zoek een appaloosa hengst max 1.25cm

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

suleikabia

zoek een appaloosa hengst max 1.25cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 19:17

Ik heb een hele leuke en vooral lieve appaloosa merrie Suleika van 12 jaar. Ze heeft al twee veulens gehad in het verleden en ik zou graag nog 1 veulen willen. Suleika is ongeveer 95cm. Ik gebruik haar als rijpony voor mijn dochter, dit gaat super. Maar ook is het heerlijk dat ze in de speeltuin kan lopen en je er gewoon op kan gaan zitten.

Ik wil graag tips over leuke hengsten tussen de 1.20 en 1.25 cm. Ik hou van een iets breder type, suleika is zelf ook wat breder. Ik hoor het graag

(krijg er geen foto's op) helaas

Donja

Re: zoek een appaloosa hengst max 1.25cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 23:24

Manda@bokt heeft de goedgekeurde valkpanterbonte hengst In de Ban van Pjotr (1.20m) waar redelijk wat welsh bloed inzit.
Afbeelding

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:08

Bij een maatje groter op een merrie van 95 zou ik maar heel erg oppassen met een 'bredere' hengst... Groter geeft niet zo snel problemen ivm afveulenen, in combinatie met een bredere bouw kan dat echt lastig worden.

Butterfly Effect is zeer zeker de moeite waard, Pjotr hierboven is ook erg mooi, zijn vader Pepper ook.

Clever Red Spot (ook van manda) zou je ook wel kunnen bekijken, is wel weer ietsje kleiner.

Je kunt al deze hengsten op de site van het NAS bekijken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 11:18

In je profiel schrijf je "Het zou mooi zijn als het veulen groter word zodat mijn dochter daar later dan nog even op kan doorrijden." Ik denk dat je dat voor de dochter die nu op Suleika rijdt kunt vergeten, zelfs als ze nu nog maar 6 is dan is ze 11 tegen de tijd dat de nieuwe aanwinst geboren, opgegroeid en een beetje zadelmak is. Dan zijn ponies van omstreeks 1.10 al snel aan de kleine kant, laat staan als dochterlief in de puber-groeispurt komt.

Welke regio? Die kleine ponies kun je bijna in een kattendraagmand meenemen flauwe vrijdaghumor maar minder reizen is toch handig.

suleikabia

Re: zoek een appaloosa hengst max 1.25cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-13 13:28

dank jullie voor de reacties. vind pjotr ook wel erg mooi en butterfly ook. en ja het zou leuk zijn als dochter er nog iets langer mee kan rijden, maar past dat niet meer dan niet natuurlijk. Maar dan voor de jongere kinders weer leuk.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 13:48

Ik heb twee goedgekeurde NAS hengsten ter dekking, zie www.staldewilde.nl :)

Pjotr is rond de 1,20, maar heel breed is hij niet, hij is een erg luxe hengst om te zien, en omdat hij niet zo 'fors' is maar wel groot in vergelijking met je merrie zou ik het wel aandurven je merrie te dekken die een stuk kleiner is.

Clever is rond de 1,10, hij is in verhouding wat breder als Pjotr maar daarnaast ook mooi luxe. Clever heeft nu vier nakomelingen, allemaal flink aan de maat dus ik heb het idee dat Clever groot fokt. De merrie van 95 cm heeft een flink merrieveulen lopen. En bij de welsh van 1,20 en de andere merrie van 1,16 lopen veulens van Clever die groter lijken te worden als hun moeder!

Beide hengsten hebben een uitermate goed karakter, en de nakomelingen ook, dat vind ik een van de belangrijkste eigenschappen om kinderpony's mee te fokken.

Ik laat ze wel heel beperkt dekken, ik wil maar twee gastmerries tegelijk op stal hebben. Dus optijd reserveren is wel nodig. :)

Voor meer informatie kan je altijd een berichtje sturen. Je mag de hengsten ook komen bekijken.