[KG] Birdcatcher spots...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

[KG] Birdcatcher spots...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 21:50

Hoi Hoi!

Nu ben ik toch eigenlijk wel heel benieuwd (en sorry als dit verkeerd staat!).
Mijn vos, zonder aftekeningen overigens :Y) , heeft soms last van spontane 'spots'. Net of er iemand met een witte stift langs is geweest en een stip heeft gezet.

Het lijkt een beetje op drukplekken, maar het punt is het ontstaat op plekken waar helemaal geen druk zit. Zo heeft ie het op de kont, onder de buik en 1 hele duidelijke.

Afbeelding

Ze ontstaan echt plots overigens en bij deze (erg duidelijke ook, de rest heb ik nog niet zo duidelijk op de foto :+ ) was ik eerst geschrokken omdat ik bang was dat ik hem lek had geprikt.. := Maar instructrice zei direct al, dat kan niet, daar kom jij niet eens. Dus gelukkig ik gerust gesteld.. Maar toch, waar komt het vandaan?

Na enig zoekwerk, een tip uit een ander topic, ben ik erachter dat het dus birdcatcher spots zijn. Alleen dan gelijk mijn vraag, die spots dat zijn echt die markeerstift stippen zeg maar, maar kan het ook zo zijn dat naar mate hij ouder word (hij is nu 5), er bijvoorbeeld ook gewone witte haartjes verspreid komen? Of zijn het echt alleen maar spots? :+

Straks heb ik i.p.v. een vos zonder aftekeningen een stippeltjespaard.. (Pippi Langkous paard, maar dan andersom :') )
Laatst bijgewerkt door Nicole288 op 21-09-13 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

viefdepief

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:13

Ik zou me er geen zorgen om maken dat hij verschimmeld, dat zal niet snel gebeuren. Wel is de kans groot dat hij naarmate hij ouder wordt meer stippels krijgt :) In de bokt wiki staan nog wel wat mooie foto's van birdcatcher spots.

Omdat mijn twee-jarige vos als veulentje ook een stip had ben ik me er ook in gaan verdiepen. Zeker nadat ik door iemand werd gewezen op het feit dat ze wel eens door een vitamine tekort zouden kunnen ontstaan. Hier heb ik echter nooit iets over kunnen vinden. Inmiddels is de stip dusdanig uit de kluiten gewassen dat het meer een vlek is. Weet dus niet of dit überhaupt nog onder birdcatcher spots valt.

Afbeelding

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:27

Viefdepief nee die van jou heet anders. Ik heb een merrie met een roanspot op dr heup, en dat ding heeft een naam maar ik kom er even niet meer op :+ :o

Marinke, jou paard kan naast dat hij birdcatcherspots heeft ook rabicano zijn :j Mijn andere vosje heeft ook birdcatcherspots en is rabicano. Die krijgt dus ook steeds iets meer stekelhaar.
Moest even een foto bewerken en uploaden :D
Vossie met stippels en je ziet het stekelharige er steeds meer doorkomen. Zie ook halve roanspot op dr kont, die begint ook steeds duidelijker te worden.
Afbeelding

Echt niks om je druk over te maken. Het maakt de vossies nou net zo leuk :D

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 22:35

Heb gezocht Vief dat heet een reverse bloodmark :D

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-13 23:00

Het grappige is dus dat die van mij er wel meer krijgt.. Verschimmelen zal wel mee vallen, geloof niet dat ie wit gaat worden. :+ Maar het lijkt mij zo'n stom gezicht als hij als opa straks op de weide staat als een vos met allemaal witte stipjes.. := Dus vraag me best af wat een beetje normaal is voor het aantal stippen dat ze kunnen krijgen.

Wel zie ik op z'n kont / flanken ook iets witte haartjes erdoor komen, maar dit is maar zo minimaal (moet je met je neus bovenop staan om het te zien).

