Dilys wordt een grote dame

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Dilys wordt een grote dame

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 15:39

Dilys is een grote meid aan het worden. Ze dronk al niet meer bij mama en dus hadden haar baasjes beslist dat ze al mocht komen. Ze is nu een dikke 3 maand en al een grote meid. Dus vandaag was de grote dag voor haar. Mams was meer overstuur als dochterlief. Die vond het allemaal wel spannend die nieuwe weide en het nieuwe speelkameraadje. Onze shet luna vond het allemaal wel goed zolang Dilys haar maar niet aanraakte. Ze is de eerste bonte welshpartbred merrie in belgië dus ben dubbel zo trots op mijn meisje. Het is dan ook de bedoeling om later met haar te gaan fokken.

Oké genoeg gepraat, hier is mijn dame en haar eerste dagje bij haar nieuwe thuis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een reactie zou ik heel erg leuk vinden :D

Rivendell

Re: Dilys wordt een grote dame

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:33

Dronk ze vanaf 2 maanden al niet meer? Had de moeder wel genoeg melk?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:36

Wow is ze niet veeeels te vroeg van haar moeder weggehaald? :wow:
jong grut moeten alles leren van hun moeder en dat hebben ze met drie maanden nog echt niet geleerd!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:40

ohoh, ik ben benieuwd hoe dit gaat lopen...

In ieder geval een heel leuk dier! :D

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 20:49

Oke 3 maanden?! Al drinkt ze niet meer dan leert ze nog wel manieren van haar moeder! En dat ze niet drinkt met 3 maand is ook vreemd!

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 20:55

Ze is 3 tot 3,5 maand (moet eens in het boekje kijken voor het precies te weten) en dronk eigenlijk helemaal niet meer bij de moeder, al had moeder enorm veel melk.
Ze roept ook helemaal niet naar mams, zelfs niet nu ze alleen in haar eigen stalletje staat, eten doet ze ook erg goed, ze krijgt pavo grow omdat ze nog jong is.
Qua het leren leert ze hier alles van onze shet, ze volgt der braaf en ze wordt op der plek gezet als ze iets fout doet, ook als ze ergens aan wilt knabbelen wat niet mag van ons, gaat luna (mijn andere pony) der wegjagen om te zeggen dat het niet mag. Voor de rest kent ze nog helemaal niets maar we laten haar rustig wennen en vooral lekker veulen zijn

De fokker heeft hier ook zelf voor gekozen om ze op een leeftijd van 3 maanden af te spenen wat eigenlijk een toegestane leeftijd is. Oké het is een minimumleeftijd maar het mag wel. Wat hem deze keuze liet maken is vooral dat ze erg zelfstandig al kon eten, ze schakelt dus niet in ene keer van melk op brok. Ze kreeg al langere tijd veulenbrok en ze is vanaf een maand af en toe van mams weg gegaan.
Ik wil hier dan ook liever geen commentaar meer over omdat het niet fout is en dat ze ook niet te jong is.

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:39

4 maand is gewoon het minimale. Ik zou geen eens zon jong veulen willen. Een van mijn paarden mocht weg toen hij 4 maand was, maar ik heb hem toen laten staan tot hij zelfs 5 maand was. Dat die moeder van dat veulen paniekerig was dat betekend dat ze nog echt een band met het veulen had en het veulen nog niet kwijt wilde. Dit zie je meestal niet meer rond 5 maand maar iig veel plezier en hopelijk blijft het dier het goed doen

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 21:56

Ik heb de luxe dat ik mijn veulens bij de moeder kan laten tot zij ze zelf afspeend. Beide veulens van vorig jaar hebben tot 7 en 10 maanden bij de moeder gedronken. De ene merrie was het met 7 maanden zat en de andere liet het dus 10 maanden toe, terwijl zij ook opnieuw drachtig was. Zij speende het veulen zelf af op exact 4 weken voor de geboorte van het nieuwe veulen.
De moedermelk bevat zoveel stoffen die wij niet kunnen vervangen.
Drie maanden is zeker geen toegstane minimum leeftijd. Vroeger werd er gezegd, 100 dagen en dan spenen, maar dat is zooo achterhaald...

