Wat is beter: thuis houden of naar de opfok?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NibbitLotus

Wat is beter: thuis houden of naar de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 15:34

Hallo mede bokkers!

Op 31 juli werd bij ons een prachtig merrie veulen, voor ons onverwacht (wisten bij aankoop van de merrie niet dat ze drachtig was), geboren. We zijn erg blij met haar en ze doet het ontzettend goed, zowel moeder als veulen. Maar op den duur moet onze baby natuurlijk afgespeend worden. Nu hebben wij thuis het volgende dilemma: houden we het veulen hier of brengen we haar naar de opfok?

Wij hebben onze paarden aan huis staan. In totaal staan hier nu vier paarden, vijf inclusief het veulen. De kudde bestaat uit:
Nibbit: Ruin, echt de baas.
Rachel: Merrie, kan erg kwaad reageren als een andere merrie bij Nibbit probeert te komen, Nibbit trekt zich hier verder niks van aan.
Lotus: Heel sociale merrie, doet geen vlieg kwaad.
Stip: Mama van veulen
Fay: Veulen zelf

Nibbit en Rachel staan nu samen in de wei, die zijn zo nieuwsgierig naar het veulen dat we het nog niet aandurven om die bij het veulen in te zetten. Ook omdat Rachel soms nog wel eens wil trappen.

Lotus, Stip en Fay staan met z'n drietjes gezellig bij elkaar. Dit gaat erg goed.

Maar straks kom je dus voor de keuze te staan. Veulen moet sowieso een tijdje bij de moeder weg. Opzich hebben wij hier alle ruimte om haar hier op te laten groeien. Als ze groot genoeg is kan de hele kudde weer bij elkaar. Maar Lotus staat te koop dus die zal op den duur weg gaan. Dan zou je haar dus in de wei moeten zetten bij Nibbit, die het erg leuk vind om de dappere baas te spelen, bij Rachel, die nogal een kreng kan zijn en bij haar moeder.

Zouden jullie er voor kiezen om het veulen naar de opfok te brengen zodat het met leeftijdsgenootjes op kan groeien of kan zo'n veulen ook prima opgroeien in een kudde die elkaar al 1,5 jaar kennen?

Ik ben benieuwd waar jullie voor zouden kiezen!

Sorry als het hier verkeerd staat!

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:38

Ik zou het veulen naar een goede opfok brengen, om lekker onbezorgd op te groeien met leeftijdsgenootjes EN oudere paarden.
Als je eens op zoek gaat op bokt naar topics over dit onderwerp kom je veel negatieve verhalen tegen over de opfok, en het zal redelijk lastig zijn een goed bedrijf te vinden, zeker als je (zoals ik wilde) een gemengde kudde wilde (wbt leeftijd).

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:45

Een gemengde kudde is natuurlijk het meest natuurlijke alternatief, dus als je daar zelf de mogelijkheid voor hebt zou ik dat zeker doen. Zo leert hij de sociale omgang in een echte kudde, en de rangordes die daarbij horen, in plaats van een stel 'babies' onder elkaar. Hoe oud zijn de andere paarden in de kudde? Heeft hij dan wel maatjes die misschien ook wat jonger waar hij lekker mee kan ravotten? Dat zou denk ik namelijk wel leuk zijn voor hem.
Anders zou ik idd een opfok met meer menging voor hem zoeken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:46

Hem moeilijk. Ik persoonlijk ben niet zo'n fan van de opfok waar alleen maar jonkies staan. Ik vind dat er bij het opvoeden ook echt wat oudere paarden aanwezig móeten zijn. Verder heb ik m'n dieren graag dichtbij en vind ik fijn om zo'n jonkie een a twee in de week in handen te hebben wat vaak niet kan als de opfok wat verder weg is. Als je de paarden aan huis hebt is zon opfok nog relatief duur ook. Kun je niet een plaatsje aanbieden aan nog een merrieveulen van een ander? Zou eigenlijk ideaal zijn, heeft ze een speelmaatje en de ouderen om haar op te voeden? Anders zou ik gaan kijken naar opfokplaatsen in de buurt waar ook ouderen tussen staan en anders zou ik haar thuis houden en nog een shetveulentje ofzo aanschaffen om haar gezelschap te houden.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:54

ik ben van mening, eerst wat 'inprenting' en vervolgens richting opfok.
Dus niet veulen gelijk naar mama naar de opfok. eerst eventje halstermak maken, leren zonder mama en zonder anderen te kunnen staan. meelopen. misschien borstelen en afspuiten in de kraan. wandelen naar buiten ( leer het verkeer al etc) de basis leren en dan lekker met vriendjes 2,5 jaar opgroeien.

