(Trekpaard) korte of lange staart?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Io_lover

(Trekpaard) korte of lange staart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 10:48

Heey!
Ik had een vraagje aan alle trekpaardeigenaars en andere mensen;
Hebben jullie trekpaarden korte of lange staart? En wat vinden jullie het mooist?
Bij onze zikn ze kort en moeten ze ook kort zijn, bij jullie?
Bedankt!
Groetjes!

stoer

Re: (Trekpaard) korte of lange staart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 10:52

In Nederland is het al jaren verboden om de staarten te couperen.. dus of je belgjes zijn al aan de leeftijd, of ze worden ergens in een ander land gecoupeerd..
Ik vind persoonlijk het korte staartje wel een beetje bij het ras passen, maar ik ben tegelijkertijd blij dat ze tegenwoordig hun staart mogen houden.. al vind ik het dan net uit de kluiten gewassen shetlanders :P

Io_lover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 10:55

stoer schreef:
In Nederland is het al jaren verboden om de staarten te couperen.. dus of je belgjes zijn al aan de leeftijd, of ze worden ergens in een ander land gecoupeerd..
Ik vind persoonlijk het korte staartje wel een beetje bij het ras passen, maar ik ben tegelijkertijd blij dat ze tegenwoordig hun staart mogen houden.. al vind ik het dan net uit de kluiten gewassen shetlanders :P

Het is overal verboden te couperen alleen in frankrijk niet en er word toch nog heel vaak met "medische redenen" afgedaan?
Als je werkt met je paard is lange staart dan ook totaal niet handig!
Groetjes!

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:00

Ik vind persoonlijk een korte staart geen gezicht. Als je met deze paarden werkt kun je de staart toch vlechten en dubbelvouwen? :j
Nee, naar mijn mening is couperen echt niet meer van deze tijd. :evaw:

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:03

Ren@te schreef:
Ik vind persoonlijk een korte staart geen gezicht. Als je met deze paarden werkt kun je de staart toch vlechten en dubbelvouwen? :j
Nee, naar mijn mening is couperen echt niet meer van deze tijd. :evaw:

:j

En met deze vliegentijd vind ik het voor die dieren zonder helemaal een ramp!

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:12

Mijn shire heeft ook een lange staart. Ik snap dat sommige mensen kort mooier vinden vanuit nostalgisch oogpunt of gewenning, maar met dierenliefde heeft dat niks te maken. Verplaats je eens in het paard: hoe zou jij het vinden om onder de vliegen te zitten, maar ze niet weg te kunnen slaan? En voor het werk bestaan inderdaad andere oplossingen, zoals opvlechten.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:14

Ik vind met een staart ook veel mooier :) En de staart is er niet voor niets!!! Je zou maar een jeukende vlieg hebben en hem niet weg kunnen slaan. bah.

chrisje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:15

Lange dikke staart bij deze paarden vind ik heel mooi om te zien. Zo'n gecoupeerde staart vind ik vreselijk.

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:18

Ik vind het vreselijk die geamputeerde paarden. Vaak zijn de staartjes zo kort dat ze hun anus/geslachtsdeel niet eens meer kunnen bedekken. Ik vind het eerlijk gezegt ook niet meer van deze tijd en alleen lichaamsdelen afhakken 'voor de mooi' of 'traditie' gaat er bij mij niet in. Zoals iemand al eerder zei, staart dubbelvouwen en vlechten. Maar goed, zoals bij zoveel dingen die verboden worden in Nederland is er altijd wel een omweg om dat te omzeilen. Eigenlijk zouden gecoupeerde paarden niet meer op keuringen in NL toegelaten mogen worden maar ik las ergens dat een aantal stoeterijen die kwalitatief goede stamboekpaarden leveren dan ophouden met veulens fokken uit protest. Of dit waar is?

V_eraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:20

Ik vind met staart mooier staan. En ze hebben hem eigenlijk ook nodig om de vliegen weg te slaan enzo!

irise456

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:29

Mijn trekpaard heeft ook een staart :) Ik vind zelf ook mooier staan.
Ik knip alleen de staart wel beetje bij vanwege de modder straks in de winter ze hebt een volle dikke staart :P

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:31

Tja, ik vind staarten couperen bij paarden heel eerlijk gezegd in dezelfde categorie vallen als bij honden de stembanden doorsnijden zodat ze niet meer kunnen blaffen en bij katten de nagels operatief laten verwijderen zodat ze nooit meer kunnen krabben. Al deze dingen zij niet voor niks verboden in nederland..

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:35

chrisje20 schreef:
Lange dikke staart bij deze paarden vind ik heel mooi om te zien. Zo'n gecoupeerde staart vind ik vreselijk.

Ik ook. Vind ze met staart wel mooi om te zien :j Gecoupeerd zie je zon dikke vette r*et. vind het er persoonlijk niet uit zien. Heb een paar weken een paard verzorgd met lange staart maar ik vond het mooi.

