Hengstenekeuring Shetlanders december ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zosja24

Hengstenekeuring Shetlanders december ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 12:45

Ik wil graag weten wat er allemaal vooraf gaat bij een hengsten keuring
Ook waar ik onder val kwa regio en waar ik mij voor moet inschrijven

Maar hengst is een afstamming van Hairos van stal Fortuna X wopke van de nesche
Hij is nu 3 jaar en vind zelf dat hij klaar is voor dit jaar om te keuren

Maar waarneer is de keuring voor mijn regio ik woon in Harderwijk eigenlijk ermelo maar dit is makkelijker uit te leggen.
Is er iemand die mij dit allemaal wilt uitleggen
Dan alvast bedankt

Ik hoef geen reactie van waarom ga je of noem het maar op
Ik ga naar de keuring voor de hengst maar omdat dit mijn eerste keer is wil ik alles op tijd geregeld hebben

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:47

zosja24

Re: Hengstenekeuring Shetlanders december ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 12:53

Ik heb een kennis voor het voor brengen
Maar ik ben zelf ook druk bezig met het trainen van de hengst en het beleren
Maar zegmaar wie moet ik hebben voor er op naam zeten van de hengst
En inschrijven enz enz enz

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:00

Het op naam zetten van de hengst heb je het stamboek voor nodig. Je stuurt zijn papier op met een briefje dat je hem op jouw naam wilt zetten.
Ook om hem in te schrijven zul je zijn papier op moeten sturen. Zoals in mijn link staat uiterlijk 15 oktober.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 13:42

Het NSPS heeft een eigen, heel duidelijke site. Daar had je dergelijke vragen prima zelf ook kunnen vinden. Je kan ook zelf wat voorbereidend onderzoek doen ;)
Onder het kopje 'stamboek' vind je alle info die je nodig hebt.
http://www.nsps.nl/

Realiseer je wel dat je niet 'zomaar ff' naar de hengstenkeuring kan. Het is vaak als particulier met 'een hengst die je zelf toevallig wel leuk vind' bijzonder moeilijk om daar tussen te komen. Overigens worden er op de hengstenkeuring ook maar weinig hengsten natuurlijk echt goedgekeurd. (gelukkig maar, anders kan iedere shet met mannelijke geslachtsdelen zomaar dekhengst worden).
Daarnaast vergt het een boel voorbereiding, werk/tijd en uiteraard, kosten.

Je pony moet ingeschreven en opgenomen zijn bij het NSPS (beiden kosten geld), dan moet de pony idd op jou naam staan (kost ook weer geld), zelf moet je lid worden van het NSPS ( :$ ) en betaal je inschrijfgeld voor de hengstenkeuring ( :$ ). Verder betaal je vaak ook nog als hij premies krijgt ( :$ ).

Wordt hij dan uiteindelijk 'goedgekeurd', dan zal dat niet meteen levenslang zijn. Dan moet je vaak een deklicentie (met vaak een beperking) aanvragen ( :$ ), meestal wordt er dan ook DNA onderzoek gedaan of zijn afstamming ook wel echt klopt (uiteraard...... :$ weer op kosten van de eigenaar), en vaak volgt er ook nog een sperma-onderzoek om de kwaliteit daarvan te beoordelen ( :$ ).

Ik zou zeggen; reken op enkele honderden euro's aan kosten, met het risico dat 'het' allemaal voor 'niets' is geweest en dat je alsnog een teleurstelling te wachten staat.

In je profiel heb je heel leuk staan 'dat hij een mooie toekomst tegemoet gaat met zijn stamboom'. Maar vergis je niet; zo makkelijk is het allemaal niet, om je hengst goedgekeurd te krijgen. Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik heb het idee dat je je niet zo goed realiseert wat er allemaal bij komt kijken.
En juist vanwege de kosten en dat het zo moeilijk is voor particulieren om 'er tussen te komen', brengen veel hengstenhouders hun hengst naar professionele hengstenhouderijen die je pony keuringsklaar maken. Dat houdt een hoop meer in dan iemand die de pony even voorbrengt op keuring.
Eigenlijk zou ik je dat zeker aanraden.............

