Wat vinden jullie nu van deze situatie, KWPN perikelen ...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Wat vinden jullie nu van deze situatie, KWPN perikelen ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 18:59

KWPN; een sportpaarden stamboek voor sport en fokkerij.. of een star orgaan met belachelijk bureaucratische regeltjes die compleet voorbij gaan aan wat voor doel dan ook maar...

Mijn oude fokmerrie Atlanta (Airport x Wendland II) heeft op basis van de nakomelingen die oud genoeg zijn om hoog niveau te lopen in de sport de punten voor het prestatiepredikaat behaald!! (en er komen nog twee aan die ook veelbelovend zijn) Top; dus ik (trotse, kleine en onbekende fokster in loondienst) informeren bij het KWPN hoe ik dat predikaat bij haar naam moet krijgen. Haar nakomelingen in mijn bezit (geweest) hebben allemaal een gewoon geel VB (veulenboek) papier van het KWPN en kunnen dus zo in het stamboek worden opgenomen zonder aanvullende onderzoeken.

Zelf staat Atlanta als hauptstütbuch merrie geregistreerd bij het Hannoveraner stamboek (gelijkwaardig fokdoel als het KWPN) en ze heeft voor de opname in het hauptstütbuch ook een aanlegtest met voldoende af moeten sluiten. Bovendien moeten ze exterieurmatig een kwaliteit hebben vergelijkbaar bij het Ster predikaat van het KWPN in die tijd.
De merrie is 25 jaar oud, kerngezond, maar oud natuurlijk en met pensioen al een paar jaar, maar ze is er nog en ze loopt nog altijd rad! Moet kunnen denk je dan en het KWPN wil toch graag dat mensen met de paarden naar de keuring gaan, nou; dan moeten we daar maar eens even een zet van hebben. :-)

Ik zou haar dus aan bieden voor opname in het stamboek bij het KWPN. Thuiskeuring leek mij de beste optie, dus thuiskeuring opgegeven.

Nu blijkt dat ze dan nog röntgenologisch gekeurd moet worden, een cornage onderzoek zou moeten ondergaan en (jaja, nu komt het:) een verrichtingstest of sportprestatie neer moet zetten..!!! De nakomelingen hoeven niet aan deze eisen te voldoen, maar deze 25 jaar oude, gezonde, maar hoog bejaarde fokmerrie die al meerdere nakomelingen hoog in de sport heeft lopen en die dus kerngezond zijn moet het wel. Ook moet ze op deze leeftijd nogmaals een test lopen onder het zadel?? De test heeft ze al gedaan bij Hannover, de resultaten zijn zo op te vragen lijkt mij, bewijs staat op haar papier, ze heeft in mijn ogen wel bewezen dat ze gezonde paarden fokt, deze fokproducten worden wel zonder toestanden opgenomen; ik zie er geen logica in.

.....

Enigszins gedesillusioneerd heb ik haar dus maar weer terug getrokken van de thuiskeuring. Het KWPN zit blijkbaar niet te wachten op dergelijke merries die bewezen gezonde sportpaarden fokken. .

Kortom: Het lidmaatschap bij het KWPN is wederom weg gegooid geld gebleken.

Afzender: Een teleurgestelde fokster die al haar schaarse spaarcenten steekt in het fokken en in de sport uit laten brengen van de door haar gefokte KWPN geregistreerde sportpaarden en daar totaal geen waardering voor krijgt van het stamboek waar ze in de jaren al honderden euro's aan lidmaatschap voor heeft betaald.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 27-09-13 07:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: namen verwijderd

Ashley5760

Re: Wat vinden jullie nu van deze situatie, KWPN perikelen ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:18

Helaas klinkt het me maar al te bekend in de oren...
Zo heb ik een merrie (zelf gefokt) die we bij NRPS hebben laten inschrijven (vader niet kwpn erkend, en we deden dit standaard). De moeder is een kwpn stermerrie. Nu is de merrie 3 geweest en had ik het toch in m'n hoofd gehaald om hem op kwpn papier te willen. (desnoods blauw papier).
Deze merrie moest inderdaad ook doen wat jou merrie moet, maar het kromme is, als ik haar als veulen direct kwpn had geregistreerd was het geen probleem geweest. (Zei het kwpn).

