Ontmoedigd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Equisync

Ontmoedigd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:30

Jeetje, is het echt zo moeilijk een leuk paard te vinden? -O-

Mijn grote droom is een eigen Haflinger hebben, nou is mijn droompaard niet te koop dus heb ik besloten op zoek te gaan naar iets anders.
Maar, ik ben vrij lang, en heb nogal wat 'eisen'. Hierdoor vind ik dus onmogelijk een leuke haf!
Hoe hebben jullie dit gedaan? Hadden jullie ook eisen of kochten jullie gewoon wat?

Ik ben namelijk op zoek naar een jonge(3-8) jarige ruin, maar ik hou niet van kolletjes( :') ) dus het liefst had ik een bles en moet hij grote maat zijn(1.50 +), maar dit is schijnbaar onmogelijk of het is een merrie xd

Wat denken jullie, moet ik mijn eisen aanpassen of maar niet meer rijden(ben paardloos atm) tot ik mijn droomhaffie tegenkom?
Laatst bijgewerkt door Equisync op 25-08-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Ontmoedigd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:32

Ik zou als ik jouw was je je uiterlijke eisen een beetje bijstellen, je moet het toch met het karakter doen denk ik...

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:34

Dat is een kwestie van afwegingen maken. Hoe belangrijk vind jij bijvoorbeeld die bles? Belangrijker dan de stokmaat van het paard? Belangrijker dan het karakter? En waarom geen merrie? Gezien je lengte zou ik de stokmaat wel als 'harde' eis nemen? je wilt graag een haflinger, dus daar zou ik ook zeker naar op zoek gaan. Daarmee heb je de keuze om de andere eisen niet als eisen, maar als voorkeuren zien en gewoon eens gaan kijken bij een paardje om te zien of het klikt. Ik denk dat je vanzelf wel voelt wanneer je een klik hebt met een paard en of het dan een ruin of merrie is met bles, kol of helemaal niks, maakt dan vaak opeens niet meer zo veel uit :)

En heel belangrijk; neem je tijd. Beter goed overwogen dan gekocht in een opwelling. Voor jezelf, maar zeker ook voor het paard. Veel succes :)

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:40

Tsja, ik had zeker wat eisen toen ik op zoek ging naar een paard.
Het moest vooral een rustig, braaf dier zijn waar ik lekker mee naar buiten kon (ras keuze was ook al gemaakt). Liefst een ruin en niet teveel wit op het hoofd.
Maar het belangrijkste was voor mij toch het karakter. Bij mij is het uiteindelijk wel een merrie geworden, met een klein kolletje (dat voldeed dan wel aan de wens m.b.t. het geringe wit op het hoofd).
Nu zeg ik wel eens dat ik nooit meer anders dan een merrie wil, maar ook dat zou in de toekomst anders kunnen uitpakken. Denk dat je zeker een paar basis-eisen moet hebben, maar zou niet teveel naar het uiterlijk kijken. Foto's kunnen soms ook vertekenen, misschien is de pony waar je de advertentie van hebt weggelikt o.b.v. het uiterlijk in het echt wel hartstikke leuk :)
Mijn merrie zag er bij onze eerste ontmoeting niet geweldig uit (wilde manenbos, ongepoetst en in een dikke wintervacht), ze was eigenlijk niet eens te koop. Ik zag haar staan terwijl ik bij de stoeterij was voor het bekijken van een ander paard (een ruin), maar toen zag ik haar en wist meteen dat dat mijn paard was :) (hoe cliché klinkt dat, maar zo ging het echt :)) ).

