Welke korrels voor jullie Shetlander?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zwoezie

Welke korrels voor jullie Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 14:05

Hallo iedereen,

Ga stilaan mijn voorraad weer eens binnenhalen voor de winter, maar nu was ik aan't denken welke korrels ik dit jaar ga geven aan mijn Shetlandpony.
Ik geef haar dit altijd bij in de winter, de dierenarts vond dit ook goed, haar vitamines in haar bloed zijn hierdoor echt helemaal op pijl.

Nu wil ik toch misschien overschakelen van korrels.. Ik stak haar geregeld in het werk, maar voort is het ook geen Shetlander waar ik echt problemen mee heb qua voeding, ze staat nu op een goede grasweide, maar ze staat zeker niet te dik, ze ziet er eigenlijk super uit..

Ik gaf haar altijd

Condition mix (305)
Onderhoudsvoeder voor paarden op rust, paarden die
weinig arbeid verrichten of paarden met lage behoeften

Condition mix bevat alle nodige ingrediënten voor paarden en
pony’s die lichte arbeid verrichten. Uw paard of pony krijgt de nodige energie, vitaminen en mineralen. Doordat deze mengeling geen haver bevat, heeft u uw paard of pony steeds onder controle.
zonder haver
ideaal voor recreatiepaarden

Hier deed ze het altijd goed op, maar ik weet niet of dit wel 'het' ideale voor haar is, of ik toch beter nog naar iets anders zoek?
Ik koop mijn voeder trouwens in de Aveve.

Wat zouden jullie mij voor haar aanraden of wat geven jullie zelf?

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 14:08

Hier krijgen ze (ondanks dat ze het niet nodig hebben) Pavo's Nature's Best.
Weinig eitwitten, weinig suikers.
En verder hooi in de winter.

Susanne

Re: Welke korrels voor jullie Shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 15:57

Ewona, daar zit juist veel te veel troep in voor een shetlander. Zou dat voer absoluut niet aanraden!!

Ik voer Marstall Vito, daar doen ze het super op. Eerder hadden ze wel eens jeuk ivm eiwitten in het voer, sinds ik dit voer is het helemaal over.

SammyFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:00

Ik geef Sammeke & Arthur altijd de ponymix van Cavalor
Zijn ze zot van en worden ze toch niet te dik van

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 16:00

Je schrijft zelf al dat ze het er goed op doet, dus waarom dan naar iets anders zoeken ? :)

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 16:59

Shirley, omdat ze het qua vitamine goed doet, maar ik ben niet zeker of dit wel 100% de korrels voor haar zijn, ik heb ook een tijdje de ponymix van Cavalor gegeven en daar was ik eigenlijk ook wel tevreden over, maar toen ontdekten we een Aveve dicht bij ons, dus was het makkelijker daar te gaan en daar hebben ze geen Cavalor. Het lijkt me sowieso interessant om te zien wat voor korrels iemand anders aan zijn Shetlander geeft :-)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:04

Heel eerlijk.... dit is weggooien van geld.
De commercie is blij met alle overbezorgde ruiters, en doet daar vaak nog een schepje bovenop met 'halve waarheden'.
Je pony krijgt goed voer en is in goede doen.
De vitamines en mineralen worden weer uitgeplast (en van sommige stoffen is een overdosis niet onschadelijk).

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 17:41

Chary_xX schreef:
Shirley, omdat ze het qua vitamine goed doet, maar ik ben niet zeker of dit wel 100% de korrels voor haar zijn, ik heb ook een tijdje de ponymix van Cavalor gegeven en daar was ik eigenlijk ook wel tevreden over, maar toen ontdekten we een Aveve dicht bij ons, dus was het makkelijker daar te gaan en daar hebben ze geen Cavalor. Het lijkt me sowieso interessant om te zien wat voor korrels iemand anders aan zijn Shetlander geeft :-)

De onze krijgen alleen maar gras en een goede kwaliteit weidehooi... helemaal geen brokjes -O-

Alleen de bejaarden krijgen er tweemaal daags seniorenslobber bij.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-13 17:52

Ik geef ze dat wel bij in de winter, nu krijgt ze ook niets bij, ze staat op goed gras en heeft een liksteen...
Maar in de winter zit er niets meer in het gras en hooi krijgen ze uiteraard ook wel, maar daar zit nu ook niet zoveel in...

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 18:21

@ Jelleee : ze zullen heus niet doodgaan van dat beetje dat ze hier krijgen.
Het is nog minder dan we aan onze chihuahua's voeren per portie :D
Normaal zouden ze helemaal geen krachtvoer krijgen, want ze hebben het niet nodig.
Maar omdat ons oudje meerdere keren per dag een ganse kom met slobber en pulp krijgt (ze kan niets anders meer eten) krijgen de andere twee een heel klein beetje van die pavo.
Eigenlijk gewoon om "iets" in hun bak te horen vallen, dan gaan ze niet zo onnozel doen terwijl het oudje eet.
Het is eigenlijk meer "mentale" voeding voor hun :D

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:44

Prima, maar ik zou het anderen absoluut niet aanraden. Er zit namelijk veel meer suiker en eiwit in dan vermeld staat op de verpakking. ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:52

Als je pony het goed doet, waarom zou je dan veranderen?
Is het die zwarte shet uit je profiel? Vind ik overigens behoorlijk aan de zware kant; shetjes doen het prima alleen op hooi. Eventueel een vitaminekorreltje toevoegen (Marstall of ander merk).

@Jellee, hoe weet je dat?

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 11:09

Dat zal dan wel aan de foto liggen hoor, ik vind haar nu juist goed, onlangs nog op de keuring geweest, ik vond haar een lekker brede uitstraling hebben, kom daar aan, ga eens rond, bekijk de rest van de Shetjes, leek die van mij nog een miniatuurpaard.. Daar ging mijn gedacht van een lekker brede Shet, nuja, dit is haar bouw, daar kan ik niets aan doen, maar dik is ze zeker niet hoor :)

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 21:21

Als er meer eiwit en suikers in dat voer zitten, dan zou je hun kunnen aanpakken daarop, want dan mogen ze dat niet op hun verpakking vermelden.
Eén of ander flut-bedrijfje zou zoiets misschien nog doen, maar ik betwijfel of Pavo zoiets zou riskeren, er hangt voor hun teveel vanaf.
Maar ik zal eens een staaltje van het voeder meegeven met mijn ventje naar het labo, eens kijken wat zij erin vinden.
Zou me straf lijken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-13 11:59

Suikers zijn laag in de Natures best, maar de zetmelen niet (24% zo uit mijn blote hoofd). Zetmeel wordt door het lichaam omgezet in suiker. Dus niet enkel naar suiker kijken, maar ook naar zetmeel.

Die van mij krijgen 25 gram marstall force.

Zwoezie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-13 16:42

Dankjewel iedereen voor de reacties !