Hengst voor kruising pony merrie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Swift

Hengst voor kruising pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 20:18

Ik ben me heel rustig aan het orienteren om dat we in de toekomst wellicht een veulentje willen fokken bij onze kruising merrie. Dit veulen zou dan voor eigen gebruik zijn. Het zijn nog maar hele vage plannen en als het gebeurt gebeurt het sowieso pas over een paar jaar maar ik ben wel benieuwd naar de meningen van experts.
De merrie is een bruin bonte kruising, het is iets koudbloed met iets warmbloed, de meest gehoorde gok is Tinker x Welsh. Ze is een grote C of kleine D en in die maat willen we ook graag wat fokken, mag iets groter zijn, tussen de 1,45 en 1,50 zou mooi zijn. Ze is nu vijf en heeft nog niet eerder een veulen gehad, ik weet dus ook niet of het dan wel slim is om er een grotere hengst bij te zoeken.
Omdat de merrie zelf al een kruising is vind ik het moeilijk om te bepalen naar wat voor hengst ik moet zoeken. Het grootste pluspunt van de merrie is haar fantastische karakter (heel meewerkend en ontzettend braaf) het is de bedoeling dat haar veulen in de toekomst een pony voor 1 van onze dochters wordt dus dat karakter willen we er heel graag inhouden en karakter is dan ook het belangrijkste criterium bij het zoeken van een hengst. Verder is de merrie behoorlijk goed en correct gebouwd, kan ze erg mooi en goed bewegen en heeft ze een heel aansprekend koppie. Ze heeft wel echte pony gangen, het zou fijn zijn als haar veulen wat ruimere gangen heeft.
De merrie is zelf bruin bont met veel wit, ik zou het super vinden om een leuk (bont) kleurtje (valk, palomino, o.i.d.) te fokken maar heb geen idee of dat uberhaupt haalbaar is? Heel veel vragen en mitsen en maren dus :)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 09:55

Hebt je een stand foto van de merrie?

In principe kan je een hengst nemen die +/- tot 20 cm groter is dan de merrie, maar groter dan dat zou ik persoonlijk niet gaan met een pony merrie.

Een hengst met een fantastisch karakter, die ruime gangen heeft en dat ook door geeft aan zijn veulens is Ismir du Tilleul.
Dit is een cremello gekleurde hengst van 157 cm. Hij is volledige medisch gekeurd (dezelfde medische keuring als de warmbloed hengsten krijgen) en is goedgekeurd bij het Royal Belgian Palomino Stamboek.
Met Ismir krijgt je altijd een enkelverdunde creme gekleurde veulen, palomino of valk of smokey black ... afhankelijk van de kleur van de merrie.
Dus 100% kans op een speciale kleurtje en met je merrie ook nog 50% kans op een bonte.
Dit is zijn site, maar ik zou zeggen ga zelf is kijken naar hem want hij is nog beter dan de foto's. Ook zijn er verschillende nakomelingen daar te bezichtigen uit verschillende merrie types.
www.ismirdutilleul.be

Swift

Re: Hengst voor kruising pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 10:11

Foto´s zal ik nog even regelen.
Misschien is het ook wel even handig om te vertellen dat onze merrie in Friesland staat, ik denk dat ik het niet heel ethisch vind om helemaal naar Belgie te reizen voor een dekking (misschien dat ik daar t.z.t. anders tegen aan kijk maar dat is nu mijn gevoel). Verder vind ik het wel een erg gave hengst en de altijd kans op een leuk kleurtje is natuurlijk mooi meegenomen maar ik vind het belangrijkste een goed karakter en daar vind ik dan weer niet zoveel over. Ik zou wel graag willen weten wat er dan precies zo fantastisch is aan zijn karakter :) Ik heb liever een vos met een super karakter dat een valk met een k*t karakter.

zwanepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:15

Kijk eens in mijn profiel. ;)

Volgens mij past Venco uitstekend op die van jou, super karakter (ook zijn nakomelingen) en extra beweging wat hij ook doorfokt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 10:26

Peterina schreef:

In principe kan je een hengst nemen die +/- tot 20 cm groter is dan de merrie, maar groter dan dat zou ik persoonlijk niet gaan met een pony merrie.