Maar............ ook daar betaal je weer flink voor..... :$

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:37

:')
Je brengt het wel heel rooskleurig Joycie :P
Maar, er staan wat dingetjes in jouw post die niet kloppen. Sperma onderzoek wordt sowieso gedaan in het voorjaar. Voldoet dat niet krijgt de hengst een dek beperking. Voldoet het sperma na een aantal onderzoeken nog niet aan de norm dan wordt je hengst terug een basishengst zonder selectie licentie.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:32

DeSa schreef:
:')
Je brengt het wel heel rooskleurig Joycie :P
Maar, er staan wat dingetjes in jouw post die niet kloppen. Sperma onderzoek wordt sowieso gedaan in het voorjaar. Voldoet dat niet krijgt de hengst een dek beperking. Voldoet het sperma na een aantal onderzoeken nog niet aan de norm dan wordt je hengst terug een basishengst zonder selectie licentie.

Dank voor de aanvulling, was daar niet helemaal zeker van (en had geen zin om het hele statuut etc. door te lezen).

Tsja :o rooskleurig of niet....... tuurlijk het is erg leuk, maar er komt nogal wat bij kijken. En ik had het idee dat TS daar niet een erg realistische kijk op had.... vandaar. ;)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:37

Het is ook allemaal veranderd he. Om het er makkelijker op te maken ;)

Persoonlijk zou ik ook nooit enkel voor de lol mee doen. Heb hier een hengstveulen staan die op zich niet verkeerd is, maar vanwege zijn papier denk ik er al niet aan om hem aan te houden voor de hk. Met mijn ander hengstveulen is het weer tegenover gesteld, goed papier, kromme pony :')

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 15:47

ja, maar dan denk ik ook altijd: stel je hebt al je tijd, werk en geld er in gestoken, en dan héb je 'geluk' en heb je een goedgekeurde dekhengst. Wat dan? Dan moet'ie gaan dekken...... en zichzelf bewijzen, keer op keer opnieuw. Ook aan de hand van zijn nakomelingen. En dan moet je weer aan bepaalde quota komen (sorry, ik begrijp het vanuit het stamboek, maar hej, hadden we niet al veels te veel shetten in nederland?), moeten die veulens ook nog getoond worden.........

Heel goed dat het zo streng is, maar ken ook meerdere fokkers die juist vanwege die quota zijn gestopt met hun dekhengst. Want uiteindelijk gaat dat ook wel heel veel lijken op vermeerderen, in die zin dat je aan de juiste aantallen moet komen en die nakomelingen maar moet blijven aanleveren voor keuring.....

En of je er dan (als particulier, 'voor de lol') ook een centje aan kan verdienen, betwijfel ik trouwens ook. Veel pony's brengen hun dekgeld al niet eens op, waardoor dat vaak ook weer lager wordt. Volgens mij mag je als particuliere hengstenhouder al lang blij zijn als je een béetje de kosten voor goedkeuring etc. er uit kan halen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 20:12

Hoe leuk het lijkt, bij mij word alles geruint, tenzij er veel geld voor gegeven word, dan mag een ander het proberen (maar als ik zelf te blij ben met m'n hengstveulentje gaat hij ook voor een leuk bedrag niet weg). Ik heb zelfs een professionele hengstenhouders echt boos gemaakt door mijn kanjer te castreren, op papier interessant, zelf is hij echt gaaf. Maar hij is ruin, en heb er nog geen moment spijt van gehad :j. Hij werd als 3 jarige als ruin kampioen met een 1e premie, dus niet alleen ik vind hem leuk, maar de jury ook ;).

Zoals al gezegd, het kost veel geld (kan je voor sparen en is te over zien), als je het niet door een prof laat doen(kost ook genoeg, maar dat kan je ook van te voren overzien) ben je bijna meteen kansloos en als hij goedgekeurd is begint het pas omdat je dan nakomelingen moet gaan laten zien (en daar beginnen de kosten pas echt).

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-13 22:12

Ik wil het al erg lang
Maar het enige waar ik tegen aan hik is het hengsten gedrag.
Waarneer hij goedgekeurd word en dekt ben ik bang dat hij niet te doen is voor de kar enz
Maar vele zegen ook tegen mij dat hij te mooi is om te castreren
Maar ik heb eigenlijk ook geen zin is een heet hoofd die maar aan 1 ding denk ...

