Wie heeft wel eens sperma (vers) besteld uit Duitsland?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

karinna

Wie heeft wel eens sperma (vers) besteld uit Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:30

Wie heeft wel eens sperma besteld (vers) vanuit Duitsland?
Hoe werkt dat en waar krijg je mee te maken? Zijn er nog 'dingen' waar je rekening mee moet houden?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:08

hangt er een beetje vanaf uit welk gebied het moet komen
alleen dicht bij de grens komt het dezelfde dag toe ..Holstein bvb wordt "overnight " verzonden : 's morgens voor 8 uur ligt het pakje dan aan je deur
meestal is het ook iets duurder :j
maar verder prima service

petraaken

Re: Wie heeft wel eens sperma (vers) besteld uit Duitsland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:24

Oh ja en rekening houden dat er daar in het weekend geen sperma wordt verstuurd. Zeker niet op zondag. Als het in het weekend valt en het is doenbaar om er zelf om te rijden zou ik dat doen. Met wat geluk krijg je nog een rondleiding op het bedrijf als toemaatje.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:42

Bij Sprehe. Alleen was ze net klaar op hemelvaartsdag en was er in Nederland geen koerier te krijgen. Dus is mijn moeder zelf maar gereden :)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 09:47

petraaken schreef:
Oh ja en rekening houden dat er daar in het weekend geen sperma wordt verstuurd. Zeker niet op zondag. Als het in het weekend valt en het is doenbaar om er zelf om te rijden zou ik dat doen. Met wat geluk krijg je nog een rondleiding op het bedrijf als toemaatje.

inderdaad ..van zondag op maandag kan je niet krijgen

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 13:59

Dank voor de reacties.
Dus je hoeft geen extra formulieren in te vullen leveren als gewoon de gegevens die je in Nederland ook aan moet leveren?
Iemand een indicatie over hoeveel extra kosten we dan praten ivm verzenden per keer?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:07

Holstien is bvb 57 €
prive verzend holstein hengst loopt al gauw op tot 125 per keer
Schockemöhle is 75 €
vaak staat het ook op hun sites vermeld

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:15

Ik heb vorig jaar sperma laten overkomen vanuit Duitsland ( in de buurt van Koblenz)

Waar je van tevoren aan moet denken is dat de meeste hengstenhouders graag een Tüpferprobe (baarmoederuitstrijkje) van je merrie willen hebben voordat het traject begonnen wordt, ook betaling vooraf (dekgeld) is gewenst.

Heb de rekeningen erbij gepakt van vorig jaar, per keer opsturen van sperma was €94,- dit was incl. absamung en overnacht verzenden in een speciaal vat, dat vat moet zo snel mogelijk terug gezonden worden, dus deze verzendkosten komen er ook bij.
Ik heb 3x sperma laten opsturen voordat mijn merrie drachtig bevonden was.
Dan heb je ook nog natuurlijk de kosten van je eigen dierenarts, ik heb mijn merrie thuis laten insemineren.

De hengstenhouders willen graag 2 dagen van tevoren de bestelling van de sperma weten, op feest en zondagen wordt er geen bestelling aan genomen, dus een goede begeleiding van je dierenarts is wel gewenst.

Achteraf veel werk geweest maar ik ben heel blij met mijn fokproduct :D foto`s van het veulen staan in mijn profiel.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:40

baarmoederuitstrijkje heb ik echt nog nooit hoeven doen :n
en doorgeven van sperma is gewoon zoals in Belgie en NL : liefst voor 9.30 alleen dus rekeinghouden dat niet alle gebieden dezelfde dag nog geleverd worden
het grote deel van sperma verzenden gebeurd via hippoexpress : op hun site staat duidelijk wanneer je het sperma geleverd krijgt

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:41

Hé, dat van dat uitstrijkje heb ik nog niet gehoord. kennis van me heeft dit jaar sperma uit Duitsland laten komen en daar heeft hij niets van gezegd. Misschien heeft er wel mee te maken dat het via een belgische tussen persoon is gegaan.

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 14:44

Dank voor jullie informatie.
Dat van HippoXpress is een goede tip, mocht ik besluiten om voor een buitenlandse hengst te gaan, dan ga ik hier zeker gebruik van maken.
Helemaal als je ziet wie en waar je het sperma dan kan gaan ophalen (of gebruik maken van de andere services van de HH).

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:45

HippoXpress is een echter aanrader! Ook als je sperma van/naar Nederland, Belgie en Frankrijk moet laten komen/gaan.

Baarmoederstrijkje wordt meestal gevraagd bij hengsten die oa natuurlijk dekken ivm CEM enz. maar !! als een hengst verssperma levert naar buitenland dan mag hij niet natuurlijk dekken EN verssperma tegelijk. Diepvries EN natuurlijk dekken mag dan wel.