Shetlandveulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natalievdj

Shetlandveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 07:38

Hallo ik vind niet waar ik juist terecht kan voor deze vraag ik heb nu een shetlandveulen van 6 maand is 70 cm hoe groot zou die ongeveer worde heb alleen de mama gezien ook. Iet de juiste stokmaat van maar die dat was duidelijk een grote shetlander de mense zijde dat de papa toch een stuk kleiner was nu zou ik graag weten hoe groot mijn shetje ongeveer gaat groeien iemand hier ervaring mee ?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:58

TAO --> SMP

Batlow

Re: Shetlandveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 15:58

Wij zijn helaas niet helderziend dus wij weten niet hoe groot je shetje gaat worden

buddy35

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 16:01

mss is het handig om er een foto bij te zetten :j

Natalievdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 18:07

Er zijn helaas wel mense dat dit kunnen schatten is niet omdat jij dat niet kan dat andere dat niet ongeveer wete als je er dagelijks inzit en fokt geloof ik dat je dat kan inschatten da kan is schille ma geen tien vijftien cm hè dus zinnige antwoorden liefst

Ok zet foto er eve bij
http://s882.photobucket.com/user/Westsi ... d.jpg.html

Natalievdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 18:10

http://s882.photobucket.com/user/Westsi ... d.jpg.html
Deze is wel al maandje oud ,
Had nog een klein vraagje zij heeft over haar hele lichaam witte hare tusse har bruin haar op haar hoofd echt extreem gaat da na haar wintervacht mee uit valle of blijft dat bij de meeste zo ?is voor mij de eerste keer dat ik zo een jong paard heb

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:18

Ook als je fokt kan je niet precies weten wat het wordt paarden blijven een raadsel, de ene krijgt nog een groeispurt en de ander groeit bijna tot niet meer op een bepaalde leeftijd. Zo onzinnig is mijn antwoord niet, niemand kan namelijk weten hoe groot je shet wordt, alleen tijd ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:18

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:21

Wat is de stokmaat van de moeder en wat van de vader?
Ze is stekelharig zo te horen. In haar wintervacht zul je daar straks weinig of niets van zien, maar hoogstwaarschijnlijk straks na het verharen zijn ze er weer :)

Natalievdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:49

Van ouders heb ik geen flauw idee heb ook alleen de mama eve gezien en dat was echt een grote shetlander de papa zou aan de kleinere kant zijn , nu ze is in april gebore en heeft nooit haar dikke vacht verlore direct in wintervacht geschote en zo zijn er meer witte hare ontstaan dus haar witte hare tusse haar bruin op haar hoofd die had ze al van drie maand nu heb ik gistere zelfs een wit plekje ontdekt op haar rug vanboven

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 09:54

De max stokmaat van een Shet is 1.07 xm.
als jij een stamboekshet hebt met papieren is dit echt de max. maat.

geen stamboekpapieren en is zij/hij groter als 1.07 op 2jarige leeftijd zou het best wel eens Shetlander X Welsh A kunnen zijn.

het belangrijkste is......have fun

Natalievdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 09:59

iamsam schreef:

geen stamboekpapieren en is zij/hij groter als 1.07 op 2jarige leeftijd zou het best wel eens Shetlander X Welsh A kunnen zijn.

Maar het kan dus wel dat ze nu nog zo een harde scheut krijgt dat ze over een meter gaat ? Ze heeft geen papier daarom dat ik het me eve afvroeg :)
En bedankt ... Heb er veel liefde en plezier aan !

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:01

Onze veulens gaan ook van hun babyvacht naar hun wintervacht, dus dat is niet zo vreemd hoor! :)
Als de witte vlekken te groot worden, heb je straks een bonte shet }>
Als ik het zo in moet schatten, denk ik dat jouw meisje de meter wel gaat halen. Maar het is uiteraard heel moeilijk zeggen. Wij hebben van dezelfde hengst (kleine maat) en een zelfde merrie (midden maat) het ene jaar een kleine maat gehad en het jaar erop bijna een grote maat :P Over het algemeen komen de veulens vaak richting de stokmaat van de moeder, maar dit is absoluut geen zekerheid hoor!