Ik ga de punten nog eens naast elkaar zeten
En ik denk dat ik er persoonlijk wel uit ben
Maar ik denk dat bij mij het meeste het geval zal zijn dat je buitenstaander bent

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 22:56

Qua combineren van 'werken' (hetzij onder het zadel, hetzij voor de wagen) en dekken........ tuurlijk zijn er hengstenhouders die dat met hun hengst prima weten te combineren. Echter wordt er dan in een aantal gevallen ook gebruik gemaakt van kunstmatige inseminatie. Het vangen van sperma brengt minder risico's voor de hengst met zich mee, dan natuurlijke dekkingen. Dat hij klappen zal krijgen van een merrie die niet of niet goed genoeg hengstig is, valt niet altijd te voorkomen.

En stél dat hij goedgekeurd wordt, ga je hem dan verhuren aan een hengstenhouder? Of ga je het dekken zelf organiseren? Want dat zal betekenen dat je je ook bezig moet houden met het ontvangen van de te dekken gastmerries. Of je moet gaan reizen met je hengst (wat veel hengsteneigenaren weigeren te doen). Kost ook een hoop tijd en energie, van je hengst en van jou. Dan kun je niet altijd zeggen: 'het is vandaag mooi weer, dus ik ga eens een lekker ritje maken met mijn hengst'.

Het dekken vergt ook veel energie van een hengst. Veel hengsten zijn in het dekseizoen dan ook nogal 'strak' en slank 'afgetraind'. Als ze dan ook nog moeten 'werken', moet je dat wel heel goed kunnen combineren.

In het gedrag............. hij zal waarschijnlijk idd sneller en heftiger reageren bij het zien/ruiken van merries. Maar dat is ook een flink stuk opvoeding en consequentie. Er zijn hengsten die bijv. alleen met 1 bepaald hoofdstel/halster mogen dekken. Die hebben ze alleen om met het dekken, verder niet. Hebben ze dat hoofdstel om, weten ze wat er gaat gebeuren. Aan de begeleider dan wel de taak de hengst duidelijk te maken dat hij niet mag gaan showen/brullen/drammen/heftig worden op het moment dat hij merries ziet of ruikt, en dat hoofdstel níet om heeft, en dus ook niet mag gaan dekken, maar wat anders moet gaan doen.

Nogmaals; het is erg leuk en mooi dat je zoiets nastreeft, maar bedenk je wel wat er allemaal bij komt kijken. Er voor, tijdens en eventueel er na, áls hij wordt goedgekeurd.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:58

@JoyCiej: sorry als ik offtopic inbreek op deze discussie maar ik vind het interessant.
Ik heb een vraag n.a.v. wat jij schreef over oa. de aantallen die een hengst qua produkten moet leveren. In "goede tijden"kan ik me hier nog wel iets bij voorstellen, je raakt de ponies dan wel kwijt maar ik vind het ongelofelijk dat het NSPS in deze overduidelijk moeilijke tijden onverkort vasthoudt aan deze eis. Zien ze het niet of willen ze het niet zien?
Het is wel heel triest dat een stamboek haar fokkers dwingt om veel dieren te fokken en aan te houden, terwijl de fokkers deze dieren na de keuring aan de straatstenen niet kwijt kunnen en dus voor de slager fokken.

Zijn er eigenlijk veel mensen die het nog aandurven, met hun hengst naar de HK gaan? Zoveel kosten en in verhouding weinig opbrengsten

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:02

De echte liefhebbers die vertrouwen in hun hengst hebben (en het geld voor hun hobby over hebben) zullen er wel heen blijven gaan.
Enne ze zijn voor zover ik gelezen heb bezig een nieuw fokplan te maken. Maar wanneer dat komt?

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:11

ok dankjewel

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:33

Plaats eens een recente foto incl. compleet papier.

Jouw hengst is 4 ten tijde van de HK en er zal nog meer van hem verwacht worden dan van de 3 jarige.

Verder ga ik mee met mijn voorgangers. Als je gaat moet je het vooral voor je plezier doen. (wilde je vorig jaar ook niet mee met hem?)

