Hoge staartinplant, kwestie van smaak of...?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 00:47

Welke IDS hebben we het over, van de laatste kan ik niets vinden namelijk.............

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 09:26

Samsam"]
[quote="ceasario schreef:
Heeft er iemand nagedacht wat er voor funktie verschillen zijn in het achterstel van een paard met hoge of lage staart inplant.


In de IDS stond dat ze onderzoek hadden gedaan naar, mogelijkheid van een paard tot "het gaan zitten" in beweging en dat de ligging van het dijbeen (groen in je plaatje) daar een groot aandeel in had.
[/quote]



Afbeelding
Laatst bijgewerkt door ceasario op 30-11-03 09:27, in het totaal 1 keer bewerkt

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 09:26

ceasario schreef:
Afbeelding

Afbeelding

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:16

Het verschil in Stamboekmerken. Hannoveraan WARKANT



Afbeelding

Het gaat nog steeds om staart inplant *LOL*

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:22

Samsam"]
[quote="ceasario schreef:
Heeft er iemand nagedacht wat er voor funktie verschillen zijn in het achterstel van een paard met hoge of lage staart inplant.


In de IDS stond dat ze onderzoek hadden gedaan naar, mogelijkheid van een paard tot "het gaan zitten" in beweging en dat de ligging van het dijbeen (groen in je plaatje) daar een groot aandeel in had.
[/quote]

Denk dat er nu een misverstand is opgetreden; het groene gedeelte is niet het dijbeen maar het bekkengedeelte dat loopt tot het zitbeen, daaronder zit pas het dijbeen.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:41

Suzanne F. schreef:
Ik vind een hoge staartinplant gewoon niet mooi, maakt de croupe zo kort en plat. Zie liever een gewonere iets lagere staartinplant.


Kruislengte wordt toch gemeten vanaf de voorkant van de heup tot de achterkant van de zitbeensknobbel?

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 10:47

greetje"]
[quote="Suzanne F. schreef:
Ik vind een hoge staartinplant gewoon niet mooi, maakt de croupe zo kort en plat. Zie liever een gewonere iets lagere staartinplant.


Kruislengte wordt toch gemeten vanaf de voorkant van de heup tot de achterkant van de zitbeensknobbel?
[/quote]


Zal je Greet, toch even aan moeten geven waar de heup zit. Ach gut

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:08

De eerste kruiswervel is door zijn brede, dwarse uitsteeksels verbonden aan het bekken, dat zoals bekend bestaat uit twee helften welke elk voor zich uit drie beenderen bestaan; Het boven-voorste is heup-of darmbeen, het beneden-voorste het schaambeen en het beneden-achterste is het zitbeen. Deze drie bekken-beenderen vormen ook tesamen de heupkom, waarin het kogelvormige bovenuiteinde van het dijbeen juist past.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:20

Zo dat weten we ook weer.

Maar hoe zit het nu hier mee. Wat stond er nu eigenlijk IDS.

Citaat:
In de IDS stond dat ze onderzoek hadden gedaan naar, mogelijkheid van een paard tot "het gaan zitten" in beweging en dat de ligging van het dijbeen daar een groot aandeel in had.


Welk aandeel??????

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:24

ceasario"]
[quote="greetje"][quote="Suzanne F. schreef:
Ik vind een hoge staartinplant gewoon niet mooi, maakt de croupe zo kort en plat. Zie liever een gewonere iets lagere staartinplant.


Kruislengte wordt toch gemeten vanaf de voorkant van de heup tot de achterkant van de zitbeensknobbel?
[/quote]


Zal je Greet, toch even aan moeten geven waar de heup zit. Ach gut
[/quote]

Mag jij zelf uitzoeken in je groene vlakje Knipoog ...............

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 11:36

Die laatste regel heeft niet mijn aandacht.

Het gaat er mij om wat de topic starter wilde weten.

En of dat iets van doen heeft met wat SamSam globaal uit IDS meent gelezen te hebben.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 13:44

Pipo schreef:
Welke IDS hebben we het over, van de laatste kan ik niets vinden namelijk.............


nee deze zomer, dat hele verhaal over exterieur & beweging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 18:05

In mijn profiel staan meerdere foto´s van onze paarden, alle met een hoge staartinplant, en volgens mij hebben ze niet echt moeite met het onderbrengen van het achterbeen.
Ook ken ik meerdere goede tuigpaarden die ook geen moeite hebben om achter te gaan zitten zodat ze voor kunnen klimmen.
Ustinov is op deze foto nog net geen 2,5, bovendien is hij erg vroliijk omdat hij de merrie´s in het land ziet staan Haha!
Het beeld is dus iets vertekend Knipoog

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 20:53

Zoals Ilindra (alias mijn vrouw) opmerkte hebben al onze paarden een hoge staartinplant en ze hebben een best achterbeengebruik.
Zijn moeder, Ilindra, heeft een zeer krachtige achterhand, dat zie je tegenwoordig niet meer. (onzin? Vraag het mijn smid; die doet ook de hengsten in Ermelo)
Nu mijn vraag: Is dit dankzij of ondanks een hoge staartinplant?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 20:57

Ik denk even hardop, dus maak me niet gelijk af........

