fjord in wintertijd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl4

fjord in wintertijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:37

Hoi allemaal, doen jullie een deken op bij je fjord? Want normaal laat ik hem in z'n wintervacht alleen wil ik hem deze winter graag doorrijden (zover de bak dat toelaat (heb een buitenbak en ben afhankelijk van het weer)).

Hoe doen jullie dat als je je fjord toch wilt doorrijden in de winter??

__nina

Re: fjord in wintertijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:39

Ik heb er nu een regendeken op liggen om een dikke vacht tegen te gaan.
En hij krijgt een winterdeken op als het gaat vriezen.
Verder gewoon goed uitstappen met een zweetdekentje erop liggen.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:40

Ik heb mijn vorige fjord 1x geschoren omdat ik door zou gaan met elke week les nemen en daar stappend naartoe zou gaan (ongeveer een half uur stappen). Helaas is dit nooit door gegaan.
Andere jaren heb ik nooit geschoren, en heb er ook eigenlijk nooit last van gehad met hem, moest alleen wat langer uitstappen maar dat vind ik niet erg :)
Liever langer uitstappen dan de winter dat we hem geschoren hebben.. (wond van 10cm breed op zijn borst door geen goede pasvorm van het deken, helaas ook geen goeie kunnen vinden)
Mijn huidige fjord is pas 1,5 dus die scheer ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:43

Ik scheer als ik de winter doorrijd, anders is het bij die beertjes van mij echt geen doen. Vroegtijdig een deken erop helpt totaal niet.

countrygirl4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 11:43

Okay, en als je hem dan gereden hebt en goed hebt drooggestapt, gooi je er daarna alsnog.een zweetdeken erop? In de wei of stal?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:46

Nee droog is droog. Als ze geschoren zijn kun je ze goed droogstappen. Dus dan borstel ik ze even af na het werk en dan gaat daarna gewoon de outdoordeken erop en doe ik ze weer naar buiten of op stal, afhankelijk van hoe laat het dan is.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 11:47

Ik doe ook gewoon wat ik wil doen in de winter. Mijn fjord staat dus regelmatig in het zweet. Ik stap hem zorgvuldig op adem, zet hem met afzadelen/aftuigen uit de wind en eventueel met een zweetdeken. En daarna zorg ik dat hij toegang heeft tot een flinke hoeveelheid hooi en gaat de deken af :).

Mijn pony staat 24/7 buiten met schuilstal.

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:22

de mijne staat het hele jaar door buiten maar wil hem dit jaar wel scheren en krijgt dan meteen een winterdeken om en later in de winter een onderdeken er bij want ik wil de mijne ook goed door kunnen trainen en hij heeft anders een te dikke vacht om goed droog te kunnen stappen (kan wel maar dan ben ik daar langer mee bezig :D) dus ben benieuwd hoe alles gaat uitpakken voor ons samen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:38

Akshay schreef:
Ik doe ook gewoon wat ik wil doen in de winter. Mijn fjord staat dus regelmatig in het zweet.

Ik merk dat die van mij een normale training gewoon echt niet aankunnen in hun dikke wintervacht. Dat trekken ze niet. En daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen, ik zou ook doodgaan met een skipak aan in de sportschool.
Heb jij daar geen last van dan? Of train je heel licht?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:40

Wij doen geen hoogstaande dingen nee :)
Basis dressuren, bosritten. En als ik merk dat hij trager wordt ben ik de eerste om dat inderdaad toe te schrijven aan de vacht en te accepteren.

Onze beste momenten zijn dan ook als het, zoals bij die vacht hoort, steenkoud is ;)

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:32

De mijne krijgt alleen tijdens de koudere dagen na het rijden een fleece deken op als ze nat is of super warm is, voor de rest is ze nu al een flinke wintervacht het creëren.

hannahaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 21:52

Die van mij staat 's winters op stal (ze komt wel buiten hoor maar het is geen 24/7 weidepaard ;) ). Ze krijgt geen dekens. Ja een zweetdeken dan als ze zweet maar verder niet. Ze verruild nu al haar glimmende vacht voor zachte lange haartjes :P

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 00:19

bij die van mij is al goed te zien dat hij weer een dikke vacht aan het kweken is hahah

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:24

Mijn bijrijdfjord staat dag en nacht buiten en wordt zonder dekens gehouden, dus zij wordt niet geschoren. Dit betekend wel dat ze echt een enorme berenvacht krijgt (Ze is op dit moment alweer begonnen met aanmaken :P ). Ik rij haar gemiddeld 2 tot 3 keer in de week. Daarnaast zweet ze gelukkig niet zo snel. Ik stap haar na het rijden wel lekker lang uit.

