De merrie is een bruin bonte kruising, het is iets koudbloed met iets warmbloed, de meest gehoorde gok is Tinker x Welsh. Ze is een grote C of kleine D en in die maat willen we ook graag wat fokken, mag iets groter zijn, tussen de 1,45 en 1,50 zou mooi zijn. Ze is nu vijf en heeft nog niet eerder een veulen gehad, ik weet dus ook niet of het dan wel slim is om er een grotere hengst bij te zoeken.
Omdat de merrie zelf al een kruising is vind ik het moeilijk om te bepalen naar wat voor hengst ik moet zoeken. Het grootste pluspunt van de merrie is haar fantastische karakter (heel meewerkend en ontzettend braaf) het is de bedoeling dat haar veulen in de toekomst een pony voor 1 van onze dochters wordt dus dat karakter willen we er heel graag inhouden en karakter is dan ook het belangrijkste criterium bij het zoeken van een hengst. Verder is de merrie behoorlijk goed en correct gebouwd, kan ze erg mooi en goed bewegen en heeft ze een heel aansprekend koppie. Ze heeft wel echte pony gangen, het zou fijn zijn als haar veulen wat ruimere gangen heeft.
De merrie is zelf bruin bont met veel wit, ik zou het super vinden om een leuk (bont) kleurtje (valk, palomino, o.i.d.) te fokken maar heb geen idee of dat uberhaupt haalbaar is? Heel veel vragen en mitsen en maren dus