Iemand ook lid van een Duits stamboek i.p.v. het KWPN?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Iemand ook lid van een Duits stamboek i.p.v. het KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:11

Omdat ik helemaal genoeg heb van het KWPN wil ik wel lid worden van Hannover.
Heeft iemand hier ervaring mee?

BianCatjee

Re: Iemand ook lid van een Duits stamboek i.p.v. het KWPN?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:13

Ik ben lid van een duits stamboek ;) Maar dat is de schwarzwalder fuchs..
van de Hannover kan ik je helaas niks vertellen..

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:16

Ik ben lid van Hannover, heb een Hannover merrie waar ik mee fok.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 20:17

Okay, super! Hoe gaat dat, moet je dan daar ook naar keuringen met de veulens of hoeft dat niet per se, wat zijn de kosten en hoe voldoet het jou? :)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:43

Ja, ik ben dit jaar voor het eerst naar een keuring geweest. Dat was in Neuss, voor mij 2,5 uur rijden. Maar ik ben voor het KWPN ook wel eens naar een keuring in Panningen geweest, dat is net zo ver. Je moet naar de keuring als je het veulen ingeschreven wil hebben in het Hannover stamboek. Dan moet ie wel een vader hebben die Hannover erkend is. Het eerste jaar betaal je behoorlijk, ik had een rekening van iets meer dan € 500,-. Dit was inclusief keuring merrie, keuring + chippen + branden veulen, paspoort veulen en lidmaatschap (branden is overigens niet verplicht). Opvolgende jaren schijnen wel goedkoper te zijn, maar ik ben dit jaar pas lid geworden.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 21:01

Oeh, dat is pittig inderdaad,maar het dekgeld is weer wat vriendelijker over het algemeen natuurlijk.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:10

Dat hangt er vanaf. Ik heb een Londonderry x Donnerhall en ben vanwege Donnerhall redelijk beperkt wat Duitse hengsten betreft. Dus ik fok met KWPN-ers die ook Hannover goedgekeurd zijn.

Het 2e nadeel van een Duitse hengst is dat je die vooraf moet betalen. Mijn merrie is altijd redelijk snel met haar ei. Die gaat van amper hengstig naar een ei van 5.2 binnen een dag. Als ik dan nog de hengst eerst moet betalen dan ben ik te laat. En ik ben zo'n twijfelaar die zelfs als het rietje er al in zit nog twijfelt over haar keus. Dus ik wissel wel eens op het laatste moment.

Keuringen en contact is allemaal wel veel netter en klantvriendelijker dan het KWPN. Ook doet je naam er niet toe bij het Hannover, voor mij de reden om mijn veulens daar aan te blijven bieden. Iedereen is welkom en iedereen wordt gelijk behandeld.

Ik heb een nogal slechte ervaring met het KWPN. Mijn merrie liep een goede IBOP en van te voren was mij door een inspecteur gevraagd om met haar naar de keuring te gaan . Daar zouden ze zeker vrolijk van worden waren zijn woorden. Helaas was mijn prof. ruiter een vroegere werknemer van 1 van de inspecteurs en mijn merrie werd compleet de grond in geboord. Klacht erover loopt nog steeds, maar het KWPN wenst daar niet meer verder op in te gaan. Ik zit erover te denken om die merrie volgend jaar ook bij het Hannover aan te bieden en helemaal weg te gaan bij het KWPN. Al heb ik wel het idee dat er een professionaliseringsslag gaande is daar.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 11:47

Het zal inderdaad even wennen zijn, maar goed, dat leer je dan ook wel weer.
Ik heb al eerder een slechte ervaring gehad met het KWPN, dus ik ben er eigenlijk wel klaar mee.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:55

Ik heb ook slechte ervaringen met het KWPN, het gaat alleen maar om geld en prestige, en als je niet bekend bent kom je er niet door. Ik ben aan het oriënteren naar een nieuw paard, en zit ook aan Duits bloed te denken. Ben alleen nog minder thuis in Duits bloed als in KWPN-bloed, en durf ook niet zo goed naar Duitsland te gaan om iets aan te schaffen...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 13:06

