welke wagen voor middenmaat shet

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NSV_fan

welke wagen voor middenmaat shet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 08:44

Hallo allemaal,

ik hoop dat hier wat mensen emt ervaring zijn die mij beetje kunnen adviseren.
Ik heb pas een shetlander gekocht in midden maat: 95 cm
Daarmee zullen kleine kindjes aan de hand gaan "rijden".
Daarnaast is de pony in 2span beleerd, maar willen we nu leren om ook in enkel span te lopen om zo wel goed op conditie te kunnen houden.

Daar is dan ook mijn vraag: kan deze pony wel een 4wieligwagentje met 2 volwassenen trekken? Ik denk wel als we een zeer licht wagen kunnen vinden.
Hebben jullie merken/modellen wagens die dan geschikt zouden zijn?
Zoek het liefst een wagentje daarbij de groom voorop de bok kan zitten of evt waarbij 2 zitjes achterop zitten.
We hebben wel een budget, dus we zijn op zoek naar een 2de hands wagen in prijscagtegorie 500-1000 euro.

Ik hoop dat jullie wat advies hebben welke wagentjes evt zouden kunnen, waar ik evt kan kijken/navragen of ze wat 2de handsjes hebben, of wat ik absoluut niet moet nemen.

alvast bedankt!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 12:37

Mijn shets lopen voor een 4 wieler. In de bak zit ik er alleen op, dan kunnen ze dat enkelspan wel trekken. Buiten op het asfalt kunnen ze makkelijk 2 volwassenen en de kar trekken. Ze lopen er ook tweespan voor.

Die van mij komt van mp, wel geluk mee gehad. Helaas is hij niet onderdoordraaiend dus ik mag geen knhs wedstrijden starten.

Afbeelding

shetlandfan

Re: welke wagen voor middenmaat shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 13:49

In enkelspan met niet te zware 4-wielige wagen kun je prima met 2 volwassenen.
Wagentje niet te zwaar en kijk ook die dat die vrij soepel loopt dus geen wagentje met kruiwagenwielen of dergelijks. Die trekken zwaar.

Voor wat jij zoekt kom je denk op een recreatie marathonwagentje uit zoals bijvoorbeeld zoiets op de foto hierboven.

shetlandfan

Re: welke wagen voor middenmaat shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:05

NSV_fan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 14:31

bedankt voor de tips, maar ben nog vrij nieuw hierin, dus wat is "niet te zwaar"?
via de vorige eigenaar van mij shet zou ik een 3de hands wagen kunnen overnemen, type zoals hierboven van capopjekop, maar weegt op zich al 125 KG. De wagen uit de link is ook zoiets hoewel ik denk dat die kleiner is.
En wat bedoelen je precies met "onderdoordraaiend"? is dat verplicht als je een menwedstrijdje ermee wil rijden?
wagentje op boktmarkt is zeker erg mooi, maar wel wat boven mijn budget klasse.
Het type wagentje wat ik moet hebben, vallen die ook alleen is dew prijs categorie Euro 1500 + of zit er ook nog iets tusen de 800-1200 of kom je dan snel weer op de logge / te zware wagens?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 14:32

Die van mp is wel klein en niet geschikt voor wedstrijden. Geloof dat je spoorbreedte minimaal 1,15 moet zijn voor enkelspan a pony's. Onderdoordraaiend betekend dat je voorste wielen vrijwel helemaal onder de wagen door kunnen. Mijn wagen heeft daar een stang lopen waardoor de wielen dus niet helemaal eronder kunnen.

Een lichte wagen is fijner, maar het belangrijkste is de rolweerstand. Een zwaardere wagen met een betere rolweerstand kan mss toch makkelijker te trekken zijn dan een lichte wagen die moeilijker rolt.

Voor die van mij heb ik 900 euro betaald tweedehands. Dus ze zijn er wel te vinden. Wel super onderhouden en zag er nog als nieuw uit.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 17:09

Ik vind enkelspan shet toch wel 100 kg met lichte rolweerstand toch wel de max als je leuk dressuurmatig wilt rijden. In de wei of zand met een volwassenen erop wordt het toch al gauw snel zwaar.
Mijn pony's zijn 1 meter en 1.07. Maar voor een zwaardere wagen zou ik ze enkelspan echt niet zetten. Al weeg ik zelf wel 75 kg. Misschien als ik lichter was dat een zwaardere wagen wel zou kunnen. Maar merk echt dat je je dressuur oefeningen niet lekker rijdt met een zware wagen.
Daarvoor een tweewieler aangeschaft. Mijn 4 wieler weegt tussen de 80 - 100 kg schat ik.

Afbeelding