Prijsbepaling veulen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akires

Prijsbepaling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:03

Ik ben me al een poosje aan het oriënteren op de aanschaf van een veulen.
Waar ik me, ten eerste, over verbaas zijn de hoge prijzen die er momenteel voor veulens worden gevraagd.
Maar ook het grote verschil in prijzen van veulens met dezelfde vader.
Wat bepaalt nu de prijs van een veulen?

Anoeska27

Re: Prijsbepaling veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:07

Er worden in mijn ogen helemaal niet zulke hoge prijzen gevraagd. De eigenaar van het veulen bepaald de prijs. Die is mede afhankelijk van de lijn waar het dier uit komt en de verwachtingen die de fokker van het veulen heeft. Ook eventueel plaatsgebrek speelt een rol en uiteraard de kosten die de fokker reeds heeft gehad.

Wat vind jij hoge prijzen?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:12

Dat viel mij ook al op ja.
Veulens met niet een heel bijzondere afstamming voor 1500 a 2000 euro vind ik gezien de markt erg veel geld. Daar koop je inmiddels ook een leuke beleerde KWPNer voor. Een veulen blijft toch ook voor de koper een gok en zitten aardig wat kosten aan.

Laatst een heel leuk veulen gezien (hengstje) met wat een aparte kleur en daar vroegen ze gewoon al 2750 voor ivm kleur en niet eens zo zeer voor de afstamming (was overigens van Charmeur)
Laatst bijgewerkt door Salsa op 30-09-13 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:14

Ik vind hoge prijzen liggen tussen de €5000 en €10.000.
En dan heb ik het over KWPN of NRPS veulens.
En waar ik me over verbaas is dat van dezelfde hengst de ene nakomeling voor rond de €2000 wordt aangeboden en de andere rond de €7000.
Ik begrijp dat de "verwachting" van een veulen meespeelt in de prijsbepaling, maar zulke grote verschillen en zulke hoge bedragen?

MyWup
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:15

Voor een gemiddeld veulen zijn de prijzen niet hoog,
De betere veulens blijven ook duurder dan de rest,
Maar misschien handig als je erbij zet wat voor veulen je wilt:kwpn, tinker, haflinger....?
⚠️ MyWup kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:18

Tussen de 5000 en 10.000 euro heb ik ze inderdaad al veel gezien. Niet normale prijzen meer vind ik.
Voor een veulen met een redelijk normale achtergrond vind ik 2000 euro wel nog te doen. Maar voor een kruising vind ik het weer te veel geld zoals de markt er nu bij staat.

MyWup
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:20

Oke, ligt aan het uiterlijk en lopen,
Mijn ouders hadden een volle broer en zus uit een zeer goede merrie, hengstveulen werd voor 10 duizend euro meer verkocht dan de merrie, ligt eraan of het veulen naar de keuring is geweest, zo ja, wat waren de resultaten.
Ben je wel eens op een veulenveiling geweest?
Daar kan je soms leuke veulens krijgen voor weinig :)
⚠️ MyWup kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:30

Het hangt ook af van het dekgeld (KWPN praat ik over) als je al meer dan € 2.000 dekgeld heb betaald, ga je je veulen niet zomaar verkopen beneden de € 3.000,00 en dan heb je nog verlies. Fokken kost veel geld, dat wordt wel eens vergeten.

Verder is de lijn belangrijk bij het bepalen van de prijs: een veulen uit een bewezen lijn zal vaak duurder zijn dan een veulen uit een gewoon simpel lijntje. Persoonlijk vind ik tussen de € 3.000 en € 4.000 voor een redelijk goed KWPN-veulen uit een redelijk goede lijn wel normaal. Uitschieters heb je altijd, € 10.000 of meer voor een veulen is eigenlijk niet normaal.

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:39

Ja, ik ben ook al wel op een veiling wezen kijken (ben me best breed aan het oriënteren...;) ). Ook daar vielen de grote verschillen me op. Maar toch ook de hoge prijzen.
Voor hetzelfde bedrag heb je een heel leuk beleerd paard.
Natuurlijk kies je bewust voor een veulen, maar een veulen moet je nog wel de eerste jaren gezond en goed door zien te krijgen. Wat uiteraard ook weer de nodige kosten met zich meebrengt. En dan loop je ook nog eens het risico dat het veulen toch niet helemaal aan je verwachtingen voldoet.
Al met al best veel risico met een vaak erg hoog prijskaartje eraan...

@moratoetje: een hoge dekgeldprijs betaald en dus een duurder veulen snap ik, maar dan snap ik weer niet het grote verschil tussen de veulens met dezelfde vader.

