Klein gelukt ook wel, Kyowa Indiana

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kappiegirl

Klein gelukt ook wel, Kyowa Indiana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 21:15

Nadat onze dochter een veulentje heeft gehad begin Augustus kon ik mijn geluk niet op ze zijn zo leuk samen! Toen ik op de site keek zag ik nog een geweldig veulentje en dat moest ik echt hebben...
Ze sprong mijn laptop af en ik kon niet anders dan de trailer regelen en op pad gaan...

Kyowa Indiana betekend Klein Geluk en dat is ze ook zeker wel!
Ze is volgens haar paspoort een Fewspot maar daar zijn de meningen over verdeeld en dat gaan we gewoon even goed laten uitzoeken want wil toch wel de goede kleur op het paspoort hebben natuurlijk...
Ze word een grote E pony en is nu ruim 5 maanden oud en bijna 3weken in mijn bezit.
Ze is van een heel bang en schrikkerig veulen in een echte stoere meid veranderd die niet het kaas meer van haar brood laat eten door de andere 2.
Ik ga jullie niet langer vervelen hier komen de foto's!

Hoi ik ben Kyowa en als het vrouwtje roept zou ik maar maken dat je komt anders gaan de koekjes aan je neus voorbij!
Afbeelding
eerst kriebelen we elkaar als het vrouwtje borstelt kijk eerst ik...
Afbeelding
en dan Amica...
Afbeelding
Ben ik niet schitterend wit geworden?
Afbeelding
Afbeelding
Dan doen we ons indianen outfit aan...
Afbeelding
Veertje hoort erbij zoals een echte Indiaan betaamt
Afbeelding
Oke mijn vriendinnetje Amica mag ook even mooi poseren...
Afbeelding
Dan Oma Juwel ook nog even hebben we dat weer gehad, gaan we weer verder met mij...
Afbeelding
Samen even rennen
Afbeelding
Amica maar denken dat ze snel is... maar ik geef haar gewoon even een voorsprong hoor!
Afbeelding
Kijk maar... :wave: :wave: Amica!
Afbeelding
Had ze toch even het nakijken... vliegende Amica.
Afbeelding
Afbeelding
Ik vind het wel weer even genoeg voor dat jullie al het mooist van mij af kijken...
Het vrouwtje heeft nog veel meer in petto dus blijf het hier goed in de gaten houden dan zie je mij vast weer snel voorbij komen! :# :# :#

Er zijn niet zo heel veel actiefoto's maar het was zo warm en ze hebben nog niet zoveel respect voor draadjes Kyowa kan heel goed springen en Amica kan heel goed walsen 8)7 ...

een berichtje zouden wij heel leuk vinden <3 :):)

KingYasFenn

Re: Klein gelukt ook wel, Kyowa Indiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:41

wat een schatje!!! :)

N_Quirro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:46

leuke pony's! :D

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 21:52

Nog zo'n leuk veulentje erbiJ!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 22:04

Dank jullie wel! Ja ze zijn zo leuk ben heel blij met mijn koppeltje knappe schatjes.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:44

Leuke veulens! Volgens mij heb ik al eens eerder een topic van je voorbij zien komen. Ze zien er goed uit! Al lekker gegroeid zo te zien! :D

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 00:36

Dank je wel! Zelf zie je niet zo snel de groei omdat je ze elke dag in handen hebt maar fijn om te horen dat ze dus mooi zijn gegroeid al.
Klopt inderdaad ik heb toen we Amica net hadden een topic gemaakt en daar toen ook een foto van Kyowa bij gedaan toen we haar net hadden opgehaald. Ben trots op de veulens dat ze het zo goed doen. Amica heeft wat last gehad van wormpjes en ze hebben allebei een kinderverkoudheidje dus even een paar dagen ab maar dan gaan we wel straks goed en gezond de winter in straks nog even een vitamine stoot er tegen aan en dan komt alles optijd weer goed. Het zijn super lieve en makkelijke veulens.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 00:39

Mmmm ik zie echt maar een few spots := denk dat dat wel klopt!

