[TI] Tinkers in de dekens: Met welke deken staat jouw Tinker nu?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Tinkers in de dekens: Met welke deken staat jouw Tinker nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 18:37

Omdat er toch best wel wat mensen zijn met een Tinker onder de dekens en bijbehorende vragen en twijfels dit topic. Kunnen we mooi ervaringen en meningen uitwisselen.

Mijn Tinkerdame, 13 jaar en drachtig, staat het jaar rond 24/7 buiten met onbeperkt ruwvoer/gras.
Momenteel heeft ze een ongevoerde regendeken op.

Brand los!

Poosje81

Re: Tinkers in de dekens: Met welke deken staat jouw Tinker nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:38

Momenteel deels geschoren en zonder deken, ze had de deken gesloopt en het is nu toch nog mooi weer, dus pas als het weer fiks gaat regenen, gaat de regendeken er weer op.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:39

ik twijfel nog. ik heb een 5 jarige tinker ruin die vrij snel zweet. en duurt ook vrij lang door zijn dikke vacht (nu al) voordat hij droog is. ik zit te denken om volgend jaar een 0 grams om te doen. misschien dit jaar nog maar ik twijfel. hij kan makkelijk zonder deken, maar vanwege zweten tijdens het rijden twijfel ik dus.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:41

ik probeerde voor mijn tinkerdame een regendeken 150 gram, maar ze is er gewoon echt niet blij mee... dus stond ze vanmorgen weer happy zeiknat te regenen :D
dus geen dekens voor haar (alleen een zweetdekentje dan)

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:46

Die van mij staat 's nachts op stal en heeft nu een fleece gevoerde regendeken op. Binnenkort ga ik haar denk ik weer scheren en dan krijgt ze als het niet zo koud is haar 300 grams winterdeken met hals op en als het dan gaat vriezen krijgt ze haar 200 grams staldeken er bij onder.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 18:52

dennisje schreef:
ik twijfel nog. ik heb een 5 jarige tinker ruin die vrij snel zweet. en duurt ook vrij lang door zijn dikke vacht (nu al) voordat hij droog is. ik zit te denken om volgend jaar een 0 grams om te doen. misschien dit jaar nog maar ik twijfel. hij kan makkelijk zonder deken, maar vanwege zweten tijdens het rijden twijfel ik dus.

Maar waarom dan een 0-grams? Ik heb mijn Tinkerdame nu onder de ongevoerde deken en vacht krijgt ze net zo goed, als ze veel gezweet heeft baal ik juist dat ik er een deken op moet leggen, zoals ik al zei staat ze 24/7 buiten, en wachten tot ze droog is, is haast geen doen. Bij een dekenloos paard gooi ik ze als ze koud zijn gewoon weer het land op, heb daar nog nooit een ziek van gehad.

Reden van deken hier is dat Caily bij de vorige eigenaren veelal én op stal én onder de deken heeft gestaan. Toen ik haar afgelopen winter had mocht ze zonder pardon dag en nacht buiten blijven zonder deken. Paarden kregen op dat moment twee keer per dag hooi. Mijne trok dat niet, die zag ik minder vrolijk en fit worden naar mate het kouder en natter werd, terwijl haar Tinkervriendinnetje vrolijk was en ook op den duur duidelijk een vacht had die zich beter/dikker leek uit te zetten oid. Heb toen rond de kerst er een deken op gelegd en paardlief zag je gewoon opleven.

Dit jaar krijgt ze dus weliswaar onbeperkt ruwvoer en staat ze in een kudde waar ze duidelijk beter op haar plek is, maar omdat ze drachtig is neem ik geen risico en gaat ze gewoon weer onder de deken. Hoeveel gram oid weet ik nog niet precies, ik hou het voorlopig bij de regendeken, en heb vanmiddag een 300 grams besteld (die van vorig jaar was wat krap en zat een scheur in), maar voornamelijk voor "het geval dat" (en omdat het kleurtje zo gaaf is dat ik hem niet kon laten liggen :D ). Ene persoon zegt hele winter door ongevoerd kan best, anderen beweren dat ze dr vacht dan niet uit kan zetten door het gewicht van de deken en het koud zal krijgen. We gaan het zien...

grifpif4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:54

mijn tinker heeft geen deken om. hij staat 24/7 heel het jaar de door buiten en heeft de beschikking over een inloopstal. en krijgt een super goede vacht en heeft het nog nooit koud gehad.

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:54

Die van mij staat gewoon nog lekker in z'n blootje buiten. Het is overdag nog bijna 20 graden!! {:} Een paard voelt zich het lekkerst tussen de 10 en 15 graden, dus voorlopig nog geen deken voor knollie. 's Nachts staat hij lekker beschut op stal. Pas als het overdag onder de 10 a 12 graden is, krijgt hij een ongevoerde regendeken op. Als het vriest krijgt hij een dikkere deken op.

