De strijd tegen de kilo's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

De strijd tegen de kilo's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 17:16

Poging nr. 80!

^)

Tankerbell heeft al jaren te kampen met overgewicht. Nu heb ik een advies van de dierenarts en als ik die opvolg moet ze zeker weten langzaam gaan afvallen. Aldus de DA.

Het advies;
- Geen weidegang (minimaal twee uur)
- Plukjes hooi verdelen over de dag
- Minstens 30 min bewegen en uitbreiden naar een 60 min. (Wel rustig opbouwen)
- Bleekselderij en/of komkommer voeren
- Vitamine brokjes (klein handje)
-En geen medelijden hebben :+

Hoe ze stond;
- 24/7 kale weidegang
- Af en toe beweging
- Vitamine brokjes (klein handje)

Haar borstomvang is 149cm en de lengte is 125cm. Als ik dit bereken via een formule weegt Tankerbell ongeveer 233,2 kg!
http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

De mevrouw in kwestie:
https://sphotos-b-ams.xx.fbcdn.net/hpho ... 5262_n.jpg

Volgende week heb ik weer contact met de DA om te kijken of ze al ietsjes is afgevallen. Ik dacht ik maak eens een topic aan om het allemaal bij te houden. En om te kijken of de ook daadwerkelijk gaat afvallen.

Ik zelf heb er mijn twijfels over of dit de manier is.
Maar ik wil het zeker weten uit proberen :j

Dennis

Re: De strijd tegen de kilo's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 19:12

Lastig he.

Ik heb alleen shetten, ze zien weinig gras, maar heb er ook een paar papzakken tussen staan. Ondanks dat die rustig 13 km voor de wagen doen zonder moe te zijn als ze thuis komen en maar 2 uurtjes kaal land per dag nog steeds plompvet. Paar andere gaat duidelijk beter op dit dieet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 20:14

Same problem! Hier ook eentje die groeit van lucht en daar ook hoefbevangen van wordt! -O-
Ik heb ze hier op strookbegrazing staan en ze zijn nu slank! *\o/*
En hij wordt fanatiek gereden en er wordt mee gemend!

Maar wat een ellende is het, ik heb serieus vandaag nog gezegd van het is met strookbegrazing en shetlanders zo als je denkt van ze hebben nu nog zo weinig gras ze gaan morgen dood van de honger dan moet je ze overmorgen pas gras er bij geven. _O-

Maar volgens hunzelf honger ik ze natuurlijk compleet uit hé! :j

Zijn look nu:

De ander is helaas steeds aan het kreupelen dus die heeft wel een íets dikker buikje. :o
Afbeelding
Afbeelding

En handige manier om ze flink te laten bewegen is met ze gaan fietsen, en je trekt gegarandeerd bekijks!

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 08:55

Twee uurtjes weidegang per dag ben ik persoonlijk niet van. Dan gaan ze zo erg schranzen, je weet natuurlijk nooit wanneer je weer te eten krijgt.

Ze is al wat slanker, het lucht is denk ik uit haar buik.
Vanmorgen hebben we samen een rondje gewandeld. Ik op mijn aller snelst wandelen en Tink draven.

MarlindeRooz ik heb gisteren weer met haar gefietst na een lange tijd. Daar word ik zelf niet zo moe van haha :')

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:04

Naast die 2 uurtjes krijgen ze onbeperkt stro en beperkt graszaadhooi er bij zomers.
's Winters beperkt weidehooi en onbeperkt graszaadhooi. Ondanks dat de weidegang dus erg beperkt is hebben ze onbeperkt te eten.

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:06

De mijne is ook weer eens te dik!
Daarom heb ik zijn rantsoen aangepast:

- Maximaal 3 uur weidegang per dag
- De rest in een uitloopstal met hooi
- krijgt vitaminebrokje en heeft de likstee van paardnatuurlijk hangen

Maar even een vraag voor TS, waarom die komkommer en bleekselderij?

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:09

MarlindeRooz schreef:
Same problem! Hier ook eentje die groeit van lucht en daar ook hoefbevangen van wordt! -O-
Ik heb ze hier op strookbegrazing staan en ze zijn nu slank! *\o/*
En hij wordt fanatiek gereden en er wordt mee gemend!

Maar wat een ellende is het, ik heb serieus vandaag nog gezegd van het is met strookbegrazing en shetlanders zo als je denkt van ze hebben nu nog zo weinig gras ze gaan morgen dood van de honger dan moet je ze overmorgen pas gras er bij geven. _O-

Maar volgens hunzelf honger ik ze natuurlijk compleet uit hé! :j

Zijn look nu:

De ander is helaas steeds aan het kreupelen dus die heeft wel een íets dikker buikje. :o
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

En handige manier om ze flink te laten bewegen is met ze gaan fietsen, en je trekt gegarandeerd bekijks!