Misschien zou het wel eens zo kunnen zijn, aangezien de staartinplant het laatste stuk is van de ruggegraat............dat die ook wat te vertellen heeft over de rug, en daar kracht op kan zetten doormiddel van hoog of laag plaatsen. Dat zie je als ze wat tussen hun benen hebben of fris zijn, dan trekken ze hun billen en staart aan. Aangezien bij een hogere staartinplant dit dus korter is, en korter is meestal sterker............dat deze paarden inderdaad makkelijker druk kunnen zetten op de ruggegraat.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:09

Pipo schreef:
Welke IDS hebben we het over, van de laatste kan ik niets vinden namelijk.............



IDS 17 Juli nr. 14 pag. 49.
Anky " Ik zou echt niet weten waar het dijbeen van een paard zat" Haha!

Wil de ware SAMSAM opstaan. OK dan!

Aimee

Berichten: 11808
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:14

Pipo schreef:
Ik denk even hardop, dus maak me niet gelijk af........

Misschien zou het wel eens zo kunnen zijn, aangezien de staartinplant het laatste stuk is van de ruggegraat............dat die ook wat te vertellen heeft over de rug, en daar kracht op kan zetten doormiddel van hoog of laag plaatsen. Dat zie je als ze wat tussen hun benen hebben of fris zijn, dan trekken ze hun billen en staart aan. Aangezien bij een hogere staartinplant dit dus korter is, en korter is meestal sterker............dat deze paarden inderdaad makkelijker druk kunnen zetten op de ruggegraat.


Hmmm, interessante gedachte.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:22

Heeft het hier mee te maken???? Knipoog

Afbeelding

Iedereen gaat er van uit ,,ook IDS, dat de rug een stuk is. Boos!

WAARSCHIJNLIJK BIJ BEPAALDE PAARDEN>
Laatst bijgewerkt door ceasario op 30-11-03 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-03 21:29

Pipo schreef:
Ik denk even hardop, dus maak me niet gelijk af........



Ik blijf niet aan de gang Haha! Haha!
Het fenomeen hoge staartinplant werd zo stellig als niet wenselijk weer gegeven dat ik mij afvroeg:"waarom dan?"

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:30

Albert"]
[quote="Pipo schreef:
Ik denk even hardop, dus maak me niet gelijk af........



Ik blijf niet aan de gang Haha! Haha!
Het fenomeen hoge staartinplant werd zo stellig als niet wenselijk weer gegeven dat ik mij afvroeg:"waarom dan?"
[/quote]

Zul toch bij IDS moeten zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:33

Maar waarom wordt dat stellig beweerd? Omdat de hele wereld het roept?

Salinero heeft ook best een hoge staartinplant heb ik vanmiddag gezien, en een kruis wat vrij kort is, en meer richting plat dan de jazzachterkanten.

HIj kan wel zitten trouwens Haha!

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:40

Pipo schreef:
Maar waarom wordt dat stellig beweerd? Omdat de hele wereld het roept?

Salinero heeft ook best een hoge staartinplant heb ik vanmiddag gezien, en een kruis wat vrij kort is, en meer richting plat dan de jazzachterkanten.

HIj kan wel zitten trouwens Haha!



Afbeelding

Zie hier.
Zijn de wekendelen aanwezig ja of nee bij een bepaald paard en in combi met de aanhechting heb je een onderdeel van de deining.
Maar wie zijn we wij om dat te vertellen.
Lees IDS eens zoals zie boven het nr.
Dat hadden wij eens allemaal in theorie moeten brengen.
Verder gebaseerd op onderzoekingen en horen zeggen van overal wat weggenomen.
Sorry voor de uitval.

ceasario

Berichten: 12330
Geregistreerd: 26-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:42

Over die V- vorm wordt nergens in de IDS over gesproken terwijl hij er wel moet zijn. Wat ik wel herken is menigmaal het woord hefboomwerking Knipoog

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 21:50

een paard moet ook correct staan op z'n benen. maar indien ze genoeg bewegen worden ze toch aangenomen.

casantos: lang en sterk gebogen achterbeen
sandreo: lang en week gekoot achterbeen
tampa: lang en sabelbenig achterbeen
thunderbolt: idem
tolan: steil achterbeen
trento: vooraan frans
...

ik weet nu ook dat dit appels met peren vergelijken is, maar er zit zoveel verschil op de staartinplant van paarden / de croupevorm / ... en toch kunnen al die verschillende paarden goed bewegen. (zowel met laag als hoog ingeplantte staart)

zou het dan werkelijk verschil (meer training, minder punten op wedstrijd,...) uitmaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-03 22:08

Volgens mij hadden we het over iets heel anders Kattebeest. En over het goed bewegen van de paarden die jij voordraagt zijn de meningen erg verdeeld.