En wéér word onze Blossom kaal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

different1

En wéér word onze Blossom kaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 10:33

Vorig jaar had ik een topic geopend, we waren nogal bezorgd omdat onze lieve shet kale plekken kreeg op heel haar lichaam.
Ze was destijds drachtig, wellicht had het met de hormonen te maken dachten we...
Veearts is er toen bij geweest, contact gehad met Utrecht etc, maar niet echt een behandeling opgestart omdat niemand precies wist wat het was.
Ze heeft inmiddels een prachtig merrie-veulentje gekregen, nu bijna 3 maandjes oud.
Ook zij vertoond een vreemde verharing, de veulenvacht is er in 3 dagen af gekomen, ze heeft nu een mooi donker vachtje dat erg zacht is maar op de lijn van d'r ruggengraat is ze ook bijna kaal.

En nu is Blossom weer aan de beurt, ze krijgt wéér kale plekken :-(
Gelukkig zijn we een beetje voorbereid, we hebben al dekentjes liggen en vorig jaar had ze binnen een maand een heel zacht wintervachtje, we hopen dus dat dit nu ook weer zo zal zijn.

Vreemd is het wel, ze is nu niet drachtig dus daar kan het niet aan liggen.
De zomervacht is vrij dik maar niet lang, en d'r wintervacht is echt een soort veulenvachtje zo zacht.

Pluttersput

Re: En wéér word onze Blossom kaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:48

Ik neem aan dat het allemaal onderzocht is, maar misschien luis of schimmel?
En heb je foto's? Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd.l

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 11:02

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:07

Goh apart inderdaad zeg! Ik had wel pony's die altijd een kaal hoofd kregen, maar dan echt alleen hun hoofd. Maar zo helemaal had ik nog niet gezien!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:12

Er zijn cushingspaarden die kale plekken krijgen, misschien iets om over te informeren? Het haar komt meestal uiteindelijk wel weer terug. Cushings heeft ook veel met hormonen te maken, eigenlijk een soort van ouderdom/overgangsverschijnselen maar dan bij een paard waarbij hormonen helemaal van slag raken door overproductie van het hormoon cortisol.
Bij cushingspaarden wordt wel Provarium Breeding gegeven (ookwel monnikspeper genoemd) als natuurlijk geneesmiddel/supplement. Dit wordt echter ook veel gebruikt bij merries die hormonale problemen hebben (en bij vrouwen in de overgang is het ook al honderden jaren een middeltje).
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... ing/100407

Misschien dat het een poging waard is om haar hormonen aan te pakken en te kijken of ze zo weer op orde komt?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:03

Dank je Fargo, is zeker het proberen waard.
Ik wist bijv. van cushingpaarden wel dat ze lange, krullerige vacht krijgen en gevoelig zijn voor hb, maar dat tijdelijke kaalheid ook een symptoom kan zijn wist ik dan weer niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:15

svdijk schreef:
Dank je Fargo, is zeker het proberen waard.
Ik wist bijv. van cushingpaarden wel dat ze lange, krullerige vacht krijgen en gevoelig zijn voor hb, maar dat tijdelijke kaalheid ook een symptoom kan zijn wist ik dan weer niet.

Bij het verharen gebeurt dat wel, of als mensen gaan scheren dat er ineens ook kale plekken onder de vacht te voorschijn komen.
Het gebeurt niet bij ieder paard, maar heb het zeker in het topic wel langs zien komen en ons paard heeft ooit ook wel iets kale plekjes gehad.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:23

Heb je ook een recente foto/close up van haar koppetje? Of de foto's vorig jaar lijkt het dat ze geen kuilen boven haar ogen heeft, maar dat deze gevuld zijn. Klopt dat?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 15:55

Poeh, moet ik eens goed bekijken, ga er morgen weer heen dan zal ik gelijk een recente foto maken.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 18:29

Ivm drukte geen foto kunnen maken, maar wel even gekeken en ze heeft idd geen kuiltjes boven d'r ogen.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:05

Heel apart ik heb het nog nooit eerder gezien.
Sterkte met je paardje hopelijk kom je er snel achter wat er is.
En anders inderdaad in de dekens net als vorig jaar