Ik vind het erg jammer dat ze zo star zijn, als ik soms paarden zie die keur zijn en kampioen van de jaargang (en dan zie ik dit paard 4jaar na de keuring) dan moeten ze zich echt schamen (zo ook met enkele IBOP-toppers).

Uiteraard hebben ze ook veel goede punten, maar ik vind het met name jammer dat ze het de 'gewone' fokker onmogelijk proberen te maken.

Suzanne F.
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 19:38

Brief even insturen naar de Paardenkrant.... :j

Slaat ook nergens op inderdaad. (Sport)prestatie bij andere stamboeken worden vaak maar met moeite opgevraagd of geaccepteerd door het KWPN.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 19:42

Dat is een idee Suzanne F! Ik zeg morgen het lidmaatschap op, ik ga wel naar Hannover met mijn volgende fokproducten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 20:49

Jammer dat ze hiervoor geen uitzondering weten te creëren. Ze kunnen zelf toch ook wel verzinnen dat een 25 jarige niet ff op dat sportniveau meer uit kan komen. En dat dat ook niet meer hoeft op deze leeftijd. Ze heeft in Duitsland vergelijkbare predikaten weten te halen. In de fokkerij heeft ze zich ook bewezen.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:41

Als ze voor jouw merrie een uitzondering zouden maken, zouden ze dat dan ook voor een twintigjarige moeten doen? Of een zestienjarige? Of een driejarige zeer veelbelovende uit een werkelijk fenomenale moederlijn? Dat snap je zelf toch ook wel, ik vind je reactie behoorlijk onvolwassen, kleine kinderen kunnen ook zo piepen als het bedtijd is maar regels zijn nou eenmaal regels.
Ik zie ook eerlijk gezegd niet in wat de toegevoegde waarde zou zijn voor deze merrie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 21:48

Het is natuurlijk wel een lastige kwestie, want idd waar trek je de grens. Een driejarige vergelijken met een van 25 die haar sporen al heeft verdient gaat niet op. Bovendien kun je je ook afvragen waarom je een dergelijke merrie nog in het KWPN stamboek wil krijgen. Voor de nakomelingen maakt het niet uit.

Echter is het voorstellen van deze punten natuurlijk wel raar, ze kunnen zelf zien hoe oud deze merrie is en dat bijv. Ibop niet haalbaar is (terwijl deze test reeds is gedaan - eentje die wrs wel vergelijkbaar is met de KWPN ibop). Ze zouden echter wel kunnen nadenken of er bij 20 of 18 jaar bijv. een grens getrokken kan worden en aan oudere merries een set andere regels opleggen. Bijv. wel thuiskeuring en daarnaast x nakomelingen op x niveau en y predicaat.

DePaardenman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 22:58

Als ze op papier een gigantische verwachtingswaarde heeft en de lijn vol zit met prachtige keurings en sportpaard, waarom niet? Maar goed, dan het volgende, een driejarige die in de opfok een klap heeft gehad en nu ongeschikt is voor sport, wat moet je daar dan mee aan?

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:01

Wat als je het postuum aan zou vragen?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:09

Ik begrijp je teleurstelling wel, maar kan ook begrijpen dat die regels niet zomaar aan de kant kunnen.
En dit klinkt misschien niet zo leuk, maar als je vanuit zo'n stamboek kijkt zou je het ook om kunnen draaien en zeggen dat een dame op deze leeftijd die sportprestatie al op zak had kunnen hebben. Als dat om wat voor reden dan ook niet gebeurd is (zelfs al komt het mss wel doordat ze die goed presterende KWPN veulens aan het opvoeden was) dan zien ze simpelweg geen 'bewijs' dat ze zelf deze aanleg bezit en blijkbaar kunnen ze dit aan de hand van de afstamming ook niet aflezen. Was haar vader bijvoorbeeld internationaal uitgebracht, dan zou deze prestatie-eis voor haar niet gelden.
Heb je al specifiek uitgevraagd bij het KWPN, of haar eigen aanlegtest bij Hannover niet voldoende kan zijn?
(Dan nog zal daarnaast cornage en prok er gewoon bij horen)

