BMP en NMPRS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fiorenza

BMP en NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 18:18

Mijn AMHR hengstje wordt volgend jaar 3, en ik zit te overwegen om met hem naar de keuring te gaan. Ik weet alleen nog niet welke. Ik zou graag willen weten of er verschillen zijn tussen het BMP en het NMPRS. Wat zijn de voordelen van het BMP en wat zijn ze van het NMPRS? Hij wordt alleen ingezet op mijn eigen AMHR merries, en ik ben niet van plan om voor de verkoop te fokken. Ben benieuwd waarom jullie voor de een of de ander kiezen en wat jullie zouden adviseren?

probabeest

Re: BMP en NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 22:51

je kan ook beide doen, BMP en NMPRS zijn in principe gelijkwaardige stamboeken.
ben afgelopen jaar voor het eerst op de BMP hengstenkeuring wezen kijken maar je kan het niet echt vergelijken met het NMPRS, ik vind zelf dat ze bij het NMPRS strenger keuren dan bij het BMP.
ook qua aantallen is het NMPRS veel groter dan het BMP.
mocht je het veulen wel willen verkopen zou ik zelf meer interesse hebben als het paardje al geregistreerd is (of in ieder geval kan worden) bij meerdere stamboeken, ik zou het bv ook bij het NMPRS in het hoofdstamboek willen hebben, dan moet de hengst uiteraard wel daar goed gekeurd zijn anders gaat dat niet.

Fiorenza

Re: BMP en NMPRS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 10:01

Ik ben wel benieuwd naar meer meningen/ervaring. Ik zie al wel dat de tarieven wat verschillen, en dat de regelgeving wat soepeler lijkt te zijn bij het BMP.

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:25

Fiorenza schreef:
Ik ben wel benieuwd naar meer meningen/ervaring. Ik zie al wel dat de tarieven wat verschillen, en dat de regelgeving wat soepeler lijkt te zijn bij het BMP.

Dat klopt omdat het NMPRS veel groter is dan het BMP hebben ze meer voorwaarden gesteld aan de paardjes.

Wat probabeest schrijft klopt, ik ben zelf meer een NMPRS maar woon dan ook in Ned dus het ligt er ook aan wat is je doelgroep? Ook voor de verkoop.
Wil je je hengst ter dekking zetten of niet? zoals ik je lees niet maar dit kan ook een keus zijn om voor de een of de ander te gaan of beide!

Succes met een keus maken :D

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:34

Grootste verschil is dat het bmp maar één keuring vereist en je hengst is levenslang goedgekeurd. Bij het NMPRS moet je driemaal gaan voor je hengst een levenslange goedkeuring krijgt. Ook moet je hengst geen goedgekeurde vader én moeder hebben zoals bij het NMPRS...maar ook wel volledige afstamming. Qua aantal zijn er bij het NMPRS inderdaad veel meer paardjes op de keuring en denk wel dat het NMPRS op een andere manier keurt dan bij het bmp en dat het NMPRS iets serieuzer mag genomen worden daarin.

Qua dekbonnen is er ook het verschil dat BMP alle dekbonnen aanvaard van de stamboeken die ze erkennen, en dat zijn er heel wat! NMPRS doet dit niet meer...die aanvaarden alleen nog maar NMPRS dekbonnen.

Oh, En het NMPRS aanvaard wel BMP goedkeuringen, dus de veulens van een goedgekeurde BMP hengst kunnen dan wel altijd in het hoofdstamboek komen, dacht ik dan.

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-13 09:08

Ik denk dat BMP en NMPRS wel evenwaardig zijn. Tenslotte moet je enkel bij 1 van die stamboeken gaan omdat je echt een paspoort bij je paard moet hebben en dat krijg je niet bij AMHR of AMHA.
Wat hier wordt gezegd dat NMPRS sterger kuurt dan BMP...daar ben ik helemaal niet mee eens. Heb daar ook al hengsten een premie zien krijgen waar ik mij vragen bij stel, maar dat gebeurd evengoed bij BMP natuurlijk. Maar dat is een andere discussie.

Wel vind ik persoonlijk BMP makkelijker omdat je maar 1x naar de keuring moet gaan met je hengst.
Ik laat bv mijn paarden nu bij BMP en NMPRS registreren, maar keuren doe ik alleen in BMP (ik woon in BE en vind het te vroeg opstaan om naar de keuring in NL te gaan met mijn paard). NMPRS is natuurlijk wel groter qua aantal.

En als je een amhr of amha paard hebt, via dat certificaat is je veulen in elk stamboek welkom. Heel gek eigenlijk want dekbonnen van BMP wilt nmprs niet meer, maar amha/r is dan weer wel overal welkom ;-)

Sophie_mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 07:35

Buiten alle andere verschillen, is de periode van de keuring toch ook iets wat niet te vergeten is!
Keuring van bmp valt midden in winter, december of januari, keuring van nmprs is in april.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-13 13:08

ik heb zelf gekozen voor het NMPRS omdat ik in Nederland woon en dat dan voor de hand ligt, buiten dat bevalt het me erg goed, vind het allemaal makkelijk en overzichtelijk, ook dekbonnen en aangifte en chippen van veulens gaat makkelijk, ook is het niet een erg duur stamboek, ook een pluspunt ;)