Uitzonderingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Uitzonderingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:26

Je ziet vaak mensen die zeggen dat fjorden niks kunnen, dat het gewoon
lompe graseters zijn die hun zitten vol te fretten in de wei. Maar je ziet toch wel
vaak topics waarin fjorden springen of dressuur doen of western...
Zijn dit dan de uitzonderingen? Of is het normaal dat een fjord van alles wel
een beetje kan? Daarmee bedoel ik (dressuur, springen, cross, western, buitenrijden,... =allrounders ;))
maar dan wel op een niet te hoog niveau eh.

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:27

Zelf zeg ik altijd; Met veel geduld kun je ver komen. :j

secricible
🏆 Paardenfluisteraar

Re: Uitzonderingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:30

Een fjord is een paard dat niet gebouwd is voor een specifiek sportdoel in deze tijd: het is geen uitzonderlijk goede springer, dressuurpaard, westernpaard qua bouw. Maar er kan er altijd eentje bij zitten die vooral qua karakter een echte doorzetter is en daarmee bereik je al heel veel :)
Juist doordat hij niet voor 1 specifiek doel is gebouwd is het een onzettend leuk paard om lekker allround mee te werken.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 11:31

Dus het zijn inderdaad wel echt alrounders? gewoon voor de lol dan af en toe een wedstrijdje.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:31

Ligt toch voornamelijk aan de eigenaar/ruiter ?

De meeste fjordenmensen die ik ken, zijn recreanten en stellen inderdaad geen hoge eisen aan zichzelf en aan paardlief, maar ik ken ook fjorden die bijzonder hoog scoren in de sport, in alle disciplines :j

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 17:05

Niet elke fjord is gelijk, zoals ook niet elke KWPN'er enz. gelijk is. De een heeft meer aanleg voor wedstrijdachtige bezigheden dan de andere.

En wees eerlijk, de meeste ruiters hebben het zelf ook niet in zich om topdressuur- of topspringruiter te worden. Dus hun paardje hoeft dat ook niet te kunnen.

Wat belangrijk is is dat je een paardje hebt/zoekt dat past bij je eigen ambities en mogelijkheden. Een paardje waar je zelf gelukkig van wordt en waarbij dat paardje ook gelukkig wordt van jou. En dat kan in veel gevallen prima een fjord zijn.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:12

Ok dankjewel :)

rusty886

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 19:21

iedere fjord is veelzijdig inzet baar maar ook net wat Shirley zegt ben ik mee eens