Idd wat joyfordogs al schrijft. Je merrie in ieder geval na laten kijken door een DA en of fysio of jou merrie een belasting van een veulen kan hebben. En wat er nu precies aan de hand is met die rug. Ik weet overigens nog wel een hele goede DA voor je. Ik woon nl niet zo gek ver bij je uit de buurt

Wel in Duitsland, maar echt heel goed, en niet zover rijden voor je.
Daarna testen voor de gendefecten PSSM, MH, Herda, Gbed. (ik heb geen Imperssive in de lijn gevonden dus HYPP hoeft niet.) Maar er zit wel Poco Bueno in en die staat in verband met Herda. En PSSM en MH is niet op 1 bepaalde lijn terug te voeren dus ook die 2 erg belangrijk om te testen. Er zijn bij verschillende Laboratoriums een 5 paneltest te krijgen. Daar zit dan HYPP ook bij in, maar van die weet je dat die dus negatief zal zijn. Animal Genetics in de USA is snel, niet zo duur, en betrouwbaar. Het van hearingen in Nederland kan ook testen maar is een stuk duurder.
Als ze positief is op met name PSSM of MH het fokken heel snel vergeten. Oja en ze is wel tobiano, maar ik zou em zeker ook nog OLWS laten testen. Ook een tobi kan dat gen verstopt hebben, en als je dan kruist met een OLWS positieve hengst neem je een risico op een niet levensvatbaar veulen.
Je hebt een beetje om je in te lezen

met name bij de Paints (en de rest van de amerikaantjes) is het fokken niet zomaar een hengst erop gooien