Duitse rassen voor dummies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kleinvosje

Duitse rassen voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 20:45

Uit persoonlijke interesse ben ik me een beetje aan het inlezen in de Duitse paardenfokkerij. Ik ben daar nog niet zo bekend mee, en wil er graag wat meer over weten!

Ik weet dat er verschillende Duitse rassen zijn, o.a. Oldenburgers, Hannoveraners, Trakheners, Westfalers. Vast nog wel meer, maar daar kan ik nu even niet opkomen. Wat ik echter niet weet, is of hiervan rassen zijn die specifiek dressuurgericht zijn, of juist springgericht. Wat zijn de gemiddelde karakters van de diverse rassen, hoe zijn ze te rijden?

En dan afstammingen, ik kom op verkoopsites van alles tegen aan namen, maar heb geen idee wat goed bloed is en wat niet. Ik heb begrepen dat (sommige) stamboeken de naam van een hengstveulen laten beginnen met de eerste letter van de naam van de vader? Maar hoe zit dat met de merrieveulens? Is er een logische manier van terugzien hoe oud een dier is, zoals bij het KWPN?

Een flink aantal vragen dus. Dit topic is niet bedoeld om het ene ras boven het andere te stellen, maar puur om te leren. Hopelijk hebben anderen er ook nog wat aan!

Letsdunit

Re: Duitse rassen voor dummies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:51

Ik heb Duitse Classic ponies, die zijn gemiddeld 1,05cm maar die bedoel je vast niet :) Dit zijn sportieve ponies, gebruikt voor mennen en rijden (kinderen)
Binnen ons stamboek laten we idd een hengstveulen zijn naam beginnen met de eerste letter van zijn vader, bij een merrieveulen gebruiken we de 1e letter van de moeder.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 20:57

Hee wat leuk, een Duits ponyras. Eerste leermoment haha!

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:03

Hier in het Emsland, worden vooral Hannoveraner gefokt.
Als dressuurpaarden.

Hengsten en merries worden met de beginletter van de vader genoemd.
Weltmeyer is een bekende naam.
De Niro is er ook eentje bijvoorbeeld. (de lijst is lang :-) )

Oldenburgers zie je hier ook regelmatig als dressuur paarden.
De Alt Oldenburgers (echt barokke types) staan vaak voor de koets.

Westfalers en Holsteiners worden vaak voor het springen gebruikt.

Trakehners worden volgens mij ook het meest in de dressuursport ingezet.
Ik vind ze echt prachtig.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 21:05

Een vriendin van mij heeft een Trakhener, heb em wel eens gereden, wat een bakbeest was dat. Inderdaad wel een knap dier!

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 22:52

Bij het westfalen (en ook holstein etc volgens mij) begint de naam van een hengstveulen idd met dezelfde letter als de naam van de vader, merrie veulen is vrij.
Je kunt dus aan de naam niet zien hoe oud een veulen is.

Qua afstamming is het even google-en, maar je ziet vaak dezelfde vader dieren voorbij komen verderop in de stamboom.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 08:52

Trakhies zijn nochtans meestal echte bloedpaardjes.

Oldenburg heeft 2 richtingen, OL voor dressuur en OS voor springen.
Hannover is vooral dressuur, Holstein is enkel en alleen springen.

Bij alle Duitse stamboeken (behalve Trak) begint de naam van het paard met de beginletter van de vader, ook de merries. Bij bepaalde merriestammen wordt wel de eerste letter van de naam van de moeder aangehouden, maar dat gebeurt minder.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:17

Hannover, Holstein en Trakhener zijn wat ze noemen 'gesloten stamboeken' ... wat wilt zeggen dat zij geen 'vreemd' bloed aannemen, iaw alleen hengsten die door hun zijn goedgekeurd worden aangenomen alsook de afstamming daarvan.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 14:53

Ik ben voornamelijk bekend met westfalers, dus wat ik hieronder schrijf is wat ik daarvan weet.

Ze proberen hier een allround paard te fokken, een dressuurpaard moet kunnen springen en een springpaard moet een aardige dressuurproef lopen. Ik ben pas bij een grote hengstenhouder geweest, die vertelde over een hengst en dat zijn dressuuramazone en springruiter vochten om wie hem mocht rijden/uitbrengen (elk in hun eigen discipline) en had hij maar bedacht dat hij eerst een jaar dressuur ging en dan springen :+. Je hebt natuurlijk ook paarden die een 9 score voor dressuur en een 6 voor springen, maar deze hengst scoorde voor beide 8/9 tijdens de test.
De meeste hengsten zijn van de staat, voor hun (goedkeurings)test gaan ze naar warendorf. In de zomer staan de hengsten verdeeld over de staat bij stations. Hengsten die bijna niet in trek zijn blijven vaak in warendorf.
Met betrekking tot naam klopt het, als jij een veulen hebt van Montender, begint de naam van je veulen met een M.
Verder hebben ze in duitsland per regio keuring, dus je hoeft nooit het halve land door. Het is ook gebruikelijk dat iedereen! met zijn veulen naar de keuring komt, als je dit niet doet dan 'is er iets mee'. (Is dan de praat). Erg ongebruikelijk dus om niet te komen. Tijdens de keuring krijgt je veulen niks, zilver of goud, de meeste correcte veulens krijgen zilver. Goud dan heb je echt iets heel aparts. Omdat in principe alle veulens komen krijgen ze dus een erg duidelijk beeld van de nafok van de hengst.