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 00:51

Klopt maar ik vond hem toen iets te iel en heb hem dus een jaar extra groeien gegeven en hij is hier zeer goed van opgeknapt !!
En ik weet niet wat de kosten zijn als je alleen premie keuring doet met een hengst en nie voor de dekdienst
Want dan kan ik eerst die proberen en valt dit goed uit Dan ben ik zekerder
Maar dat scheelt ook een bult geld denk ik

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:17

Helaas, met een volwassen hengst kan je niet naar een premiekeuring. Heb je een professionele stal in de buurt, eentje die ook met hengsten naar de HK gaat? Misschien dat je hem daar eens kunt laten zien voor hun mening. Ik ben ook wel erg benieuwd naar een recente foto. Het is echt vreselijk moeilijk om een hengst ggk te krijgen; alles moet kloppen. Prestaties/nafok voorouders, gezondheid en de hengst zelf. Als je voor de ervaring wilt gaan en er gewoon eens mee wilt lopen en dan zien waar het schip strandt? Doen! Maar heb niet teveel hoop dat je aan het eind van de dag een goedgekeurde hengst hebt. Maar kan altijd natuurlijk!! ;-) Evt. kun je een basislicentie aanvragen, dan wordt het een stuk makkelijker. Ben er zelf niet voor, maar de mogelijkheid is er nu.
Tosadog, deels met je eens. NSPS ziet dit wel hoor, maar heeft ook een voorlichtingsfunctie en wil dus ook kunnen aantonen hoe een hengst fokt en dat kun je nu eenmaal niet zeggen op basis van maar een paar nakomelingen. Wij hebben zelf een 4-jarige hengst en zullen ook veel aan moeten houden.Wij hebben het ervoor over; ik vind het veel interessanter om met een jonge hengst te fokken dan met een oudgediende. En als je bijv. nagenoeg alles aan nakomelingen laat zien (en dus ook eens eentje die ws geen premie krijgt) geven ze forse reductie op de aantallen die getoond moeten worden. Immers, hoe kun je een beter beeld krijgen van de fokkerij van de hengst als je veel kinderen laat zien? Jammer alleen dat ze bij de jeugd naar percentages kijken (wel vaste minimum-aantallen, maar die zijn te doen) en vervolgens wel 12 stamboekopnames eisen. Dat is krom. Maar goed, nu gaan we denk ik iets teveel off-topic :D Misschien eens een nieuw discussie-topic openen?!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:19

Dan kan je beter castreren en als ruin naar de keuring. Dan is het 27 euro stamboek opname en een paar euro (per fok vereniging anders) voor de premiekeuring. Of op de nakeuring voor stamboek opname en premie als hengst.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 08:40

Volgens mij kan dat niet, alleen een hengst met deklicentie kan volgens mij premie

Je moet dit echt doen omdat je het leuk vindt om een keer mee te doen, de kans dat hij er door komt is zeer klein. Ik vond het super leuk om te doen, maar het was idd. een dure ervaring. (Voorje daadwerkelijk kosten gaat maken, laat hem eerst door je eigen DA nakijken ogen, knieen, als hij dan perongeluk toch een fysiekgebrek heeft bespaar je jezelf kosten en een grote teleurstelling ter plaatsen)

Wat is de stokmaat van je hengst? Hij komt uit een volledige minilijn, ik verwacht dan ook dat hij onder de 84/85 cm zit.

Welke premie heeft Wopke de laatste 3 jaar gehaald? en wat heeft Natasja van het Wald gelopen. Het lijkt vreemd, maar werkelijk alles telt mee. en 1-2 maal een 1e pemie is niet voldoende.

Heb je iemand in je omgeving met ervaring met shet dekhengst?

Met een goede stand foto kunnen we je wel wat advies geven. (Persoonlijk ben ik voornamelijk geinteresseerd in zijn bovenlijn en kruis, als ik naar een foto van Wopke kijk, zou dat zijn zwakke punt kunnen zijn, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet, hij heeft immers ook een vader)

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:18

@Arianne: open jij een nieuw topic? ;)
Ik vind de discussie interessant genoeg maar we gaan in dit geval natuurlijk teveel offtopic

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 13:08

Dit was dominant in april
Ik zal kijken waarneer ik echt recent te pakken heb
Maar basis boek ik weet niet hoe dit werk want dan kan ik eerst kijke. Of er echt vraag is

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 13:13