Cremello/ perlino Welsh a "fokkers"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

miisshOrse

Cremello/ perlino Welsh a "fokkers"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 13:40

Zo heel af en toe zie ik prachtige cremello of perlino welshjes voorbij komen. Worden deze nou ook speciaal op deze kleur gefokt of zijn dit "toevalstreffers"? Ik ben wel benieuwd welke fokkers zich op deze kleur focussen?

regtur

Re: Cremello/ perlino Welsh a "fokkers"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 15:03

Eerlijk gezegd was de eerste bij ons een toevalstreffer en die kleur was toen helemaal NIET populair .Ze verdwenen door de achterdeur, fokkers lieten ze niet eens zien als ze bezoek kregen. Wij hebben Zomerdijks Willie Wortel aangehouden om zijn speciale uitstraling en maar goed ook.Anders had niemand geweten wat een crack hij is, met of zonder zijn rare kleur.
Intussen heben we een perlino jaarling van de Baledonstud en ja, we hopen op wel meer van die kleurtjes.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:40

Ik heb een cremello hengst. Heb ook nog een perlino merrie gehad en meerdere veulens van die hengst en merrie samen.
Ik heb er een aantal bewust op die kleur gefokt.
Hoop in de toekomst weer een cremello of perlino merrie te vinden.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:47

Ik heb er even een paar foto's bijgezocht.
Afbeelding

Afbeelding
Zomerdijks Willie Wortel, afgelopen voorjaar. Als ze heel glad in hun vacht zitten en mooi glanzen, dan zijn het plaatjes. Net goud!

Afbeelding
de meest rechtse merrie is een 2 jr dochter van hem. Je kunt dus mooie kleuren fokken met een perlino of cremello

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:52

Afbeelding
Deze hengst komt over een maand ook weer terug naar ons. Hij lijkt hier ook wel een cremello, maar is het niet. Maar als je hem gebruikt op een palomino of valk kan hij het wel geven. Ik heb er een voorbeeld van:
Afbeelding

Afbeelding
Deze merrie is bij ons gedekt door Willie Wortel en zou dus ook een perlino veulen kunnen krijgen.
Ik wilde deze combinatie graag een keer proberen, maar omdat ik wel vind dat het hoofd wat mooier mag, gaan we volgend jaar wellicht voor Drummer Boy kiezen.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:57

Wie is de palomino Jenny? Niet Drummer toch?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:58

Tot slot, onze jaarling Baledon Seren Aur. Ik verwacht dat we met haar en Top Notch iets moois kunnen fokken, maar om het aparte kleurtje te garanderen, zou Willie Wortel erbij moeten. Hopelijk krijgen we tijd en gelegenheid om het allemaal eens te proberen.

Afbeelding

deze merrie is dragend van een palomino hengst, en zou dus en cremello kunnen geven. Maar ik heb wel voorbeelden gezien van zo'n zelfde (kleur) combinatie en er kwam een vosveulen...!
Afbeelding

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:59

Rivendell schreef:
Wie is de palomino Jenny? Niet Drummer toch?

Gilfach Zoltan. Ik ben benieuwd hoe hij eruit zal zien. Hij is 1,5 jaar weggeweest.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:05

Ok, die ken ik niet:)

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:07

Ook deze merrie is gedekt door Willie Wortel, maar 1 keer, vrij laat en ze zit nu op de 3 weken. Niet vergeten morgen even te schouwen.
Afbeelding
Zij is heel licht van kleur, vermoedelijk zelfs sabino, met 2 blauwe ogen.
Een verrassingspakket dus.

Afbeelding
Viola is valk geboren en heeft al 2 valkveulentjes gegeven. 1 is er grijs geworden en die ze nu heeft doet er wat langer over voor het duidelijk wordt. Dit jaar is ze gedekt door Drummer Boy. Dus ook een verrassingspakket aan boord.

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 23:13

Rivendell schreef:
Ok, die ken ik niet:)

Ik ook nauwelijks, maar vorig jaar maakte hij wel indruk op ons. Vandaar dat we toch besloten hem terug te nemen.Ook al hebben we hengsten genoeg en zijn we meer dan tevreden met wat we hebben.
Hij is nog jong, en er hebben al kinderen opgezeten en hij heeft ook al voor de kar gestaan.Dus een dubbeldoelpony.

miisshOrse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 08:21

Bedankt voor de uitleg! Dat wordt spannend volgend jaar Regtur. Mijn zusje heeft "toevallig" een cremello D-pony veulen. Maar die staat met zonnig weer altijd met haar ogen dicht en is al verschillende keren de draad in gelopen omdat ze het draad simpelweg te laat ziet. Hebben jullie cremello's daar last van?

regtur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:03

miisshOrse schreef:
Bedankt voor de uitleg! Dat wordt spannend volgend jaar Regtur. Mijn zusje heeft "toevallig" een cremello D-pony veulen. Maar die staat met zonnig weer altijd met haar ogen dicht en is al verschillende keren de draad in gelopen omdat ze het draad simpelweg te laat ziet. Hebben jullie cremello's daar last van?

Ja, dat is herkenbaar. Toen Willie Wortel voor het eerst uitgebracht werd in de sport dachten die mensen dat de reden dat hij nergens bang voor was, was omdat hij de dingen slechter zag, of niet zag. Maar dan zou hij m.i .ook geen hindernissen zien en er dwars doorheen lopen, dat is nog nooit gebeurt.
Maar de ogen dichtknijpen, ja dat is wel het geval. het meest ideale is dan een wei waar ze ook voldoende schaduw hebben.