ik ben gisteren bij een 2 jaarse halfarabier wezen kijken. Heel leuk karaktertje, erg nieuwsgierig. Nu vroeg ik me af welk kleur hij heeft.. Ik ben hier vrij slecht in, dus ik hoop dat jullie bokkers mij eventje zouden willen helpen.
Moeder ben ik zeker van. Deze heb ik gezien. Vader kan ik niet goed inschatten door het nogal vreemde verhaal van verkoper.. Dus zou deze nog verschimmelen?
anneliesdj
Geplaatst: 23-08-13 10:31
Heeft de verkoper haar niet zelf gefokt dan? Gewoon iets meer graven, hij moet dat toch weten. Roan verschimmelt niet heel veel, alsin, ze wordt niet wit zoals een gewone schimmel. Het kan ook sabino zijn en dan blijft het min of meer zoals het is.
De vader moet dan roan én bont zijn geweest, ben benieuwd of de verkoper je meer kan vertellen.
Deze is sowieso geen schimmel en verschimmelt dus sowieso niet.
Als het een roantje is dan worden de nu stekelharige vlekken swinters bijna weer hun originele kleur en zomers tegen wit aan, maar ik denk eigenlijk dat dit 'gewoon' stekelharig is en ze gewoon altijd min of meer zo blijft.
Kans is trouwens groot dat de hengst bont moet geweest zijn daar de fokker's huidige hengsten allemaal pintabians zijn.
anneliesdj
Geplaatst: 23-08-13 10:43
Voor gewoon stekelharig vind ik het wel iets té, bedenk dat je ook niet alles ziet door de vlekken. Maar voor roan klopt het ook niet helemaal maar hij is nog jong. Ik neig het meest naar sabino, ook omdat ik onder de buik een witte vlek zag zitten en hij een witte onderlip heeft.
Ts, wat bedoel je met een brilletje? Die zie ik niet nm, dus gewoon schimmel is hij zowieso niet.
anneliesdj
Geplaatst: 23-08-13 10:44
kellykeuhh schreef:
Kans is trouwens groot dat de hengst bont moet geweest zijn daar de fokker's huidige hengsten allemaal pintabians zijn.
De hengst móet ook bont zijn geweest, anders kan dit het resultaat niet zijn. Maar als er een ongelukje is geweest, waarom zegt hij dat niet gewoon? Heeft hij bijzonder spul staan en is bang dat je er papieren bij wilt ofzo?
kellykeuhh
Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-13 10:44
Hij heeft een roze vlek tussen zijn billen.. Ik ga even op zoek naar een duidelijkere foto!
Ik vind het er niet echt uitzien als een brilletje, dat loopt als een kring rond de ogen. Als deze twee jaar is, zou je daar al meer wit verwachten en het wit zou op de gekleurde vlakken evenveel aanwezig zijn. Deze heeft nog een vol gekleurd hoofd en hakken/benen, waar de vlakken op de romp al helemaal wit doorstoken zijn. Ik ga mee met Tobiano en Sabino.
Roaning rondom zijn vlekken heb ik ook gezien. Dit zou kenmerkend zijn voor sabino?
Peterina
Geplaatst: 23-08-13 11:16
Ik ga met anneliesdj mee: bruin tobiano met hoogstwaarschijnlijk Rabicano en/of Sabino. Denk niet dat je schimmel hebt in de mix ... de 'stekelharigheid' dat je ziet komt van Rabicano en het is een beetje extreem voor sabino (op dit leeftijd). Het zg 'brilletje' is eerder zomervacht (zemellap velletje) dan een teken van schimmel. De wimpers zijn, wat te zien is op de foto, donker zonder witte haartjes. En dan schimmel vererft alleen in directe lijn van ouder op kind, dus vader zou dan ook schimmel moeten zijn.
Vader MOET een pinto, bruin-bont of zwart-bont, zijn geweest.
Peterina
Geplaatst: 23-08-13 11:17
kellykeuhh schreef:
Roaning rondom zijn vlekken heb ik ook gezien. Dit zou kenmerkend zijn voor sabino?
'Kan' een kenmerk zijn voor sabino maar aangezien de overduidelijk 'roaning' in de flanken denk ik eerder dat je met Rabicano te maken heeft. De merrie's moeder komt Rabicano voor.
Peterina zal wel gelijk hebben Waaraan zie je dat dit eerder rabicano is ipv sabino?
Peterina
Geplaatst: 23-08-13 12:34
Bij Rabicano is de 'roaning'/stekelharigheid meer specifiek geplaatst in de flanken en is zeer zichtbaar. Bij Sabino hebt je meer een verspreiding van witte haren over de hele lichaam. Deze paard heeft, te zien aan de aftekeningen, waarschijnlijk beiden maar de 'roaning' in de flanken is Rabicano. Jammer van het witte staart anders kon je het 'zien'.
Jammer dat er geen foto is van de moeder ... kan je ook veel van 'lezen'.
Ja dat kan, dan komt de stekelharigheid bij de merrie vandaan. Kan dat ook qua leeftijd van de hengst?
spicegirl
Geplaatst: 23-08-13 15:56
dat is geen zgn. brilletje.een brilletje komt van schimmelkleur vandaan, en is dan altijd herkenbaar aan de witte wimpers.(en de ring rond de ogen is veel witter ) dit is de zgn. roaning ring. veel gezien bij appaloosa's, en dit paardje heeft ook de zgn. mensenogen, die bij appaloosa's voorkomen. het is iig geen schimmel-brilletje!
kellykeuhh
Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-13 16:19
merrie was idd heel licht stekelharig. Ik heb met de fokker contact opgenomen en hij wilde niet zeggen wie de vader was.. omdat het veulen aan hem beloofd was, maar hij dit niet gekregen heeft. De dame van wie ik hem zou kopen vertel mij dat de hengst van Amerika zou komen en hij ongeveer 3 jaar oud was toen hij zou gedekt hebben. Ook zou de fokker hem reeds hebben doorverkocht. De dekking is 3 jaar geleden gebeurd en de hengst die ik terug gevonden heb is momenteel 6 jaar oud en komt vanbij diezelfde fokker..
Peterina
Geplaatst: 23-08-13 18:22
Ik heb je een PB gestuud.
Denk dat ik weet wie de vader is ... en die is idd homozygoot zwart EN tobiano. Maar klein 147 cm en ggk bij het BAPS. Als je Baps papieren wilt dan zou je via een DNA kunnen bewijzen dat de deze hengst de vader is.
Beetje oppassen met die mieren nest en als je hem koopt zorg er voor dat alles op papier staat voordat je hem in ontvangst neemt EN dat je weldergelijk de stamboekpapieren in handen krijgt (niets van 'wij sturen het wel op...').