fokadvies voor Amazing star x Jazz x Chronos merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jovibo

fokadvies voor Amazing star x Jazz x Chronos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 13:45

ik ben op zoek naar een hengst voor onze merrie,
volgend jaar word ze 3 en wilden we haar graag onder de hengst hebben.

onze merrie is vrij ril, ik zoek dus een hengst die een braaf karakter meegeeft.
ook zou ik de hals graag wat langer zien.

ik heb al een paar hengsten op mn lijstje staan, maar ik ben benieuwd wat jullie advies is voor deze merrie.

Afbeelding

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 22:08

Wat een gaaaave merrie wat een uitstraling. Inderdaad haar hals. Goed aandachtspunt. Wat vind je van de hengst Spielberg?

Hofrat is een hengst met een gouden karakter en heeft charme , elegantie en goede bewegingskwaliteit en ook zeker een goede kandidaat.

Aangezien jezelf ook aan geeft dat haar minpunten alleen haar hals en karakter zijn. Zou ik haar rassigheid er echt in houden want ze is echt een plaatje. Hoe groot is ze?

Jovibo

Re: fokadvies voor Amazing star x Jazz x Chronos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:25

spielberg ben ik eerlijk gezegd niet zo weg van,
Hofrat zou kwa karakter wel passen, maar zou die ook lengte meegeven ? wil niet korter gaan fokken.

maat en massa heeft ze wel, alleen de lengte is een puntje

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 14:51

De nakomelingen van hofrat die ik ken hebben wel een juiste lengte , je moet ook geen slungel krijgen. Maar inderdaad ook niet korter. Hofrat is van zichzelf niet kort hoor.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-13 16:01

heb even een filmpje geupload.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-13 09:44

Bloedje van een merrie,mooi dier!

Als ik het filmpje zie dan is hetgene wat ik graag zou willen verbeteren vooral de manier waarop ze het achterbeen gebruikt.Er zit veel actie in maar ze trekt hem eerst naar achteren op richting haar staart,ik zou dus voor een hengst gaan die het achterbeen er goed onder en naar voren toe weg zet.
Lijnenteelt op Ferro zou bijv. een optie kunnen zijn.

Een hengst die mij ook interesant lijkt voor jouw merrie is Bordeaux of diens zoon Ferdeaux,van die laatste weet je alleen nog niet wat hij precies door gaat fokken.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 18:26

Bordeaux ben ik zelf ook erg fan van, alleen weet niet wat voor karakter hij door geeft.
Ferdeaux vind ik nu nog een optie, omdat je nog niet weet wat hij door gaat geven, zelfde geld voor de merrie ;)

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:53

Negro , everdale, chippendale .. Geven fijne karakters. Verbeteren kwaliteit beweging, Geven lengte ., kijk maar even op internet over die 3 hengsten.. Ook qua bloedlijn zou ik voor even wat anders kiezen, geen jazz, of gribaldi.. Denk dat t qua bloedlijn mooi past.

Ik had trouwens een ub40/havidoff/aram merrie, en gefokt met chippendale, erg tevreden over het veulen.. Mooi op lengte heel mooi in t model gebouwd, mooie hals, schuine schouder recht op de benen enzv, op mn site staat t veulen en filmpje, heeft ten positieve verbeterd op de moeder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:13

Jammer dat het "probleem" met Negro bloed is dat ook hij geen geweldige achterbeen techniek door vererft,wel veel kracht en afdruk maar ik zou echt de nadruk leggen op een hengst die het achterbeen er goed onder en naar voren toe weg zet.
Qua karakter wbt Bordeaux zou je wat meer info over de nakomelingen op kunnen gaan zoeken..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:34

Het is dat ze ril geeft maar anders had ik Metall ook aangeraden voor je merrie..vererft een mooi front,goed achterbeen en maat.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:41

negro is ook de massaal voor deze merrie ben ik bang.
LL of chippendale zou ik nog wel een optie vinden.
Metall indd te ril, erg jammer.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:48

Vivaldi heeft mooie achter benen, over de nek kan ik niks zeggen

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 21:50

Espritfan schreef:
Vivaldi heeft mooie achter benen, over de nek kan ik niks zeggen

Hele mooie achterbenen, maar niet krachtig. De meeste Vivaldi's komen daarin wat tekort.

Wat ik een fijne hengst vind is Andretti, dan teel je wel weer in op Ferro. Volgens de site niet beschikbaar, maar dit klopt niet. Hij is alweer terug uit Noorwegen en heeft in Nederland weer gedekt dit jaar. Super karakter en een goed achterbeen.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-13 21:57

Vivaldi had ik zelf ook op mn lijstje staan, merrie heeft voldoende kracht achter en ik denk dat vivaldi de lengte kan verbeteren, geeft ook vaak fijne werkbare paarden.

