Welke hengst kiezen voor een Florencio x Flemmingh merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Welke hengst kiezen voor een Florencio x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 14:10

Het is nog niet direct het plan om mijn merrie meteen te laten dekken, maar in de toekomst wil ik wel heel graag een veulentje fokken uit haar. Het eerste doel is een goed en fijn dressuurpaard voor mezelf te fokken, maar aangezien je nooit weet wat er kan gebeuren, wil ik toch ook graag een veulen fokken dat commercieel ook wat waarde heeft.

De merrie zelf heeft een super karakter, heel zachtaardig op stal, heel nieuwsgierig, een fijn dier om mee bezig te zijn. Onder het zadel werkt ze ook goed mee, in de wedstrijdring houdt ze vaak nog iets in, maar op zich niet abnormaal voor een jong dier, ik voel ze wel elke wedstrijd verbeteren. Slimme merrie ook, ze leert enorm snel en is erg leergierig. Qua karakter zowel op stal, aan de hand als onder het zadel ideaal. Ze mocht nog iets sensibeler en heter zijn.
Ze heeft een erg goede ruime stap, een lichtvoetige en mooie draf en een erg netjes gebalanceerde galop. Ze heeft erg veel aanleg voor het verzamelde werk. Ik zou graag nog iets meer ruimte in de gangen zien. Met de zijgangen speelt ze alsof het niets is.

Voor mij de belangrijkste verbeterpunten:
- voldoende maat, merrie is 1m67, ik wil liefst groter fokken, zeker niet kleiner.
- meer lengte in de rug, de merrie is zelf redelijk compact, ze had iets meer lengte mogen hebben
- iets meer bloed, iets heter onder het rijden
- sterk achterbeen, de merrie heeft zelf een goed achterbeen, hier wil ik absoluut niet op inleveren
- correcte beenstand, de merrie heeft zelf een scheef voetje links vooraan, dit versterk ik dus liefst niet

Enkele foto's:
Afbeelding
Draf in vrijheid
Afbeelding
Standfoto (wel onder het zadel)

Nog een paar standfoto's, wel allemaal onder het zadel, nog geen standfoto in vrijheid.
https://sphotos-b.xx.fbcdn.net/hphotos-prn1/1010010_10200854133609809_422953201_n.jpg
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/309978_10200466475119452_1873915131_n.jpg

Een filmpje van een proef waar de gangen onder het zadel te zien zijn. Ze houdt zelf nog iets in, in de wedstrijdring en ze is momenteel 5 jaar.
http://www.youtube.com/watch?v=sdO0B_ZzjgQ

De volledige afstamming van de merrie kan je hier terugvinden: http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/710836

Ik ben zelf ook al eens aan het rondneuzen geweest en ik ben wel 'voor' Jazz, dus er zitten in het lijstje wel enkele hengsten met Jazz als vader of als moeders vader. En de combinatie Florencio en Jazz lijkt mij ook vaak een geslaagde combinatie te zijn.
Ik wil, zeker voor het eerste veulen, geen hengst met dekgeld van €2000 of meer kiezen. Liefst blijf ik zo wat rond de €1000 dekgeld aangezien ik nog niet weet hoe mijn merrie gaat vererven.

Hierbij mijn voorlopig lijstje, wie meer info heeft over hun nafok door persoonlijke ervaring of tips waarom die hengst wel of niet, laat het maar weten, ik heb nog geen ervaring dus ik heb een redelijk 'oppervlakkige' selectie gemaakt die ik uiteraard nog heel wat verder wil uitdiepen.

- Olivi (Jazz x Aktion) 1m72
€1100

- Wynton (Jazz x Matador II) 1m71
€1000

- Broere Valdez (Houston x Jazz) 1m73
€750

- Blue Hors Zack (Rousseau x Jazz) 1m72
€1300

- Bretton Woods (Johnson x De Niro) 1m77
€1600

- Don Olymbrio (Jazz x Ferro) 1m69
€800

- Negro (Ferro x Variant) 1m70
€1590

- Blue Hors Zatchmo (Blue Hors Zack x Donnerhall) 1m72
€800

- Rubin Cortes (Rubin Royal x Calmiro) 1m72
€750 (diepvries)

- Decor Dreamcatcher (Day Dream x Rubinstein) 1m70
€1000 (diepvries)

Ik ben wel heel benieuwd naar ervaringen met Blue Hors Zack en Blue Hors Zatchmo, beide paarden spreken mij heel erg aan. Van Negro, Bretton Woods en Decor Dreamcatcher ben ik niet helemaal zeker of ze bij mijn merrie passen. Alle info is welkom, aanvullingen mogen natuurlijk ook! Een groot aantal van deze hengsten staan ook ter dekking bij 'De Ijzeren Man', dus indien ik echt de stap zou wagen, neem ik aan dat ik daar ook zeker wel extra info over de hengsten kan krijgen en dat zij misschien ook wel helpen bij het kiezen van een hengst die bij mijn merrie past?
Ik hoop hier in elk geval nog wat meer kennis op te doen!

