horsetelex uitleg?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Smoethie

horsetelex uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 16:42

Ik heb geen idee waar dat dit zou moeten staan. Dus verplaats maar als het nodig is.

Ik ben al enige tijd aan het graven in het verleden van mijn paard. Maar nu vind ik net op Horsetelex iets wat ik niet kan plaatsen. Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het betekent!

er staat bij lange opmerking:

1999: 1e bezichtiging KWPN
1999: SI3 SPR 139

wat houd dit precies in?

dit is de link:
http://www.horsetelex.nl/horsechanges/new/359273

volgens mij moet je wel een acount hebben om dit te kunnen zien.

ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Nicole288

Re: horsetelex uitleg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:15

SI3 is de Stamboomindex berekend over 3 generaties. In dit geval in de Springrichting.
Als het goed is staat er ook een percentage bij, dit slaat op de betrouwbaarheid van de index.

Als ik het goed zeg, wordt een stamboomindex berekend als van de moeder geen fokwaarde bekend is (fokwaarde wordt berekend mbv resultaten van sport, keuring of test, van paard zelf of van nakomelingen). Ze berekenen dan de verwachte sportaanleg van jouw paard aan de hand van de fokwaarden van vader, moedersvader en moedermoedersvader.
(SI2 bestaat ook en gaat op als alleen van vader en moedersvader fokwaarden bekend zijn)
(Als van vader en moeder allebei wel een fokwaarde berekend is, drukken ze de uitkomst bij jouw paard uit als 'verwachtingswaarde'. De betrouwbaarheid hiervan zal iets hoger zijn, omdat de prestaties van moeder ook zijn meegenomen)

1e bezichtiging kwpn wil zeggen dat jouw paard in 1999 is aangeboden op de 1e bezichtiging van de hengstenkeuring en ook dat hij niet verder is gekomen dan dat. (hier kan soms ook staan 2e bez, of 3e bez, of aangewezen voor het verrichtingsonderzoek. Er staat altijd de laagste trap die behaald is)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:28

Nicole288 schreef:
SI3 is de Stamboomindex berekend over 3 generaties. In dit geval in de Springrichting.
Als het goed is staat er ook een percentage bij, dit slaat op de betrouwbaarheid van de index.

Als ik het goed zeg, wordt een stamboomindex berekend als van de moeder geen fokwaarde bekend is (fokwaarde wordt berekend mbv resultaten van sport, keuring of test, van paard zelf of van nakomelingen). Ze berekenen dan de verwachte sportaanleg van jouw paard aan de hand van de fokwaarden van vader, moedersvader en moedermoedersvader.
(SI2 bestaat ook en gaat op als alleen van vader en moedersvader fokwaarden bekend zijn)
(Als van vader en moeder allebei wel een fokwaarde berekend is, drukken ze de uitkomst bij jouw paard uit als 'verwachtingswaarde'. De betrouwbaarheid hiervan zal iets hoger zijn, omdat de prestaties van moeder ook zijn meegenomen)

1e bezichtiging kwpn wil zeggen dat jouw paard in 1999 is aangeboden op de 1e bezichtiging van de hengstenkeuring en ook dat hij niet verder is gekomen dan dat. (hier kan soms ook staan 2e bez, of 3e bez, of aangewezen voor het verrichtingsonderzoek. Er staat altijd de laagste trap die behaald is)

Hij is wel verder gekomen dan de 1e bezichtiging. Hij is gestrand in 2e bezichtiging.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 20:06

Dan klopt die info dus niet .... Verrassend..

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:17

Sammie schreef:
Dan klopt die info dus niet .... Verrassend..

Waarom klopt die info niet dan?
Als er staat 1e bezichtiging dan is het paard doorverwezen naar de 2e bezichtiging en daar gestrand.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:21

Het is dan een 2de bez ipv een 1ste bez. (Volgens mij is eerste bez ook geen predikaat)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:34

Jawel is gelijk aan ster. Maar is alleen interessant voor het preferentschap van de moeder.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:38

Een paard kan idd ster worden verklaard, maar dat hoeft niet. Dan zijn ze enkel aangeboden, maar ook niet goedgenoeg voor ster. Maar idd na ster houdt t al op en gaan ze niet verder.

