Wie wil mij helpen bij de evt. keuring van mijn PRE hengst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Wie wil mij helpen bij de evt. keuring van mijn PRE hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 22:31

Hallo allemaal,
Ik ben in het bezit van een 4 jarige PRE hengst Maximo (v.Halley m. Chistosa). Die eigenlijk
alleen maar knapper en knapper wordt. En zo'n vreselijk goed karakter heeft
dat ik wel eens een keuring zou willen proberen.

Alleen het volgende meneer is als 2 jarige lichte wobbler geweest maar is hier volledig van hersteld
doet het nu zo tof onder het zadel en pikt alles goed op.

Is het verstandig of nuttig om met dit paard naar de keuring te gaan?
of niet?

Zoja waar moet ik beginnen haha..

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 08:41

Hoi
Je hebt 2 keuringen, de keuringen voor de dekdienst (APTO, Calificado, etc.) en de premiekeuring (Campeonato).

Persoonlijk zou ik niet dekken met een paard die wobbler heeft gehad, vanwege de angst dat het door een rare beweging terug zou komen (neem aan dat het sowieso door een ongeluk gekomen is). Maar ik zou me wel voor kunnen stellen dat je trots op hem bent en mee wilt doen aan de premiekeuring. Dat zou dan op zijn vroegst volgend jaar zijn, want de inschrijvingen van dit jaar zijn al afgelopen. Volgend jaar is jouw paard echter 5 en als ze 5 jaar zijn, moeten ze verplicht de APTO gehaald hebben om mee te mogen doen. Je bent echter niet verplicht je paard te laten dekken als ze APTO zijn.

Dus stap 1 is, schrijf je volgend jaar in voor de APTO. Haalt hij dat (de APTO is wel een stuk strenger geworden, dus als de jury toch afwijkingen in zijn beweging ziet van wobbler is het daar einde verhaal) dan schrijf je je in voor de premiekeuring. De APTO is altijd in mei en de premiekeuring in september.