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:12

Het ontbreken van kuilen boven haar ogen, dat zou kunnen betekenen dat ze cushings heeft. Is haar bloed al eens bekeken? Heeft ze verder problemen mbt bevangenheid oid, of weerstandsproblemen? In ieder geval heeft ze huidproblemen dat hebben veel (onbehandelde) cushingspaarden door de weerstandsproblemen die bij bijverschijnselen van cushing passen. Ik zou in ieder geval beginnen met haar weerstand boosten door bijv het geven van echanicea druppels en/of msm zwavel (- goed voor huid/allergieproblemen en heel goede antioxidant)

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:18

Mijn oude verzorgpaardje heeft er ook last van eind winter begin zomer. Dat komt bij haar door de ouderdom

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:21

melanietje14 schreef:
Mijn oude verzorgpaardje heeft er ook last van eind winter begin zomer. Dat komt bij haar door de ouderdom

Van ouderdom alleen wordt je niet kaal hoor, vaak speelt er dan toch iets meer.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 11:37

Ze is verder prima gezond, nooit verkouden of koortsig.
Ook geen problemen met hb, makkelijk drachtig geworden.
Het is ook alleen van zomer- naar wintervacht, andersom verloopt de verharing prima.
De veearts vond het vorig niet nodig om bloed te trekken, omdat ze er verder prima aan toe is.
De veearts dacht aan alopecia.

Ik ha de wiki gelezen mbt cushing, en behalve de kaalheid/vreemde manier van verharen en het ontbreken van de kuiltjes boven haar ogen is er niets dat op cushing wijst, waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat ze het dan ook niet heeft ;)

Ik vind het wel vreemd dat het veulen op de lijn van de ruggegraat ook heel dun haar heeft, bijna kaal. En dat ze in 3 dagen tijd van bolletje wol naar glad is gegaan.
Lijkt dus ietwat erfelijk, maar dat zullen we pas volgend jaar zeker weten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:41

Joh wat vervelend! Gelukkig is het niet koud en heb je een dekentje.. hopelijk verloopt het net als vorig jaar en heeft ze zo weer een mooie wintervacht. Maar vreemd is het wel..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:42

Alles begint ooit ergens, ook cushings (helaas). Het is niet gezegd dat ze het heeft, maar vachtproblemen en het ontbreken van de uiltjes dat zijn beiden wel degelijk symptomen, dus wel goed om het in ieder geval te checken. Het kan een beginnend/pril geval zijn en dan ben je er in ieder geval vroeg bij.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:47

svdijk schreef:
De veearts dacht aan alopecia.

Dit vind ik wel een grappige van jouw VA :D
Alopecia is nl Latijn voor haaruitval! Goeie conclusie dus! :D
Nu de oorzaak nog.. :\

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 13:31

Alopecia is haaruitval zonder aanwijsbare reden.

Ik ga iig aan de slag met het cushing verhaal.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:36

Het betekent letterlijk echt haaruitval. Maar dat maakt niet uit. Hopelijk komen jullie achter de oorzaak, want daar draait het om...
Zou het niet toch iets hormonaals kunnen zijn?

Cushingtesten is deze maand geloof ik nog gratis!
Hier een linkje.
http://www.ppidbijpaarden.nl/content/da ... INE_hr.pdf

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:45

IMJ het kan ook zeker iets hormonaals zijn, daarom heb ik OOK Provarium Breeding aangeraden omdat dat ook o.a. gebruikt wordt bij hormonale merries dus dan sla je 2 vliegen in 1 klap want dat kun je gebruiken voor "gewone" hormonale merries en ook voor ondersteuning van cushingspaarden.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 13:51

Ik zou toch bloed laten trekken om Cushings uit te sluiten :j Ook al lijkt ze gezond verder, uit bloed kan men erg veel halen en inderdaad zoals aangegeven is het Cushings onderoek deze maand nog gratis :j

Ondertussen kokosvet op de kale huid smeren, hielp bij mijn paarden erg goed om te herstellen na een wond of kale huid :)

Succes ! Hoop dat de echte oorzaak eens gevonden wordt !

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 14:08

Ik ga haar wss wel laten testen nu.
Hormonaal dachten we vorig jaar aan ivm dracht, maar ze is nu leeg en wij laten haar ook niet meer dekken.
Ze toonde wel slecht hengstig, maar toch heel makkelijk drachtig geworden(3 weken bij de hengst gelogeerd)
Ik ga nu niets op haar kale huid smeren zolang de huid is in goede conditie is/blijft aangezien ze wel snel weer een wintervacht aanmaakt, uiteraard als ze gaat schuren smeer ik de plekken wel in.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-13 19:19

Hoi hoi TS, weet je al iets meer? Hoe gaat het nu met Blossom??