Kan ik mijn paard laten dekken of raden jullie het af?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladyharma

Kan ik mijn paard laten dekken of raden jullie het af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 14:31

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag aan jullie.
Ik heb een American Paint Horse merrie van 15 jaar oud.

Afbeelding

Ik zou graag een veulen bij haar fokken, ze heeft al eerder veulens gehad.

Maar ze heeft nu dus last van haar rug.. Ik ga er een fysio bij halen maar als dit nou niet helpt..
Kan ik har dan wel laten dekken?
Omdat ze dan natuurlijk een behoorlijke draaglast heeft.. Ik weet het niet..

Ik wil erg graag een veulen van haar maar het welzijn van Sarah gaat voor!

Kunnen jullie me helpen?

Liefs Tamara

Equisync

Re: Kan ik mijn paard laten dekken of raden jullie het af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:34

Ik zou je fysio er bij halen en die vragen of het verstandig is. Kunnen wij niet echt beoordelen zo.

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 14:35

Aan de Fysio vragen of het verstandig is?
Ik dacht er ook al aan om de dierenarts te vragen..

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:37

Zolang ze nog last van haar rug heeft, niet laten dekken. Een dracht is een flinke belasting voor de merrie (niet alleen de rug, ook bijvoorbeeld de benen), daar moet je niet aan beginnen als de merrie ergens last van heeft. Een dracht met pijn is vreselijk voor de merrie, én slecht voor het veulen.

Ook als een fysio of DA zegt dat het kan, zou ik het niet doen. Als door het extra gewicht van het veulen de klachten van de merrie flink erger worden, wat doe je dan? Merrie met pijn laten lopen tot de geboorte (want pijnstilling kan vaak niet, vanwege het veulen), of merrie (en dus veulen ook) in laten slapen? Ik zou het risico niet willen nemen.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 14:41

Wat is precies de reden dat ze last van haar rug heeft?

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 17:13

Traiectum schreef:
Zolang ze nog last van haar rug heeft, niet laten dekken. Een dracht is een flinke belasting voor de merrie (niet alleen de rug, ook bijvoorbeeld de benen), daar moet je niet aan beginnen als de merrie ergens last van heeft. Een dracht met pijn is vreselijk voor de merrie, én slecht voor het veulen.

Ook als een fysio of DA zegt dat het kan, zou ik het niet doen. Als door het extra gewicht van het veulen de klachten van de merrie flink erger worden, wat doe je dan? Merrie met pijn laten lopen tot de geboorte (want pijnstilling kan vaak niet, vanwege het veulen), of merrie (en dus veulen ook) in laten slapen? Ik zou het risico niet willen nemen.

Dankjewel voor deze uitgebreide reactie! Hier heb ik wat aan.. Dan lijkt het mijn inderdaad niet verstandig om het te doen.

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 17:14

muntdrop schreef:
Wat is precies de reden dat ze last van haar rug heeft?

De reden dat weten wij nog niet precies.. We zijn het nog aan het uitvogelen dus ik hoop dat we er snel achter komen!

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:36

Hopelijk weet je snel waar het door komt, en loopt je merrie dan weer pijnvrij rond!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 17:39

afhankelijk vd diagnose en afhankelijk van de werkelijke meerwaarde om met haar te fokken.
wil je voor jezelf fokken?
een veulen of een paardje kopen is vaak goedkoper dan zelf fokken ;).
ik zou goed laten uitzoeken of het een belasting is voor dr en of t erfelijk kan zijn.

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 20:40

joyfordogs schreef:
afhankelijk vd diagnose en afhankelijk van de werkelijke meerwaarde om met haar te fokken.
ik zou goed laten uitzoeken of het een belasting is voor dr en of t erfelijk kan zijn.

Hallo,

Ja ik wil graag voor mijzelf fokken. En uitzoeken door een dierenarts?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 20:50

Maar het gaat hier wel om je paard. Zolang de oorzaak niet bekend is en niet is opgelost, zou ik niet aan een veulen bij je merrie fokken denken. Maar inderdaad wat al gezegd is, laat er goed naar kijken. Dan weet je meer :)

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 08:20

Ik ga er binnenkort iemand bij halen voor mijn zadel, wie weet heeft het daar mee te maken!
En ik ga haar laten nakijken door de fysio. Ik denk dat ik dat veulen voorlopig achterwegen laat!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 23:51

ladyharma schreef:
joyfordogs schreef:

Hallo,

Ja ik wil graag voor mijzelf fokken. En uitzoeken door een dierenarts?

ik zou me dan gaan verdiepen in de eventuele voorkomende ras specifieke problemen.
niet elke dierenarts is daarvan op de hoogte.
ik wil je zeer zeker niet ontmoedigen, alleen bewust maken :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 00:33

Idd wat joyfordogs al schrijft. Je merrie in ieder geval na laten kijken door een DA en of fysio of jou merrie een belasting van een veulen kan hebben. En wat er nu precies aan de hand is met die rug. Ik weet overigens nog wel een hele goede DA voor je. Ik woon nl niet zo gek ver bij je uit de buurt :D Wel in Duitsland, maar echt heel goed, en niet zover rijden voor je.