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:41

Ik ben ook gestopt met mijn lidmaatschap bij het KWPN, nadat ik een Westfaalse merrie heb gekocht en het bijna onmogelijk is voor mij om die merrie in het stamboek te krijgen. Inmiddels ben ik met haar in Duitsland naar de keuring geweest en gaat ze in het voorjaar voor de merrieproef onder het zadel.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 10:27

Suffie: super dat je de merrieproef gaat afleggen. Heb ook een westfaalse merrie, die daarvoor de proeven heeft doorlopen, ze behaalde het staatspremie. ;)
kleinvosje: Los van het stamboek zou ik voor de aanschaf kijken naar de kwaliteit. In Nederland staan ook zeer veel paarden met duitse stamboekopname. In de fokkerij van ook het kwpn zie je veel invloed hier terug. Overzetten van het ene stamboek naar de ander is in duitsland net zo lastig. :(:)
Een aanrader is bijvoorbeeld de jaarlijkse markt in Lingen, zie het niet alleen als markt, maar ook een plek om contacten op te doen. De echte rijpaarden kun je ook gewoon daar proberen, goede afstammingen, mooie paarden en uiteenlopende rassen. Kijk altijd uit dat je niet teveel betaald. ;) De vraagprijs wijkt enorm af van waar de bodemprijs zich bevind.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:31

Bedankt voor de tip agerrits. Ik geloof je meteen dat er in NL ook veel Duitsers rondrijden, maar inderdaad, hoe weet je wat goed is en wat niet. Ben niet heel goed op de hoogte van de Duitse bloedlijnen en rassen e.d. Heb inmiddels daarover een topic geopend, puur uit interesse:
[F-AM] Duitse rassen voor dummies

Aphrodite001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:06

Ik ben lid geweest van Oldenburg, omdat dit toegankelijker is dan Hannover en zeker dan Westfalen. Ik vind Hannover beter, maar begreep toen dat je dan verder weg moet voor keuringen, duurder is, elitair etc. Voor Oldenburg moet je ook elk veulen voorbrengen voor het wordt opgenomen in het stamboek, maar er zijn veel keuringen, ook net over de grens, soms ook bij De IJzeren Man. Ik heb ook paarden gehad van andere Duitse stamboeken (Hannover, Westfalen, Holstein), maar die liet ik dan overschrijven naar Oldenburg.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:35

Ook voor het Hannover zijn er keuringen net over de grens. De reden dat ik iets verder weg ben gegaan (Neuss) is omdat vrienden van me ook naar die keuring kwamen met hun merrie en veulen en aanboden om me te helpen met voorbrengen en vertalen. Overigens is de Ijzeren Man voor mij ook 170 km en dus 2 uur rijden met trailer.

krackc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 00:23

wij zijn nederlands en wij fokken met onze kwpners via het Westfalen stamboek, indien gewenst kunnen wij jullie helpen, met eventueel dekkingen door een duitse hengst, ook hebben wij stallingen vrij voor k.i door duitse hengsten.
.maar inderdaad kwpn draait het allemaal om geld, en het dekgeld is niet meer normaal, als je dat vergelijkt met duitsland, en die hebben zeer goede hengsten

dus als je vragen hebt over je hengstenkeuze, of je wilt je merrie laten dekken door duitse hengst kunnen we jullie helpen
en omdat wij in nrw wonen krijgen wij ook korting op de dekkingen

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:17

Het dekgeld wordt bepaald door de hengstenhouder hoor, niet door het KWPN.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 09:30

Pletje123 schreef:
Het dekgeld wordt bepaald door de hengstenhouder hoor, niet door het KWPN.

Door de bond van hengstenhouderskartel. *D

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-13 11:59

krackc schreef:
omdat wij in nrw wonen krijgen wij ook korting op de dekkingen

Voor Landesgestüt dient dan wel de merrie op je naam te staan.