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 09:42

Salsa schreef:
Tussen de 5000 en 10.000 euro heb ik ze inderdaad al veel gezien. Niet normale prijzen meer vind ik.
Voor een veulen met een redelijk normale achtergrond vind ik 2000 euro wel nog te doen. Maar voor een kruising vind ik het weer te veel geld zoals de markt er nu bij staat.

Ja, hier sluit ik me helemaal bij aan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:45

En dan moet je maar niet kijken op de veulenveilingen. O.a. Prinsjesdag Ermelo €47.500 voor een veulen.
Persoonlijk zelf zou ik zelf een x bedrag neer zetten wat je bestedingsbudget is.

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 09:48

@Akires: hangt ook erg af van de moederlijn. Een veulen van bijv. Jazz uit een zeer predikaatrijke moederlijn waar al veel paarden uit zijn voort gekomen die het erg goed doen of gedaan hebben zal waarschijnlijk duurder zijn dan een Jazz uit een simpele moeder met weinig predikaten in de lijn en/of prestaties.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:09

A.s. zaterdag is er een veiling van het westerkwartier, daar gaan de veulens voor leuke bedragen weg (de duurste was vorig jaar rond de 4000, gem lag de prijs rond de 1500)
Presentatie begint om half 5, aansluitend om 7 uur (avond) de veiling. Dus als je iets leuks zoekt voor een normaal bedrag...

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:51

Moratoetje schreef:
Het hangt ook af van het dekgeld (KWPN praat ik over) als je al meer dan € 2.000 dekgeld heb betaald, ga je je veulen niet zomaar verkopen beneden de € 3.000,00 en dan heb je nog verlies. Fokken kost veel geld, dat wordt wel eens vergeten.

Verder is de lijn belangrijk bij het bepalen van de prijs: een veulen uit een bewezen lijn zal vaak duurder zijn dan een veulen uit een gewoon simpel lijntje. Persoonlijk vind ik tussen de € 3.000 en € 4.000 voor een redelijk goed KWPN-veulen uit een redelijk goede lijn wel normaal. Uitschieters heb je altijd, € 10.000 of meer voor een veulen is eigenlijk niet normaal.

Daarom moet men in deze tijd eens goed nadenken voordat ze fokken.
Fokken doe je als particulier imo namelijk niet om winst te maken maar omdat je een fok product van je merrie wil om wat voor een reden dan ook. (heb het even niet om het foksigment wat zich richt op serieuze sportpaarden wat eigenlijk maar een heel klein deel van de markt is)

Ik vind 3000 a 4000 euro voor een veulen uit een redelijke lijn echt veel geld gezien het risico wat je loopt en hoe andere jonge, net ingereden, paarden uit redelijke lijnen te koop staan. Een veulen is niets meer dan een fok en een belofte voor de toekomst maar je hebt in weze nog niks concreet.

Er is momenteel zo veel overschot aan paarden op de markt dat je niet de hoofdprijs voor een veulen moet en kan verwachten

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 11:55

Ik ga mijn veulentjes echt niet verkopen beneden het dekgeld, dan blijven ze maar lopen....gelukkig hebben wij de ruimte er voor. Mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zijn bij ons aan het verkeerde adres.

Momenteel fokken wij alleen nog met New Forestpony's. Vorig jaar is ons laatste KWPN-veulen geboren, deze loopt er nog maar dat was ook de bedoeling. Als mensen die zouden willen kopen, dan zouden ze toch flink in buidel moeten tasten (ook omdat we haar eigenlijk willen houden).

Maar de prijs voor een veulen is afhankelijk van zoveel factoren en of het veulen weg moet of niet. Niet iedereen heeft ruimte genoeg om een veulen een winter aan te houden. Ik ben dan van mening dat je dan eigenlijk niet had moeten fokken maar goed....die keus moet ieder voor zich maken natuurlijk.

Ik denk dat de prijs bepaald wordt door:

- ras
- afstamming, bloedlijn (predikaten, prestaties)
- wel of geen spoed bij verkoop
- exterieur en beweging van het veulen
- gezondheid en/of evt. gebreken
Laatst bijgewerkt door Moratoetje op 30-09-13 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Percy
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:01

Salsa schreef:
Dat viel mij ook al op ja.
Veulens met niet een heel bijzondere afstamming voor 1500 a 2000 euro vind ik gezien de markt erg veel geld. Daar koop je inmiddels ook een leuke beleerde KWPNer voor. Een veulen blijft toch ook voor de koper een gok en zitten aardig wat kosten aan.