Ashley: Als je jouw merrie als veulen direct had laten inschrijven, had ze reg A papier gekregen en had ze aan dezelfde eisen moeten voldoen als je haar stamboek of ster wilde krijgen. Eigenlijk maakt dat dan niet zo veel verschil?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:20

Waarom kan je niet gewoon naar de stamboekkeuring? Dan wordt ze getest op exterieur en beweging, en de jury kan vast wel door haar leeftijd heenkijken.

Bij een thuiskeuring wordt alleen het ext beoordeeld en zal je moeten aanvullen met IBOP of sportprestatie als je haar ster wilt hebben. Of met bewegingscijfers van een stamboekopname. Als je voor het laatste kiest kan je net zo goed de thuiskeuring overslaan.

Of is er een andere reden dan het sterpredikaat dat ze een ibop of sportprestatie moet hebben?

Ik snap dat je baalt, maar het kwpn is een streng stamboek om zo de kwaliteit te waarborgen, en willen het vooral in eigen hand hebben. Wel zuur dat je nu in die situatie zit met een 25 jarige merrie.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:31

Ik heb een aanname, kan iemand die even ontkrachten: Het is toch zo dat prestatie alleen maar kan op grond van de prestaties van nakomelingen.... Hoezo en waarom dan een leeftijdsgrens... Als er voor een Merrie een dergelijke status aangevraagd wordt kun je toch op je vingers natellen dat het geen driejarige of zesjarige zal zijn. Of mis ik hier iets??

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:33

Er is geen leeftijdsgrens voor prestatie. Ik heb het zelfs eens postuum aangevraagd.

Het probleem waar TS tegenaan loopt, is dat haar merrie geen KWPN papieren heeft.
En dat is een voorwaarde om aan een keuring te mogen deelnemen. En om een predikaat toegekend te krijgen. (waar moeten ze dat predikaat anders op zetten)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:38

Ah.. Dan snap ik het nu beter. TX

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:41

DePaardenman schreef:
Als ze op papier een gigantische verwachtingswaarde heeft en de lijn vol zit met prachtige keurings en sportpaard, waarom niet? Maar goed, dan het volgende, een driejarige die in de opfok een klap heeft gehad en nu ongeschikt is voor sport, wat moet je daar dan mee aan?

In de fokkerij inzetten en op haar 25ste (iod) kijken wat haar nakomelingen hebben gedaan. :D

Echter... Voor zulke (Kwpn) merries is het mogelijk om op exterieur gekeurd te worden. Niet op beweging, als door een da aangetoond kan worden dat de merrie onregelmatig loopt door 'iets', niet zijnde een erfelijk gebrek.

Hier gaat het dus om opname in het stamboek en dan t bijhorende kwpnpredikaat aanvragen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 23:46

Tja. Lijkt me logisch dat het KWPN geen predikaten afgeeft voor paarden die niet in dat stamboek zijn opgenomen. En ik weet niet hoe lang je dit paard al hebt TS, maar waarom zou een stamboek zijn regels aanpassen als iemand járenlang ( meerdere veulens die nu uitgenoeg zijn om hoog in de sport te lopen) er voor kiest het paard níet aan te bieden voor stamboek opname. Om vervolgens als er een predikaat te "verdienen" valt, het paard wél voor stamboek opname wil aanbieden.... Maar dan met aanpassing van de eisen die er normaal voor een stamboek opname zijn. Dat zou ik als stamboek toch ook niet doen eerlijk gezegd....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 10:58

Ik vind het, heel eerlijk gezegd, ook niet gek dat het KWPN niet zomaar over stag gaat. Zouden ze niet een compromis willen sluiten omdat je merrie al zo op leeftijd is? En bij mij rijst ook de vraag: waarom nu plots aanbieden bij het KWPN?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 11:20