Wat betreft de opmerking over dat ze net grote shetlanders lijken, zo vind ik ook dat ze zich gedragen dus dat past mooi _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:37

Couperen was vroeger wellicht bittere noodzaak, omdat het gewoon levensgevaarlijk was als je stond te ploegen met een enkele leidsel.
Je had 1 hand nodig voor het besturen van de ploeg en 1 hand voor het besturen van het paard.

Maar als het paard vanwege vliegen zijn staart over de lijn heen zwiepte, en de lijn kwam vast te zitten onder de staart...
Dan stond je met een paard dat compleet onbestuurbaar aan de ren ging (staart over de lijn = direct een ruk in de mond omdat het leidsel meegetrokken wordt), met een gevaarlijke ploeg er achteraan.

DAT is de énige reden dat men vroeger de werkpaarden coupeerde.

En er is geen enkele reden waarom het NU nog zou moeten.
Het paard inzetten als werkpaard is leuk, maar niet noodzakelijk. Ik vind 't dus onzin om een paard te couperen, omdat je 'm voor de traditie een keer voor de ploeg wil zetten.
Koop een tractor. Vermink je paard niet.

Ik heb als kind het ongenoegen gehad om er een keer bij te zijn, toen één van de trekpaardveulens van een boer in de buurt gecoupeerd werd. Vreselijk...

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:40

Vind met lange staart wel mooier staan. Onderhoud ervan valt ook reuze mee.
Heb zelf een trekpaard met lange en een met korte staart (16 jr).
Die met korte staatt moet in de zomer met vliegen deken op, wordt gek vd vliegen.

Tja en dat t handig is om mee te werken? Ja dat was vroeger bij de boeren opt land om te werken zodat de staart niet over de leidsels ging.

De korte staarten gaan er in Nederland ook steeds meer uit.
De langstaarten nemen in grote getalen toe vooral onder de hobbygebruikers maar ook onder de handelaren. Handelaren raken amper en voor heel weinig geld de kortstaarten kwijt.
T is nu zo in nl en België dat de langstaarten duurder zijn omdat er gewoonweg ook lastiger aan te komen is (aan goede).
Zijn vooralsnog de echt fokkers en liefhebbers vd blokstaart die de staarten eraf halen, hoewel ook daarvan er hier en daar de staartjes er meer aan blijven bij de veulentjes omdat ze ze anders niet verkocht krijgen.

Maar goed t blijft natuurlijk altijd ieders mening of je wel of niet de kortstaarten mooi vind.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:41

Femke schreef:
Ik heb als kind het ongenoegen gehad om er een keer bij te zijn, toen één van de trekpaardveulens van een boer in de buurt gecoupeerd werd. Vreselijk...

Misschien moeten alle voorstanders daar een keer naast gaan staan, eventueel zelf meehelpen met het mes zetten in zo'n onschuldig diertje.. Ik gok dat TS en een aanmerkelijk deel van de andere voorstanders dan acuut genezen zijn..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:43

Korte staart vind ik geen zicht. En ook niet eerlijk tegenover het dier. Ik zou het dus nooit laten doen en ik zou als ik ooit een trekpaard zou kopen ook absoluut een kopen die wel een staart heeft.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:47

Femke, fijn dat je uitlegt waarom ze vroeger gecoupeerd werden.Dit wist ik dus niet.

De lange staart hebben ze nodig voor de vliegen.
Toch zie je nog jonge trekpaarden met korte staart, jammer dat het in Ned. nog voorkomt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:48

Op de trekpaardenkeuring zag ik een vorig jaar geen enkel paard met een staart. Belachelijk is het...

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:56

Voor de liefhebbers....ikwashier.be....super mooie foto's maakt de beste van van trekpaarden op diverse evenementen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 11:59

En tegenwoordig als het paard voor de ploeg moet, dan scheer je die staart toch gewoon? Die staartwortel kan je wel ontwijken, zo lang is die niet zonder haren.

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:03

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:26

Ik heb een andere vraag voor je, worden trekpaarden geboren met een lange staart :+

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:29

Io_lover schreef:
stoer schreef:

Het is overal verboden te couperen alleen in frankrijk niet en er word toch nog heel vaak met "medische redenen" afgedaan?
Als je werkt met je paard is lange staart dan ook totaal niet handig!Groetjes!

Want? Jij hebt dagelijks een trekpaard voor je ploeg staan? :')

Kijk maar eens in de bosgebieden waar ze nog met paarden werken om bomen ed weg te halen. Die paarden zijn nog echt aan het werk, en weet je? Allemaal gewoon met staart!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:31

Die van mij heeft een korte staart. Walgelijk! Gelukkig mag het niet meer. Arme dier heeft ook nog exceem en niks om vliegen te waaien. Waarom dan toch gekocht? Het was toen al verboden gelukkig, dus ik had niet het idee dat ik door hem te kopen het couperen in stand hield. Hij was 2 jaar oud en stond heel zielig in z'n eentje op een kaal weiland mager te zijn. Maar ik was meteen verliefd, dus hij moest mee.