waar lidmaatschap, nwpcs of wpcv met pony met engels papier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cupido1996

waar lidmaatschap, nwpcs of wpcv met pony met engels papier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 09:02

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van een Welsh Cob merrie met engels stamboekpapier. De pony wordt via het engelse stamboek op mijn naam gezet. Maar daarna, waar word ik lid. Bij beide vind ik prijstechnisch iets te enthousiast.

Het lijkt me erg leuk in de toekomst af en toe mee te doen met keuringen of shows. Tevens zal er met haar gefokt gaan worden.

Ik ben op dit moment nog helemaal niet thuis in de welsh wereld en begrijp dat de keuringen toch iets anders gaan dan bijvoorbeeld bij de KWPN-ers. Heb ik het goed begrepen dat je bij keuringen van het nwpcs premies kan halen en inhoudelijk commentaar krijgt van de jury als je deel neemt en dat de shows bij het wpcv echt shows zijn en dat je daar verder geen premies en commentaar oid krijgt, behalve dagplaatsing? Als iemand mij hier iets meer over kan vertellen graag!

Dan wat betreft het fokken, het veulen moet ook weer ingeschreven worden in het stamboek. Maakt het dan nog wat uit voor welk stamboek ik zou kiezen? Bij engels geregistreede hengsten, kan ik ook voor het engelse stamboek gaan. Maar als dat niet kan, heeft één van beide nog voordelen.

Nu begreep ik van de website van het nwpcs dat je alleen met hun keuringen mee kan doen als je lid bent van het stamboek. Bij het wpcv is dit dacht ik niet zo dacht ik. Klopt dit?

Nu zou ik graag advies ontvangen van andere Welsh bezitters en fokkers, van welk stamboek zijn jullie lid en waarom. Wat adviseren jullie mij. Als jullie verdere informatie willen wat betreft mijn bedoelingen, vraag gerust.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: waar lidmaatschap, nwpcs of wpcv met pony met engels papier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 11:58

Ik ben nog lid van NWPCS, WPCV en Welsh Cob Club. Maar eigenlijk vraag ik mij weleens af waarom, ik ben niet actief op keuringen.
Bij de NWPCS moet je inderdaad lid zijn om naar de keuringen te komen. Premies kunnen op je papier gezet worden. Maar als je met Engels papier mee wilt doen moet je ook nog extra betalen..
Bij de WPCV mag je inderdaad wel gewoon meedoen als je geen lid bent.
En de Welsh Cob Club is het gezelligste. ;) Gewoon leuke dingen doen met je Cob. Maar geen keuringen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 12:54

De welsh Cob Club ken ik nog niet, maar ik ga er even naar kijken. Maar ik wil in ieder geval ook een stamboek lidmaatschap.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:35

Het is vooral waar je zelf meer waarde aan hecht waar je lid wil worden...
Zoals je je berichtje schrijft denk ik dat je het WPCS het "belangrijkste" vind.
En dan zou je het beste "passen" bij het enige officiele dochterstamboek dus het WPCV.

Wat je zegt over "geen commetaar" als je naar de jury stapt krijg je echt wel netjes uitleg en duidelijk antwoord!
Versta je geen engels helpt de ringmeester zelfs!
Dit heb ik bijna alle keren gedaan en eigenlijk altijd zeer netjes geholpen!
Soms vroeg ik het en zeiden ze even wachten tot "dat" moment ivm tijdsdruk..

Bij het WPCV doen ze sinds kort wel aan een "premie" (en wat het WPCS ondersteund!)
Gold en Silver Ribbons in exterieurrubrieken
In de aangegeven rubrieken van merrie en ruinen van 4 jaar en ouder zijn Silver en Gold Ribbons te winnen. In deze rubriek heeft de Panel Judge de mogelijkheid om extra prijslinten uit te delen. Naast de normale plaatsingslinten, kunnen Gold en Silver Ribbons worden uitgedeeld aan dieren van 4 jaar en ouder. Een Silver Ribbon wordt toegekend als de pony wordt beoordeeld als “a good representative of the breed” en een Gold Ribbon als de pony wordt beoordeeld als “a very good representative of the breed”. Als een pony 2 Silver Ribbons heeft gewonnen kan het predicaat “Silver Gelding” of “Silver Mare” worden vastgelegd op het registratiebewijs; idem “Golden Gelding” of “Golden Mare” als 3 Gold Ribbons zijn gewonnen.

Gold en Silver Performance in gebruiksrubrieken
Hengsten, merries en ruinen van 4 jaar en ouder kunnen het predicaat “Gold Performance” en “Silver Performance” aanvragen als zij een voldoende resultaat onder het zadel of voor de wagen hebben behaald bij de KNHS of vergelijkbare organisatie. Dit predicaat wordt vastgelegd op het registratiebewijs. Vraag het secretariaat om meer informatie.

Ook gaat het WPCV dit organiseren wat mijzelf erg aanspreekt!!

