Waar afkomst van mijn merrie testen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Waar afkomst van mijn merrie testen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 21:05

Ik heb een merrie die ik met 8 maanden oud zwaar verwaarloosd gekocht heb van iemand die toeten noch blazen verstand van paarden had.
Ze was verkocht aan mij als een quarab. De stamboom/ouders zou hij me doormailen maar heb na de aanschaf nooit meer bericht gekregen.
De verkoper woonde ook te ver weg om nog langs te gaan. Hij zei bij bezichtiging echter dat ze van Slawoj zou afstammen.

Ik heb haar nu dus al 5 jaar en ik wil zo graag weten waar ze nu vanaf stamt. Ik heb inmiddels contact gehad met de eigenaar van Slawoj en zij denkt dat dit niet de vader is, eventueel wel een zoon van hem zou de vader kunnen zijn. Mocht zij natuurlijk een quarab zijn.

Nu vraag ik me dus af of er een plaats is waar ik dna kan laten testen zodat ik kan kijken of haar ouders ergens geregistreerd staan?
En mocht dit zo zijn, zijn er dan nog opties haar ergens in te schrijven of nemen de betrokken stamboeken geen paarden op zonder dekbon?
Ik heb echt geen flauw idee waar ik ergens kan informeren dus misschien kan bokt mij helpen?

michelle___

Re: Waar afkomst van mijn merrie testen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:09

Ik heb voor mijn merrie (totaal onbekend, zou niet weten waar ik zou moeten zoeken) ook heel lang gedacht om het op te zoeken. Maar 't hield bij stap 1 al op. Ik heb niemand met wie ik contact zou kunnen opnemen oid. Ik heb dr gekocht als 'fries', maar 't is een 'rijpaard'. En zeker geen volle fries.

Eindeloze speurtocht noemt ik het. :')

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:10

DNA testen heeft alleen zin als je een vermoeden hebt wie de ouders zijn. Sowieso heb je geen idee wie de moeder is, begrijp ik. En voor de vader zou je dan (alle) mogelijke zonen van Slawoj moeten testen. Lijkt me geen haalbare en geen betaalbare zaak.

Met alleen een bekende vader, stel dat je die al zou vinden, krijg je ook geen (volle) papieren.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 21:22

Dus een stamboek als AV heeft geen database waar ze kunnen kijken of er een match is met mijn merrie?
Lijkt me sterk dat ze ieder profiel individueel zouden moeten testen... Of begrijp ik het verkeerd?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:23

Ieder profiel moet individueel getest worden, dat klopt precies. Je moet dus echt een vermoeden hebben, en dan wordt het DNA van jouw paard vergeleken met de mogelijke moeder. Of vader.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 21:25

Hmm, ik dacht dat het bij de tinkers anders ging, daar was mij nl gezegd geworden dat mijn merrie getest kan worden zonder dat er ouders bekend zijn? Dus daarom dacht ik dat het bij een veel groter stamboek vast ook een mogelijkheid zou zijn.
Ik heb wel een naam gekregen van een potentiële vader maar als het echt helemaal apart gedaan moet worden zal het wel erg duur gaan worden als ik bij iedere mogelijke kandidaat moet gaan testen.. Jammer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:27

Onbegonnen werk, via DNA bepalingen kun je alleen vaststellen of een mogelijke vader of moeder ook echt de vader of de moeder zijn. Maar in een populatie aan paarden in het wilde weg gaan zoeken, ook al is het redelijk beperkt is niet te doen. Het Quarter Stamboek is het grootste stamboek ter wereld met 5 Miljoen geregistreerde dieren. En dan moet je nog weten of de moeder daar ook is geregistreerd wat ook niet het geval hoeft te zijn. Ik vrees dat dit je niet meer gaat lukken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:29

Bij de Tinkers wordt volgens mij een DNA databank aangelegd om globale familierelaties vast te leggen. Oa om te voorkomen dat er ongewild met familie wordt gekruist. Dus je laat je DNA profiel bepalen en vergelijkt dat met een potentiele hengst - zit daar teveel overeenkomst in, dan is het vermoedelijk familie.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:34

DNA maak je zichtbaar met een soort streepjescode. Als je beide ouders kent, is de streepjescode van het kind een precies passende mix van 'een' helft van de code van beide ouders - welke 50% van iedere ouder is bij ieder kind natuurlijk anders.

