NRPS-pony kenmerken??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pinguinyeti

NRPS-pony kenmerken??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 13:43

Hallo allemaal,

Voor mijn schoolopdracht moet ik een stukje schrijven over de NRPS-pony.
Alleen, ik kan op internet er vrij weinig over vinden.
Ik moet de uiterlijke kenmerken en gedrag ervan weten..

Zou iemand mij kunnen helpen?

Groetjes Pinguinyeti

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:59

http://www.nrps.nl/

en dan onder het kopje informatie NRPS in vogelvlucht.

Op deze pagina zou je de info moeten vinden die je kan gebruiken voor het stukje. Er zijn niet echt typische kenmerken aan een NRPS pony/paard. Het is een sportpaarden stamboek en geen rasstamboek.

piezze

Re: NRPS-pony kenmerken??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:07

Het zijn altijd ponies met een percentage arabisch bloed. Dat maakt dat de uitstraling van de meeste nrps ponies luxe is, mooi hoofdje vask met een dish, harde droog beenwerk, goed uithoudingsvermogen en sterke hoeven. Ze worden idd gefokt met het oog op de ponysport. Er wordt dus rekening mee grhouden dst de pony voor meerdere doeleinden geschikt moet zijn. Sptingen, dressuur, endurance en mennen. Verder wordt gelet dat het karakter geschikt moet zijn voor kinderen. Hoop dat je er wat aan heb. Ik heb er zelf een en ik vind het echte toppers!

Pinguinyeti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 15:47

Dank jullie wel ! Hier heb ik zeker wat aan :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:48

Dit lijkt aardig op huiswerk, dat moet je toch echt zelf maken.

Pinguinyeti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 18:25

Ik vraag ook niet: Willen jullie mijn huiswerk maken?
Ik vraag alleen, waar ik eventueel aanvullende informatie kan vinden...

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:27

Pinguinyeti schreef:
Ik vraag ook niet: Willen jullie mijn huiswerk maken?
Ik vraag alleen, waar ik eventueel aanvullende informatie kan vinden...

Nee, je stelt de vraag niet direct nee, maar indirect is de boodschap mij wel duidelijk.

Pinguinyeti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 18:29

Als ik ooit iemand om huiswerk te maken vraag, mag je me wakker maken. Ik maak eerder iemand anders z'n huiswerk erbij, dan dat ik iemand vraag om mijn huiswerk te maken. De wereld word zo wel steeds erger, als je niet iemand meer mag vragen om hulp....

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:36

Maar als je op google met zoekwoorden 'NRPS' en 'kenmerken' niet op de NRPS website uitkomt, eet ik mijn hoed op. En als je dat niet zelf hebt gedaan, heb je niet voldaan aan de regel dat je eerst zelf goed gezocht moet hebben voordat je hier een vraag over je huiswerk mag stellen. En dan heet het toch echt een 'huiswerktopic' en dat mag niet.

Pinguinyeti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 21:39

Dat heb ik inderdaad ook gedaan. Ik zit op het MBO, niveau 4, derde leerjaar. Dus niet meer in de kleuterklas waar gezegd word: ''ik snap deze vraag niet, dus maak jij mijn huiswerk maar.''

Ik heb nog veel meer huiswerk te doen dan een paar regeltjes te typen over de NRPS-pony. Dus zoals dat in de Nederlandse termen heet, lees ik de pagina's globaal door. En nee, dan vind je vaak niet het nodige. Dan ga je pas verder zoeken. Heb ik ook gedaan, maar ik weet niet veel van paarden af en weet daarom ook niet precies waar op de paard-gerelateerde sites ik zoeken moet.

Gelukkig zijn er hier toch nog twee mensen die mij er een stuk verder in hebben geholpen, waar ik ze dankbaar voor ben ;) Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat er naar mijn mening een beetje te snel vooroordelen over iemand worden gemaakt.

Groeten,
Pinguinyeti

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 22:02

Voor jouw informatie, er zijn al genoeg soortgelijke topics geweest die op dezelfde manier begonnen, en die zijn allemaal gesloten. Er wordt helemaal niet geoordeeld, hooguit door jezelf. Niemand heeft het namelijk over een kleuterklas, niet snappen etc., behalve jijzelf.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 06:54

Ik snap kleinvosje heel goed, het is op bokt niet de bedoeling om vragen te stellen over je huiswerk, dus om meer reacties te krijgen kun je het beste naast de informatie die je al hebt gerichte vragen stellen en het woord huiswerk niet laten vallen. Dan is er nog de mogelijkheid om een mail te sturen naar het nrps of een fokker van nrps pony's.