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:42

tja ik wou ook een ruin +/- 8 tot 10 jaar beleerd enzo.
ik kwam thuis met een merrie van 2 1/2 die niks kon.
ik vond haar karakter en het knappe koppie doorslaggevend.
plus dat ik nooit geen ruin meer wil omdat ik merries veel aanhankelijker en dus leuker vind.
en nu was ik weer op zoek naar een haf en kwam ik thuis met edn zwarte tinker merrie :P
dus tja ik zou niet al te veel op uiterlijk af gaan.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:57

Ik ben inmiddels al een dag aan het rondkijken/mailen op marktplaats en bokt en heb ook al diverse merries en kolletjes eigenaren aangesproken haha.
Dat is gewoon zo'n tic van mij, voor mij is dat 'het', maar wie weet kom ik wel met een merrie met kol thuis :)

Schofthoogte is inderdaad wel echt een eis, en leeftijd(3-8) toch ook echt wel. Beleerd/onbeleerd zal me een moer interesseren, als het niet is gebeurd doe ik het zelf onder goede begeleiding of laat ik het doen.
En karakter is ook wel belangrijk, maar ik heb met eigen ogen gezien hoe snel een paard(Haflinger in dit geval hihi) kan veranderen bij een ander persoon.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 01:04

Het lijkt me verstandig als je de zoektocht op z'n beloop laat gaan.
Je schrijft dat je een dag op internet aan het kijken bent, maar dat is natuurlijk niet lang.

Lekker de tijd nemen en ga voor de klik dat is het belangrijkste.
Ik wilde ook geen merrie. 3 maal raden wat ik heb staan. :D

Sommige mensen doen er maanden over om een leuk paard te vinden.

Succes!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:32

Bedankt :)
Heb inmiddels ook mijn eisen flink wat bijgeschaafd.
Ik heb nu contact met een stal over een grote jonge ruin en heb nog een grote jonge ruin op het oog, al vrees ik dat die laatste flink buiten mijn budget gaat vallen, maar we zullen zien!

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:53

mocht je interessen hebben in een veulen? Bij mijn veulen opstal staat, een kruizing fjord met een haflinger. word een hele brede. is een hengstje en kost 250 eur0. pm maar bij interessen! :)

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:09

Ik heb een haflinger die aan je eisen voldoet :). Niet je eisen aanpassen, is zo zonde! Er zijn er zeker wel te koop! Heb geduld en blijf goed zoeken!!!!

Jankeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 19:45

Ik wilde een pikzwarte arabische hengst met manen tot zijn knieën en kwam thuis met een fjord!
Nee hoor, grapje. Ik zocht een fjordenruin met de prachtigste ogen, stoere nek, fijn karakter en de juiste maat. Na veel fjorden gezien en geprobeerd te hebben en bijna de moed te hebben verloren heb ik mijn plaatje gevonden vlak bij mij in de buurt. Dus niet opgeven, je komt hem echt een keer tegen! Succes met je zoektocht!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 20:18

Ik kom even een update doen!
Heb al verschillende eigenaars rondgebeld en gemaild, meestal zonder al te veel resultaat, of de pony is te klein, of heel erg buiten mijn budget, of in het allerverste puntje van NL dat je kan vinden(woon zelf aan de andere kant van het land in het verste puntje xd)

Maar ik heb gebeld met een fokker hier in de buurt, en die heeft nog wel een 4/5 jarige ruin staan!
Hier ga ik dus morgen samen met mijn moeder naar kijken(mams is een paardenleek, maar zij denkt aan dingen waar ik niet op zou komen), stel 't word wat, ga ik nog kijken met mijn toekomstige stalhouder en handelaar, dus die weet wel waar hij naar kijkt!

Ik hou jullie op de hoogte!

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:29

Ik heb een Haflinger die voldoet aan je eisen (behalve de leeftijd) maar hij is niet te koop. Ik had juist liever een kol of smalle bles gehad (hij heeft een hele brede bles) en ook liever een wat kleinere haf omdat ik zelf ook maar klein ben (hij was ook een stuk kleiner toen ik hem als 3 jarige kocht maar is nog flink doorgegroeid en ontzettend uitgezwaard). Maar ik zou echt niks anders meer willen, je eigen paard ga je toch het mooist vinden ook al voldoen ze in eerst instantie niet helemaal aan je ideaal beeld. Ik merk nu zelf dat ik nu juist val op paarden met een brede bles, mijn smaak heeft zich dus gewoon aangepast aan m´n pony :) Ik ben wel van Friesland naar Brabant gereden voor mijn Haf, die reis is maar een paar keer, als je daar een droompony aan overhoudt vind ik dat wel de moeite waard. Afstand heb ik dus nooit als criterium bij het zoeken naar een pony. Als je nog een adresje wil van een super betrouwbaren en eerlijke handelaar nabij Nijmegen moet je maar even een pbtje sturen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 20:33