Een hengst met een fantastisch karakter, die ruime gangen heeft en dat ook door geeft aan zijn veulens is Ismir du Tilleul.
Dit is een cremello gekleurde hengst van 157 cm. Hij is volledige medisch gekeurd (dezelfde medische keuring als de warmbloed hengsten krijgen) en is goedgekeurd bij het Royal Belgian Palomino Stamboek.
Met Ismir krijgt je altijd een enkelverdunde creme gekleurde veulen, palomino of valk of smokey black ... afhankelijk van de kleur van de merrie.
Dus 100% kans op een speciale kleurtje en met je merrie ook nog 50% kans op een bonte.
Dit is zijn site, maar ik zou zeggen ga zelf is kijken naar hem want hij is nog beter dan de foto's. Ook zijn er verschillende nakomelingen daar te bezichtigen uit verschillende merrie types.
http://www.ismirdutilleul.be

Ben eerlijk gezegd niet zo kapot van die hengst. Groot zwaar hoofd erop en de gangen, tja daar kan je ook niet zoveel van zeggen met die zware man erop die hem behoorlijk in de mond trekt. Dan blijft over het kleurtje...

Wil je meer naar het welsh type en ga je voor een apart kleurtje dan zou ik eens kijken bij Don Cremello Du Bois van Stoeterij Du Bois. Staan trouwens nog meer mooie ponyhengsten.
http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=22
Wil je meer in het tinkertype fokken is de tinker hierboven wel een mooie met iig wel goede beweging zo te zien.

Swift

Re: Hengst voor kruising pony merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 11:39

Ik heb via pb ook al de tip voor Don Cremello Du Bois gekregen en dat lijkt me inderdaad veel beter bij haar passen, ook qua stokmaat. Ik vind het zelf een beetje spannend om bij een eerste veulen meteen zo op de max te gaan qua stokmaat van de hengst. Een fijner gebouwde pony hengst lijkt mijn een veiligere keus.
De Tinker hengst vind ik ook erg mooi! We zullen toch eerst moeten bedenken of we richting de koudbloed of de warmbloed kant willen fokken. Het is sowieso een meerjarenplan dus we hebben nog tijd genoeg om er over na te denken.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 14:45

Babootje schreef:
Peterina schreef:

http://www.ismirdutilleul.be

Ben eerlijk gezegd niet zo kapot van die hengst. Groot zwaar hoofd erop en de gangen, tja daar kan je ook niet zoveel van zeggen met die zware man erop die hem behoorlijk in de mond trekt. Dan blijft over het kleurtje...

Wil je meer naar het welsh type en ga je voor een apart kleurtje dan zou ik eens kijken bij Don Cremello Du Bois van Stoeterij Du Bois. Staan trouwens nog meer mooie ponyhengsten.
http://www.stoeterijdubois.nl/nl/?id=22
Wil je meer in het tinkertype fokken is de tinker hierboven wel een mooie met iig wel goede beweging zo te zien.

Hebt je de hengst al zelf gezien? Zo nee dan kraak hem niet af en beoordeel niet aan de hand van een paar foto's en hoe zijn ruiter hem rijdt.

De hengst heeft super gangwerk, een zeer ruime draf met veel schouder vrijheid en takt.
Kwa bouw en proportie is hij correct, maar hij is barok gebouwd. Zoals ik al schreef hij is veel mooie dan zijn foto's ... die niet gephotoshopped zijn zoals bij de meeste hengsten.
Hij wordt uitgebracht in de R.B.P. Show Team, en er worden ook demonstratie/kursus N.H. mee gedaan.
Karakter is zeer betrouwbaar, werkwillig, lief en sociaal tov andere paarden.
Hij verbeterd beweging, veredeld, en geeft ook zijn karakter door.
En hij is ook aan de maat die de TS zoekt.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:06

Misschien is deze wat voor je?
Een valk kleurige welsh cob met een gouden karakter!
Afbeelding
Afbeelding

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:15

moor schreef:
Misschien is deze wat voor je?
Een valk kleurige welsh cob met een gouden karakter!
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

<3

het is dat ik geen merrie heb anders had deze hengst zeker qua kleur en bouw mijn voorkeur gehad

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 16:22

[quote="Mendy1984 <3

het is dat ik geen merrie heb anders had deze hengst zeker qua kleur en bouw mijn voorkeur gehad[/quote]

Dankje wel :o
En eigenlijk vergeet je dan nog zijn karakter te vermelden ;-)
Hij is echt een topper in de omgang, zal zo goed als nooit een stap verkeerd doen!!