Zo die ziet er goed uit :j

Ik fiets ook met mijn Shet! Kan je ze lekker veel laten bewegen zonder dat je zelf zo moe wordt!

capopjekop
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:09

Staar je niet te blind op het gewicht, maar gebruik de vetscore. Dan weet je precies of je paard te dik is of niet. Zoek maar eens op youtube op fatscore a horse. Dan krijg je heel handige filmpjes met uitleg.

Die van mij zijn bevangen geweest en lopen alleen op een kale wei (echt kaal). Ze kregen onbeperkt graszaadhooi en konden de hele dag eten. Ze kregen geen gras. Na een half jaar werden ze te dun en ben ik het gaan mengen met weidehooi. Dit doe ik in de winter nog steeds. In het voorjaar en zomer krijgen ze enkel graszaadhooi, maar doe ik aan strookbegrazing zodat ze toch een beetje kunnen grazen.

Als je echt vet wilt verbranden zou ik flink met haar gaan stappen. De stap is goed vol te houden en de hartslag wordt niet te hoog. Dan verbranden ze effectiever vet.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 09:12

Hahah ik dacht al dat ik de vraag zou krijgen :)
Tinkerbell houdt waarschijnlijk veel vocht vast, daarom de bleekselderij om het vasthoudende vocht sneller af te voeren. En de komkommer voor tussendoortje, dit bevat ook niets.

Tink krijgt nu niet onbeperkt eten. Ze krijgt het verdeeld over de dag.

Ik ben benieuwd of dit het dieet is voor haar.
Wat wel typisch was om te zien, ze stond met drie andere shets op de wei. Twee wat rankere en een dikke. De drie pony's vallen af met 24/7 weidegang en Tinkerbell wordt alleen maar dikker. Hierbij schieten de gedachten mij voorbij of haar stofwisseling wel optimaal werkt. Aangezien haar weerstand ook aan de lage kant is en ze een iets zwakkere pony is.

Capopje bedankt voor de tip!
Stappen is dus beter dan draven? Voor de vetverbranding?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 20:00

In de tijd dat we nog volledig wedstrijden reden moest ik mijn shetten echt volproppen om ze uberhaupt gevuld te houden. Ze kregen onbeperkt ruwvoer en 12 uur minimaal weidegang. Nu rij ik geen wedstrijden meer en is 1 pony wel wat gevuld maar niet teveel. Ze staan 24/7 op een goede wei en worden eventueel bijgevoerd. Mennen is de beste work out helemaal in zwaar terrein. Met longeren en fietsen zou ik ze niet in vorm kunnen houden

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-13 22:32

Napie schreef:
In de tijd dat we nog volledig wedstrijden reden moest ik mijn shetten echt volproppen om ze uberhaupt gevuld te houden. Ze kregen onbeperkt ruwvoer en 12 uur minimaal weidegang. Nu rij ik geen wedstrijden meer en is 1 pony wel wat gevuld maar niet teveel. Ze staan 24/7 op een goede wei en worden eventueel bijgevoerd. Mennen is de beste work out helemaal in zwaar terrein. Met longeren en fietsen zou ik ze niet in vorm kunnen houden

Klopt! Fietsen doe ik ook alleen met de pony die net van een blessure af is!
Alleen ipv mennen (doe ik de laatste tijd minder) springt ons arme peerd parcourtjes! :')
Want binnenkort doet hij mee aan een spring en dressuur wedstrijd. (Onderling)
En het springen is het probleem niet maar rusig en beheerst springen is het probleem. :x

Welk voer voeren jullie bij in de winter? Voor de vitaminen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 11:18

Gewoon weidegang en voordroog.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 17:16

In de winter krijgt Tink twee plakken hooi.

Ik ben nu druk bezig met longeren/fietsen. Binnenkort gaat ze meelopen met kinderlesjes, maar dan moet ze eerst wat meer conditie krijgen en weer onder de man bereden worden.

Napie, prachtige shets heb jij!
Op de foto's zijn ze goed in conditie. Als ik Tink ooit zo krijg :))

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-13 19:00

Volgens de berekening weegt Tink nu 217,8 kg. Ze is dus 15,4 kg afgevallen.

Na dag twee heb ik haar weer hele dagen op de wei gezet. Een crasdieet, zoals ik zie dat dit is. Is in mijn ogen niet goed voor een pony met weinig weerstand.