Een meisje dat bij ons stalde had haar haf in drenthe ofzo gekocht en woont zelf ook in limburg. Soms wat verder zoeken :+

En waarom moet iemand afwegingen maken? Halfingers staan er genoeg te koop, duur zijn ze meestal ook niet dus als er keuze genoeg is kun je echt wel voor je droompaard gaan en niet maar 'genoege nemen met' het is immers je 'paard voor het leven' (ga ik vanuit..).

Als je perse een bles wilt, misschien eventje wachten tot er iets komt wat je wel leuk vindt? Misschien een gezocht advertentie plaatsen?
En succes met het bezoeken van de fokker!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 07:07

Op het haflingerforum staat de ruin Starsailor te koop. Geen bles maar wel een hele mooie kol en meet 1.51. Misschien iets voor jou? Het is een mooi paard hoor!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-13 20:22

Oh jeetje..
Ben vanavond wezen kijken bij twee volle broers, en bij de eerste was het gewoon BOEM, liefde op het eerste gezicht. Bij de tweede absoluut niet, was zelf ook veel afstandelijker.
Ik ga zsm hopelijk met een paardenkenner(en handelaar) kijken, maar voor mezelf is de keuze eigenlijk al gemaakt ondanks dat ik zei dat ik niet het eerste beste paard wilde kopen dat ik tegenkwam.

Het gaat om een 5 jarige van Windspiel, volledig groen, heeft alleen een paar keer in tweespan gelopen, en mijn moeder heeft nu al een bijnaam voor hem :')

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 21:37

Oh, wat leuk! Hopelijk wordt het hem dan :)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:04

wat leuk!! Ik hoop voor je dat je hem kan kopen :) ben benieuwd naar foto's!!

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-13 22:14

Dat worden spannende dagen haha! Ben heel benieuwt hoe de paardenkenner reageert!

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 07:27

Ik ga vrijdag naar stal om het te vragen, maar ik denk dat hij wel mee gaat, zijn vrouw stond naast mijn vriendin toen ik dr helemaal happy opbelde haha en die zei al van doen!
En als ik op tijd ben krijgt hij ook nog de stal die ik op het oog heb(er zijn twee stallen vrij, eentje bij de poetsplaats, met veel licht etc en eentje in een donkere gang, dus wil ik graag die bij de poetsplaats haha.
En als hij me groen licht geeft maak ik meteen een afspraak met de dierenarts voor een keuring! :)

Wilde niet het eerste paard kopen dat ik zag, maar ik ben een beetje heel erg verliefd haha. En hij staat serieus 7km van huis af.. Dus waarom zou ik moeilijk doen en bijv. helemaal naar Friesland/Groningen of waar dan ook rijden als ik 'm ook hier om de hoek kan ophalen bij wijze van!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 13:30

Dat heb ik ook een x gedaan hoor, bij Wolder. Ik was gewoon in 1 klap verliefd en hij moest en zou het worden. Veel succes en plezier, ben benieuwd naar de foto's!

Birmaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:34

Ga op je gevoel af en ben erg benieuwd naar foto's :D Toen ik Manchester in het echt zag was ik ook opslag verliefd en gelukkig ben ik nog steeds heel blij met hem. Ik kan me geen betere en mooiere haflinger wensen. <3

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 07:47

Ik ging kijken en dacht.. boem... verliefd
En na zoveel jaar nog steeds verliefd als ik hem zie

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:16

Het belangerijkste is dat de klik er is idd,als die er niet is stel je ook je eisen niet bij....
Zo wou ik nooit een luxe haflinger omdat ik vind/vond dat ze klein,stevig en sterk horen te zijn
en nu heb ik een super luxe ruin van 1.55 m op stal staan :')

120941

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 21:47

Haha mijn haff voldoet aan al joun eisen maar helaas is hij niet te koop. Ik had zelf ook veel eisen hoor