Drachtig of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chiave

Drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 21:04

Hoop dat het hier goed staat, anders mijn excuus.

Ik zit met een vraag, het gaat om het volgende: vanmiddag heb ik Fleur (een C Welsh, 1.34 m, merrie) een lekkere poetsbeurt gegeven. Ik dacht al eerder dat ze wat dikker geworden was, maar vandaag weer. Ik deed even een grote controle en ging ook langs haar uiers. Toen ik daar aan voelde en er heel zachtjes in kneep, kwam er melk uit. Dat was niet heel spierwit, maar een beetje waterig. Ik voelde aan haar buik (kreeg direct een hap in mijn bil, stond weer eens verkeerd) en deze was best hard. Ik voelde hier en daar een klein bobbeltje, maar dat kon ik even later niet meer vinden. Ze heeft met een hengst (4,5 jaar) en een ruin (7 jaar) in de wei gestaan. Anderhalf jaar lang, maar sinds een tijdje begon het hengstje zich aan Fleur op te dringen. Hij was echter een kleine shetlander, dus ik dacht dat het geen kwaad kon. Hij klom er wel eens bovenop, maar dan duwde ze hem er zelf weer vanaf. Dat deed hij pas sinds een paar maanden. Ze heeft een kleine drie weken wegens omstandigheden op een ander weiland gestaan met twee jaarlingen en haar eigen weidemaatjes. Nu is ze weer op eigen land, maar ze staat nu alleen, sinds een weekje. Het ene maatje (hengstje) is overleden en de ander is helaas naar de slager gebracht. Ze kan nu natuurlijk wel meer eten, maar daar kan ze nooit zo hard van zijn gegroeid, geloof ik. Ik wilde graag jullie advies over wat ik moet doen, aangezien ik niet direct de veearts voor niets wil laten komen. Vijf jaar geleden kreeg ze voor het laatst een veulen. Nadien is ze altijd heel mager gebleven, terwijl ze daarna maar met z'n tweetjes stonden. Pas na een jaar of vier kwamen de andere paardjes erbij, en werd er een ruintje verkocht. Fleur is nu 21. Nu twijfel ik dus of ze zwanger is.

Fleur een half jaar terug:
Afbeelding

Fleur vanmiddag:
Afbeelding

daphneM

Re: Drachtig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:07

nou lijkt er wel op, ze is behoorlijk dik.

Alleen vroeg ik mij af, waarom je haar 1.5 jaar lang bij een hengst zet?...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 21:09

De paardjes kwamen terecht bij ons omdat ze anders nergens terecht konden. En omdat hij een kleine shetlander was en zij 1,34 meet, hebben we het geprobeerd. Het ging prima, tot voor een paar maanden terug. Het leek mij zeer onwaarschijnlijk dat ze zwanger was omdat ze hem er altijd eraf gooide en altijd vrij bitchy tegen hem was.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:10

In principe hoeft een merrie maar een keer hengstig te zijn en hem wel toe te laten om het te laten gebeuren. Kan ze verder heel goed bitchy zijn tegen hem.

Heb je trouwens iets in het voer verder nog veranderd?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 21:11

Nee, ze eten bij ons alleen het gras op het weiland. In de winter voeren we bij met hooi, maar het is net zomer geweest, dus is ze niet bijgevoerd. Nu wordt ze ook niet bijgevoerd.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:13

Hoe lang kan ze nu al meer gras eten dan normaal?

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 21:15

Nu bijna twee weekjes.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:16

Misschien schijndrachtig?? Ben benieuwd!

magdabouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:16

Dit hadden wij ook met onze merrie, die echt totaal niks van hengsten moest weten ook niet toen ze hengstig was. Waren 3 shetten losgebroken 2 hengsten 1 merrie. Stonden natuurlijk weer op een 1 of andere manier bij ons in het land de 2 hengsten. En later bleek onze merrie ineens ook drachtig te zijn geheel onverwacht omdat we niet 1x de hengst erop hebben gezien. wel eens geprobeerd maar werd ermeteen weer afgetrapt. grote kans van wel en die pony was al 24. Pony leeft nu nog en veulen ook, maar het is grote kans van wel !