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:11

Ja en dat het veulen al zelfstandig eet .. Dat doen die van ons ook al met een maandje maar dat wil niet zeggen dat ze dan geen melk meer nodig hebben. Maargoed het zal wel goedkomen

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:15

Nou, dat is TS haar eigen keus geweest, klaar!
Erg leuk veulen, heeft ze nou blauwe ogen?
En hoe spreek je dr naam uit? Dilis om het zo maar even te zeggen :=

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 23:19

Ze eet volledig zelfstandig en dronk max 1 keer per week en moeder vond het niet echt prettig meer en duwde der meer weg als iets anders.
Qua groeien heb ik ook geen schrik dat ze klein zal blijven doordat ze niet natuurlijk afgespeend wordt door de moeder want ze is al over de meter (denk zelf meter 10) en dat is erg groot voor een veulen van bijna 4 maanden voor een merrie van meter 20 en een hengst van een meter 15

Heb mijn mails nog eens nagekeken, ze is van begin mei dus is bijna 4 maanden.
Moest ik zelf fokken zou ik veulen ook langer bij de moeder laten, of ze zou last moeten hebben van te weinig melk.

@_sharonn: ze heeft 1 blauw oog en haar naam spreek je uit als dielis :D super bedankt voor de leuke reactie

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 23:38

En ik vond mijn veulens van 5 maanden al vroeg afgespeend...
Maar dat maakt haar niet minder leuk hoor heel veel plezier van je knappe baby en ze is flink voor een veulen van 3 maand. Hoe groot gaat ze ongeveer worden denk je?
Mijn c pony veulen van 5 maand is nu 1.12m en mijn d/e ponyveulen is nu 1.24m Dus ben dan wel benieuwd hoe groot je haar gaat verwachten...
Geniet van je knappe veulen.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 01:49

Luna2006 schreef:
Ze eet volledig zelfstandig en dronk max 1 keer per week en moeder vond het niet echt prettig meer en duwde der meer weg als iets anders.
Qua groeien heb ik ook geen schrik dat ze klein zal blijven doordat ze niet natuurlijk afgespeend wordt door de moeder want ze is al over de meter (denk zelf meter 10) en dat is erg groot voor een veulen van bijna 4 maanden voor een merrie van meter 20 en een hengst van een meter 15

..

Met het wegduwen kan het ook zijn dat ze het veulen corrigeert. Hier mag de kleine ook niet drinken als ze te druk is, waarschijnlijk bijt ze dan ook te hard. Als ze weer rustig is blijft de moeder ook netjes staan.
Daarnaast vind ik het ontzettend knap dat ze na kunnen gaan dat ze nog maar ongeveer 1x per week drinkt. Zit er een alarm op die uier ofzo? :Y) Vaak drinken ze veel meer dan je denkt. Dat ze zelfstandig eet en water drinkt staat daar los van. Dat doen alle veulens rond deze leeftijd.

Dat touwtje zou ik ook mee oppassen...

erg leuk diertje trouwens

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 12:03

Ja ik zie ons veulen ook nooit drinken. Maar hij drinkt heus nog wel :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 12:36

We willen der nu nog even laten wennen aan de nieuwe omgeving, volgende week beginnen we met het leiden en krijgt ze een ander halstertje aan, eentje zonder het touwtje want dat had ze eraan toen ze hier kwam. (vond ik zelf niet echt een makkelijk idee en mevrouw is niet van het ik blijf lekker netjes stil staan principe) en ze kent trouwens nog helemaal niets. Ze komt van bij mensen waar het meisje full time gaat werken en de man in een rolstoel zit dus leren lopen aan een halstertje ofzo kent ze nog helemaal niet.

@kappiegirl: hoe groot ze gaat worden hebben we echt nog geen idee... Ze wordt in ieder geval veel groter als beide ouders die beide sectie A zijn, maar we schatten haar in de B of zelf C als ze goed blijft groeien

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 18:48

Wat voor ras zit erin?

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 18:51

mama is volle welsh en paps is dacht ik een welsh x shet

stalmilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 19:11

oke wel grappig en dat blauwe oog is echt mooi

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 19:38

Dankje :D
Vandaag trouwens haar eerste stapjes aan een lange longe gemaakt, nog erg moeilijk voor haar omdat ze meestal vooruit sprong, op het einde stapte ze wel mooi 2 stapjes langs mij en mocht ze genieten van haar brok en haar favo snack wortel