Leuk diertje en fijn dat ze zo lekker met elkaar omgaan!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 00:47

Ja dat klopt wel maar ze mist de andere kenmerken... Ze heeft geen kleur op haar benen onderhals en geen strepen op de hoeven en dat zijn ook wel weer de kenmerken van een fewspot. Ach de dierenarts heeft haren bereiken bij haar en als ze er dan nog niet uit komen dan bloed prikken op kleur. Maar wil wel de goede kleur op het paspoort en ook haar blauwe oog in het paspoort... Maar ze is echt zo leuk!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 02:41

Jammer dat het paspoort niet compleet is dan inderdaad! Ben benieuwd wat er uit komt!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 08:06

Wat een leuk stel veulens heb je. Wat heerlijk om die de komende jaren samen op te zien groeien.
Heel veel plezier met ze en plaats maar vaak foto's!

laauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 11:19

Wat leuk!

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 11:27

Dank jullie wel! Ja het is echt genieten ze samen te zien en Oma houd nog een beetje de rust in de tent haha!

knoeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 13:30

wa leuke beesies

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:08

Dank jullie wel allemaal voor de complimenten.
Ik ben vooral heel erg benieuwd hoe de witte uit gaat groeien en of ze groot genoeg gaat worden... Ach als ze maar een dikke D word ben ik al bij. En als ze kleiner blijft ach dan zet ik haar mooi voor de wagen denk dat dat haar ook niet zal misstaan...
Binnen kort weer een fotoshoot en daar hebben we heel veel leuke ideeën voor haha dus komen snel weer nieuwe foto's...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 01:34

Mooi veulen!!

Weet je welke kleuren de ouders hebben? Bij een fewspot moeten beide ouders appaloosa zijn anders kan er nooit een fewspot uitkomen. En blauwe ogen zijn ongewenst bij appaloosas (in het nas stamboek) dus dat spreekt al tegen..., ik zie er niet direct een fewspot in, die hebben zeker als veulen toch wel duidelijkere kenmerken volgens mij.
Je kan wel kleur testen, maar voor het appaloosagen bestaat geen test...... Toch denk ik dat het wel interessant is om te testen op het crème gen, weet je toevallig of de ouders misschien crème zijn (palomino, valk, smokey black, cremello of perlino)? En het frame overo, die kan blauwe ogen geven, de andere twee overo genen zijn niet te testen.

Ze heeft wel gevlekte huid op haar neus en stippen op haar hoofdje (maar ook dat kan wat anders betekenen :-P), misschien is ze wel een cremello of perlino fewspot, zoiets heb ik nog nooit gezien, daar zie je verder ook geen kleur aan de extremiteiten want dat zijn bleekscheten haha, alleen die ogen zijn dan weer apart. Heel interessant geval! Ik ben erg benieuwd! Ik zie trouwens ook een grote bles, staat dat ook in het paspoort?

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:11

waar ze vandaan komt (weet ik toevallig) zijn trouwens maar 2 appaloosa's een 'normale' overal gestipte zwarte(maar is maar 1.30) en de vospanterbont (is dat wel appaloosa te noemen?)
dat is de papa van mijn veulentje ;)
dus ga er vanuit dat hij ook de pap van haar veulen is. Of mam moet als enige stipjes hebben gehad en dat zo hebben doorgegeven..?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:39

Als moeder als enige stipjes heeft kan het veulen dus geen fewspot zijn. Ik zit al de hele tijd te kijken, ik zie wel iets van kleur op de benen en het hoofdje lijkt ook gekleurd tot precies de wanglijnen zeg maar (bont vorm, overo??) en daarop wat stipjes (pintaloosa?), aan de oren te zien denk ik vos als basiskleur, de basiskleur kan je sowieso testen en misschien is die gemengd met een of twee creme genen :D. Het niet blauwe oog lijkt wel ietsje op een appaloosa oog op foto 1. Interessant hoor :D

