Op welke leeftijd laten dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pradadaan

Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:22

(ik hoop dat het hier goed staat, anders graag verplaatsen :) )

Hoihoi!

Ik heb in de planning staan om ooit een veulentje te fokken uit mijn zelfgefokte merrie (die nu pas 2 jaar oud is, vandaar ook 'ooit').
nou ben ik dus een beetje aan het uitzoeken wat daar de beste tijd voor zou zijn, voor het inrijden? pas als ze ingereden is? enz.

mijn vraag is dus:
Wat vinden jullie de minimum leeftijd om een merrie te laten dekken, en waarom?
en wat vinden jullie de beste leeftijd om een merrie (voor het eerst) te laten dekken, en waarom?
het antwoord hoeft niet over mijn voorbeeld van mijn eigen merrie te gaan maar het is gewoon een vraag in het algemeen.
omdat ik hier en daar heel veel uiteenlopende verhalen en reacties heb gelezen ben ik benieuwd wat jullie vinden!

celano

Re: Op welke leeftijd laten dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:23

3 jaar

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:25

5-6jaar, de merrie is dan in mijn ogen meer bevestigd en veel meer dingen gewend. Waardoor het bijvoorbeeld makkelijker is even een stukje naar buiten te gaan om te wandelen wanneer het rijden niet meer lukt etc. Daarnaast is de conditie en spiersterkte in mijn ogen beter om een bevalling makkelijker te laten verlopen, over het algemeen. Na de leeftijd van 16 zou ik er niet meer aan beginnen, of ze moet al veulen(s) gehad hebben.

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:26

Hangt er ook wel beetje vanaf hoe volwassen ze zijn kwa gedrag. Wij insemineren altijd net na de 3e verjaardag. Veulen krijgen ze dus pas op hun 4e.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:29

Ik heb hier afgelopen jaar in dubio gestaan wat ik zou doen met mijn ponymerrie van 3 jaar. Ik had zelf in gedachten om haar te laten dekken en als volgend jaar het veulen er af zou gaan, dan te beginnen met inrijden.
Maar afgelopen jaar werd de pony steeds vervelender, elke keer uitbreken uit de weide, spelletjes spelen met uit de wei halen, etc. Ik kreeg toen de tip om toch met haar aan het werk te gaan. Ik ben haar langzaamaan gaan longeren, zadeltje erop, etc. Ik merkte dat de pony daar echt van opknapte en weer de lieve pony werd die ze was. Waarschijnlijk heeft ze zich gewoon verveeld. Maar omdat ik niet alles tegelijk wil doen, heb ik dit jaar de keuze gemaakt om haar niet te laten dekken. Ik zie wel wanneer het er van komt, we gaan voor nu maar lekker aan de gang met het inrijden, want daar heeft ze echt lol in.

Dus ik denk dat je gewoon naar je pony moet kijken en daar dan zelf een keuze in zal moeten maken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:33

Ten eerste is dit negatief bedoeld wat ik nu ga typen, voor ik een aantal leden over me heen krijg!

Waarom wil je van deze merrie een veulentje fokken? Goede lijnen? Sterke benen? Karakter? Persoonlijk vind ik dat je dat met 2 jarige leeftijd nog niet op en top kunt beoordelen. Wacht rustig af tot ze een jaar of 5/6 is, dan weet je ook hoe haar karakter is als je begint met rijden, is het een heethoofd of juist niet. Dan pas komen er de gangen en het bewegingsgestel echt naar voren, dan kun je beoordelen of deze merrie geschikt is voor een veulentje.

Of wil jij het puur uit emotionele waarde?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:38

Vorig jaar een merrie van 2 gedekt die wilde zo graag een veulen en is ook uiteindelijk de enige die ook daadwerkelijk een veulen heeft gehad, maar meestal bij 3 of ouder. De ene merrie is een super moeder, de andere is langer puber. De mijne is dolgelukkig en zou er nog wel 3 extra willen, dat rijden en werken hoeft van haar allemaal niet, haar werk is kids opvoeden.

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 13:43

KimD schreef:
Ten eerste is dit negatief bedoeld wat ik nu ga typen, voor ik een aantal leden over me heen krijg!

Waarom wil je van deze merrie een veulentje fokken? Goede lijnen? Sterke benen? Karakter? Persoonlijk vind ik dat je dat met 2 jarige leeftijd nog niet op en top kunt beoordelen. Wacht rustig af tot ze een jaar of 5/6 is, dan weet je ook hoe haar karakter is als je begint met rijden, is het een heethoofd of juist niet. Dan pas komen er de gangen en het bewegingsgestel echt naar voren, dan kun je beoordelen of deze merrie geschikt is voor een veulentje.

Of wil jij het puur uit emotionele waarde?

ik denk dat je positief bedoeld? want ik vat dit niet op als een negatieve reactie ;)
maar het is vooral dat ik de ervaring van het fokken heel er leuk vind, en het heeft voor mij natuurlijk ook een speciale waarde om van mijn eigen merrie een nakomeling te hebben. en als ik ooit een paard er bij wil wil ik die zelf fokken.
maar nogmaals, het gaat nu niet om mijn voorbeeld hoor, maar om de vraag in het algemeen ;)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:45

ik laat onze merrie dekken in het jaar dat ze 4 word. Mits zij helemaal eraan voldoet. Dus lichamelijk, bouw, hoogte ect goed is. En anders wachten we nog een jaartje

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:51

Mijn idee zou zijn:

paard zich eerst bewijzen in de sport, dus minimaal predikaat sport verdienen en dan als de bloedlijn interessant/ paard gezond is gaan dekken.
Anders kun je beter wat kopen, op het moment toch al interessanter

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:59

uh ja inderdaad, niet negatief bedoeld. :=

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:04

Mijn pony merrie jaren terug en mijn paarden merrie 5 jaar terug beide op 4 jarige leeftijd de eerste keer laten dekken.
Voor mij is het een mooie leeftijd. Daarnaast heb je een beetje een rem om niet te veel en te snel in de sport te gaan.

Wel zijn beide merries voor de dracht al op de keuring geweest. En beide waren ster geworden.
Daarna zijn beide merries de sport in gegaan. En hebben beide hun prestatie sport predikaat behaald.

Overigens van mijn paard voor de 1ste dracht ook al voorzien van haar PROK predikaat.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 08:06

Vanaf 3 jaar zou ik zeggen.
Dat inrijden kan trouwens prima bij een drachtige merrie, zeker in de zomer dat ze net gedekt is. Er vanuit gaande het het geen complete stress mafkees is.. Hoeft dus niet per se ervoor of erna.
Ik wil mijn 4 jarige ook laten dekken. Maar ga nu eerst voor de abop.