Andertti ik weet het niet, ben zelf geen fan van de hengst, maar ik ken er te weinig nakomelingen van om te oordelen over zijn nafok.

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:22

Dan zou ik toch eens verder kijken naar chippendale en everdale qua nafok, die geven wel lengte, en hals, en allemaal een krachtig achterbeen , met veel afdruk, als jpuw merrie ook vlug is achter., zou ik dat zeker overwegen. Vivaldi zou ik niet snel doen, mist vaak kracht, blessure gevoelig, karakters lopen best uiteen,.
Andrettie zou ik om de ferro inteelt idd niet doen., negro geeft idd veel kracht in het achterbeen door en afdruk, maar mist bij nafok de lengte. Daarintegen is het wel een bewezen hengst met veel goede nafok in de sport. En wel een bewezen lijn,. Alleen zou ik hem zelf dan idd niet doen voor jouw merrie., En qua karakter ook een plus, zou kijken naar nafok van hem, en daarvan een ggk hengst., dus negro wel in de bloedlijn maar wat verder naar achter.,

Oscar of uphill is miss ook nog een id,. Al weet ik niet of die ook lengte door geeft.,

Zou zelf bij fok idd geval altijd kiezen voor hardheid op de benen,. Correctheid vande benen rug/ bouw., en kracht en afdruk., daarna de souplesse., veel vand e moderne paarden hebben onwijs veel beweging maar missen een stuk kracht, en zijn minder hard op de benen en daardoor weer blessure gevoeliger., de dingen die je al goed vind aan je merrie altijd proberen te verankeren!

Zal nog eens verder kijken heb hier nog wat boekjes liggen

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 22:29

De hengst : de niro. ,. id, wel wat duurder qua dekgeld ., maar ook bewezen qua nafok! Staat trouwens op t moment op nr 4,.

Espritfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:20

renee_navaro schreef:
Vivaldi had ik zelf ook op mn lijstje staan, merrie heeft voldoende kracht achter en ik denk dat vivaldi de lengte kan verbeteren, geeft ook vaak fijne werkbare paarden.

Andertti ik weet het niet, ben zelf geen fan van de hengst, maar ik ken er te weinig nakomelingen van om te oordelen over zijn nafok.

Ik heb zelf een vivaldi, ik heb het dus getrofen. Zadelmakmaken heb ik zelf gedaan. zo braaf als Esprit is zet geen styap verkeerd en ik krijg altijd complimenten op haar achterbeen dat ze die onder de massa zet

FennaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:26

Ampere?

c_alsemgeest
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 23:40

Met ampere zit je wel weer bij Ferrobloed
En Lord Leatherdale? Dat lijkt mij persoonlijk een mooie combi?
⚠️ c_alsemgeest kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 08:29

Elisa2 schreef:
Het is dat ze ril geeft maar anders had ik Metall ook aangeraden voor je merrie..vererft een mooi front,goed achterbeen en maat.

ik heb er 2 gehad en top braaf en meewerkend! jaarling hengst halleandro staat hier nog die is echt niet ril.. juist heel braaf sociaal dier.. als het echt goed zou kunnen passen zou ik die hengst er zeker niet om laten staan :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:33

Geen lijnenteelt doen op Jazz want dan veranker je juist de imo niet zo'n fijne bewegingsvorm aan de achterkant en de korte hals.

LL geeft ze achter ook niet best..slap en traag..

Ampere lijkt mij dan een betere optie,fokt hele goede bewegingsvorm en lichaamsgebruik door.

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 12:51

Oscar en uphill geen optie, die gaan echt te massaal geven en ik denk ook geen lengte.

Vivaldi, heb ik aan gedacht omdat wij zelf een vivaldi hebben, lengte fijn beenwerk, en kip mak.

chippendale of everdale, zou mijn keus meer uitgaan naar chippendale, van deze nakomelingen kan je meer zeggen dan die van everdale, aangezien het om een jonge merrie gaat, zou ik graag voor nu een iets meer bewezen hengst gaan.

Ampere, hoe geeft die ze in karakter ?

onze merrie is ril, en dan bedoel ik ook echt ril, het veulen wat ik graag zou willen fokken moet later wel een fijn bewerkbaar paard worden, waar het gros van de ruiters mee overweg kan ;)

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 15:21

Toch geen veulentje meer, TS? Jammer, maar succes met de verkoop!

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 20:26

ik snapte al niet wat je bedoelde nynke! maar zie net dat ze te koop staat op int! succes met de verkoop

Jovibo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-13 21:05

wij hebben indd meerdere paarden te koop staan ivb zwangerschap, nu is het niet zeker wat er weg gaat dus kan heel goed zijn dat deze merrie gewoon bijft en gedekt word komend jaar ;)