Dilemma... wanneer hengstje laten ruinen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melody93

Dilemma... wanneer hengstje laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 09:46

Hallo allemaal,

Wij hebben een leuk haflingerhengstje in de opfok staan, Wicked van 't Loisveld. Omdat hij niet heel lang meer in de opfok kan blijven, omdat ze grond hebben moeten inleveren, moeten we nu binnen korte termijn beslissen of hij geruind zal worden in de laatste ''ruinronde''. Dit vind ik erg lastig om te beslissen. Vooral met het vooruitzicht dat ik nog wel met hem naar de keuring wil als hij een jaar of 3/4 is. Ook wil ik hem in de toekomst uitbrengen in de wedstrijdsport (wat overigens geen probleem is als hij wel hengst is, ik heb met mijn merrie namelijk L1 gereden).
Op de pensionstal waar hij uiteindelijk komt te staan zijn hengsten toegestaan, dus ook dit maakt verder niet uit. Natuurlijk wil ik hem niet onnodig hengst houden, dus mochten we hem hengst houden tot zijn 3e/4e, en hij behaald slechte keuringsresultaten of zijn gedrag loopt uit de hand, zal hij uiteraard geruind worden. Zijn afstamming is als volgt:

Vader: Whisper van de Landsard
Uit de hengst Wallenstein, en de merrie Hexele (elite), v. Nabucco
Meer info: http://www.haflinger.nl/Hengsten/Whispe ... dsard.html
Moeder: Isabel van 't Broek
Uit de hengst Allacher, en de merrie Inda, v. Amadeus

Wat zouden jullie doen in dit geval? Gelijk laten ruinen of nog even wachten? Ik hoop wel dat hij mooi ''gespierd en breed'' uitgroeit. Ik weet niet of het nu een fabeltje is of niet, maar van meerdere kanten hoor ik hoe eerder je ruint hoe groter ze worden, hoe later je ruint des te gespierder en breder ze worden. Wat is jullie ervaring hiermee? Aan de grote maat zal hij sowieso wel worden als hij zo doorgroeit, hij is nu al vrij groot voor zijn leeftijd naar mijn idee(waarschijnijk nu tussen de 1.43 en de 1.45). Foto's of meer informatie zal ik op verzoek plaatsen. Bedankt alvast!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:48

ik zou eerst een kenner vragen wat hij tot nu toe van het diertje vindt. Zegt hij dat het voor de keuring niets zal worden, zeg ik zaakje eraf.

Hoe oud is ie? is ie wel als veulen voor de keuring geweest?

melody93

Re: Dilemma... wanneer hengstje laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 10:11

Ja klopt, daar ben ik ook wel mee bezig. De fokker gaat van de week langs om te kijken en hij staat bij de voorzitter van het NHPS, dus ik kan het hen ook vragen. Als veulen is hij wel naar de keuring geweest, maar de resultaten zal ik even moeten opzoeken. Wel weet ik dat de fokker zei dat hij nog te jong was op de keuring en daardoor onder deed aan de andere veulens. Hij is van april 2012, dus nu 1 jaar en 6 maanden oud.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:17

ik zou hem nog lekker even hengst laten dan, als zijn gedrag en alles het toelaat.
Ook omdat het bij de stal waar hij uiteindelijk zal gaan staan, hengsten geen probleem is.
Ruinen kan altijd nog.... eraf is eraf :D

NatasjavE

Re: Dilemma... wanneer hengstje laten ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:23

Inderdaad een kenner laten kijken of het hengstenkeuringsmateriaal is. Indien niet zou ik hem nu laten ruinen. Dan kan hij lekker bijkomen voor dat je er mee aan de slag gaat.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:24

Opzicht heb ik geen moeite met vroeg ruinen, maar als je keuring wil lopen met 'm zou ik dat afwachten.
Mits hij handelbaar en evengoed af en toe lekker buiten kan op de stal waar die naartoe gaat.
Castreren is snel zat gedaan, denk er gewoon even over na.
Vind de opmerking van Knert wel wijs, om eerst een kenner te vragen.

melody93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 09:26

Inmiddels contact gehad met iemand die ook een ggk dekhengst heeft staan. Omdat er heel veel komt kijken bij hengstenkeuringen, en daarbij maar weinig hengsten goedgekeurd worden, is realistischer om hem te laten ruinen. Bovendien als particulier is het haast niet te doen om een dekhengst te hebben, en is dit ook niet echt ons gebruiksdoel. Wel adviseerde ze mij om meerdere redenen om hem voorlopig nog hengst te houden, tot hij een jaar of 3 is. Dan ruinen en uitbrengen om hem op te laten nemen in het stamboek. Verder komt hij volgend jaar al bij ons op stal te staan waarschijnlijk. Dan kunnen we hem rustig wat gaan trainen aan de longe etc en hem klaarstomen voor de keuring. Heb zelf verder geen ervaring met keuringen maar wel veel mensen in mijn omgeving die kunnen helpen, dus dat moet vast goed komen! :)