Welsh of the Year Show (WOYS); een nieuwe show
Op de ledenvergadering van 9 november 2012 zijn een aantal besluiten genomen:
1. door de WPCV wordt een nieuwe show georganiseerd, t.w. Welsh of The Year Show (WOYS);
2. de WPCV nodigt andere organisaties uit om hieraan deel te nemen (uit binnen- en buitenland);
3. deelnemende organisaties laten hun shows jureren door Panel Judges van het moederstamboek;
4. WOYS wordt gejureerd door Panel Judges die de Royal Welsh hebben gejureerd (1x A/B; 1x C/D);
5. WOYS juryleden hebben dat jaar niet gejureerd op de shows van de deelnemende organisatie.

Welke pony’s komen in aanmerking Voor WOYS worden gekwalificeerd de pony’s die goed zijn geplaatst op de drie WPCV shows. Ook pony’s die goed zijn geplaatst op de shows van andere deelnemende organisaties worden voor WOYS gekwalificeerd. Iedere deelnemende organisaties wijst op zijn show de WOYS Qualifiers aan. Op WOYS strijden de pony’s om de titel van kampioen der kampioenen. Aangezien op veel van de bovenbedoelde shows ook buitenlandse deelnemers kunnen inschrijven, heeft iedere WOYS-titel ook een internationaal tintje.

Deelnemende organisaties WOYS wordt georganiseerd door de WPCV en organisaties uit binnen- en buitenland worden uitgenodigd om hieraan deel te nemen. Door de ledenvergadering is aangegeven dat binnen Nederland hiervoor in aanmerking komen de Dragon Show, de Vriendenkring, de Welsh Border Show en de Altena Show. Indien deze organisaties belangstelling hebben om aan WOYS mee te doen, dan kunnen ze besluiten zich hiervoor aan te melden. Vanuit het buitenland zijn inmiddels 2 aanmeldingen ontvangen om mee te doen. Om een continue stroom van nieuwe ideeën zeker te stellen, worden de deelnemende organisaties uitgenodigd om deel te nemen aan de WOYS Showcommissie. De vele details van WOYS zullen worden vastgesteld in afstemming met deze commissie.

Te winnen prijzen Op WOYS kan de Bronze Overseas Medal worden gewonnen, evenals prachtige Engelse sjerpen, rozetten, bekers en Trofycards; natuurlijk ook de bekende Gold en Silver Ribbons voor het WPCV predicatenstelsel. Er is veel ruimte voor sponsoring bv. aanbieding van bekers, ondersteuning van rubrieken, plaatsing van advertenties/banners/vlaggen, etc.

Waarom een nieuw evenement; WOYS De WPCV wil met dit initiatief de hobby van de Welsh pony verder bevorderen/promoten, de deelname aan WPCV Shows en andere Engelse Shows stimuleren. Niet vergeten mag worden dat er een stimulans van uitgaat naar de kwaliteitsfokkerij en internationale handel. Tot onze vreugde is het idee met veel enthousiasme in binnen- en buitenland ontvangen; speciaal in Wales en Engeland.

De WPCV wil de Welshliefhebber een nieuw evenement aanbieden om de mooie Welsh pony te laten excelleren. WOYS Qualifier is natuurlijk al een mooie titel op de palmares van uw pony, maar een titel als WOYS Supreme Overall Champion is natuurlijk nog mooier. Wij verwachten dat WOYS een show zal worden die fokkers en kopers in hun agenda zullen opnemen en die ze niet graag willen missen.

cupido1996

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 10:38

Moor, bedankt voor je uitgebreide uitleg!

De WOYS klinkt als een erg leuk en goed initiatief.
Ook fijn om te horen dat je bij WPCV show gewoon om commentaar van de jury kan vragen. Hoe hoog je ook eindigt, het is altijd goed en interessant om de achterliggende gedachte en reden daarvan te weten. Dan kan je je daar ook op richten qua verbetering in de fokkerij of mogelijk gewoon in het voorstellen.

Maar begrijp ik uit jouw reactie goed dat het NWPCS niet is erkend door het moederstamboek? Betekent dit dan ook dat ze zelf hun richtlijnen en fokdoelen vaststellen, met de kans die die behoorlijk af kunnen wijken van wat het moederstamboek wil?

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:45

Interessant topic, ik volg het even, want ik snap er eerlijk gezegt helemaal niets van van die twee 'stamboeken' mbt welsh die we in NL hebben. Ik heb een hengstje met WPCV paspoort; zou hem wel willen gaan showen en wil ook in gaan schrijven, maar snap niet wat die twee stamboeken nou precies verschilt

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 11:19

idd. ALLEEN het WPCV heeft de officiele erkenning als dochterstamboek.
Het wpcv is een kopie van wpcs, op het "premiegebeuren" na dan (dat moest van het PVE als ik het goed zeg)

Ik kan je nu niet vertellen hoe het bij het nwpcs te werk gaat, ik kom er dus bijna niet meer...
Het enige wat ik van dit jaar weet is dat er maar bar weinig cobs meer komen.
En dat je daar verplicht in het wit gekleed moet komen en bij het wpcv is het aan jezelf. engels of in het wit...

En als welsh cob eigenaar, kom je hier ook meekletsen?!
[HK] Welsh Cob is top deel 2!!