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 17:52

Haha ik ben ook zo benieuwd weten jullie ook de beste manier om het duidelijk te krijgen? Ik zit namelijk met of bloedtest of haren trekken (met wortel natuurlijk)...
De vader van mijn veulen is Colonel (als ik het goed heb onthouden) dat is een vosbonte en de Appie die daar staat is inderdaad 1.30m haar moeder schijnt minimaal Appie te zijn dus het wel te dragen en minimaal te tonen. De kleur van haar oren is aan de binnenkant echt roodachtig vos en aan de buitenkant zijn ze heel licht. Ik denk dat onze 2 veulentjes echt wonderlijk zijn uitgevallen en dat ze wel eens de zelfde papa kunnen hebben. heb je een recente foto van hem? Ben wel benieuwd of hij al veel is veranderd? De mijne heeft wel echt 4 spierwitte benen als ze schoon zijn haha in de flank een beetje gekleurd en op het hoofd gekleurd met een hele mooie brede bles. Ze willen haar bij het appaloosa niet in het stamboek omdat ze een blauw oog heeft dus even kijken waar ik haar dan laat overschrijven want ze is echt geen shetlander zoals in het paspoort staat... Nou ja ze is in ieder geval een waar raadsel haha. Dank jullie wel voor de reactie ben wel blij dat ik niet de enige was die hier geen echte few spot in ziet. zou wel heel gaaf zijn als er een creamgennetje in zou zitten wil haar over een paar jaar toch wel eens laten dekken voor een opvolgpony voor mijn jongste dochter lekker voor eigen gebruik en dan heeft ze na het inrijden ook meteen weer een jaar om er over na te denken en sterker te worden maar dat zijn toekomstplannen eerst maar eens groot worden en weten welke kleur ze nou uiteindelijk heeft haha...

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 21:34

Bij hearingen kan je kleurentesten doen, heel simpel gewoon een zakje haren met wortels opsturen en bijgevoegd welke kleuren je getest wil hebben, moet je even op de site kijken :)

Als de vader een vosbonte is dan is dit veulen natuurlijk geen few spot. Je hebt het veulen toch bij de moeder zien lopen neem ik aan? Wat was die dan voor kleur?

Ik denk dat dit veulen zeker een bonte is, zeker nu duidelijk is dat pa een bonte is, je hebt verschillende bont vormen, de gewone platenbont (tobiano) of een van de drie overo vormen (sabino, frame of splash). De bontvormen van de overo geven blauwe ogen maar daar is alleen de frame van te testen.

Wat ik als ik jou was zou laten testen is:
Basiskleur (ookal is die volgens mij al vrij duidelijk vos...)
Creme
Tobiano (is platenbont)
Frame overo

Je kan ook een totaal pakket kiezen, wordt alles getest. Maar zoals ik al zei, voor appaloosa bestaat geen test.

En laat ons dan de uitslag weten :D

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:39

Zoals ik hoor, hebben we inderdaad dezelfde papa!
Zelfde naam, zelfde 'vos' oortjes en aan buitenkant wit. Beentjes zijn (gepoetst) bijna helemaal wit.
En ik mag met trots zeggen, De stipjes blijven in mijn pony en al het vos gaat eruit (jeeej!^^)
overigens. Kan je haar anders een op haar benen natspuiten? Bij mij kwamen onder die witte beentjes op de huid wel een heleboel stipjes tevoorschijn ;) dat verklaarde de fewspot bij mij, haha, het is gewoon neit zichtbaar, maar is er wel. De mijne had op de hele jonge veulenfoto's ook meer stippen en zeiden ze daar ook. dat is er uiteindelijk op de benen een beetje uitgegaan, is enkel nog als je hem natmaakt echt zichtbaar op de benen. misschien bij jouw veulen ook het geval, had ze ze eerst wel enorm en daarom heeft ze een paspoort fewspot?

Ze zijn toverbolletjes, die van jou en ook die van mij ;)

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:45

Manda schreef:
Bij hearingen kan je kleurentesten doen, heel simpel gewoon een zakje haren met wortels opsturen en bijgevoegd welke kleuren je getest wil hebben, moet je even op de site kijken :)

Als de vader een vosbonte is dan is dit veulen natuurlijk geen few spot. Je hebt het veulen toch bij de moeder zien lopen neem ik aan? Wat was die dan voor kleur?

Ik denk dat dit veulen zeker een bonte is, zeker nu duidelijk is dat pa een bonte is, je hebt verschillende bont vormen, de gewone platenbont (tobiano) of een van de drie overo vormen (sabino, frame of splash). De bontvormen van de overo geven blauwe ogen maar daar is alleen de frame van te testen.