Laatst een heel leuk veulen gezien (hengstje) met wat een aparte kleur en daar vroegen ze gewoon al 2750 voor ivm kleur en niet eens zo zeer voor de afstamming (was overigens van Charmeur)

Een leuke beleerde kwpn-er voor 1500 á 2000 euro? Dat lijkt me toch sterk. Tenzij er iets mee aan de hand is misschien maar voor dat geld zou ik die meteen kopen en doorverkopen :D

De prijs van veulens is inderdaad erg afhankelijk van afstamming en wat broers en zussen in de sport doen. Zoek je iets uit een goede sportstam dan ben je inderdaad veel meer kwijt dan wanneer je een wat eenvoudiger veulen zoekt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:15

Donja schreef:
A.s. zaterdag is er een veiling van het westerkwartier, daar gaan de veulens voor leuke bedragen weg (de duurste was vorig jaar rond de 4000, gem lag de prijs rond de 1500)
Presentatie begint om half 5, aansluitend om 7 uur (avond) de veiling. Dus als je iets leuks zoekt voor een normaal bedrag...

Inderdaad, veulenveiling voor marktprijzen. Prima deals als je als koper op de tribune gaat zitten.
Veulens zijn wel ongeselecteerd: iedere verkoper kan zijn veulen aanbieden. Het zijn dus veulens uit alle lagen van kwaliteit. Veulens zijn wel veterinair gecontroleerd bij aanlevering.

Een netjes gefokt KWPN-veulen moet toch al gauw 2.500-3.000 euro opleveren, wil de fokker enigszins uit de kosten zijn.
De kosten van dekgeld liggen makkelijk rond de 1.000 euro, dan heb je nog veterinaire begeleidingskosten, extra voedingsbehoefte fokmerrie gedurende 8-9 maanden (onderschat het niet...).
Heeft de fokker pech, dan is het een minder mooi getekend veulen, of nog erger, eentje met een scheef been of het is ziek... dan is er al geen kans meer op winst. Raakt het veulen onverhoopt niet verkocht, veel van dat soort veulens tref je aan op paardenmarkten (bijv. Zuidlaren) voor amper dekgeld.

Het is maar net wat je als koper zoekt. Wil je een aardig paard, dan kun je voor 2-3 duizend euro een netjes veulen vinden. Wil je meer kans op over 3 jaar dat paard met de wauw-factor, dat soort veulentjes zijn duur. Dan is 6.000 euro wellicht nog niets.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 12:22

Ik heb om die reden een jaarling gekocht destijds. Veulens waren flink aan de prijs (onder de 2000 niks naar onze gading), terwijl ik in jaarlingen heel veel keuze had en de eigenaren vaak ook open stonden voor onderhandelingen.

Akires

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 13:49

Donja schreef:

Bedankt voor de tip!
Ik heb de lijst met veulens zojuist bekeken en zal hier zaterdag zeker gaan kijken.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:41

Nou, als fokker even alle kosten op een rijtje voor het fokken van een veulen :

Enkel administratief :
Dekgeld + 18 dagen scan : €650
Registratie Dekking : €70
Registratie veulen, afgifte paspoort, chippen : €89,99

Dierenarts
Scan 34 dagen + Scan 60 dagen : €100
Veulenprik, visite dierenarts voor checkup : €101,25

Dan voer
Merriebrok PAVO, €11,25 per zak a 20 kg, 5 a 6 zakken in de maand , per maand : € 61,88

Dat is dus laat maar zeggen bij het afspenen op 5 maand, beginnend merriebrok te voeren 2 maand voor geboorte --> 7 maand merriebrok a la €61,88 = €433,16
Hooi eet het veulen ook mee, maar reken ik even ook niet mee

Veulenbrok 2 zakken a €13,50 = €27

Extra strooisel reken ik even niet mee, maar gebruik zeker een halve baal gehakseld stro per dag nu met veulen, waar het eerst misschien een keer een halve baal in de 2 dagen was, vaak nog niet eens.

Dan komen de eerste 2 basisentingen er bij, dat zal rond de €100 weer liggen

Hoefsmid rekent niets voor het bijvijlen van het veulen, dus dat tel ik ook nog even niet mee.

Ontworming 2 -3 maal, spuit €7,50 = €22,50

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Grove schatting op basis van het fokken van mijn KWPN Gelderse veulen lag dus pakweg rond de €1593,90

Dan nog niet de veulenhalsters meegerekend, het strooisel niet, hoefsmid niet,
Dan de tijd en moeite die je er (al dan niet graag) insteekt om het veulen op te voeden, halstermak te maken, noem maar op.

