passende hengst Samber x sit this one out xx

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zamba

passende hengst Samber x sit this one out xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 13:28

Laatst bijgewerkt door Zamba op 18-08-13 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re: passende hengst Samber x sit this one out xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 13:40

De foto doet het niet, wil je een pony of paard fokken? Om zelf te houden of te verkopen?

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 13:42

een paard, om zelf te houden voor in de dressuur sport. ik zal even een andere foto doen :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:23

Welke punten wil je verbeteren en wat wil je verankeren?
In ieder geval dus een hengst die flink vergroot.

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 22:19

Even een klein stukje info.
Mijn merrie is 9 jaar en 1.55m hoog. Ze heeft een fijn rustig karakter alleen af en toe wel schrikkerig. Wat ik dus wil is een veulen (paard) waarmee ik verder kan in de dressuur en okk zn fijn karakter als mn merrie. En al het een beetje mee zit ook een mooi been werk. Hoop zo voldoende te hebben gexecht...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 04:07

De foto is van voren genomen en dat is niet handig. Heb je een standfoto?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 06:42

Heb je ook een bepaald budget in gedachten?

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-13 08:51

Nee ik heb nog geen stand foto helaas....
En nee totbnu toe geen buget

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 08:52

Budget is wel handig om te bedenken. Je zit al gauw aan 1.000 euro en dan is het wel fijn dat je dat ook kunt betalen :)

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 09:03

ook al gebruik je een vergrotende hengst dat wil niet zeggen dat er meteen 10 cm bij komt he.. van 1.55 een paard maken voor in de dressuursport neem je toch een heel grote gok..

Zamba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-13 10:06

Alles is een gok als je het hebt over fokken

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 10:31

Tsja als je er zo over denkt wel ja ;)

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:39

Zowel de vader als moeder van dit paard zijn groter, ze zou dus zelf best maat mee kunnen geven.
Moeder en vader zijn beide halfbloed. Zit best het gewenste volbloed in dit paard. Vader van de merrie geeft zeker prettige dressuur paarden en fijne gebruikers paarden in het algemeen. Mijn advies Houston, past perfect op een samber merrie.

Sky_As
Amazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 16:57

Houston fokt naar mijn mening nogal wisselend in maat. Moeder van dit paard is volgens paarden fokken "maar" 1.62, dus valt naar mijn normen niet onder een groot paard.
De moeder van samber is ook maar 1.61 dus met deze lijn een groot paard fokken zal lastig worden.

Houston bloed is niet het meest makkelijke bloed, omdat sommige een nogal apart karakter kunnen hebben (en nee, niet allemaal, maar Houston staat nu niet bepaald als "makkelijk" bloed bekend). Dus als je een heel fijn ongecompliceerd paard wilt fokken, met iets meer maat, dan zou ik niet voor Houston kiezen.

Welke wel braaf en vergrotend schijnt te fokken (en als je zijn afstamming ziet geloof je dat nooit :S) is Valdez......(en daar zit wel weer Houston in)
En Bordeaux en Armani (zeker Armani zou volgens de Indexen vergrotend moeten fokken, alleen is dan de vraag of je bloederig genoeg blijft naar je zin),.

edit: Bojengel schijnt toch ook aardig vergrotend te fokken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 17:34

Armani zou zeker maat moeten geven als je dat lijntje bekijkt. Stuk voor stuk grote paarden.

Valdez is inderdaad ook interessant om eens te bekijken.

R_Alexanderr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 18:38

Voordat je dit gaat doen zou ik de minpunten van je merrie opschrijven, wat je beter wil zien in je merrie. Daarnaast moet je denken over een budget, dit is enorm belangrijk want iedereen kan vanalles zeggen maar als je niet genoeg geld hebt dan kom je niet ver met de hengsten die mensen je "aanbieden/over vertellen".

Maar Samber x Fürst Romancier (v. Fürst Heinrich x Romancier x Winston) kan interessant worden. Groot paard, of hij groot fokt ben ik niet helemaal zeker van, maar zijn kinderen zijn prachtig met geweldige passen en temperament.

Ik ben ook grote fan van Emmelie Scholtens hengsten Apache (v. UB40 x Krack C x Inspekteur) en Dorado (v. Krack C x Rousseau x Donnerhall). Beide hengsten hebben prachtige passen en ookal jong hebben al een grote naam rond de dressuursport.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 21:53

Sky_As schreef:
Houston fokt naar mijn mening nogal wisselend in maat. Moeder van dit paard is volgens paarden fokken "maar" 1.62, dus valt naar mijn normen niet onder een groot paard.
De moeder van samber is ook maar 1.61 dus met deze lijn een groot paard fokken zal lastig worden.

Houston bloed is niet het meest makkelijke bloed, omdat sommige een nogal apart karakter kunnen hebben (en nee, niet allemaal, maar Houston staat nu niet bepaald als "makkelijk" bloed bekend). Dus als je een heel fijn ongecompliceerd paard wilt fokken, met iets meer maat, dan zou ik niet voor Houston kiezen.

Welke wel braaf en vergrotend schijnt te fokken (en als je zijn afstamming ziet geloof je dat nooit :S) is Valdez......(en daar zit wel weer Houston in)
En Bordeaux en Armani (zeker Armani zou volgens de Indexen vergrotend moeten fokken, alleen is dan de vraag of je bloederig genoeg blijft naar je zin),.

edit: Bojengel schijnt toch ook aardig vergrotend te fokken.

Je hebt wellicht niet mij post goed gelezen, vergrotend bedoelde ik tov de maat van de merrie van TS. ;)
Juist houston is het karakter geen probleem, met dat brave samber van moeder, één der weinige hengsten die in die tijd een 10 kreeg voor karakter ;) Overigens heb ik liever een kleiner paard dat extra beweegt dan een grote die dat niet heeft. Zelfs 2 volle broers of zussen kunnen in maat verschillen.