Hengst niet casteren, meer body?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mindypony

Hengst niet casteren, meer body?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:00

Klopt het dat als je je hengst laat uitgroeien hij meer body krijgt? en krijgt hij dit niet als je wel castereerd?
Mijne is 2 jaar,tot welke leeftijd groeid hij nog?

Rennie89

Re: Hengst niet casteren, meer body?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:02

hengsten hebben de neiging meer breedte te krijgen idd. Een hengstennek en ze tonen groter. Maar wat ik wel begrepen heb is dat als je een hengst op jonge leeftijd (6 maanden) castreerd ze juist groot worden en breedt worden. Ik was op een haltershow in Amerika en ze hadden een 6 maanden oude hengst en ruin . De ruin was enorm gespierd := en vrij groot

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:04

Ik heb dat van die 6 maanden nog nooit gehoord, weet je misschien ook waarom dat zo is?

Paarden groeien geloof ik tot hun 7de?

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:06

Phoe hee nog breder? mijne is al zo grof gebouwd : ) vind het niet erg hoor,vind het wel mooi

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:07

Geryon schreef:
Ik heb dat van die 6 maanden nog nooit gehoord, weet je misschien ook waarom dat zo is?

Exact zoals ik het zei, omdat ze dan schijnbaar goed groeien na een castratie. Het is in Amerika niet vreemd om een halter gefokt paard te castreren op jonge leeftijd. Dit kreeg ik iig mee. Dat op het moment dat de ballen goed ingedaald zijn, dat ze gecastreerd worden. Maar ik vind zelf hengsten toch mooier tonen :j

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:07

Ik lees net in een ander topic van jou dat hij te wild werd toen je hem ergens mee naar toe nam. De kans dat dat erger word is aardig aanwezig als je hem hengst hou. Een 2 jarige is nog een baby, pas vanaf 3 á 4 worden ze meer hengst is mijn ervaring.

Ik heb van het voorjaar een 2 jarige gecastreerd, die is afgelopen half jaar nog een heel stuk breder geworden. Ook eentje die ik als 2,5 jarige gecastreerd heb is nog meer uitgezwaard. Een 1,5 jarige is vooral heel groot geworden (maar hij was voor zijn castratie ook al bovengemiddeld groot, dus dat was niet zo raar dat hij groot werd). Een die ik als 3 jarige gecastreerd heb was al niet heel breed en is dat ook niet meer geworden.

Ik ben zelf wel een voorstander van op tijd castreren. Zeker als je geen hengstenkeurings ambities mee heb.

SayaJones
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:08

Ik wist wel dat ze als ruin meer de hoogte in groeien. Ik dacht dat ze als hengst meer de breedte in groeien, maar dat is dus niet zo?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:10

lifaya schreef:
Geryon schreef:

Exact zoals ik het zei, omdat ze dan schijnbaar goed groeien na een castratie. Het is in Amerika niet vreemd om een halter gefokt paard te castreren op jonge leeftijd. Dit kreeg ik iig mee. Dat op het moment dat de ballen goed ingedaald zijn, dat ze gecastreerd worden. Maar ik vind zelf hengsten toch mooier tonen :j

Dat heb ik gelezen.. Ik was benieuwd naar waarom ze zo goed groeien dan. Maar goed.

Mindypony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 16:11

Dit is hem
Afbeelding

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 16:12

Just_Sannee schreef:
Ik wist wel dat ze als ruin meer de hoogte in groeien. Ik dacht dat ze als hengst meer de breedte in groeien, maar dat is dus niet zo?

Dat klopt dus in principe wel :) Hengsten groeien vooral in de breedte. Die hebben niet veel aan lengte want hoe kleiner hoe behendiger en hoe makkelijker ze andere hengsten zouden kunnen ontwijken in een gevecht :P