2-jarige kopen van particulier of fokker?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sanora

2-jarige kopen van particulier of fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:36

Ik ben opzoek naar een jong springpaard. Het liefst een 2-jarige die ik nog een jaar tot anderhalf jaar in de opfok kan doen om vervolgens mee aan de slag te gaan. Alleen waar ga ik deze vinden?

-Bij een particulier vraag ik mij altijd af waarom ze een 2 jarige waar je al 2 jaar kosten aan hebt gehad zullen verkopen? Kan natuurlijk met financiële problemen of tijdgebrek te maken hebben, maar dan vraag ik mij af waarom ze aan een veulen zijn begonnen.

-Bij een fokker wordt er natuurlijk al van jongs af aan geselecteerd en alleen het beste blijft, het overige wordt verkocht. Dan vraag ik mij af zullen deze paarden dan nog wel fijne basissportpaarden worden? En wat is dan een realistische prijs? De echt goede paarden worden waarschijnlijk als veulen al verkocht op de veilingen.

Voor een fijn rijpaard weet ik wel ongeveer wat de prijzen doen, maar wat moet een 2-jarige waarvan verwacht wordt dat hij goed mee zal komen in de basissport (Z niveau springen) ongeveer kosten? Ik zie leuke paarden voorbijkomen met een goede sprong waar ze makkelijk €10.000 voor vragen, maar dit vind ik erg risicovol, aangezien je voor dat geld ook een fijn doorgereden paard kan krijgen. Wat zou je voor bijvoorbeeld van een 2 jarige in de prijsklasse van €2000 - 4000 of van €4000 - 6000 kunnen verwachten? Een simpel paard of heb je dan al een leuke springer voor dat geld?

Graag al jullie ervaringen en meningen op het gebied van het kopen van een jong (spring)paard. Ook ideeën voor stoeterijen om eens te gaan kijken zijn welkom.
Laatst bijgewerkt door Sanora op 21-08-13 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:43

Ik zou de prijs van 40.000 in de tekst toch maar even aanpassen naar 4.000 tenzij het 40.000 moet zijn, maar dan heb je keus genoeg dacht ik zo :D

0000

Re: 2-jarige kopen van particulier of fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:52

Ik kom meer in aanraking met dressuurpaarden dan springpaarden, maar denk eigenlijk dat dat wel aardig op hetzelfde neerkomt. 2-jarigen staan nauwelijks te koop, om de doodeenvoudige reden dat niemand ze wil hebben. Onbeleerde paarden worden vooral verkocht als veulen of als ze (bijna) 3 zijn en men er meteen mee aan de slag kan.
Om de reden van verkoop bij particulieren zou ik me niet te druk maken, er zijn honderd redenen mogelijk waarom een paard weg moet en dat hoeft voor jou helemaal niet nadelig te zijn.
Grote fokkerijen hebben doorgaans wel jonge paarden staan, de minder goede zijn er als ze 2 zijn (neem ik toch aan) allang uitgeselecteerd. Wat je er dan voor betaald, geen idee. Onthoud wel dat een grote fokker minder kosten maakt aan een jong paard dan een kleine particulier en je dus misschien voor dezelfde prijs wel een betere kwaliteit paard kan verkopen.

Het belangrijkste punt wat ik mis in je verhaal is of je voldoende kennis en ervaring hebt om een jong paard te beoordelen op zijn springmanieren? Want dat is uiteindelijk waar het om gaat en waar je het paard ook vandaan haalt, met jouw doel voor ogen zou ik hem toch willen zien springen.

Sanora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 12:56

In de basis kan ik wel zien of het paard een goede springtechniek heeft. Gelijk in het voorbeen, snel van de grond, goed basculeren, hoe is de laatste galopsprong voor de afzet, land hij goed etc. Daarnaast zou ik de springmanieren op film zetten en alles met mijn instructeur (die er meer kijk op heeft) bespreken. De rede voor de keuze van een 2 jarige is dat ik op dit moment 2 leuke paarden heb om te rijden, maar volgend jaar verwacht ik de één zowel in dressuur als springen wel het maximale eruit te hebben gehaald en zou een jong paard welkom zijn. Ik heb thuis ruimte om hem met meerdere (pony) hengsten of merries in de opfok te zetten. En ik verwacht dat een 2 jarige minder hoeft te kosten dan een 3 jarige.
Laatst bijgewerkt door Sanora op 21-08-13 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 12:56

De reden van verkoop bij een particulier zou ik mij niet zo druk om maken. Misschien aan willen houden maar dit jaar een nog mooier veulen gefokt, of een stal tekort wegens aankoop van een nieuwe topper, tijdgebrek, te hoge prijs gevraagd als veulen etc etc. Ik vind het altijd erg leuk om een nieuw paard weg te halen voor een mooi prijsje uit een achterafweiland bij een goedwillende particulier.. Hoewel de zoektocht er naartoe weleens lang en frustrerend is.. Qua prijzen zou ik niet weten, heb zelf quarters, maar heb het idee dat dat nog wel eens mee kan vallen, daar het de verkoper een jaar voer en winterstalling scheelt. Er zijn maar weinig mensen die een tweejarige zoeken, zeker nu.