brandmerk bijna niet te zien?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

banditlove

brandmerk bijna niet te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 17:55

mijn rheinlander is gebrand merkt geen idee hoe oud die toen was maar hij is nu negen en ik zie zijn brandmerk niet meer? is dit mogelijk?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:25

Wees maar blij dat je het uberhaupt kan zien want bij heel veel paarden is de brandmerk helemaal niet te zien. :D

Morrie

Re: brandmerk bijna niet te zien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:28

Ik heb een Noriker en in de zomer is het brandmerk goed te zien, ook de laatste 3 cijfers van zijn levensnummer die op de hals staan, kan je goed zien als je de bos manen even aan de kant schuift :)
Tegenwoordig scheer ik hem en zie ik het in de winter ook.

Als je weet waar het brandmerk zit, kan je die plek dus even scheren als je het wilt zien

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:31

Dat is heel goed mogelijk hoor! Op de manege waar ik rij staan een welsh-cob en een welsh-mountain, en die zijn allebei rond de 15, maar bij de ene zie je het brandmerk helemaal niet meer en bij de andere nog net zo goed als toen hij hem net had, dus dat verschilt heel erg.

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 18:45

ja want het is nu zomer en ik zou niet weten waar die zit ja het staat natuurlijk in zijn stamboek waar die moet zitten maar ik zie hem niet .. straks is het een ander paard met valse papieren toch haha

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:49

het zou op de linkerbil moeten zitten en de letter R zou erin verwerkt moeten zijn

banditlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 19:07

ja maar als ik het zo niet kan zien.. ik bedoelde meer of het wel mogelijk is dat je een brandmerk na een tijd niet meer ziet hij is nu 9 en ik weet niet met welke leeftijd ze brandmerken maar is dat wel mogelijk dat je dus het brandmerk niet meer ziet met 9 jaar .. het lijkt me dat je dat toch blijft zien?

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 17:11

Mijn BWP merrie is 21 haar en daar zie je zomers heel goed het brandmerk, 'swinters met haar wintervacht helemaal niet.

Het brandmerk vervaagt niet, het blijft maar hoe goed je het kan zien ligt er erg aan van hoe goed het geplaatst is.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 14:49

banditlove schreef:
ja maar als ik het zo niet kan zien.. ik bedoelde meer of het wel mogelijk is dat je een brandmerk na een tijd niet meer ziet hij is nu 9 en ik weet niet met welke leeftijd ze brandmerken maar is dat wel mogelijk dat je dus het brandmerk niet meer ziet met 9 jaar .. het lijkt me dat je dat toch blijft zien?

Dat is heel goed mogelijk. Ligt er aan hoe er gebrand is. Een brandmerk dat wat 'dieper' gezet (brandijzer net iets langer op de bil gehouden) is zal veel beter zichtbaar dan een brandmerk dat oppervlakkiger gezet is. Kan dus zomaar zijn dat zo'n brandmerk haast niet meer zichtbaar is. Soms wordt een brandmerk wel beter zichtbaar als je de plek waar hij zit nat maakt of als je je paard inderdaad scheert.
Dit brandmerk zou er moeten staan: http://www.pferdekutscher.de/home/brand ... lut_gr.JPG

Miek_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:12

Mijn verzorgpaard is ook gebrandmerkt maar ik eb geen idee wat het is.
Het lijkt op een leeuw, kent iemand zo een brandmerk?
Ook weet ik haar ras niet ze is best groot dus ik denk een KWPN'er
Wat denken jullie?

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:15

Morrie schreef:
Ik heb een Noriker en in de zomer is het brandmerk goed te zien, ook de laatste 3 cijfers van zijn levensnummer die op de hals staan, kan je goed zien als je de bos manen even aan de kant schuift :)
Tegenwoordig scheer ik hem en zie ik het in de winter ook.

Als je weet waar het brandmerk zit, kan je die plek dus even scheren als je het wilt zien

Bij onze Noriker is het brandmerk op zijn kont ook vooral in de zomer te zien.

@Morrie, aan welke kant van de hals staat zijn levensnummer bij jouw Noriker?
Bij die van ons heb ik hem nog nooit kunnen vinden namelijk.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:13

MirandaDvG schreef:
@Morrie, aan welke kant van de hals staat zijn levensnummer bij jouw Noriker?
Bij die van ons heb ik hem nog nooit kunnen vinden namelijk.

De laatste 3 cijfers van het levensnummer staat aan de rechterkant op de hals, onder de manen. Scheerapparaat erover en voila, je ziet het staan. Vergelijken met het Oostenrijkse boekje van het stamboek en je weet of ze je het goede paard hebben verkocht :D