voordeel?
hij/zij is nu nog klein en vaak nieuwsgieriger aangelegd dan oudere paarden. Je leert ze een heleboel terwijl ze heel makkelijk in de hand zijn te houden.
Terwijl als ze dadelijk 3 zijn en je leert het ze dan is dit soort dingen leren veel moeilijker. Ze zijn groter, sterker en heel anders in hun koppie ( vaak niet meer zo nieuwschierig etc). Je voorkomt naar mijn idee een heleboel gezeik met nu al dat doen. Want op oudere leeftijd stressen ze dus vaak ook om dingen die ze al hadden kunnen leren, terwijl je nu wil gaan focussen op rijden etc. (en jij stresst, want het is tochwel vervelendals hij niet 100% bomproof is als hij sterker is, en jij naar buiten wil om te rijden etc).

daarbij is een paard dat eerst ook alleen staat ook in staat om voor zichzelf te kiezen. Ik ken genoeg paarden die jarenlang op opfok stonden en vervolgens problemen hebben als niet samen kunnen op de wei etc.
zoals grotere oudere paarden die ze altijd beschermt hebben, vervolgens heb je een pony die nooit samen kan met een ander, omdat hij geen grenzen heeft want hij werd toch altijd verdedigd als hij te ver was gegaan...

edit : toevoeging
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 22-09-13 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 15:55

De mijne staat sinds ze 7 maanden (nu 2,5 jaar) is bij stalhaikens.nl in Drenthe. Dat is voor jou niet zo ver weg :-). Voordeel is dat ze in een gemengde groep staat met veulens, 2- en 3-jarige en oudere merries. Vooropgesteld dat jouw veulen een merrie is? De hengsten staan alleen met leeftijdsgenoten in de zomer.

Ik vind het zelf erg prettig dat de groep gemengd is. De mijne begon onderaan in rang en klimt elk jaar een beetje omhoog. Ook wordt ze nu nog regelmatig op haar plek gezet door de oudere merries en dat kan zeker geen kwaad denk ik :-).

Ik haal de mijne regelmatig zelf uit de wei/stal om 'dingen mee te doen'. Vind ik zelf al een belangrijk deel van de opvoeding.

Ik zou echt voor opfok gaan als ik jou was.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 15:55

Bedankt voor de reacties!

Nibbit is 18, Rachel 19 en Stip (de moeder) is nog maar 3. Dus wel echt hele erge leeftijdsverschil. Een ander merrie veulen erbij zou inderdaad een optie zijn, wij beschikken thuis over een merrie-veulen stal. Zouden die twee veulens dan samen in die stal kunnen?
En met afspenen, ons veulen moet dan toch sowieso een tijdje weg zijn van de merrie?

C10

Re: Wat is beter: thuis houden of naar de opfok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:04

Toen wij onze veulens afspeenden hebben we ze ook samen in een merrie-veulen stal gedaan zodat ze steun aan elkaar hadden. Als je de mogelijkheid hebt zou ik inderdaad een ander merrieveulen zoeken en ze lekker thuis houden..

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:32

bij mij staat mijn veulentje ook bij een (speelse) shet in de stal erbij. ( wel een normale box van 4x4). vindt hij fijner.
natuurlijk laat ik hem vaker ook alleen staan als ik wat met de shet ga doen etc. zodat alleen staan ook geleerd wordt.
maar samen met een andere veulen staan is zeker geen probleem ;)

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:39

Kan je niet nog een merrie veulen erbij zetten in pension zeg maar? dan heb je zelf een mooie gemende groep :D

Christadk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:47

Mijn jaarling staat nu ruim een jaar in de opfok en ik zou niet anders willen. Hij kan lekker spelen en gek doen met de andere jaarlingen. Het groepje is heel sociaal en vriendelijk. Staan lekker dag en nacht op de wei!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:49

Opfok, liefst een grote groep dat een dominant paard niet altijd de eerste is, en een paard dat laag in rang staat niet iedere keer piespaaltje, want de dynamiek in een groep is zodanig dat dit wisselt. En dan bij voorkeur een stabiele groep, dus niet iedere keer nieuwe paarden erbij of paarden er vandaan. Wat zo te zien thuis niet gegeven is.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-13 16:52

Het mooiste zou inderdaad zijn als we nog een merrie veulen kunnen regelen.
Lotus zal binnenkort verkocht worden en dus weg gaan maar de rest van de groep blijft sowieso, dus de groep zou dan wel stabiel zijn. Voor de rest is het ook gewoon fijn dat je haar thuis hebt en haar lekker kan zien opgroeien. Bespaart ook veel kosten..