Nonnie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:57

Ik heb mijn tinker geschoren en hij staat onder een ongevoerde regendeken. Als ik onder de deken voel, voelt hij warm genoeg aan.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 18:58

waarom zou ik er meteen een dikke deken opgooien?
gaat mij er alleen om dat zijn vacht wat minder dik is tegen het zweten.
die van mij staan snachts binnen. hij heeft nog nooit een deken opgehad dus ik wil rustig aan opbouwen.
dit jaar 0 grams en als ik wedstrijden ga rijden word hij geschoren.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 19:00

Omdat je met 0 gram naar mijn inziens niet minder vacht krijgt? Iig, merk nog niet dat de mijne minder vacht krijgt nu dan vorig jaar. Maargoed, die kreeg vorig jaar past-boem 300 gram op, waarna zowel ik als de verkoopster van de deken verwachtte dat ze zou gaan verharen, dat deed ze ook niet, misschien heb ik er gewoon een die (inmiddels) niet meer zonder haar deken kan. Als ik haar vacht vergelijk met die van de andere Tinkers dan is die namelijk wel duidelijk dunner.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:03

Caily schreef:
Omdat je met 0 gram naar mijn inziens niet minder vacht krijgt? Iig, merk nog niet dat de mijne minder vacht krijgt nu dan vorig jaar. Maargoed, die kreeg vorig jaar past-boem 300 gram op, waarna zowel ik als de verkoopster van de deken verwachtte dat ze zou gaan verharen, dat deed ze ook niet, misschien heb ik er gewoon een die (inmiddels) niet meer zonder haar deken kan. Als ik haar vacht vergelijk met die van de andere Tinkers dan is die namelijk wel duidelijk dunner.

mijn andere paard heeft een dunnere vacht met alleen al een o grams deken op.
ze hebben het warmer dus hoeven ze geen dikke vacht aan te maken.

Gaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:09

Die van mij staat nu nog zonder deken 24/7 op de wei. Als de wei te nat wordt gaat ze het paddock in. Eind oktober ga ik haar scheren (jachtmodel, maar scheer maar een klein deel van de hals). Ik heb een ongevoerde regendeken, een 100 grams regendeken en een 260 grams regendeken. Daarbij heb ik nog een 100 grams onderdekentje. Daar hoop ik eigenlijk de winter mee door te kunnen. Ik heb wel erg getwijfeld of ik wel zou scheren, omdat ze deze winter voor het eerst ook snachts buiten blijft.
Ik ben er zelf ook helemaal niet blij mee dat ze geschoren moet worden en onder een deken moet, zou haar veel liever lekker teddy houden, maar dan kunnen we niets. Na veel onderzoeken is dit volgens de va voor mijn merrie de enige manier om haar temperatuur een beetje te kunnen regelen tijdens het rijden.

Alleen een regendeken zou ook mijn keus niet zijn (als het echt koud is), inderdaad vanwege de vacht die niet opgezet kan worden, maar misschien valt het wel heel erg mee.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:31

Niet. Mijn 25-jarige merrie krijgt pas een deken op als ze die nodig heeft. Het was droog en zonnig, dan ga ik haar geen deken op doen. Die krijgt ze als het guur en nat wordt. Zie het nut er niet van om nou een deken op te doen als je hem alleen tegen nattigheid/kou op hebt, want dat is het nog niet. Bovendien heeft ze al een enorme berenvacht :oo Je kunt je hand ín haar vacht leggen. Die heeft het niet koud :) Helemaal met dagen zoals vandaag. Het regende wel iets vanochtend, maar het was vanmiddag warm en benauwd. Moet jij rondlopen met een trui onder je regenjas, da's niet lekker.
Als het natter wordt krijgt ze tot 0 graden een 0-grams op, als het gaat vriezen een 200grams. Meer heeft ze niet nodig.

Haar zesjarige zoon staat dekenloos en krijgt ook geen deken.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 19:39

Caily heeft dus echt nog maar heel iets vacht, ook op haar hals, kunnen zelfs mijn kleine handjes nog niet eens in.

Overdag is voor nu de regendeken idd een beetje overbodig, maar steeds op en af valt voor mij praktisch niet te regelen en 's nachts is de afgelopen nachten steeds maar rond de 5 graden geweest dus dan zonder deken leek me ook weer niks dan; ik ga er ook liever niet mee lopen ouwehoeren op-af-op-af, heb gekozen voor erop, dus nu blijft hij er ook maar op.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:44

Wel meer paarden die weinig vacht hebben, hoewel Flynn ook al berig wordt. Kou is niet erg, nattigheid en kou is vervelender. Ik vind het echt zonde om nu al een deken op te doen, ze moeten hem nog lang zat op. Plus dat een regendeken niks helpt tegen kou :) Hij is immers niet gevoerd, plus dat ze lastiger hun vacht op kunnen zetten.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 19:49

Ik dacht ook dat een regendeken niet zou helpen tegen kou, maar zoals dennisje het zegt is dat dus wel zo. Op zich ergens ook wel logisch gezien hun eigen lichaamswarmte nu extra vast gehouden wordt tussen het lijf en de deken, en de wind komt er niet rechtstreeks overheen natuurlijk.