Waarom is een veulen van €1500 dan duur ? Heel veel mensen verkijken zich er geloof ik op hoeveel geld en tijd het kost om uiteindelijk er een veulen te hebben lopen, waarom zouden we ze dan voor weggeefprijzen op de markt moeten zetten, omdat €1500 zoveel is voor 'maar' een veulen ? 8)7

Dit is precies de reden waarom de fokkerij de verkeerde kant op gaat, men fokt maar wat rond met een niet goedgekeurde dekhengst, want daar geef je in ieder geval weinig toe aangaande de prijs. Er mag best handel zijn, maar waarom zouden we als fokkers van fijne toekomstige gebruikerspaarden uiteindelijk geld toe moeten leggen om ons fokproduct maar te kunnen verkopen ? Dat is toch niet realistisch meer ? :n

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:54

Het dekgeld van 650 euro is anno 2013 erg laag te noemen.
Anno 2013 is 900-1.000 euro de norm. Iig wel voor KWPN rijpaarden niet-Gelders.

(je kunt je afvragen hoe en waarom een dergelijk hoog dekgeld normaal is geworden, maar dat is een heel andere discussie)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 14:57

Duidelijk lijstje Cheytjuh. Veulenprik doe ik niet aan, maar de dierenartskosten zijn bij aan huis scannen iets hoger. Ook is het dekgeld hoger bij de hengsten die ik gebruik. Ik zou mijn veulens dus ook niet opgeven voor een veiling zoals boven genoemd, wil namelijk wel mijn kosten eruit hebben. En anders blijven ze staan tot ze 3 en onder het zadel zijn.

MyWup
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:07

Als ik ooit weer een paard koop, dan koop ik beslist geen veulen,
Een onbeleerde 3 jarige is in verhouding veel goedkoper, En je kan er meteen mee aan de gang,
én bij een veulen weet je niet hoe het zich gaat ontwikkelen, Hoe het eruit gaat zien met 3 jaar.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:09

Dees schreef:
Het dekgeld van 650 euro is anno 2013 erg laag te noemen.
Anno 2013 is 900-1.000 euro de norm. Iig wel voor KWPN rijpaarden niet-Gelders.

(je kunt je afvragen hoe en waarom een dergelijk hoog dekgeld normaal is geworden, maar dat is een heel andere discussie)

Is ook zo :j Maar om zo een beeld te geven dat zelfs bij zo een 'laag' dekgeld, je vaak minimaal wel op het dubbele uiteindelijk uitloopt :j Mensen willen dat nog wel eens onderschatten.

Fokken mag dan wel een keuze zijn die je maakt, maar uiteindelijk hoeft het in mijn ogen niet zo te zijn dat je wel even dankbaar mag zijn dat iemand jou fokproduct voor een laag prijsje wil overnemen of je er 'vanaf wilt helpen'. :n Helemaal niet als jij op een professionele manier met liefde en hart voor de zaak een correct veulen op de markt brengt. Fokt er niemand meer, dan is de paardensport/paardenbusiness snel afgelopen.

Ik vind het een belediging naar een fokker toe wanneer je aankomt : Ja, ik wil je wel even voor €500 euro van je 'maar' veulen afhelpen. Dan blijft het mooi in eigen bezit hoor, kwaliteit zou gewoon gewaardeerd moeten worden. Uiteindelijk ben je als amazone/ruiter/recreatief paardrijder afhankelijk van de fokkers, en je rekent er ook op dat zij fijne dieren voor welke richting dan ook 'creeeren' / 'waarborgen'

@ Anoeska : Dank je :) Het is een grove lijst , wat wel zo'n beetje covered wat het inhoudt om een veulen te fokken denk ik :j Ik betrapte mezelf er een aantal jaren terug ook op hoor, pffff €2000 voor een veulen ? Dat doe je toch niet ? Nu ik het een aantal keer zelf heb gedaan, praat ik wel even anders :) Bij de vorige merrie iets minder fortuinlijk geweest en merrie en veulen een week op de kliniek gehad, kosten liepen zo op naar de €1000+

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 15:13

ach tis natuurlijk ook weer afhankelijk van het ras en de papieren. Ik ben ook op veulentjes jacht en kom op de meest bijzondere locaties. Zo was ik laatst in een weiland met veulentjes en schrikachtige moeders, die stonden daar het hele jaar door om veulentjes te krijgen bleek en die eigenaar vroeg 600 per veulen. Maar had t vermoeden dat dit bedrag voor zo'n veulentje nog teveel zou zijn. Vind het wel fijn als ie al gechipt is en een keertje de hoefsmid heeft gezien en ook wat in handen is geweest.