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:08

De zigeunermaat geeft vaak een redelijke indicatie! En is erg makkelijk uit te voeren.. precies weet je het nooit, maar je heb wel een idee van hoe groot ze ong wordt.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 10:15

iamsam schreef:

Hier staat een shet met stamboekpapieren van het Nederlandse shetlanderstamboek van 1.12 hoor :) En de hele afstammeling is shetlander!

maar dat is even niet relevant ;)
wat wel relevant is dat als je een shetlander koopt waarvan je mam haar grote niet goed weet en paps grote helemaal niet weet , je dus NIET kan zeggen hoe groot je veulen wordt ( in ieder geval niet op deze leeftijd)
daarbij is ook als je de grote van mama weet en de grote van papa weet het alsnog een raadsel.
Ik heb een shetlander mama gehad van 95 en pap was 90 en mijn eigen shetje veulen groeide enkel uit tot 83.

Je moet je niet vergissen in dat niemand met zekerheid kan zeggen hoe groot een shetlander wordt... je kan een gokje maken op basis van wat je weet. maar aangezien jij eigenlijk amper iets weet over vader en moeder etc. kan je nu nog niks weten :)

( voor hetzelfde geld blijft ze rond de 75cm en krijgt ze met 1 jaar een groei spurt naar de 95cm...)

ps. dus niet zo belachelijk doen van: ja mensen die fokken die kunnen dat wel hoor! want er is geen sprake van dit kunnen vastleggen van veulen af aan en dadelijk met 5jaar echt die maat hebben...
( shets groeien overigens ook nog eens heel lang door he!)

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:34

Natalie,

Ik kan alleen spreken vanuit eigen ervaring, onze Cillaarshoek is gemeten en gebrandmerkt op 2 jarige leeftijd en in de klasse middenmaat gezet, ik weet zeker dat ze hoger is als middenmaat maar het heeft ook te maken met voeding tijdens de groei en.... eventuele drachtigheid in de groeifase.

Dus in het kort, op het moment van stamboekopname is de stokmaat bepalend voor de rest van het leven.

nogmaals lol hebben en lol maken met de Shet.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:15

iamsam schreef:
Natalie,

Ik kan alleen spreken vanuit eigen ervaring, onze Cillaarshoek is gemeten en gebrandmerkt op 2 jarige leeftijd en in de klasse middenmaat gezet, ik weet zeker dat ze hoger is als middenmaat maar het heeft ook te maken met voeding tijdens de groei en.... eventuele drachtigheid in de groeifase.

Dus in het kort, op het moment van stamboekopname is de stokmaat bepalend voor de rest van het leven.

Ik heb ook een Cillaarshoek :) leuk :) mijn merrie is met de stamboek opname (3) gemeten op 93 en is daarna nog een cm of 3 gegroeid denk ik.

Natalievdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 14:22

Allemaal bedankt voor de interessante antwoorden ik ge het ook nog eens proberen met de zigeunermaat en dan zie ik wil hoe het uiteindelijk word ik had eigenlijk nooit gedacht da ze bove de meter ging komen met dat het mijn eerste veulen is totaal geen idee ervan ... Dus vind het interessant om toch iets te weten ja kwa kleur is het helemaal afwachten ben zo benieuwd da de winter maar rap door is van mij mag zo gerust nog meer wit krijgen :)

Natalievdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 14:45

Kentaro schreef:
Onze veulens gaan ook van hun babyvacht naar hun wintervacht, dus dat is niet zo vreemd hoor! :)
Als de witte vlekken te groot worden, heb je straks een bonte shet }>
Als ik het zo in moet schatten, denk ik dat jouw meisje de meter wel gaat halen. Maar het is uiteraard heel moeilijk zeggen. Wij hebben van dezelfde hengst (kleine maat) en een zelfde merrie (midden maat) het ene jaar een kleine maat gehad en het jaar erop bijna een grote maat :P Over het algemeen komen de veulens vaak richting de stokmaat van de moeder, maar dit is absoluut geen zekerheid hoor!