Het is geen precieze beschrijving van streepjes, laat staan van genen. Dus het is niet mogelijk het DNA van een paard precies te beschrijven, en dan in een database te gaan kijken wie (een deel!) van die beschrijving ook heeft.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 21:36

Ibbel, is er echt geen kansje dat ik zo'n test kan uitvoeren met haar dan?

Anders zal het helaas altijd een raadsel blijven. Maar in ieder geval bedankt voor de snelle reacties!
Dan weet ik het ten minste, ik was al zo lang aan het twijfelen het niet eens te vragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:39

Als jij bereid bent álle bekende profielen van álle merries in NL te laten vergelijken met dat van jouw paard, ja, dan kan het. En dan nog kan het zijn dat je geen match vindt omdat de merrie nooit DNA-getypeerd is. Echt, als je geen idee hebt, is het onbegonnen werk.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 21:41

Nee, de vader zou al super zijn. Dan kan ik eventueel proberen contact te krijgen met de eigenaar en zo weer iets te weten komen.
Maar goed, als dat ook niet lukt dan houdt het op.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 21:45

Nee er is geen kansje dat je zo'n test uit kunt voeren.

Voor een test heb je DNA nodig van de hengst, van de merrie en van een nakomeling.

De DNA van alle dieren wordt behandeld. DNA is een streng, en in die streng zitten bepaalde punten die je door kunt knippen. Dat doe je met enzymen. Bij ieder mens of dier zitten die stukjes waar je kunt knippen op verschillende plekken.
Een veulen van twee dieren heeft een knipstukje precies op de plek zitten waar er een zat bij vader of bij moeder. Als je dat bij een veulen ziet, kun je afleiden dat het een nakomeling van dat dier is. Maar om deze test te doen zul je tegelijkertijd DNA van hengst, merrie en veulen moeten hebben. Je laat namelijk een electrophorese lopen. En dan komen de streepjes van DNA stukjes van dezelfde lengte op dezelfde hoogte te staan. Tegelijkertijd laat men ook markers meelopen waarvan het patroon bekend is, door deze marker is het inschatten van de lengste van de stukjes DNA mogelijk. Het is daarom ook niet mogelijk verschillende electrophoreses naast elkaar neer te leggen, omdat de markers bij iedere electrophorese anders meelopen.

Voorbeeld:

Afbeelding

Mary is moeder van een kind, en er zijn twee mogelijke vaders. Mary heeft een bepaald patroon en het kind ook. Wie is de mogelijke vader van het kind? Kijk naar het patroon, wat komt er bij Mary en wat komt er bij een van de mogelijke vaders voor?

En wat meer uitleg over electrophorese en vaderschapstesten vind je hier:

http://genetics.thetech.org/ask/ask20

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 22:17

Tsjah, nogmaals dan houdt het op :)
Maar zeker bedankt voor de uitleg, interessant om te lezen hoe het zit.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 14:06

Alle AV's in Belgie worden DNA getypeerd bij registratie, trouwens ik denk ook in alle landen.
Je zou een DNA test kunnen doen met de vermoedelijk hengst. Deze test is dan wel 'incompleet' omdat moeder ontbreekt maar legt wel vast of de er overeenkomsten zijn met de hengst.
Een waarschuwing: als je dit via de Stamboeken doet (BAPS of AVS) dan zal het wel duur zijn. Prive via een labo is goedkoper ... +/- 80 euro ... kies dan die labo waar de DNA van de hengst al bekend is (navraag bij Stamboek welke labo zij gebruiken).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 18:14

TS heeft de vader al niet, als je de test met alle nakomelingen van Slawoj gaat doen (en dan is het niet zeker of alles is geregistreerd en of het echt een nakomeling van Slawoj is) ben je heel veel geld kwijt, en nog geen steek wijzer. Papier bij dat paard gaat de waarde van dat paard niet in die mate verhogen dat het de investering gaat lonen. En om je eigen nieuwsgierigheid te bevredigen...tja, genoeg andere leuke dingen die je met dat geld kunt gaan doen.