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 21:18

Als een hengst en een merrie bij elkaar staan gaan ze een veulentje maken.....er is dus inderdaad een hele goede kans dat ze drachtig is.....

Even een DA erbij om te controleren. Haar dieet zal namelijk aangepast moeten worden als ze drachtig Is.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 21:25

Ben inderdaad ook erg benieuwd!
Over schijndrachtig... Ik heb me wijs laten maken dat wanneer een paard meerdere zwangerschappen heeft gehad, een paardenlichaam geen onjuiste signalen meer afgeeft omdat het "al bekend is met zwangerschappen".
Weet voor de rest ook niet of dit waar is...

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:14

Joopc je moet er ook even bij vertellen dat ze op dat andere weiland in een paradijs aan gras heeft gestaan ong 3 weken lang en dat die hengsten schetlanders waren waar fleur overheen kon stappen als ze wou.

Heb je geen foto's waar ze op de zelfde manier staat, dit geeft een vertekend beeld...

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:18

Staat erbij, dat campie een kleintje was. :)
Zal even zoeken naar een extra foto, thanks.

Edit; Sax, die hengsten? Haal je nu die jaarlingen van de buren niet in de war met Whis en Cal?

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:20

Tot voor een paar maand terug.. Dan kun je het misschien een beetje zien maar melk geven nog lang niet.

Weet je in welke maand hij zich zo opdrong. Dat plotse opdringen wat aanhoudt kan ook aanduiden dat het hem 1 keer wel gelukt is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:21

Ach als de merrie gewillig genoeg is en het hengstje te klein gaan ze er wel voor liggen hoor!
Zou echt niet voor het eerst wezen dat dit gebeurt is.
Maar goed als je duidelijkheid wil dan de da erbij halen

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:22

Het moment dat ik het voor de eerste keer zag was nog voor het voorjaar... (klinkt banketstaaf, maar zag hem toen al z'n slagje slaan en toen werd me geadviseerd in het voorjaar verder te kijken, exacte datum weet ik niet meer).

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:27

Ik probeer een zo goed mogelijke foto uit die periode te vinden, maar de meesten zijn onder deken/zadel.
Dit is waar ook de buik het best in beeld te zien is.
Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:28

zou ze dus op 5 a 6 maanden kunnen zitten ongeveer. Is nog wat vroeg voor uier die start vaak pas bij 9 a 10 maand.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:29

Heb je geen foto van de zijkant

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:30

Als je even een dierenarts laat komen weet je het beste waar je aan toe bent ;)
Wij kunnen van achter een schermpje niet zien of jouw pony drachtig is of niet.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 22:32

Afbeelding

Foto uit zelfde serie van de laatsten.

Ik wilde juist even afwachten met een dierenarts en jullie even een blik erop laten werpen omdat ik het zonde van het geld en tijd vind om een dierenarts voor niets te laten komen. ;)

Edit;

Ook nog even een buikje vanaf de zijkant, vanmiddag:
Afbeelding

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:39

Ik weet bijna wel zeker dat ze drachtig is, onze shet heeft ooit onze haflinger gedekt, weet niet wat eruit zou zijn gekomen merrie is door ziekte vroegtijdig overleden.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-13 10:46

Ze is nog steeds kerngezond en lijkt wel een verliefde tiener. Nu komt ze ook direct aanhuppelen, terwijl ze eerder altijd een beetje nukkig was. Misschien omdat ze nu alleen staat, ik heb geen flauw idee.
Wel kan ik gewoon melk "aftappen" nu. Ik wilde even kijken of het nog net zo was als gister en nam een borrelglaasje mee om even te kunnen kijken wat het eigenlijk voor spul was. Maar toen ik eraan zat kwam het er weer uit.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:48

ik denk wel dat ze drachtig is maar inderdaad ik denk dat het beter is om de DA te laten komen. Dan weet je het zeker en kan je ook vragen of hij je kan vertellen wanneer het eventuele veulentje komt :)
succes !

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 10:49

Vooral niet gaan melken. Als ze al drachtig is, melk je alle biest er uit. Zou gewoon de dierenarts opbellen en hem/haar je pony na laten kijken. Als ze echt al zolang drachtig is, dan zien ze het wel.