Vorig jaar inderdaad toen er neerslag viel icm oostenwind dat het voor Caily lastig leek te worden. Vind het welk jammer hoor, hou van paarden met vlekken en veel haar, dus vlekken verbergen een een Tinker met relatief weinig winterhaar, hmm... verkopen maar? :Y) Maar better safe than sorry nu ze drachtig is, als ze volgend jaar leeg is dan gaan we het weer zonder proberen.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:53

Een regenjas zorgt niet voor warmte. Een regenjas kan wel wat van je warmte vasthouden en de wind tegenhouden, maar kan juist ook koud worden doordat ze hun vacht niet goed kunnen opzetten en op die manier warmte vast kunnen houden.

Drachtig of niet, een gezonde Tinker zou wel gewoon tegen deze temperaturen en droogte! moeten kunnen. Als zelfs mijn bejaarde plurk niet staat te rillen in de regen... ;) En Jes kan normaliter slécht tegen regen, die houdt zichzelf dus niet meer warm als ze nat is. Vandaar ook dat zij straks in de dekens komt te staan. Droge kou lacht ze om. Zoals bijna elk gezond paard. Drachtig is niet gelijk aan verzwakt, zeker niet in dit stadium.

Laat ik het zo zeggen, mijn keuze zou het niet zijn, nu al een regendeken op doen. Maar iedereen maakt zo zijn eigen keuzes :)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:07

1 volledig geschoren -> 150 grams straks 250 en 400
1 deels geschoren -> ongevoerde regendeken straks bij kouder 150 (staat in de winter waarschijnlijk stil dus wordt niet opnieuw geschoren en geen dikkere deken
1 niet geschoren -> nu bloot straks met kouder weer ongevoerdr regendeken

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:17

Nu alleen een regendeken. Binnenkort wordt hij geschoren en dan krijgt hij uiteraard een dikkere deken op.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:20

Nu overdag een regendeken of bloot.
In de nacht een 100 grams staldeken.

Ik hoopte door al in augustus te beginnen met een zomerdekentje in de nacht, de vacht te kunnen beperken. Maar helaas, hij heeft al mega veel haar -O- .
Word dus toch scheren volgende maand.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:29

Ik twijfel nog altijd wat ik ga doen..

We hebben nu een paddock, dus die moddertroep is weg. Ik zou haar graag onder een dekentje willen omdat ze dan ook sneller uit haar vacht is en het fijn is dat als je het deken er af haalt, je een schoon paard vindt.. Ik moet wel zeggen dat ik dat behoorlijk handig vind en het dus meer voor mezelf is dan voor mijn paard. Tinky kan het weinig schelen of ze er nu een aan heeft of niet. Vorig jaar zonder deken gedaan en ik vind die berenvacht echt geweldig, maar die modder/mest of wat het ook was was een hoop minder leuk. Je borstelt al haast 2u voor je kan rijden en in de winter heb je al zeker een beperkte tijd.

Twee jaar geleden had die van mij een HH deken, een 0-grams met fleece. Opzich was ik er tevreden mee, maar dat ding was in no-time gesloopt. NOOIT meer HH hier.. Ik zoek nu een deken zonder loopsplitten en had een Amigo/Bucas op het oog. Alleen zijn die toch wel a/d prijs.

Binnenkort is het hier in de ruiterwinkel uitverkoop, ook op dekens. Dus wie weet kan ik een deken scoren. Ik laat dan zeker nog iets weten welke het is geworden etc. Onze ruin gaat waarschijnlijk niet onder een deken. Mijn moeder is er niet zo fan van.

flodje84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:30

Onze tinker staat zonder deken. Straks ik denk november scheer ik hem en dan krijgt hij meestal een regendeken met fleecevoering. Dan heeft hij het warm genoeg. Als het kouder wordt krijgt hij een warmere deken. Nu geniet hij nog volop van 24/7 buiten staan.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 20:42

Bucas en Amigo is nogal een prijsverschil := De goedkoopsten van Amigo en HH schelen niet heel veel in prijs. Ik heb nu een Equitheme erbij gekocht, omdat ik het kleurtje zo leuk vind en hij zeer voordelig geprijst was. Bevalt hij niet kan hij als onderdeken of koop ik alsnog een gevoerde Amigo deken erbij, de regendeken bevalt erg goed!

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:30

Die van mij is helemaal geschoren en staat onder 150 grams 24 uur per dag buiten. Voelt gewoon warm onder het deken.