Omdat het voorheen geen meerwaarde had. Ik heb haar op 16 jarige leeftijd verwaarloosd gekocht, en heb haar opgeknapt en ingezet voor de fokkerij. De veulens kregen gewoon een VB papier. Ik vind het krom dat die dat wel zo krijgen, maar dat de moeder op 25 jarige leeftijd nog een IBOP o.i.d. moet lopen. Als ze genetisch niet in orde zou zijn, dan was dat er al lang uitgekomen, want dan waren de nakomelingen ook niet allemaal goed geweest.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 11:25

DePaardenman schreef:
Als ze voor jouw merrie een uitzondering zouden maken, zouden ze dat dan ook voor een twintigjarige moeten doen? Of een zestienjarige? Of een driejarige zeer veelbelovende uit een werkelijk fenomenale moederlijn? Dat snap je zelf toch ook wel, ik vind je reactie behoorlijk onvolwassen, kleine kinderen kunnen ook zo piepen als het bedtijd is maar regels zijn nou eenmaal regels.
Ik zie ook eerlijk gezegd niet in wat de toegevoegde waarde zou zijn voor deze merrie.

Dit slaat nergens op; een driejarige heeft nog geen nakomelingen zonder erfelijke gebreken die hoog in de sport lopen.
Voor paarden die in aanmerking komen voor het prestatiepredikaat zou je de aanlegtesten e.d. moeten laten vervallen. De nakomelingen bewijzen namelijk dat de merrie sport door geeft. Als stamboek moet je blij zijn dat je een dergelijke merrie binnen kunt halen.

En paardenman; misschien kun je misschien voortaan je mening ventileren op een manier dat je een teleurgestelde fokster die al haar zuurverdiende geld in de paarden stopt niet uitmaakt voor piepend kind dat haar zin niet krijgt? Volgens mij val ik in mijn schrijven ook niemand persoonlijk aan en naar mijn idee heb ik best wel een punt.
Laatst bijgewerkt door petraaken op 27-09-13 07:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 berichten samen gevoegd.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 11:52

Mijn vraag nogmaals: waarom niet gewoon stamboekkeuring?
Waarom ipob of sport?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 11:55

Dat moet je dus het KWPN vragen GJ9, ik hoef die merrie alleen maar in het stamboek, maar dat is het juist het probleem, dat willen ze niet doen zonder sportaanlegtest oid! ;)

Maar de nakomelingen hebben wel gewoon een VB papier; als ze zekerheid hadden willen hebben aangaande erfelijkheid met betrekking tot cornage, röntgenologisch gebeuren en sportaanleg, dan hadden ze die ook een reg. A papier moeten geven. Ik vind het gewoon ook niet logisch.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:00

Zij heeft nu reg A? Ik snap het dan idd niet.
Misschien kan je daar nog over onderhandelen, dat vrijbewegen genoeg moet zijn voor zo'oudere merrie.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:11

De merrie is gewoon Duits. De nakomelingen hebben vol vb-papier als ik het goed begrijp en geen reg. A? maar dat die nakomelingen een vol papier hebben komt omdat het stamboek van de merrie volledig erkend is en de vaders goedgekeurde kwpnhengsten :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-13 12:16

Nee, ze komt uit Duitsland en heeft een Hannoveraans papier. Ze is daar opgenomen in het Hauptstütbuch d.m.v. een exterieurkeuring en een aanlegtest. Het Hauptstütbuch komen alleen 'sterwaardige' merries in, je zou dus kunnen stellen dat ze voor dat stamboek ster is met een IBOP predikaat, omdat ze de aanlegtest voldoende heeft gelopen. Het enige wat ze daar niet heeft behaald, dat is de staatspremie, dat is het hoogste predikaat bij Hannover als ik me goed heb laten inlichten. :)

Sammie, dat klopt. Haar nakomelingen hebben gewoon een VB papier en geen reg. A. Dan kan je die merrie dus ook wel gewoon zonder al te veel poespas opnemen, want haar genen heb je toch ook al in je stamboek. Vooral als je na gaat dat die het ook nog erg goed doen in de sport.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-13 12:20

heeft Airport nooit in de sport gelopen? denk dat daar de eis voor prestatie vandaan komt