Fries paard gaat lopen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Fries paard gaat lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:23

Hallo iedereen,

sinds kort berijd ik een Fries paardje, het is een 7 jarige ruin met heel veel pit.
Hij heeft zo zijn slechte en goeie dagen en als hij in zijn slechte dag is dan kan het wel
eens zijn dat hij gewoon ineens begint te lopen. Hij neemt zijn bit vast en je kan gewoon niets meer
doen. En hij blijft maar lopen en lopen. Wat kan ik daar tegen doen? Want dat is echt wel een groot
probleem.

Groeten Elise

Luca03

Re: Fries paard gaat lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:25

de fries bezig houden (GEEN ENKELE RECHTE LIJN) altijd volte's,slangevolte's , diagonalen enz rijden dat de fries de kans niet heeft om het bit vast te nemen

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:26

Heeft hij niet ergens pijn? rug of tanden?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:28

moonshine88 schreef:
Heeft hij niet ergens pijn? rug of tanden?

Neeh, hij houd gewoon van lopen en is nog erg onstuimig en nerveus

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:28

Ophoudingen maken, en dan niet tegelijk, maar dan twee keer linkerteugel, dan twee keer rechter en zo afwisselen. En anders een heel kort rondje maken. In ieder geval niet beginnen te trekken, want dat win je niet van een paard. Laat staan van een Fries met hun sterke nekken.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:30

Maar stel dat het dan te laat is eh, hij heeft zijn bit vast en is aan het lopen, wat dan?

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:33

Trek je zijn hoofd opzij.
Of je spoort hem aan, dan maar lopen en niet stoppen voordat het van jou mag.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:34

op cirkel trekken
mijn haflinger deed dat ook maar dan in het veld. nu rij ik bitloos en kan hij zijn bit niet meer vast nemen :P
met wat voor bit rij je?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:36

Ah, dat weet ik niet

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:38

hoe kan je dat nou niet weten? anders koop je een bit met wieltjes aan dat kunnen ze niet zo gemakkelijk vast nemen

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:39

banketstaaf schreef:
hoe kan je dat nou niet weten? anders koop je een bit met wieltjes aan dat kunnen ze niet zo gemakkelijk vast nemen

Ik heb er nog maar 1 keer mee gereden, sorry hoor. Ik ken hem nog maar pas.

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:40

oh oke dacht dat je hem al langer kende

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:42

Aan het werk zetten. Zodat hij geen tijd heeft om het bit vast te pakken. En vooral zelf het bit niet vastpakken. Dus geen druk op het bit zetten. Dat is de fout die velen maken. En dat is niet alleen bij Friezen zo, maar ook bij andere rassen. Vraag de eigenaar eens om jou te helpen met het rijden. En anders zorgen voor goede instructie.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:07

Heel erg bedankt, nog tips?

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:09

Bezig houden..
Heb je les met hem?
Anders de eigenaar om hulp vragen?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:10

Jah, ik heb les met hem. En de eigenares weet dat hij dat soms doet.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:11

Dan goed luisteren naar de instructrice, die ziet op dat moment hoe en wat je moet doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:16

elisedcl schreef:
Maar stel dat het dan te laat is eh, hij heeft zijn bit vast en is aan het lopen, wat dan?

Dat verschilt per paard. Bij sommige schijnt het te werken om ze om te trekken of op een volte te zetten. Mijne moet je juist aandrijven.

In elk geval: blijf van je teugels af. Hoe meer je in z'n mond zit hoe meer hij op z'n bit gaat hangen en dan kan hij alleen maar nóg harder. En ontspan zo veel mogelijk.

Dat is als je de ruimte hebt. Als je die niet hebt (bij voorbeeld in verkeer) vind ik stevig zagen een hele goede optie :o

Edit: dit zijn natuurlijk "oplossingen" voor de korte termijn. Ik heb het probleem ook gehad, mijn instructrice heeft me er fijn mee geholpen. Tegenwoordig kan ik normaal naar buiten met 'm.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:18

Koper schreef:
elisedcl schreef:

Dat verschilt per paard. Bij sommige schijnt het te werken om ze om te trekken of op een volte te zetten. Mijne moet je juist aandrijven.

In elk geval: blijf van je teugels af. Hoe meer je in z'n mond zit hoe meer hij op z'n bit gaat hangen en dan kan hij alleen maar nóg harder. En ontspan zo veel mogelijk.

Dat is als je de ruimte hebt. Als je die niet hebt (bij voorbeeld in verkeer) vind ik stevig zagen een hele goede optie :o

Hoe kan dat dan als je niks met je teugels kan doen? Je moet dan toch ophoudingen maken

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:22

Als die van mij het bit beetpakt, ga ik er echt wel in hangen. Ik bepaal altijd nog hoe en wat als ik er op zit. En buiten kun je meestal geen volte draaien.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:23

Als je de ruimte hebt: niks met je teugels doen

Heb je die niet: juist wel ingrijpen met je teugels en dan bedoel ik niet een ophoudinkje :o Ook niet hangen, zagen werkt beter. Z'n mond kapot is minder erg dan jullie allebei kapot onder een vrachtwagen.

Met ophoudinkjes ga je denk ik niet veel bereiken. Dat is voor later, als hij begrijpt dat hij z'n bit niet zo beet hoeft te grijpen. Zoek uit waarom hij dat doet, en wanneer. En wat de voorsignalen zijn (die van mij ging bij voorbeeld eerst stilstaan, als ik 'm dan meteen verder liet lopen zette hij het ook op een rennen. Liefst strak langs palen of hindernisstaanders, of in volle galop ineens een haakse bocht)

Als hij in de bak al gaat rennen dan zou ik 'm gewoon laten rennen. Hij is in elk geval voorwaarts zat. Als je 'm niks geeft om op te hangen zal hij vrij gauw moe worden, zoals elk paard wat zichzelf nog niet goed kan dragen. Wel uitkijken dat hij in die moeheid en voordat hij afremt (wat hij natuurlijk pas mag op jouw teken) niet kapseist.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:27

Maar ik bedoel, wat moet je dan doen als je je teugels niet kan gebruiken?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:30

Ontspannen. Als hij wil rennen: ren maar friesje. Wachten tot hij minder hard galoppeert. Eventueel kijken of hij op stem wat rustiger wordt.

En dan wanneer jij het goed vindt mag hij een overgang naar draf maken. En dan ga je kijken of hij weer met normaal teugelcontact aan het werk kan.

Je moet het ook zelf leren aanvoelen met dit paard: kun je op een gegeven moment wel weer wat met je teugels of gaat hij juist weer aan de kletter als je wat contact neemt?

En verder lijkt leren halthouden zonder teugels, in elk geval vanuit stap en draf, me een heel handige oefening om eens aan te gaan werken.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-09-13 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:30

ok dan

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:34

Maar belangrijkste is natuurlijk om de oorzaak te achterhalen, en te kijken wat de voorsignalen zijn. Dat kan van alles zijn: mesten, onrustig dribbelen in draf, z'n ene oor naar buiten draaien, ga zo maar door.