Wat ik als ik jou was zou laten testen is:
Basiskleur (ookal is die volgens mij al vrij duidelijk vos...)
Creme
Tobiano (is platenbont)
Frame overo

Je kan ook een totaal pakket kiezen, wordt alles getest. Maar zoals ik al zei, voor appaloosa bestaat geen test.

En laat ons dan de uitslag weten :D

Pap is een Vospanterbont. Dat weet ik eigenlijk 100% zeker. Zelfde naam als de vader mijn veulen, komt vandezelfde mensen vandaan mijn veulen.
Die van mij heeft inderdaad als Basis Vos. ook al kleurt deze langzaam weg. ( zie je in de oortjes, zie je aan de uiteindes van de manen(als je deze natuurlijk nog nooit geknipt hebt , haha)
De bonte vlekjes vervagen bij mij nu ook. en uiteindelijk blijven de stipjes over merk ik. En vooral een paar stipjes op het hoofdje, de rest is allemaal wel op de huid zichtbaar, maar de vacht is grotendeels wit ;)

Bij dit veulentje zal mam wel een verdunnend gen hebben gehad. en dat verklaart het beetje crème-achtige...

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 10:30

Afbeelding
Afbeelding
volgens mij vallen de foto's een beetje uit in postzegelformaat maar je kunt toch nog een beetje zien hoe de vlekken zijn dit is de papa van mijn veulen en
ik denk dat hij dus gewoon vos-bont zal zijn... Ik zie in hem geen stippen volgens mij volgens mij moet het echt van mama af komen dan, of zijn er nog meer kleuren
die een mensen-oog geven of in ieder geval veel wit in het oog? En dat maan-oog is dat erfelijk of is dat gewoon kleurgebonden? Veel wit op het hoofd dus weinig pigment? En inderdaad het rood in haar oortjes is niet zo enorm donker als op de foto's zeg maar en nu ze een dikkere vacht krijgt lijkt het meer cream te worden heel apart. Ga even kijken of er morgen weer even mooie foto's gemaakt kunnen worden dan kan ik het wel proberen te laten zien. Zijn er nog meer kenmerken die gezien willen worden om nog meer de gok op de kleur te kunnen bepalen? De kleur in de flank word wel wat duidelijker nu maar word ook weer creamachtig niet vos zoals ik had verwacht.
Maar als er een cream gen in zit moet er 1 van de ouders een gen uiten toch? En zoals ze vertelde was de merrie gewoon bruin met wat wit op de kont en een mensen oog... Maar dit kan dus ook een hele andere merrie zijn want ze wist het niet helemaal zeker meer.
En voor een Cremello moet er toch bij beide ouderpaarden een creamgen of 2 creamgennen zitten? Moeten deze ook uiten of kunnen ze alleen drager zijn van zo'n gen om het door te geven in kleur?
Haha je kunt wel zien dat ik een echte leek ben op dit gebied...
Ik denk dat we van de week de dierenarts hier wel weer even hebben dan laat ik bloed en haren afnemen hun doen ook kleurbepaling geloof ik.

Verder doet ze het echt super goed ze vrolijk actief en leert echt super snel. Kan haar al overal op het erf helemaal alleen mee nemen met een touwtje om haar hals of helemaal los. Ze heeft een reuze sterk vertrouwen en is dol op aandacht en wortelsnoepjes haha.
Ze heeft wel een nare ervaring gehad denk ik met een hond of een vos of wat dan ook op dat enorme natuurgebied daar want zodra ze wat kleins ziet lopen groter als een kat en op 4 poten dan word ze heel verdedigend en beschermt ze me tegen honden en katten. Daar springt ze op af en als ze niet weg gaan dan slaat ze met haar voorbenen er naar tot het wel weg gaat en ze schroomt niet om te raken. Nou zijn onze honden wel heel snel en die zijn opgegroeid tussen de paarden dus die maken wel dat ze weg komen voor er wat kan gebeuren. Maar het hondje van mijn moeder (veel te dikke teckel) is niet zo vlot en kreeg toch even een fikse tik op haar kont... ga daar natuurlijk wel mee bezig straks maar ze is wel heel beschermend aangelegd zo te zien...
Ze is ook al aardig gegroeid ze is nu ruim 1.25m hoop dat ze zo lekker door blijft groeien...