Leuk om te weten dat ze de meter toch nog kan hale ik dacht dat ze op deze leeftijd met deze lengte dat niet meer ging halen ... Kwa kleuren ben ik ZO benieuwd omdat ik geen flauw idee heb hoe de papa eruitzag de vorige eigenaar zei dat hij Gwn bruin ging worde met lichte bruine manen maar dat kan dus ook nog alle richtingen uitgaan ? Spannend dus :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:30

Keet schreef:
iamsam schreef:
Natalie,

Ik heb ook een Cillaarshoek :) leuk :) mijn merrie is met de stamboek opname (3) gemeten op 93 en is daarna nog een cm of 3 gegroeid denk ik.

Ik heb ook een Cillaarshoek, die is 126 :+

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:25

Rhine, heb jij soms een New Forest ? ik weet dat Jaap ook New Forest ponies fokt

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:26

Keet, hoe heet jouw ponie ??????

ik ben benieuwd of hij/zij familie is van de mijne .

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:27

iamsam schreef:
Rhine, heb jij soms een New Forest ? ik weet dat Jaap ook New Forest ponies fokt

Klopt :P

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 11:18

Kentaro schreef:
Over het algemeen komen de veulens vaak richting de stokmaat van de moeder, maar dit is absoluut geen zekerheid hoor!

Kentaro dat is niet mijn ervaring heb hier nu 3 nakomelingen lopen van een grote merrie met wisselde hengsten.
Alle 3 hebben ze een andere stokmaat waarvan er wellicht 1 zal zijn die richting moeders maat gaat!
De andere 2 blijven een stuk kleiner dus vader heeft wel degelijk veel invloed over de maat die uit eindelijk kan gaan worden.

Natalievdj meestal groeien ze het eerste jaar het meest uitzonderingen daar gelaten.
Hopelijk gaat ze nog een stuk voor je groeien :j
Wat betreft de kleur appaloosa's kunnen nog gaan veranderen :j maar als ze bruin van kleur zou zijn kan ze niet ineens bont worden.
Vooral lekker genieten ongeacht welke kleur of grote ze nu wordt *D

Natalievdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-13 08:39

Mariska80 schreef:
Kentaro schreef:
Over het algemeen komen de veulens vaak richting de stokmaat van de moeder, maar dit is absoluut geen zekerheid hoor!

Kentaro dat is niet mijn ervaring heb hier nu 3 nakomelingen lopen van een grote merrie met wisselde hengsten.
Alle 3 hebben ze een andere stokmaat waarvan er wellicht 1 zal zijn die richting moeders maat gaat!
De andere 2 blijven een stuk kleiner dus vader heeft wel degelijk veel invloed over de maat die uit eindelijk kan gaan worden.

Natalievdj meestal groeien ze het eerste jaar het meest uitzonderingen daar gelaten.
Hopelijk gaat ze nog een stuk voor je groeien :j
Wat betreft de kleur appaloosa's kunnen nog gaan veranderen :j maar als ze bruin van kleur zou zijn kan ze niet ineens bont worden.
Vooral lekker genieten ongeacht welke kleur of grote ze nu wordt *D

Ja bij de eigenaars stond een hengstje met een hele witte poep liep bij de kudde dus kan misschien die richting uitgaan mense zeide dat het niet door hem gedekt was maar men man wou absoluut een bruine dus misschien daarom dat ze het niet verteld hebben ik ben Dan weer voor de speciale kleure dus het speeld totaal geen rol wat ervan word hoop ook dat ze toch de meter gaat hale toch omdat ik men dochter er binne drie jaar wil mee late rijde afwachten ! *D