Smoethie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 21:44

Dus hij heeft een ster. En is gekomen tot de 2de bezichtiging? Begrijp ik het dan goed? Maart wat betekent dat onderst dan? Ik kan namelijk geen percentage vinden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:48

Nee hij is 2de bez hengst als t goed is. Daarmee ook ster maar2de bez is 'beter' . Zal morgen wel ff in de boekjes kijken. Als ie nl echt door is verwezen naar de 2de bez kan ik m vinden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:57

1e bez. geeft aan dat hij is aangeboden en goed genoeg was om door te mogen naar de tweede bez. Daar is hij eruit gezet, het hoogste wat behaald is is dus 1e bez. immers heeft hij de 2e bezichtiging niet goed afgerond.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:07

Nee dat is toch echt niet juist.

1e bez is geen predikaat. Wat ook nog kan is hij is door verwezen naar de 2e bez, maar daar niet is opkomen draven cq is afgemeld.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-09-13 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:09

Want?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:15

1e bez is geen predikaat. Ster wel, 2de bez ook. De opmerking over de 1e bez staat er ook los bij en niet in t predikatenvakje. Hij is dus of niet verder gekomen of wel doorverwezen naar de 2de bez. Dat is de hk, gaat hij er daaruit is hij niet verder, maar heeft hij wel t predikaat 2de bez (dat was t paard tenslotte ook). Vervolgens had 3debez nog gekund en daarna worden ze evt. doorverwezen naar het verrichtingsonderzoek. Ook dat is een 'predikaat'. Vervolgens volgt al dan niet de goedgekeurde status.

Maar volgens Jan is ie gestrand in de 2de bez en dat is zo na te kijken. Dat behoort op de papieren te staan(1e bez staat daar niet op). Ster hoort ook op t papier te staan. Ook zijn er boeken van de hengstenkeuringen waarin alle 2de bez paarden staan.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-09-13 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:15

Een 3e bezichtigingshengst heeft de 3e bezichtiging gehaald en is daar niet verder gekomen, want dan was hij aangewezen hengst geweest.

Dus een 1e bezichtigings hengst is niet doorverwezen naar de tweede bezichtiging. Het lijkt me ook niet dat dit gelijk aan ster is, want iedereen kan zijn hengst toch aanbieden?

Edit: een hengst kan in de eerste bezichtiging wel ster verklaard worden!
Laatst bijgewerkt door Tilmar op 05-09-13 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 22:17

Dat klopt. Niet iedere aangeboden hengst die niet verder komt wordt automatisch ster, anders zou het wel heel makkelijk worden om je hengst ster te krijgen en je merrie pref.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:25

Tilmar schreef:
Een 3e bezichtigingshengst heeft de 3e bezichtiging gehaald en is daar niet verder gekomen, want dan was hij aangewezen hengst geweest.

Dus een 1e bezichtigings hengst is niet doorverwezen naar de tweede bezichtiging. Het lijkt me ook niet dat dit gelijk aan ster is, want iedereen kan zijn hengst toch aanbieden?

Edit: een hengst kan in de eerste bezichtiging wel ster verklaard worden!

Alle hengsten die op de keuring komen nemen deel aan de eerste bezichtiging maar niet alle hengsten hebben eerste bezichtiging achter hun naam staan. Alleen diegenen die door zijn naar de tweede bezichtiging. Voor de hengst in kwestie niet interessant want het komt niet op zijn predikatenlijst. Voor de moeder wel want een 1e bezichtingshengst draagt bij voor het preferentschap van de merrie.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:37

Sammie schreef:
1e bez is geen predikaat. Ster wel, 2de bez ook. De opmerking over de 1e bez staat er ook los bij en niet in t predikatenvakje. Hij is dus of niet verder gekomen of wel doorverwezen naar de 2de bez. Dat is de hk, gaat hij er daaruit is hij niet verder, maar heeft hij wel t predikaat 2de bez (dat was t paard tenslotte ook). Vervolgens had 3debez nog gekund en daarna worden ze evt. doorverwezen naar het verrichtingsonderzoek. Ook dat is een 'predikaat'. Vervolgens volgt al dan niet de goedgekeurde status.