Quinn

Re: Welke hengst kiezen voor een Florencio x Flemmingh merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:33

Wynton geeft niet de makkelijkste nakomelingen. Wat vind je van Vivaldi? Daar heb ik al een paar knappe dieren van gezien.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 14:41

Op zich hoeft het niet het allergemakkelijkste paard te zijn, geen rotbok uiteraard die niet wil werken, maar kwaliteit als dressuurpaard is voor mij het belangrijkste. Dat er een beetje werk aan is, dat mag op zich wel, zo lang er wel wat drive in zit ook natuurlijk, met eentje die echt niet wil, kom ik ook nergens.
Vivaldi liever niet, aangezien Flemmingh daar toch ook weer heel dicht achter zit via Krack C. Mijn merrie heeft zelf ook Flemmingh redelijk vooraan in haar bloedlijn zitten.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:42

Voor wat jij wilt kun je idd Jazz-bloed overwegen.
Teer gebouwde hengsten als , Dreamcatcher, Vivaldi (maar ook Zhivago bijv) kun je beter overslaan voor een Florencio x Flemmingh, tenminste, als je aan het eind nog een paard wilt overhouden.
Van Ferro- en Houston nafok is bekend dat ze doorgaans wat beknopt in het type staan, iets wat TS dus niet wil.

Er blijft nog genoeg over. Als karakter geen punt is, dan is (van dit lijstje iig) Olivi wellicht een goede hengst om te gebruiken.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 14:44

Of je er iets aan hebt weet ik niet, maar hier vlakbij loopt een nu driejarige Quaterback x Florencio x Flemmingh en dat is een ontzettend gaaf dier. Niet te teer gebouwd, knap fundament, mooie bovenlijn en een fijn karakter dat graag wil werken. Hij is alleen wel redelijk groot, maar dat komt uit de moederlijn.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 14:55

Dankjewel Dees, ik wil inderdaad nog een paard overhouden :) Beknopt inderdaad ook niet, de merrie is zelf al en echt bolletje, ik wil zeker niet compacter gaan, liever iets meer lengte dus.
Aangezien de merrie echt een topkarakter heeft, heb ik niet zoveel schrik om te fokken met een hengst die bekend staat om iets moeilijkere karakters door te geven. Zo lang er drive in zit, ben ik al erg tevreden.
Jij zou dan Dreamcatcher, Negro, Don Olymbrio en Broere Valdez van het lijstje schrappen en Olivi bovenaan zetten? Indien je nog voorstellen hebt, zeker welkom!

Ik heb al vanalles gehoord over Quaterback, ik was ook niet echt zeker of hij verbetert op de punten waar ik naar zoek?

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:10

Bordeaux?
Flemming zit dan weer een heel stuk verder weg. Denk dat je merrie m.b.t uitstraling/type goedbij hem zou passen. Om de wijze waarop hij zich onder het zadel laat bewerken, zijn gedragenheid en model (meer lengte en formaat, olivi geeft ze ook wel klein, rond, chique en beknopt).
Zatchmo spreekt mij op basis van zijn afstamming en je wensen het meest aan van bovenstaand lijstje, al ken ik de hengst zelf niet goed.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:12

(Leuk dat je zo positief bent over je merrie! Vaak wordt er veel gesproken over de min-/verbeterpunten)

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 19:14

Tango? Is prachtig gefokt, presteert goed.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 08:10

Tango kan inderdaad ook nog een optie zijn, prachtig gefokt inderdaad en goeie prestaties, ik weet wel niet goed wat voor nafok hij geeft?
En Bordeaux, ik zou toch graag wat wegblijven van het Flemmingh bloed aangezien er toch heel wat hengsten zijn waar geen Flemmingh bloed in zit. Maar Tango ga ik ook toevoegen aan het lijstje, klinkt zeker interessant!

En positief over mijn merrie, zeker en vast, anders zou ik er geen veulentje uit willen fokken. Ze heeft een erg mooi papier en qua kwaliteit zit ze ook best goed. Een goeie merrie is toch het belangrijkste om mee te beginnen :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 16:44

ik zou ze allemaal schrappen behalve zatchmo , fijn paard met heel makkelijke galop en een mooie afstamming (Prachtige moederlijn!)
de rest gaat niet verbeteren wat jou merrie nodig heeft

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 17:04

Rubin Cortes zou ik voor kiezen..geeft langelijndheid en 3 goede gangen mee..enige nadeel is zijn beperkte beschikbaarheid maar ik vindt hem uit je lijstje absoluut een van de betere hengsten.

Tango fokt niet mooi door vindt ik..nakomelingen zijn vrij grof en simpel..