Een andere fjord die ik op les rijdt wordt wel altijd geschoren. Hij werkt elke dag, gemiddeld 1 of 2 uur en zweet altijd heel snel en heel veel. Hij is na het rijden ook echt kletsnat tot op de huid als hij niet geschoren wordt. Ik doe hem na het rijden en uitstappen een zweetdeken op en verwissel die als hij is opgedroogd en afgekoeld voor zijn winterdeken. Hij staat ´s nachts dan ook op stal.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 10:28

Gewoon rijden.. Zonder dekens op..

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:01

Mijn fjord is geschoren (vanaf september meestal) krijgt dan een halsdeken op :j
Ze staat nu nog de hele dag buiten maar vanaf oktober zal dat minder worden en staat
ze tussen de 4 en 6 uur buiten, verder op stal.

Als ik ga rijden gaat ze gewoon 'bloot'. Na het rijden even een wollen zweetdeken op, en als het echt
koud wordt stap ik in en uit met een uitrijdeken.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 14:12

Ik heb nu de regendeken op mijn fjord liggen. En zodra het rond de 0 graden gaat krijgt hij een 200 grams op. Na de -5 komt er een 300 grams op om de vacht echt tegen te gaan. Ik scheer liever niet maar wil echt geen vacht. Ik rijd namelijk de hele winter door. Als de bak het toelaat, heb ook gewoon een buitenbak

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:06

Ik scheer al vanaf augustus, vacht weg, deken op, probleem opgelost.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:27

Waarom OF wintervacht OF scheren? Ik doe beide tegelijk met mijn fjord. En rij s winters pittige endurancetrainingen. Ze staat dag en nacht buiten tot het vriest, daarna s nachts op stal en overdag altijd buiten. Geen deken.
Uitstappen tot ze op adem is, afgekoeld en de huid droog. Niet de hele vacht hoeft droog te zijn/ Kont in de wind en ze hebben het prima.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 15:46

Ik heb mijn merrie gisteren een regendeken opgedaan.
Als ze echt heel dik in haar komt en daar ook last van krijgt ga ik scheren.
Ik heb haar afgelopen maart pas gekregen, toen was het een echt beertje. Maar ze had ook ook geen deken op en 24/7 buiten met een schuilstal. Nu krijgt ze een deken en 's nachts op stal in de winter.

Otjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:30

Mijne staat nu met een 0 grams regendeken op. Word denk deze maand geschoren want hij droogt heel langzaam op en krijgt nu al een aardige wintervacht. Ik wil swinters ook gewoon kunnen trainen. Hij staat overdag buiten met inloopstal en snachts op stal. :)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 13:57

Ik bedoelde hierboven dus, dat ik gedeeltelijk scheer. Ik doe de boeg en de onderkant van de hals.
Dan kan ze wel haar warmte kwijt, maar heeft het ook met de kont in de wind warm genoeg als ze buiten staat (zonder deken). Uitstappen tot de huid droog is, de buitenste vacht mag nog wel nat zijn. Nooit een ziek paard gehad zo.
Alleen bij harde wind+regen+natte vacht heb ik wel eens een deken opgelegd tot ze droog was (geen schuilstal namelijk), maar dat is maar 3x gebeurd in een jaar terwijl ik meerdere keren per week pittig train.

Cural

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:58

Mijn fjord staat in de winter gewoon in training en is afgelopen zondag geschoren.
Hij staat op een tochtige stal en op een fleece en 0 grams regendeken.
Ik vind het ideaal, heb zelf het idee dat hij het altijd weer fijn vind als de vacht eraf is.

Cural

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:58

Mijn fjord staat in de winter gewoon in training en is afgelopen zondag geschoren.
Hij staat op een tochtige stal en op een fleece en 0 grams regendeken.
Ik vind het ideaal, heb zelf het idee dat hij het altijd weer fijn vind als de vacht eraf is.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 12:13

Mijn fjord heeft momenteel nog geen deken op wou ik vandaag doen, Ik wil graag ook indd doorrijden, maar ze zit nu al echt het dikste in der vacht van onze fjorden kudde. Staan met een fjord x welsh en 4 andere fjorden. Ik wil wel graag met dekens gaan werken. ik wil nu een regendeken met fleece aan de binnen kant op doen, maar vandaag en van het weekend wordt het 20 graden is dat niet te warm voor me teddy?