Veulens met koel kopje, welke hengst-merrie combi?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YOURLOVER

Veulens met koel kopje, welke hengst-merrie combi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 13:47

Nou, ik ga toch maar eens beginnen met mijn ellendig lange verhaal.

Al jarenlang droom ik van een eigen paard, een beste maatje. Aangezien ik mijn droom toch langzaam aan wil gaan verwezenlijken, wil ik mij gaan oriënteren in de karaktertypes van hengsten/nakomelingen van hengsten en rassen. Mijn voorkeur gaat uit naar een veulen/jaarling, omdat ik nog op kamers woon en een studie volg. Dan kan ‘mijn’ aankomende paardje mooi uitgroeien en lekker paard zijn, om vervolgens allround te gaan rijden.

Omdat ik met de gedachte rondloop om het als 4-jarige zadelmak wil maken, natuurlijk met begeleiding, ben ik op zoek naar hengsten die hun koele, rustige karakter door geven aan hun nakomelingen. Of zijn er bepaalde fokmerries die gecombineerd met een rustige hengst ook van die makkelijke nakomelingen geven.

Kwa rassen heb ik al enig idee welk ras koel is en welk ras pit en temperament heeft. Dat is gewoon een kwestie van een beetje googlen. Mijn voorkeur gaat hierbij ook weer uit naar een koel kopje en een rustig, werkwillig paard. Zoiets in de richting van KWPN’ers of BWP’s.

Ik ben benieuwd naar de reacties!
Gelieve gewone reacties op mijn vragen. Dit is gewoon een kleine oriëntatie, waar de vraag nog is of er ook werkelijk een veulen komt ;)
Laatst bijgewerkt door YOURLOVER op 17-10-13 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

_Evanne

Re: Veulens met koel kopje, welke hengsten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 13:55

Informeer niet alleen naar karakter van de hengst, maar ook van de merrie en nakomelingen van zowel merrie als hengst.

Het gaat om de merrie-hengst combi en niet alleen om de hengst. Natuurlijk zijn er bepaalde hengsten die er bekend om staan om lastig of fijn gedrag door te geven, maar de merrie maakt net zoveel deel uit bij het karakter van het veulen als de hengst. Volgens mij zelfs meer, omdat de merrie degene is die het veulen opvoedt de eerste maanden.

Helaas kan ik je niet helpen met warmbloed paarden hengsten en merrielijnen.

Sammie

Re: Veulens met koel kopje, welke hengst-merrie combi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:06

Dreamcather is een optie om naar te kijken. Een aantal Upper-classen. Maar daar zijn er niet veel van. Ooseven idem, Rubiquil. Ik denk dat laatste drie hier niet meer vers verkrijgbaar zijn. Als je niet perse om volle papieren geeft is Samberbloed een mogelijkheid. Of Duits (spring)bloed in het algemeen.

Er zullen er vast wel meer zijn hoor en probeer ook zoveel mogelijk naar een paard als individu te kijken. Dus dan moet je bij een veulen ook wat onderzoek naar de familie doen. (merrielijn bijv.)

Maar bedenk wel dat een jong paard, hoe koel dan ook, ook kan schrikken en gek doen. Daar zijn ze jong voor :) Feitelijk hoeven ze dat niet perse bij het inrijden te doen (dat vinden ze zelf ook spannend), maar juist de periode erna. Zorg iig voor goede begeleiding :) Met een niet al te gek paard moet het dan wel goed komen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:13

Merrie is inderdaad minstens zo belangrijk. Hengst van een vriendin van mij geeft ze doorgaans super braaf, maar zijn dochter is een portret, tjee........net als mams :P

Andere merrie op stal weet ik van dat als je een kind of kleinkind van haar hebt je eigenlijk bijna altijd garantie hebt op een nuchter, braaf paard. Uitzondering zijn de dochter en kleindochter die ik hierboven bedoel, maar dat schijnt weer van de vader van de dochter af te komen..

Kan je verder niet helpen, zit niet in de kwpn-ers, maar inderdaad; kijk ook naar de moeder, minstens zo belangrijk!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:11

Vivaldi
Bon bravour
Westenwind

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 02:10

Vivaldi en Westenwind geeft ze inderdaad over het algemeen heel erg mak. Andretti voor zover ik ze nu heb gezien ook. Maar het gaat ook zeker om de combinatie met de merrie.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 07:25

Koel in het hoofd en allround: dat is een Gelders paard! Die zijn ook helemaal KWPN gefokt en om een ander misverstand meteen maar bij de lurven te pakken: het zijn geen tuigpaarden ;)

Wij hebben ook wel een halve Gelder gehad (vader Westfaals en moeder helemaal Gelders) en dat is ook een heel fijn dier wat koel in het hoofd is, maar wel werkwillig.