Olivi's idd beknopt,klein en niet makkelijk
Quaterback fokt helaas niet uniform en geeft nog weleens een kleintje

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 18:20

Olivi beknopt? Valt reuze mee hoor.
Olivi klein? 1.72m. stokmaat... en dan ook nog massief van bouw. het is maar wat je klein noemt.
Olivi niet makkelijk? Feit :D Olivi zelf stamt uit een merrielijn waar complexe, niet zulke lieve karakters uit voortkomen. Zijn moeder schijnt zelfs echt naar onder het zadel te zijn geweest. Iets om even bij stil te staan als je met Olivi wilt fokken. Staat tegenover dat de hengst wel KEUR is geworden op basis van zijn nafok, die het prima doet op keuringen en in de sport.
Zie ook: *klik*

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:01

Zou voor Jazz zelf gaan eigenlijk... heeft toch alles wat je zoekt, wrm dan naar een zoon gaan?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 10:17

Olivi geeft ze wel degelijk klein en beknopt dus de lengte moet absoluut bij de moeder vandaan komen, daarom past hij niet op deze merrie

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-13 10:59

Omdat Jazz qua budget voor een eerste veulentje mij toch iets te hoog ligt. Ik weet nog lang niet hoe de merrie gaat vererven.

Indien Olivi ze klein en beknopt geeft, dan is dat geen goeie keuze voor deze merrie vrees ik, ze is zelf heel compact dus de kans dat ze maat en lengte doorgeeft, is iets kleiner.

Zatchmo spreekt mij ook heel erg aan, maar ik ben ook wel benieuwd naar zijn nakomelingen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:16

Genetisch gezien zou deze merrie toch genoeg 'rek' moeten hebben om geen beknopt type door te geven...

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:31

vind je....? florencio heeft nl ook merries met rek nodig want die kan ze ook wel eens beknopt geven dus nee bij olivi (en andere beknopte verervers ) zou ik zeker weg blijven

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:36

Ik heb er weinig verstand van... Maar heb zelf een Rubinstein (I) en dat zijn zeer brave gemoedelijke nakomelingen. Barok, en werkwillig. Wel ruime gangen maar compact gebouwd. En aangezien je wat heter zou willen weet ik niet of dat dan is wat je zoekt..

maureen58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 16:38

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 17:42

essiesilly schreef:
vind je....? florencio heeft nl ook merries met rek nodig want die kan ze ook wel eens beknopt geven dus nee bij olivi (en andere beknopte verervers ) zou ik zeker weg blijven

Ik vind Florencio's helemaal niet zo beknopt. Wel te iel van bouw en de merries vaak ook erg kaal in de bovenlijn.

Iets wat je met het bloed van Olivi juist wel goed kunt compenseren: met dank aan Aktion en Transvaal juist nafok met veel bespiering over de rug en voldoende bot. Zoek er maar eens zo eentje die ook nog eens een rib teveel heeft :D
Overigens vind ik een rib teveel een groter nadeel dan een beknopte bouw. Beknopte bouw geeft vaak sterke paarden.

parnassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 20:29

Ietwat beknopt en klein ken ik ze idd ook van Olivi, hoeft niets mis mee te zijn, maar net wat je wilt.

Tango kan ze idd wel wat gewoontjes/wat body mbt type geven, je merrie lijkt me wel bij hem te passen. Front en prestatie fok je dan wel. Net als met Donnerhallbloed.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 00:44

Marijse schreef:
Ik heb er weinig verstand van... Maar heb zelf een Rubinstein (I) en dat zijn zeer brave gemoedelijke nakomelingen. Barok, en werkwillig. Wel ruime gangen maar compact gebouwd. En aangezien je wat heter zou willen weet ik niet of dat dan is wat je zoekt..

Barok en compact is niet echt wat ik zoek, eigenlijk net niet :)

Op zich denk ik niet dat mijn merrie te kaal is in de bovenlijn. Ze is ook zelf erg compact vandaar dat ik toch echt wel wil oppassen met een hengst te kiezen die ook bekend staat om beknopte en compacte paarden te geven. Genetisch gezien heeft de merrie misschien wel genoeg rek om geen beknopt type door te geven, maar dat weet ik uiteraard nog niet. Maar aangezien ze zelf zo compact is, wil ik liever het risico niet nemen dat er een echt poppetje uit komt. Het hoeft zeker geen grote, lange reus te worden, maar compacter hoeft toch echt niet :)

Chagall lijkt precies ook nog een goeie optie, iemand die meer weet over zijn nakomelingen? Of hoe hij vererft?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:50

Die De Niro merrie heeft twee goedgekeurde hengsten gebracht maar wel beide met een bemerking op de gezondheid (beenwerk).

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 09:31

Niet alles gelezen maar Tango en Negro gaan geen lengte en ruimte geven.
Davino lijkt ook mooi aan te sluiten.