen heen als ze ster is. Kijk maar op de site van het KWPN bij merries=> predicaten. Staat alles van begin tot eind uitgelegd en wat de mogelijkheden zijn. Als je haar IBOP laat lopen kan ze ster worden, evt een goed cijfer halen voor de aanlegtest, maar op de CK kan ze pas keur worden. Een stermerrie die bv aan de sporteis van keur voldoet is nl ook niet voorlopig keur.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:23

gin_tonic schreef:

M wat? Volgens mij is er voor de Tuigpaarden een aparte puntenregeling via de limietklassen.

M+5 is voor de Gelderse Paarden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:27

gr_roos schreef:
Keur is M, sport is Z of ZZ. Kan t op mn telefoon niet nakijken.

Rijpaarden zijn keur na een voldoende EPTM toets, IBOP of een Z(2) klassering.
Voor Gelderse geldt hetzelde met het verschil dat zij M+5 springen, mennen of dressuur mogen zijn.

Voor alle fokringtingen geld dat ze op exterieur en beweging eerst voorlopg keur verklaard moeten worden( of na de verrichting maar dan zijn ze automatisch direct al Keur.)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:29

Natascha, voor dressuurpaarden is z1 plus 1 voldoende, z2 is voor het sportpredikaat.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:41

Grappig, ik wist niet dat sportpredikaat en sportprestatie voor keurschap verschilden. Je kunt dus keur-ibop, keur en keur-sport worden?

TS: je kunt je paard het best laten zien op de manier waarop zij het beste uitkomt. Is dat onder de man, dan idd een IBOP. Je kunt dan de stamboekopname ook 'over' laten doen op dat moment, dan krijgt ze dus een nieuwe bovenbalkscore en dat kan ik je voordeel zijn als je haar later weer voorstelt op een CK voor het keurschap.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-13 21:45

fokfanaat schreef:
Natascha, voor dressuurpaarden is z1 plus 1 voldoende, z2 is voor het sportpredikaat.

Oh,...bij de Gelderse moet je gewoon staat dat gelijk aan elkaar. Sport worden is bij voorlopig keur ook Keur worden.

gin_tonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:05

NatasjavE schreef:
gin_tonic schreef:

M wat? Volgens mij is er voor de Tuigpaarden een aparte puntenregeling via de limietklassen.

M+5 is voor de Gelderse Paarden.

Nou precies zoals jij het zegt :) :j

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 16:44

NatasjavE schreef:
Voor alle fokringtingen geld dat ze op exterieur en beweging eerst voorlopg keur verklaard moeten worden( of na de verrichting maar dan zijn ze automatisch direct al Keur.)

Behalve voor tuigpaarden. Die kennen geen vrl keur...

Oudere merries via de sport keur laten worden heeft bij mij trouwens de voorkeur.