wat voeren jullie je shet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RachelIndy

wat voeren jullie je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 22:06

Hoi, ik heb een shet van 6 jaar. Ben nu bezig met veel grondwerk, fietsen en mennen met haar. Pakt ze allemaal erg goed op!
Maar ik heb een vraagje: mijn shet werkt dus best veel, ik voer haar 1 handje muesli, 1 handje brok, onbeperkt hooi, en ze heeft een himalaya liktseen van 2kg. Is dit voldoende? Wat en hoeveel voeren jullie je shet eigenlijk? Gewoon even een vraagje hoor. :) En ohja, merk brokken is de basisbrok van subli en muesli is pavo cerevit. Beide geschikt voor alle paarden en pony's. (staat op de zak haha).
Groetjes rachel :)

Martine

Re: wat voeren jullie je shet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 06:45

VSW -> SMP

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 06:48

die van ons krijgt gewoon niet al te veel gras en s 'avonds een ruif vol stro
maar geef een shetlander niet te veel

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 06:48

Meestal is dit wel genoeg hoor, maar dat is moeilijk te zeggen zo vanachter de pc.
Er missen wat factoren zoals: is de pony te dik, te dun.
Het belangrijkste is toch wel een ruwvoer.

femkeonneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 06:52

Mijn Shet werkt ook veel (mennen, rijden,Vrijheidsdressuur, wandelen, longeren etc)
Ze krijgt 5 x per dag hooi en 2x per dag een bodempje biks!

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 20:37

jesito schreef:
Meestal is dit wel genoeg hoor, maar dat is moeilijk te zeggen zo vanachter de pc.
Er missen wat factoren zoals: is de pony te dik, te dun.
Het belangrijkste is toch wel een ruwvoer.

Pony is niet te dik en ook niet te dun. Maar in de winter heb ik ze liever niet aan de magere kant vanwege de kou.
In de zomer krijgt ze gewoon een vol hoonet savonds en in de winter onbeperkt

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:42

Ik zou stoppen met het voeren van die brok en muesli omdat er flink wat suiker+zetmeel in zit wat heel erg slecht is.
Ik zou als ik jou was overgaan op healthy herbs, martsall force, agrobs of een ander "natuurlijk" soort paardenvoer met weinig suiker+zetmeel.

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 20:45

donna123 schreef:
Ik zou stoppen met het voeren van die brok en muesli omdat er flink wat suiker+zetmeel in zit wat heel erg slecht is.
Ik zou als ik jou was overgaan op healthy herbs, martsall force, agrobs of een ander "natuurlijk" soort paardenvoer met weinig suiker+zetmeel.

Oke, had trouwens gekeken en de muesli was niet de pavo cerefit maar ??? *komt er even niet op* was ig havervrij maar zal een naar ander voer gaan kijken!

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 20:47

RachelIndy schreef:
donna123 schreef:

Oke, had trouwens gekeken en de muesli was niet de pavo cerefit maar ??? *komt er even niet op* was ig havervrij maar zal een naar ander voer gaan kijken!

Het maakt niet uit welk product van pavo, want in alle producten van pavo zit veel suiker+zetmeel en dus gevaarlijk voor Shetties

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 21:13

oke, want op de zak stond at het voor alle oaarden en ponys geschikt was. Een vriendin had het aangeraden. Maar bedankt voor je advies! :)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:22

Donna123: wat je zegt klopt gewoon niet. De care4life bevat maar 9% veel lager on suiker en zetmeel ga je ze niet vinden.

kyraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 21:22

Onze shet staan 5 dagen per week overdag op wei, krijgt s'avonds hooi, en als hij heeft gewerkt krijgt ie nog wat muesli met kruiden. Als hij de hele dag binnen staat, krijgt hij sochtends en savonds hooi ;)

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:45

Keet schreef:
Donna123: wat je zegt klopt gewoon niet. De care4life bevat maar 9% veel lager on suiker en zetmeel ga je ze niet vinden.

Oo ja die is er natuurlijk ook nog, maar mijn Shet kreeg er jeuk van omdat er zo veel verschillende kruiden in zitten en omdat het niet GMO vrij is.
En trouwens, ik voer Joep Healthy herbs en daar zit NOG minder suiker+zetmeel in ;)

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:47

In de zomer krijgen ze 's ochtends een stukje gras erbij in de wei (strookbegrazing) en 's avonds hooi.
In de winter 's ochtends hooi in de wei, 's avonds hooi op stal en 2 handjes care4life.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 09:55

Joep krijgt qua ruwvoer in de zomer gras met als het nodig is een grasmasker (Het liefst houdt ik hem van het hooi af ivm bronchitis).
In de winter staat hij in een uitloop met droog kuil van eigen land.
En als bijvoer krijgt hij in de zomer 200 gram basisbrok plus van HH en 1x in de week gekookt lijnzaad. In de winter krijgt hij ook 200 gram van HH, maar dan met zeewier ipv lijnzaad (omdat hij in de winter geen zand kan meekrijgen).

