Drachtig paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yasmijntje

Drachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 13:42

Hee Bokkers,

Ik weet niet zeker of dit het juiste forum is, maar ik hoop het.
Ik had namelijk een vraag over een drachtig paard, wat je nog wel en niet met ze mag doen op welke drachttijd.
Zoals het berijden, lopen, grondwerk, vrijheidsdressuur enzovoort.
Ik hoop dat jullie het antwoord weten.

Roweentje89

Re: Drachtig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:45

Zeker niet stil zetten!
In het begin van de dracht ga je gewoon hetzelfde met haar door blijven doen als wat je al deed, naarmate ze moeite begint te krijgen met oefeningen enz dan ga je afbouwen, op het laatste van de dracht hou je haar nog steeds zeer licht in beweging, niet meer rijden als ze dat niet meer kan, maar zeker wel wandelen en grondwerken.

Hoe ver is ze nu? :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 13:47

Roweentje89 schreef:
Zeker niet stil zetten!
In het begin van de dracht ga je gewoon hetzelfde met haar door blijven doen als wat je al deed, naarmate ze moeite begint te krijgen met oefeningen enz dan ga je afbouwen, op het laatste van de dracht hou je haar nog steeds zeer licht in beweging, niet meer rijden als ze dat niet meer kan, maar zeker wel wandelen en grondwerken.

Hoe ver is ze nu? :)

Ik rijd haar niet, omdat ze mijn verzorgpony is en nogal wilt (hihi) maar ik loop wel vaak met haar, alleen de laatste dagen heeft de eigenaar besloten haar in de stal te zetten en laat haar daar nu staan. (dit is nu 2 dagen) Ik borstel haar wel enzo.
Dus ik dacht, is het dan niet goed meer om met haar te lopen enzo, en vandaar mijn vraag.
Ze is nu zo rond de 1 of 2 maandjes en kan echt niet wachten tot het veulen komt!!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:13

Omdat dit meer een vraag is over wat nog wel en niet doen met een drachtig paard en niet zozeer een rijtechnische vraag, verplaatst van RT-P naar KS.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:20

Ik zou even aan de eigenaar vragen waarom hij haar op stal heeft gezet, misschien komt het wel doordat de wei te nat is of misschien doet hij dit zo wel ieder jaar.
Met de merrie wandelen kan in principe nog gewoon tot aan de dag van de bevalling (als ze daar nog zo lang zin in houdt ;) ) dus het is niet zo dat ze niet meer kan wandelen door de dracht.
Maar het is natuurlijk wel aan de eigenaar om te beslissen wat hij er mee doet.
Ik zou hem vragen of je haar uit de stal mag halen om te wandelen. Dan hoor je vanzelf wat hij er van vindt :)

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 19:56

Nicole288 schreef:
Ik zou even aan de eigenaar vragen waarom hij haar op stal heeft gezet, misschien komt het wel doordat de wei te nat is of misschien doet hij dit zo wel ieder jaar.
Met de merrie wandelen kan in principe nog gewoon tot aan de dag van de bevalling (als ze daar nog zo lang zin in houdt ;) ) dus het is niet zo dat ze niet meer kan wandelen door de dracht.
Maar het is natuurlijk wel aan de eigenaar om te beslissen wat hij er mee doet.
Ik zou hem vragen of je haar uit de stal mag halen om te wandelen. Dan hoor je vanzelf wat hij er van vindt :)

Vandaag vroeg ik het en hij vond de wei te nat. (Maar dat was maar de eerste 2 stapjes nattig en daarna gewoon een droge weide.. Dus morgen nog een keertje vragen:))

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:52

goed naar de merrie kijken, de ene merrie vind al het werk al teveel als zij 6 maanden dragend is de ander loopt daags voor de bevalling nog alsof zij helemaal niet dragend is.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-13 18:52

Gewoon stappen kan prima tot het einde aan toe. Galopperen en draven kan na een tijdje niet plezierig meer zijn voor het paard. Het ene paard heeft de aardigheid er eerder af dan het andere. Beetje je verstand gebruiken en goed naar je paard kijken dan komt het helemaal goed!