(Het is aan te raden om te google op landgestut warendorf rond deze tijd (eind september) is er altijd een parade, in warendorf. Dit moet je absoluut een keer meegemaakt hebben! Het zijn voornamelijk jonge hengsten die er getoond worden, ze gaan op hengsten staan, crossen met 3 hengsten naast elkaar in de kar rond en rijden een dressuurproef met een duitse koudbloed).

Verder is het niet raar dat je niet veel hengstennamen kent, de 'grote' kennen we allemaal wel uit de topsport, maar er is een enorm grote laag die het internationaal best leuk doet, maar niet onder een beerbaum of Werth loopt en dus voor ons nederlanders niet in de picture loopt.
De duitse fokkerij is gebaseerd op 100en jaren selectie en dus veel 'degelijker' uitgebreider enz dan de nederlandse fokkerij die een dikke 50 jaar bestaat (KWPN).

Je moet wel opletten, als je duitse paarden gaat kijken, ga niet met een 'kwpn-oog' erheen. Het zijn totaal andere paarden (zeker als jonge hengsten). De opleiding is klassiek en als je een dressuurpaard ziet lopen denk je ja die heb ik thuis ook 10 staan (qua 'eenvoudig' lopen niks spectaculairs aan).

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:02

Oldenburger, Hanoveraner, Holsteiner en Westfaler zijn (net als nog een paar andere) net als het KWPN geen rassen maar stamboeken. Type fokkerij dus.

Trakheners zijn een semi gesloten stamboek. Je zou het een ras kunnen noemen. Ze zijn hoogedel en normaal gesproken zou ik ze geen bakbeest noemen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 21:03

Peterina schreef:
Hannover, Holstein en Trakhener zijn wat ze noemen 'gesloten stamboeken' ... wat wilt zeggen dat zij geen 'vreemd' bloed aannemen, iaw alleen hengsten die door hun zijn goedgekeurd worden aangenomen alsook de afstamming daarvan.

Voor de Trakheners klopt dat. Maar Hanover en Holstein maken zeker wel gebruik van bloed van buitenaf.

Denk maar aan Alme, Cor de la Bruyere, en ook Diamant heeft een lijntje.

Hanover heeft ook veel van buiten naar binnen gehaald.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 14:32

Bedankt al voor de info. Ik geloof jullie meteen als je zegt dat Trakheners eigenlijk geen bakbeesten zijn, maar meer bloedpaardjes. Het dier wat ik ken, is vooral erg groot, 1.82m. Dat is wat ik bedoel met bakbeest.

Wat ik me verder nog afvraag, waarom zijn er Duitse merries die op hun papier geen naam hebben staan? Ben dat nu een aantal keren tegen gekomen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 14:33

Wij hebben een Reinisch Deutsches Kaltblut , lijkt op een uit de kluiten gegroeide haflinger haha.

Trouwens merrieveulens krijgen de eerste of eerste 2 letters van de moeder! Mijn merrie is een Oldenburger en wou haar passoa noemen. Kon niet haar moeder heet Franziska en haar vader Aquamarin. Ze hebben er frassoa van gemaakt.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:30

Denk TS meer op zoek is naar info over Duitse Warmbloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:47

Bij de Trakehners wordt ook met Engels Volbloed, Anglo-Arab en Arabisch Volbloed gefokt, de hengsten en merries moeten echter wel eerst bij een Trakehnerstamboekkeruing aangeboden en opgenomen zijn. De naam van de veulens begint bij de Trakkies ook met de eerste letter van de moeder.

Ik heb een aantal rassen hier op stal gehad oa Holsteiner en KWPN, en dan nu een Trakkie onder het zadel en ik ben er helemaal weg van. Zelden zo'n gemakkelijk en leergierig paard gehad, als er ooit een volgend paard komt weet ik wel wat er komt :j

Hier meer info over de [***] vind je hier http://www.trakehnercontact.nl/?page_id=579

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 21:48

Klopt, het Trakhener stamboek in een semi gesloten stamboek.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 01:40

kleinvosje schreef:
Wat ik me verder nog afvraag, waarom zijn er Duitse merries die op hun papier geen naam hebben staan? Ben dat nu een aantal keren tegen gekomen.