Het maakt ze inderdaad wel uniek, grappig, leuk.. :D
Die van jou is ook grappig zo met die vlek op de rug/kont! Lijkt net of ze een stukje vergeten zijn in te kleuren. :P

rina

Re: Birdcatcher spots...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 23:06

Die van mij krijgt er ook steeds meer. En sommige verdwijnen zelfs, raar maar waar. Ze had er 1 op dr oor, die is nu ineens weer weg :D Hoeveel kan niemand zeggen, maar ik geloof niet dat ik ooit een foto heb gezien met een paard die immens veel spots had gekregen :D Het zal dus wel meevallen (hoop ik :P ).

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-13 18:15

Mijn oude bruine merrie van 20 krijgt ook opeens witte vlekjes. Leuk om dit te lezen.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 12:08

Men moet wel niet de altijd-aanwezig-en-erfelijk birdcatcher spots verwarren met witte vlekjes die sporadisch kunnen voorkomen. Deze laatste zijn niet erfelijk en hebben met gezondheid en huishouding van het paard te maken. Paarden die heel veel op stal staan, weinig directe zonlicht krijgen, krijgen deze vlekjes regelmatig die dan weer 'verdwijnen' als het paard weidegang krijgt. Birdcatcher spots zijn altijd aanwezig, kunnen wel vervagen met dikker wintervacht, maar verdwijnen nooit.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 12:20

Die van mij staat hele dag buiten en heeft een grote open buitenstal. De eerste witte vlek die mij opviel is op deze stal gekomen... Met scheren meer vlekjes tegen gekomen, o.a. Onder de buik maar geen idee dus wanneer die precies zijn ontstaan.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 13:46

Mijn merrie staat overdag minimaal 7 uur buiten en heeft nu wat spots op haar hoofd en een paar verspreid over haar lichaam. Dit is echt iets van de laatste maanden en verdwijnen niet meer.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 14:11

Witte vlekjes kunnen ook een teken zijn van vitaminen/mineralen te kort, oa Vit. D en Vit. E, en minder mate Selenium.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 15:14

Haar voer is nooit veranderd dan zou dat toch niet kunnen?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 12:41

caro29 schreef:
Haar voer is nooit veranderd dan zou dat toch niet kunnen?

Als er een te kort over de maanden/jaren is opgebouwd dan wel. Wil niet zeggen dat het zo is maar echte 'Birdcatcher spots' is een vorm van aftekeningen en komt en gaat zo maar niet en is in principe altijd al aanwezig. Andere 'verkleuringen', cq witte vlekjes, duiden op iets anders.

_Marinke_

Re: [KG] Birdcatcher spots...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 12:49

Wat ik ervan begrijp, ontstaan ze wel in de loop der jaren?

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:11

o kijk aan super cool Mijn vorige paard had hier ook ernorme last van.. Of naja last. Hij was zo af en toe mijn pippi langkous paard.
De ene keer had hij ze wel en de andere keer niet, meestal in de winterperiode zat hij vol met stippels.
Of het echt in de voeding zit ,zijn wij nooit achter gekomen. Mijn paard kwam gewoon iedere dag buiten ook in de winterperiode. En kreeg voldoende voeding binnen.
Het begon meestal zo een enkele stip hier en daar op zijn rug:
Afbeelding

Afbeelding
Ik heb nog op mijn andere pc een foto waar de stippen nog groter en erger waren dan op deze foto.

En tegen de lente aan begonnen ze weer te verdwijnen en had hij nog een enkele ergens zitten
Afbeelding

Iemand toen van stal had het ook bij die van haar gehad. En het komt en het gaat.
Ik heb dit paard niet meer. Maar afgelopen winter heeft hij ze ook niet gehad.
Hij heeft het overgens maar 2 winters gehad bij mij en daarvoor nooit.
Hij was toen 12 jaar toen hij het de eerste keer kreeg.

Aphrodite001

Re: [KG] Birdcatcher spots...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:16

Van birdcatcher spots (en ook Tetrarch of Chubari vlekken) is alleen sprake als die in een groot aantal, over het hele lichaam voorkomen. In de loop der jaren kan het aantal vlekken af- en toenemen. De oorzaak is onbekend. Als een paard een of een paar witte vlekken heeft is dat meestal een beschadiging van de pigmentcellen. Dit kan hormonaal zijn, omdat pigment wordt aangestuurd door een hormoon.