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 16:58

Als je de ruimte hebt tijd en paarden vriendjes hebt heerlijk thuis laten staan het is zo leuk zoon opgroeien veulen. Als je er ook nog een vriendje bij zoekt is het helemaal top en ja hoor twee veulens kunnen gemakelijk in een stal als die lekker groot is en ze natuurlijk naar buiten kunnen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:34

In jouw geval zou ik het veulen bij huis houden. Heb je zelf toezicht en de verzorging. Zelf heb ik verschillende hele slechte ervaringen (met overlijden en blijvend letsel) in opfok.
Een hengstveulen is vaak niet bij huis te houden, althans bij mij heb ik die mogelijkheid niet maar een merrieveulen blijft gewoon in de groep staan en zodra de paarden weer op stal gaan in de box naast de merrie.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 18:38

Je heb een mooie groep, zou het lekker thuis op laten groeien
Er mee bezig zijn, een paar keer in de week.
Dingen als normaal laten bevinden.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 07:58

Bij voorkeur zou ik de moeder een tijdje ergens anders stallen en een leeftijdsgenootje voor het veulen erbij zetten.
Pas over een paar maanden moeder er weer bij.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:17

In jouw geval zou ik het veulen thuis houden. Misschien wel handig om ze even paar weken te scheiden als dit mogelijk is (moeder van het veulen even naar andere stal van kennissen). Voordeel van thuis dat je precies weet wat er met het veulen gebeurd. Je hebt genoeg andere paarden voor de opvoeding van het veulen. Opfok heeft weer leeftijdgenootjes, maar je zal de eerste niet zijn bij wie het helemaal mis gaat in de opfok. Kans dat je een halfwilde mustang terug krijgt is ook groot. Ze komen dan vaak niet meer dagelijks in de hand.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 12:03

Waarschijnlijk brengen we het veulen in januari voor tijdje naar kennissen van ons die zelf twee merrie veulens van dit jaar hebben staan. Merrie ergens anders heen brengen is eigenlijk geen optie, is alleen nog maar duurder.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:05

NibbitLotus schreef:
Waarschijnlijk brengen we het veulen in januari voor tijdje naar kennissen van ons die zelf twee merrie veulens van dit jaar hebben staan. Merrie ergens anders heen brengen is eigenlijk geen optie, is alleen nog maar duurder.

Goede oplossing :)

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:10

Zelf heb ik met opfok op meerdere opfokstallen geen fijne ervaring. Zou altijd proberen thuis te houden.

Heb ervaring met beide opties en wil geen veulen meer in de opfok!! Het is of thuis houden voor mij of verkopen.
Heb ook ervaring bij vrienden samen met hun veulen(s) en dat zou ik wel zo weer doen.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:50

Prima oplossing heb je gevonden om ze samen met veulens van vrienden te doen.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:12

NibbitLotus schreef:

Lijkt me de beste optie. Ik zou zelf niet kiezen voor opfok.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:17

Ik heb mijn veulen gewoon tussen de kudde thuis lopen, wij hebben een kudde van alle leeftijden, 1,5jr, 3jr,18jr en 19jr.
Hij wordt opgevoed door de oudste en de jongste speelt hij mee.

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:45

Als ik jou was dan wist ik het wel. Inderdaad gewoon een merrieveulen erbij zoeken en dan lekker thuis houden. Ik heb ook een veulen en heb zelf helaas niet de mogelijkheid om hem thuis te houden, dus hij gaat naar de opfok. Wel loopt hij nu bij zijn moeder en halfzus en ben ik bezig met wandelen aan het halster, borstelen, voetjes geven enzovoort. Verder staat hij tegenwoordig 's nachts binnen (sinds kort) in een eigen box. Dat gaat allemaal hartstikke goed, maar helaas moet hij daar binnenkort weg en dan gaat hij toch echt naar een opfok. Ik heb zelf lang getwijfeld of ik hem naar de opfok zou doen of naar een pensionstal. En als ik de mogelijkheid had gehad om hem aan huis te houden met een leeftijdsgenootje en een hele kudde, dan wist ik het wel :-)