Mariska80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:44

RachelIndy het is verschillend per paardje heb zelf altijd shetlanders gehad en die kregen ook basis brok en muesli nooit geen last mee gehad.
Gaat je paardje schuren of hij wordt er snel dik van dan kun je naar iets anders gaan kijken.
Als hij het nu goed doet op dit waarom zou je dan over stappen?

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 22:52

Mariska80 schreef:
RachelIndy het is verschillend per paardje heb zelf altijd shetlanders gehad en die kregen ook basis brok en muesli nooit geen last mee gehad.
Gaat je paardje schuren of hij wordt er snel dik van dan kun je naar iets anders gaan kijken.
Als hij het nu goed doet op dit waarom zou je dan over stappen?

Heb goed nagedacht en mijn shet doet het er goed op dus waarom zou ik overstappen? bedankt!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:21

Één van mijn shetlanders staat 24/7 buiten op gras en krijgt daarbij 2 plakken hooi en een handje basisbrok.
De ander staat ook 24/7 buiten op gras en krijgt daarbij 2 plakken hooi, 3 handen luzerne en een halve kilo prestatiebrok met olie.

Maaar vooral het voerschema van de onderste shet is niet aan te raden voor gezonde shetlanders, die kun je dan rollen.

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 09:18

Mijn shet gaat als het kouder word snachts op stal en dan s'ochtends weer buiten tot 8 uur ofzo

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:19

RachelIndy schreef:
Mijn shet gaat als het kouder word snachts op stal en dan s'ochtends weer buiten tot 8 uur ofzo

Ben je er al uit wat je wilt gaan voeren?
Of blijf je voorlopig bij het voer wat je nu hebt?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:23

Ik heb even voor je opgezocht hoeveel suiker en zetmeel in de pavo muesli zit die jij nu voert,
En je wilt niet weten hoeveel: 35% zetmeel+suiker!

De subli valt vergeleken met pavo nog wel mee:
18,2% suiker+zetmeel

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 09:24

donna123 schreef:
RachelIndy schreef:

Ben je er al uit wat je wilt gaan voeren?
Of blijf je voorlopig bij het voer wat je nu hebt?

Mijn shet doet het goed op wat ik nu voer.
S'avonds krijgt ze een groot hooinet en ik heb een liksteen in de wei en in de stal gehangen.
S'ochtends gaat ze de wei weer in en krijgt dan een plak hooi en ze mag ook altijd een uurtje op een klein stukje achter haar wei grazen daar staat hoog gras! En na het werken geef ik haar een handje muesli en brok. Ze is niet aan de dikke kant maar ook niet te mager, ze is precies goed zo.

RachelIndy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 09:25

donna123 schreef:
Ik heb even voor je opgezocht hoeveel suiker en zetmeel in de pavo muesli zit die jij nu voert,
En je wilt niet weten hoeveel: 35% zetmeel+suiker!

De subli valt vergeleken met pavo nog wel mee:
18,2% suiker+zetmeel

Ze doet het er goed op hoor :)

Dyonepooh1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:28

Mijne staat overdag in de wei, Hij zou met de andere paarden in de bak kunnen staan, Maar ivm zijn Vriendje, ( Snowy het schaaaaaap ) Die niet meer helemaal goed is, de winter waarschijngelijk ook niet haalt, wouden we Snowy nog even laten genieten van de wei, Plus heeft hij daar meer rust alsdat je met 6 andere paarden in een bak staat! :J
's ochtends krijgt Pooh een grote hand met vetvrijbiks, dat bevat eigenlijk niet veel, maar eventjes voor het idee dat hij niet word overgeslagen! Dan 's middags op de wei, krijgt geen kuil gevoerd zoals de andere omdat hij zich wel volpropt, Als we ze 's avonds naar stal doen krijgt hij een flinke plukje met hooi, ook hier zit niet heel veel in, omdat we liever de paarden meer eten geven waar weinig inzit, als dat ze maar een beetje krijgen waar ontzettend veel in zit! Dan geef ik hem altijd nog een handje normaal biks met n beetje muesli erdoor heen en 4 worteltjes! :J

mistery30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 09:35

Hier krijgen ze onbeperkt hooi ( staan op zandwei) en savonds handje muesli voor sobere rassen , en dan nog gekookt lijnzaad of psyllium , oja en vitamintjes