Strakke uier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LukieBradley

Strakke uier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 18:33

Ja wat een topic titel...hoop dat hij hier goed gemeld staat.
Zou niet weten waar het anders moest want medisch is het niet.

Gisteren is mijn veulen van mijn haflinger afgehaald op een leeftijd van 4 maanden.
Hij had er best nog even aan mogen blijven hangen maar hij was lastig, vervelend, de merrie was hem beu, en hij begon iedereen in de wei aan te vreten.
Zo ook de prachtige manen en staart van de merrie (daar gaat 3 jaar sparen -O- )
Hij is al vaker even enkele uren van haar weg geweest en nu ongeveer 26 uur.

Nu kwam ik er vandaag en het ging best goed, het veulen stond nog in zijn stal en nog te hinniken en was een beetje schor maar eet wel gewoon.
De merrie was rustig, vanacht wel wat stress gehad zo te zien maar deed geen poging uit te breken (ze konden elkaar horen en staan vlakbij elkaar).
Alleen toen ik een klein blokje om was viel me op dat de uier megastrak gespannen staat.
Opzich zeggen mensen dat je er wat uit moet laten lopen maar ik mag er nu absoluut NIET aankomen.
Ze haalde naar me uit, is ook gevoelig natuurlijk.
Heeft iemand andere handige tips of oplossingen?
Zal ook wel vanzelf over gaan natuurlijk maar vraag het me wel af.
Weet niet of dit een erg rare vraag is maar kan ook aan mij liggen natuurlijk :')

Donja

Re: Strakke uier

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 19:49

Niets uithalen/melken, daarmee houd je de melkproductie op gang.
Het beste kan je het uier wat koelen (tuinslang), even geen krachtvoer geven (en desnoods wat minder ruwvoer) en de merrie beweging geven.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 20:39

Klinkt ook best logisch, daarom wist ik het niet.
Dacht misschien weten mensen het hier beter :)
Beweging krijgt ze voldoende, de tuinslang zal ik er morgen opzetten.
Krachtvoer krijgt ze normaal dagelijks wel omdat hij haar helemaal leegzoog en ze gewoon magerder werd naarmate het veulen groeide.
Ruwvoer kan ze in principe altijd eten.
Zal er morgen eens naar kijken, dankjewel!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:12

Dan zou ik eerst gewoon even een paar dagen geen krachtvoer geven en wel gewoon ruwvoer. Succes ermee!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:55

Inderdaad minder/geen brokken en wel zoveel mogelijk beweging laten hebben, dus lekker buiten. Dan kan het ook wat weglopen gedurende de dag, zo'n strak uier kan ze flink pijn doen. Zou er niet aan zitten, zelfs niet met de straal van een tuinslang, mooi met rust laten. :)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 12:55

Hier spoot de volgende dag de melk er met stralen uit en merrie vond het ook erg vervelend.
Zoals de andere zeggen ff geen krachtvoer geven wel ruwvoer en vooral niet aankomen! Bij mij was het uier na een goed aantal dagen al zo goed als weg.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 14:06

Ik ga zo weer bij haar kijken :)
Ze loopt ook 24/7 buiten dus dat zal ten goede doen.
Schrok er echt van gisteren, denk die scheurt dadelijk :p
Wou alleen ff voelen maar ze haalde flink uit en miste me net (normaal erg vriendelijk).
Brokken niet meer en alleen hooi dus, zal de verzorgster ook even laten weten.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 19:54

Ook even voorzichtig zijn met de tuinslang! Sommigen vinden het fijn, maar niet alle merries waarderen een koude straal. Dat je niet alsnog een mep krijgt.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-13 20:00

Ze vond het niet fijn, heb het met rust gelaten en nog 1x voorzichtig gevoeld wat beloond werd met een uithaal (niet raak).
Lijkt sinds vandaag wat minder te zijn, de merrie is opvallend rustig geweest en behalve af en toe een korte hinnik maalt ze er niet om en deed geen pogingen bij hem te komen.
Ze geeft er ook helemaal niets meer om en werd pissig toen ik langsliep en hij wou aandacht.
Veulen daarentegen, eet en drinkt goed maar brult nog steeds hele dagen.
Het lijkt ondertussen wel een verwilderde wilde mustanghengst.
HEt enige wat ik kan doen is geruststellen en aandacht geven maar het wil allemaal niet zo.
Hij staat overigens wel samen met een ander ouder veulen die allang van moeders weg is.
Dat geeft hem wel wat steun maar hij neemt er geen notitie van en walst er gewoon overheen als hij iets in zijn kop heeft.
Niks lijkt te helpen, overigens van evt terrein wisselen is niet mogelijk.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 23:32

Jammer is dat, klinkt of het veulen wel een ouder dier erbij mag hebben voor wat opvoeding & ondersteuning. Nu zou de merrie dat over een tijdje kunnen doen, maar die tijd overbruggen is even moeilijk begrijp ik.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 17:44

Ze staan dus in elkaars zicht of gehoorsafstand? Dat is inderdaad niet handig, maar ja, als het niet anders kan..