Maar volgens Jan is ie gestrand in de 2de bez en dat is zo na te kijken. Dat behoort op de papieren te staan(1e bez staat daar niet op). Ster hoort ook op t papier te staan. Ook zijn er boeken van de hengstenkeuringen waarin alle 2de bez paarden staan.

Als hij 2e bez. zou zijn zou dat er toch gewoon bij staan, niet logisch dat daar dan alleen 1e bez. is gemeld.

Ts vraagt naar de betekenis van wat er vermeld is, snap niet waarom jullie nu ineens beginnen over dingen die er niet bij staan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 23:45

De vraag is dus ook OF hij überhaupt 2de bez is. Dat kan, horsetelex is niet foutloos, en gaat dat ook niet worden. Jouw uitlegt klopt alleen niet. Als een paard is doorverwezen naar de 2de bez dan IS hij 2de bez, ongeacht de uitkomst ( het stranden in de 2de bez dus). Die bez. is een predikaat. Het aanbieden ( de eerste bez dus) is dat niet.

Jan zegt dat ie 2debez is, maar het is nog niet duidelijk of dat op feiten berust. Dat kan ts in de papieren zien, daar moet dan ster of 2debez staan. Staat daar niks dan is hij én geen ster én niet doorverwezen naar de 2de bez. (Of niet aangeboden op de hk)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:05

Sammie schreef:
De vraag is dus ook OF hij überhaupt 2de bez is. Dat kan, horsetelex is niet foutloos, en gaat dat ook niet worden. Jouw uitlegt klopt alleen niet. Als een paard is doorverwezen naar de 2de bez dan IS hij 2de bez, ongeacht de uitkomst ( het stranden in de 2de bez dus). Die bez. is een predikaat. Het aanbieden ( de eerste bez dus) is dat niet.

Jan zegt dat ie 2debez is, maar het is nog niet duidelijk of dat op feiten berust. Dat kan ts in de papieren zien, daar moet dan ster of 2debez staan. Staat daar niks dan is hij én geen ster én niet doorverwezen naar de 2de bez. (Of niet aangeboden op de hk)

Misschien heb ik het fout, ik hoor het morgen vast wel :D

Wat wel raar is, de database van het KWPN klopt niet want ik heb een paard opgezocht waarvan ik zeker weet dat hij in de tweede of derde geweest is en daar stond niets achter zijn naam.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:09

Sammie schreef:

Juist daarom lijkt me mijn uitleg logischer, want het aanbieden verdient geen vermelding, dat kan iedereen doen.
Maar afgezien daarvan, vraagt ts uitleg wat dit betekend, niet of het wel klopt ;)

Dat de database van het kwpn niet klopt is mij al vaker opgevallen.
Maar je zegt zelf dat de 1e geen predikaat is, dan is het toch logisch dat dat niet vermeld staat?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 00:19

Ts zegt dat t als opmerking staat op horsetelex. Daar kan iedereen alles zetten. En het is geen predikaat dus zou t bij t Kwpn idd niet vermeld zijn. En aangezien die database ook open is kenne we daar in kijken. (Of het dier idd 2de bez is). :D

Was t van t afgelopen voorjaar Jan? Of van langer terug? Dan zou t nl wel vreemd zijn..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 12:32

Dan zou je verwachten dat de eigenaar het er op horsetelex bij heeft gezet, dan zal het vast niet hoger zijn dan dat.
En aangezien je zelf al zegt dat het kwpn 1e bez. niet vermeld... ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 14:43

Ik denk daarom ook dat ik gelijk heb :P . Paard is aangeboden, maar meer ook niet.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 15:49

Sammie schreef:
Ik denk daarom ook dat ik gelijk heb :P . Paard is aangeboden, maar meer ook niet.

Dit is ook mijn idee.