Daarna testen voor de gendefecten PSSM, MH, Herda, Gbed. (ik heb geen Imperssive in de lijn gevonden dus HYPP hoeft niet.) Maar er zit wel Poco Bueno in en die staat in verband met Herda. En PSSM en MH is niet op 1 bepaalde lijn terug te voeren dus ook die 2 erg belangrijk om te testen. Er zijn bij verschillende Laboratoriums een 5 paneltest te krijgen. Daar zit dan HYPP ook bij in, maar van die weet je dat die dus negatief zal zijn. Animal Genetics in de USA is snel, niet zo duur, en betrouwbaar. Het van hearingen in Nederland kan ook testen maar is een stuk duurder.

Als ze positief is op met name PSSM of MH het fokken heel snel vergeten. Oja en ze is wel tobiano, maar ik zou em zeker ook nog OLWS laten testen. Ook een tobi kan dat gen verstopt hebben, en als je dan kruist met een OLWS positieve hengst neem je een risico op een niet levensvatbaar veulen.

Je hebt een beetje om je in te lezen :D met name bij de Paints (en de rest van de amerikaantjes) is het fokken niet zomaar een hengst erop gooien ;)

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 10:18

rina schreef:
Idd wat joyfordogs al schrijft. Je merrie in ieder geval na laten kijken door een DA en of fysio of jou merrie een belasting van een veulen kan hebben. En wat er nu precies aan de hand is met die rug. Ik weet overigens nog wel een hele goede DA voor je. Ik woon nl niet zo gek ver bij je uit de buurt :D Wel in Duitsland, maar echt heel goed, en niet zover rijden voor je.

Daarna testen voor de gendefecten PSSM, MH, Herda, Gbed. (ik heb geen Imperssive in de lijn gevonden dus HYPP hoeft niet.) Maar er zit wel Poco Bueno in en die staat in verband met Herda. En PSSM en MH is niet op 1 bepaalde lijn terug te voeren dus ook die 2 erg belangrijk om te testen. Er zijn bij verschillende Laboratoriums een 5 paneltest te krijgen. Daar zit dan HYPP ook bij in, maar van die weet je dat die dus negatief zal zijn. Animal Genetics in de USA is snel, niet zo duur, en betrouwbaar. Het van hearingen in Nederland kan ook testen maar is een stuk duurder.

Als ze positief is op met name PSSM of MH het fokken heel snel vergeten. Oja en ze is wel tobiano, maar ik zou em zeker ook nog OLWS laten testen. Ook een tobi kan dat gen verstopt hebben, en als je dan kruist met een OLWS positieve hengst neem je een risico op een niet levensvatbaar veulen.

Je hebt een beetje om je in te lezen :D met name bij de Paints (en de rest van de amerikaantjes) is het fokken niet zomaar een hengst erop gooien ;)

Zozo! Wat een termen dit moet ik allemaal maar eens even goed bij langs lopen!
Nee ik wist inderdaad dat het lastig is om een veulen te fokken met een amerikaan..
Wat een gedoe ook zeg!
In elk geval alvast heel veel bedankt voor de reactie en de tips!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 11:06

Hihihi ja als je met een paint wilt fokkken komt er wat op je af :+ :D
En dit is nog maar het topje van de ijsberg, het papierwerk komt er dan ook nog eens bij :P Aanvragen papieren in Amerika, waarvoor je een breedersreport nodig bent met handtekeningen ed. Ik heb zelf met Quarters en Paints gefokt, ik weet dat het erg veel is in het begin.

Wat betreft de gendefecten, kijk even op het western gedeelte van bokt. Daar vind je wel meer info erover. En ook wat de papieren aangaat. Jou vraag komt wel vaker daar voorbij ;) Ook bv welke hengst voor je merrie zou kunnen.

Als je dan weet wat er met de rug van je merrie is cq het geen probleem is dat ze een veulen krijgt, weet je in ieder geval al meer van wat belangrijk is. En mocht je vragen hebben, je kan me altijd PB-en :j

ladyharma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 17:25

Super bedankt!