Mocht je meer informatie willen dan geef maar een gil :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:46

Of spaar je centen en koop een brave die je eventueel onder het zadel uit kunt proberen! Die klik komt er wel bij het juiste paard en hoeft er bij een als veulen aangekocht paard niet te zijn.
Echt waar, al heb je 10 generaties braaf op rij, in de fokkerij heb je nooit garanties.
Gelders is een goede tip, zijn allround en niet heel duur. Er zijn er niet heel veel van, maar je hebt dan ook nog best lang de tijd om rond te kijken.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:50

Wij hebben een Oscar x Stravinsky veulen, ontzettend koel in de kop en in de omgang. Haar volle zus trouwens ook. Moeders is via de moederlijn verwant aan Westenwind.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:52

Ja inderdaad, ik dacht ook aan een Gelders paard. Waar min verzorgpony staat, hebben ze er ook 3. Een daarvan is de moeder van de andere twee. Zijn allemaal best koel in de kop :j

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:01

Behalve erfelijk is karakter ook aangeleerd, en aangezien een veulen zijn eerste maanden met zijn mama doorbrengt heeft het karakter van de merrie heel veel invloed op wat voor een paard je uiteindelijk krijgt. Ik denk dat je behalve kijken naar brave hengsten het beste bij veulens kunt gaan kijken waar ook de merrie nog bijloopt, zo kun je een beetje kijken wat het karakter van de merrie is.
Let bijvoorbeeld op de rangorde van de merrie in de kudde, hoe ze zich gedraagt tegenover de andere paarden en aan de hand.
De moeder van mijn paard was bijvoorbeeld heel koel in de kop, heel braaf en niet snel onder de indruk. Ze was echter wel een bazig typje en had vreselijke voernijd. Haar zoon is precies hetzelfde, al is hij iets minder dominant richting mensen en een stuk minder dapper :+ .

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:13

Merrie is inderdaad minstens even belangrijk als de hengst. Maar ook de manier waarop het paard opgroeit speelt een ontzettend grote invloed op de karaktervorming.
Wil je enige 'garantie' hebben op het karakter dan is het misschien verstandiger om een volwassen paard te kopen waarvan je weet dat hij een fijn karakter heeft en een goede opvoeding heeft gehad.

Waar ben je verder naar op zoek? Een warmbloedpaard? Wil je de sport en in zo ja welke richting?
Zijn ook factoren die belangrijk zijn bij het kiezen van een paard/fokken van een paard.

_clau_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:25

Ik heb een 2-jarige Uphill en die is echt heel erg koel in de kop. In het Uphillen-topic hoor ik ook veel postieve verhalen over het karakter van de Uphill-kinderen :j

Moedersvader is Lancet overigens!

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 19:41

no--a schreef:
Merrie is inderdaad minstens even belangrijk als de hengst. Maar ook de manier waarop het paard opgroeit speelt een ontzettend grote invloed op de karaktervorming.
Wil je enige 'garantie' hebben op het karakter dan is het misschien verstandiger om een volwassen paard te kopen waarvan je weet dat hij een fijn karakter heeft en een goede opvoeding heeft gehad.

Waar ben je verder naar op zoek? Een warmbloedpaard? Wil je de sport en in zo ja welke richting?
Zijn ook factoren die belangrijk zijn bij het kiezen van een paard/fokken van een paard.

Ik ben nog niet specifiek op zoek naar een veulen/rijpaard. Ik ben me echter gewoon aan het oriënteren als de mogelijkheid tot eigen paard het toelaat.

En ik wil proberen de sport in te gaan, richting eventing/cross. Maar wederom, dit is ook oriëntatie.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 19:46

Je kan bij een 2 jarige al vrij goed zien hoe het karakter is, daarbij doet het er eigenlijk weinig toe wie de ouders zijn. Het blijft een individu.
Ik heb uit dezelfde merrie 3 totaal verschillende karakters gefokt waarbij ik degene waar op basis van 'bloed' gezegd werd dat het een monster zou gaan worden de leukste vind.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 21:53

Moest meteen denken aan een gelders paard.
Lijken mij erg nuchtere paarden te zijn!
Wil je toch een bwp, zou ik niet teveel in de Darco of Ramiro (en andere hengsten van dit temperament) lijnen gaan uit mijn ervaringen dan toch, Mijn lesgeefster heeft mij deze tip gegeven als je niet houdt van een paard dat redelijk 'zenuwachtig' kan overkomen en wel eens schrikt. Wel zijn ze stuk voor stuk showende paardjes (of toch diegenen die ik heb gezien)
Vind Zangersheide paarden altijd erg leuke paarden, Wel sportpaarden dus niet goedkoop maar wel altijd paarden met een eerlijk karakter en mogelijkheden in de sport.