Citaat:
Voor welke dieren:
Het NRPS registreert alleen dieren die een scheut(je) Arabisch of Anglo-Arabisch bloed voeren.
Registreert daarnaast elk dier dat niet aan de bloedvoering voldoet in het sportregister B.

Pony's (tot 1.57) voeren minimaal 12.5 % ox (=Arabisch bloed)
Rijpaarden (groter dan 1.57) voeren minimaal 12.5% Anglo-Arabisch bloed (dit is de optelsom van het percentage Arabisch en het percentage Engels volbloed)
Anglo-Arabieren voeren uitsluitend Anglo-Arabisch bloed.

Het stamboek kent vier registers: het NPA voor pony's die aan bloedvoering en stokmaat voldoen; het NRA voor paarden die aan bloedvoering en stokmaat voldoen; het register A voor dieren die aan de bloedvoering voor paarden of pony's voldoen en waarvan de vader een goedgekeurde hengst is bij een EU-erkend stamboek; en het register B, als sluitpost, voor dieren die niet in een der voornoemde registers kunnen worden ingeschreven.

De NPA en NRA registers hebben een veulenboek en een stamboek. Bij de geboorte komt een dier in het veulenboek. Op driejarige of oudere leeftijd kan het dier worden opgenomen in het stamboekregister, mits het aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet.
Het NRPS gaat bij registratie altijd uit van de hengst. Een veulen afstammend van een goedgekeurde hengst of een door NRPS erkende hengst wordt in principe altijd opgenomen in het veulenboek (mits aan de bloedvoering is voldaan) ongeacht de afstamming van de merrie. Dieren die afstammen van andere hengsten, komen in een A of B register.

Het register A is bedoeld voor dieren die afstammen van een goedgekeurde hengst van EU erkend stamboek. Indien deze dieren aan de bloedvoering en de kwaliteitseisen voldoen, kunnen ze op driejarige of oudere leeftijd in het stamboekregister worden opgenomen.
Het register B is voor nakomelingen van niet goedgekeurde hengsten of voor dieren met onbekende afstamming.

Merries kunnen de volgende predikaten behalen:

A.ster = exterieurpredikaat
B.keur = exterieur- en fokpredikaat
C.preferent = predikaat voor predikaten van afstammelingen
D.sportpredikaat = predikaat voor eigen sportprestatie
E.prestatiefokmerrie = predikaat voor sportprestaties van afstammelingen
F.röntgen = predikaat voor dieren die aan PROK-normen voldoen

Ruinen en niet-goedgekeurde hengsten kunnen de volgende predikaten behalen:

A.ster = exterieurpredikaat
B.sportpredikaat = predikaat voor eigen sportprestatie
C.röntgen = predikaat voor dieren die aan PROK-normen voldoen

Goedgekeurde hengsten kunnen de volgende predikaten behalen:

A.keur = wanneer is gebleken dat de hengst zeer goede eigen verrichtingen en verervingseigenschappen heeft
B.preferent = wanneer de producten van de hengst uitmunten in kwaliteit en verrichtingen
C.prestatie sport = predikaat voor eigen sportprestatie
D.prestatie fok = wanneer een groot aantal nakomelingen van de hengst voldoet aan de eisen van het prestatiesport predikaat

Voor goedgekeurde of erkende hengsten bestaan fokklassen:

•Fokklasse III: hengsten die aan de eisen van het verrichtingsonderzoek hebben voldaan.
•Fokklasse II: hengsten die aan het verrichtingsonderzoek en het sporttraject hebben voldaan.
•Fokklasse I: hengsten die voldaan hebben aan het verrichtingsonderzoek, het sporttraject en het nakomelingenonderzoek.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:52

Dit valt idd wel onder huiswerktopics. De link naar de nrps site is al vroeg genoemd, maar daarna is hier ook nog een behoorlijke hoeveelheid info direct geplaatst. Sowieso zul je dus al genoeg info hebben nu TS :) Maar het topic krijgt idd wel een slotje.