Ik kan alleen over het Hannover spreken, gezien ik met een Hannover merrie fok. Als je een veulen fokt dan ga je ermee naar de keuring, dan worden ze voorlopig toegelaten, gebrand (niet meer verplicht) en gechipt. Vanaf dat je merrie 3 is kun je ermee naar een stamboekkeuring. Hier heb je 3 kansen. Je dier wordt Hauptstutbuch (vergelijkbaar met Ster bij KWPN), gewoon stamboek of niet toegelaten. Op het moment dat je met een dier van 3 jaar of ouder naar de keuring gaat moet je een naam doorgeven en pas dan komt het op het paspoort te staan.

Mijn merrie is nu 8 jaar en dit jaar voor het eerst naar de keuring geweest en opgenomen in het Hauptstutbuch. Tot dit jaar had ze dus geen naam op haar paspoort staan.

Bij het Hannover worden alleen paarden toegelaten waarvan de vader ook voor het Hannover gekeurd is. Anders is het niet mogelijk om hem/haar in te schrijven, ook niet als de moeder wel Hannover is. Omdat ik een merrie heb met Donnerhall dichtbij in de lijn (en veel Hannoverhengsten van Donnerhall afstammen), gebruik ik voornamelijk KWPN-ers die ook Hannover gekeurd zijn. Dit jaar heb ik een veulen van Wynton en volgend jaar als alles goed gaat van Bon Bravour. Die nakomelingen kunnen gewoon ingeschreven worden bij het Hannover.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:47

Anoeska27 schreef:
kleinvosje schreef:

Ik kan alleen over het Hannover spreken, gezien ik met een Hannover merrie fok. Als je een veulen fokt dan ga je ermee naar de keuring, dan worden ze voorlopig toegelaten, gebrand (niet meer verplicht) en gechipt. Vanaf dat je merrie 3 is kun je ermee naar een stamboekkeuring. Hier heb je 3 kansen. Je dier wordt Hauptstutbuch (vergelijkbaar met Ster bij KWPN), gewoon stamboek of niet toegelaten. Op het moment dat je met een dier van 3 jaar of ouder naar de keuring gaat moet je een naam doorgeven en pas dan komt het op het paspoort te staan.

Mijn merrie is nu 8 jaar en dit jaar voor het eerst naar de keuring geweest en opgenomen in het Hauptstutbuch. Tot dit jaar had ze dus geen naam op haar paspoort staan.

Bij het Hannover worden alleen paarden toegelaten waarvan de vader ook voor het Hannover gekeurd is. Anders is het niet mogelijk om hem/haar in te schrijven, ook niet als de moeder wel Hannover is. Omdat ik een merrie heb met Donnerhall dichtbij in de lijn (en veel Hannoverhengsten van Donnerhall afstammen), gebruik ik voornamelijk KWPN-ers die ook Hannover gekeurd zijn. Dit jaar heb ik een veulen van Wynton en volgend jaar als alles goed gaat van Bon Bravour. Die nakomelingen kunnen gewoon ingeschreven worden bij het Hannover.

Of als je met het paard voor het eerst op concours gaat, dan wordt er ook een naam ingeschreven.
Omdat je alleen met een 'eingetragen pferd' kunt starten.
Een naam bedenken in duitsland is ook nog een leuke,
dubbele namen komen niet voor. In die zin.... bestaat de naam die je een paard wil geven dan komt er een nummer achter te staan.
Bij de FN kun je controleren of de naam al vergeven is.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:08

Duitse paarden hebben idd geen naam in hun paspoort staan.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:13

Bij mijn oldenburger is pas op 8 jarige leeftijd haar naam opgenomen toen ze haar veulen kwamen chippen en opnemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:28

s0173957 schreef:
Duitse paarden hebben idd geen naam in hun paspoort staan.

De duitse paarden die ik heb gehad, Holsteiner en [***] hadden allen een naam in hun paspoort staan. Mijn [***] heeft haar naam al bij geboorte verkregen en zo staat die ook in haar paspoort.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 22:58

Ik heb nu twee westfalen veulens gefokt en beide hebben hun naam in hun paspoort en op het papier staan.

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:55

Je mag een naam opgeven bij de geboorte, hoeft echter niet.
Dat kan later ten aller tijde nog gedaan worden.
Paspoort wordt uitgegeven zowel met als zonder naam.

esmee1233

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 18:57

ik heb een duitse rijpony echt duits dus :D

ze is in Duitsland gefokt en heeft dus ook een Duits paspoort!
Willen jullie een fotootje?

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 21:00

Tjinta schreef:
Je mag een naam opgeven bij de geboorte, hoeft echter niet.
Dat kan later ten aller tijde nog gedaan worden.
Paspoort wordt uitgegeven zowel met als zonder naam.

Bij het Hannover niet, die krijgen als veulen geen naam op het paspoort.